منبع کویل دار وظیفه تامین آب گرم مصرفی مراکز و ساختمان های بزرگ را بر عهده دارد . برای آشنایی با عملکرد و اجزای تشکیل دهنده آن مقاله پیش رو را دنبال بفرمایید .

منبع کویل دار چیست ؟ نحوه عملکرد آن به چه شکل است ؟

منبع کویل دار با فن کویل شباهت دارد اما این شباهت تنها در نام آنهاست زیرا منبع کویل دار یک مبدل حرارتی است که وظیفه گرم کردن و نگه داری آب  را بر عهده دارد . در داخل این منابع لوله های مسی وجود دارد که به کمک پمپ سیرکولاتور بخار و آب خروجی از بویلر وارد این لوله ها می شود . این لوله ها داخل منبع نصب می شوند و آب درون منبع در تماس با لوله های مسی قرار می گیرد و به صورت غیر مستقیم گرم می شوند .

منبع کویلی
تفاوت بین منبع کویل دار و منبع دو جداره

اصول کارکرد هر دو تقریبا به یک شکل می باشد و انتقال حرارت از طریق جابه جایی صورت می گیرد . با این تفاوت که در منابع دوجداره کویل وجود ندارد و از دو استوانه گالوانیزه تو در تو تشکیل شده است . آب پمپاژ شده از بویلر وارد جداره بین استوانه ها شده و آب شهری وارد منبع می شود . حرارت بین دوجداره منتقل می شود و آب گرم بهداشتی تولید می شود .

زمانی که می خواهیم به تفاوت بین منبع کویل دار و منبع دو جداره بپردازیم باید به این موضوع اشاره کنیم که استفاده از منبع آبگرم در موتور خانه ها بسیار ضروری و حائز اهمیت است و ساختار منبع دوجدار به این صورت است که از دو استوانه خارجی و داخلی با متفاوت ترین سایز ها استفاده می شود و باید بدانید که فضای بین این دو استوانه خالی است و برای منتقل کردن حرارت آبگرم به آب سر از آن استفاده می کنند.

در صورتی که از مدل های آبگرم که در ساختمان ها به طور گسترده کاربرد دارد می توان به نوع کویل دار اشاره کرد، این مخزن مجهز به آبگرم است و برای این که به طور بهداشتی آبگرم ساختمان ها را تامین کنند از این مخازن استفاده می کنند و ساختار آن ها به این صورت است که چندین ردیف لوله مسی در بخش داخلی مخزن ها تعبیه شده است.

انواع منبع کویل دار

  • منبع کویل دار ایستاده
  • منبع کویل دار افقی

اجزای منابع کویل دار

  • بدنه 

بدنه این منابع از ورق گالوانیزه با ضخامت معین ساخته می شود . ضخامت ورق ها بر اساس فشار سیستم ، ظرفیت و دمای آب منبع انتخاب می شود .

  • کویل 

برای انتقال حرارت در سیستم از کویل های مسی به دلیل دارا بودن ضریب انتقال حرارت بالا مورد استفاده قرار می گیرد .

  • دریچه بازدید

دریچه ای در بدنه منبع و هم تراز با قسمت کویل دار منبع وجود دارد . از این دریچه برای بازبینی داخل منبع ، بازدید از کویل و انجام تعمیرات استفاده می شود .

  • لوله های ارتباطی 

شامل لوله های آب سرد و گرم بهداشتی و لوله های گرمایش ( کویل ) است.

  • بوشن ها

قطعه پیچ دار است که در دو حالت پلاستیکی و فلزی ساخته می شود . وظیفه بوشن ها اتصال دو لوله ارتباطی به یکدیگر است.انواع مختلف سنسورها را می توان به وسیله بوشن به منابع کویل دار متصل کرد .

  • سنسور دما
  • شیر تخلیه
  • گیج فشار
  • شیر اطمینان و …

منبع کویلی

انواع منبع ها

 

از دیگر منابعی که در موتورخانه وجود دارد ، منبع تحت فشار میباشد که از آن ها اصولا در موتورخانه برای ذخیره آب گرم تولیدی استفاده میشود . از بهترین برند های منبع تحت فشار ، به منبع زیلمت میتوان اشاره کرد .

نکاتی که باید درباره نصب منابع کویل دار بدانید

ظرفیت این منابع با توجه به فضای موجود در موتورخانه و میزان آب گرم مورد نیاز در طول شبانه روز انتخاب می شود . در لوله ورودی این منابع حتما شیر یک طرفه نصب می شود ، این کار از برگشت آب گرم و و وراد شدن فشار به لوله آب شهری جلوگیری می کند .

یک لوله آب گرم برگشتی باید در سیستم در نظر گرفته شود تا آب گرم در هر لحظه در اختیار مصرف کننده ها باشد . لوله آب گرم در راس بالای منبع و لوله آب سرد در قسمت پایین نصب می شود .

سوالات متداول منبع کویل دار

  1. منبع کویل دار از چه اجزایی تشکیل شده است؟
    باید بدانید این منبع ها از اجزایی اعمم از بدنه، کویل ها، دریچه بازدید، لوله های ارتباطی و بوشن ها تشکیل شده است.
  2. ساختار منبع دوجداره به چه صورت است؟
    ساختار منبع دوجداره به این صورت است که از دو استوانه خارجی و داخلی با متفاوت ترین سایز ها استفاده می شود و باید بدانید که فضای بین این دو استوانه خالی است و برای منتقل کردن حرارت آبگرم به آب سر از آن استفاده می کنند.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید