تنظیم بوستر پمپ

در ساختمان هایی بلند و یا مجتمع هایی که میزان مصرف آب زیاد است؛ اغلب از یک بوستر پمپ آبرسانی برای تامین آب استفاده می شود. انواعی از بوستر پمپ در بازار به فروش می رسند که هر کدام کاربری مخصوص به خودشان را دارند. بوستر تجهیزاتی هستند که به کمک انرژی مکانیکی، انرژی تولید می کنند که مایعات و گازها را بهتر جابجا کنند. در این مقاله به روش تنظیم بوستر پمپ پرداخته شده است.

نحوه عملکرد بوستر پمپ ها

عملکرد بوسترهای پمپ را می توان به فنی تشبیه کرد که فعالیت آن به این شکل است. هوا را از یک سمت جمع آوری کرده و سپس از طرف دیگر آن را با فشار بیشتر آزاد می کنند. قطعات سازنده این دستگاه شامل الکتروموتور، پروانه، پمپ، کانکتورهای ورودی و خروجی و در آخر تابلو های برق می شود.

دانستن عملکرد کلی دستگاه به تنظیم بوستر پمپ کمک می کند. پرشر سوئیچ نصب شده روی دستگاه زمانی که فشار از حد مشخصی بیشتر کاسته شود؛ فرمان وصل پمپ از بخش داخل تابلو کنترل صادر می شود. پمپ به شکل خاصی برنامه ریزی شده اند که در هر شرایطی کدام یک از آنها شروع به فعالیت کند. بعد از آن که مجدد فشار آب به حد کافی برسد، دستگاه مجدد خاموش می شود. این سیکل دائما تکرار می شود.

نحوه عملکرد بوستر پمپ ها

نمونه بوستر پمپ ها در فروشگاه شوفاژ ایران

روش تنظیم کردن انواع مدل های بوستر پمپ

مدل ATBP210 از انواع مدل های پوسترهای پمپ به حساب می آیند. این وسیله بسیاری کاربردی است و از محصولات پرفروش بازار به شمار می آید. در ادامه با توضیح دادن روش تنظیم بوستر پمپ را به کمک این مثال بهتر آموزش می دهیم. از این مدل کنترل گر در بیش از 5000 هزار پروژه در کشور بهره برداری می شود.

پوسترهای پمپ بر روی درب تابلوهای برق نصب می شوند واز پشت در به قسمت ترمینال ها دسترسی یافته می شود. در تصویر زیر به شکل کامل تمام مفصل ها ترمینال بر روی بخش دستگاه نمایش داده شده است. برخی از انواع ترمینال ها عبارتند از:

  • ترمینال فلوتر
  •  rs485 ترمینال شبکه ای
  • مولتی فانکشن از ترمینال ورودی
  • برگشت فالت از درایو و کنتاکتورهای پمپی
  • terminal تغذیه: در حالت تکفاز ترمینال R و N
  •  آنالوگ خروجی ترمینال: این ترمینال در جهت کنترل سرعت درایوها فعالیت می کنند.
  • ترمینال فالت درایو: این نوع ترمینال در راستا تغذیه رله فالت روی اینورتر ها فعالیت دارند.
  • خروجی 24 ولتی: این منبع دی سی مسئولیت تغذیه سنسورها و مدارفرمان با جریان در حدودی 100 میلی آمپر را دارند.
  • خروجی های رله ای: به منظور راه اندازی پمپ ها قرار دارند. که در مدل 2 و 3 ترمینال جهت حرکت run و stop درایو متفاوت است.
تنظیم مدل های بوستر پمپ

بهترین روش برای تنظیم بوستر پمپ

مدهای کاربردی در کنترل بوستر

بسته به نوع کاربری که هر مدل بوستری دارد؛ مدل مد آن مشخص می شود. به عنوان مثال در مدل ATBP210 از بین 3 مد کاری که دارد، بسته به نوع فعالیت آن یک نوع مد ویژه می شود.

مد 1: طراحی این مدل پمپ به این شکل است که این توان را دارد که به ماکزیمم 6 پمپ را به کمک کنترلر راه اندازی کند. در این مد تنظیم بوستر پمپ به این صورت است که دو پمپ امکان فعالیت به دور متغیر رو دارند. 4 پمپ بعدی با دور ثابت فعالیت کنند. با هر بار خاموش و روشن شدن سیستم دور چرخش دو بوستر پمپ اولیه با هم جابجا شده تا در نهایت از میزان استهلاک بوستر ها کاسته شود.

مد 2 و 3: برای تنظیم بوستر پمپ شما باید با ساختار مد ها آشنایی پیدا کنید. دو مد 2 و 3 تا حدودی از نظر ساختاری با هم مشابه اند. این مکانیزم مجهز به 4 بوستر پمپ با یک درایو بر روی بخش کنترلر است. برای هر دو عدد از این بوسترها 2 عدد کنتاکتور در نظر گرفته شده است. یکی از آنها DC و در اصل کنتاکتور درایو و دیگری MC که به آن کنتاکتور مستقیم هم گفته می شود.

دو مدل 2 و 3 در مواردی با هم تفاوت هم دارند. در مد شماره 2 پمپ اولی وارد درایو مدار شده و سایر پمپ ها به شکل مستقیم وارد شروع به فعالیت می کنند. اما به عکس در مد 3 هر چهار پمپ به شکل متغیر وارد مدار می گردند.

مد های کنترل در بوستر پمپ

بهترین مد کاربردی بوستر

تنظیمات نرم افزار در انواع بوسترها

از دیگر مواردی که برای تنظیم بوستر پمپ باید آن را آموزش ببینید؛ تنظیم بخش نرم افزاری دستگاه است. تنظیم بخش نرم افزاری کار نسبتا دشواری است و نیاز است تا در این حوزه اطلاعات کامل تری داشته باشید. در این حوزه فیلم های آموزشی نیز داخل اینترنت قرار داده شده اند که می توانند به شما در این زمینه کمک اند. برای اطلاعات بیشتر می توانید با تلفن های فروشگاه شوفاژ ایران تماس بگیرید و از مشاوره متخصصین این حوزه کمک بگیرید.

سخن پایانی

در مطلب فوق به بخشی از اطلاعاتی که باید برای تنظیم بوستر پمپ به آن آشنایی داشته باشید؛ پرداختیم. اما با این وجود اگر مشکل بوستر کمی پیچیده شود شما نیاز دارید تا از یک متخصص کمک بگیرید. در صورت بروز هر مشکلی با متخصصان سایت اینترنتی شوفاژ ایران مشورت کنید.

سوالات متداول درباره تنظیم بوستر پمپ
  1. کنترل پوسترهای پمپ ها توسط کدام قطعات انجام می شود؟
    سوئیچ پرشر و پرشر ترانسمیتر دو قطعه اصلی در پمپ ها به حساب می آیند که کنترل این سیستم به کمک این قطعات انجام می شود.
  2. از کدام سوئیچ ها پرشر در سیستم ها دور ثابت استفاده می شود؟
    برای بوستر پمپ دور ثابت از پرشر سوئیچ استفاده می شود که به نسبت سایر نمونه ها در بازار از قیمت مناسب تری برخوردار است.
  3. هر بوستر پمپ مجهز به چند ترمینال است؟
    تعداد ترمینال های هر نوع بوستر پمپی بسته به نوع و کاربری متفاوتی که دارند؛ متفاوت است.
5/5 - (1 امتیاز)