به مجموعه یک یا چند پمپ  که به‌صورت موازی به وسیله کلکتور و اتصالات به یکدیگر متصل می‌شوند، بوسترپمپ  می‌گویند. این پمپ برای افزایش و حفظ فشار آب به کار می‌رود و اغلب مواقع برای مصارفی استفاده می‌شود که جریان آب به‌صورت ناپایدار و متغیر است و فشار کافی برای مصارف مورد نیاز وجود ندارد.

برای آشنایی بیشتر با بوستر پمپ در ادامه به بررسی نحوه عملکرد بوستر پمپ می پردازیم.

 

نحوه عمکرد بوستر پمپ ساختمان

هنگامی که نیاز به افزایش فشار آب در سیستم تامین آب حس می شود، موتور الکتریکی فعال شده و پمپ شروع به کار می کند. آب از منبع تامین آب (مثلا چاه یا تانک) وارد بوستر پمپ می شود و از طریق پمپ به سمت سیستم تامین آب ساختمان فشرده می شود. پمپ با اعمال فشار بر آب، فشار آب را افزایش می دهد و این امر به افزایش فشار و دبی آب در سیستم تامین آب ساختمان منجر می شود. بعد از اینکه فشار مورد نیاز برای سیستم تامین آب به دست آمد، موتور الکتریکی و پمپ به حالت استراحت در می آید و تا زمانی که دوباره نیاز به افزایش فشار آب پیش بیاید فعال نمی شوند. بوستر پمپ ها معمولا به طور خودکار با استفاده از سنسورها و کنترلرهای خودکار کنترل می شوند تا با توجه به نیاز فعلی فشار آب، موتور الکتریکی و پمپ را روشن و خاموش کنند و فشار آب را در مرزهای مورد نظر نگه دارند.

 

 

در ادامه به توضیح کلی بر بوستر پمپ می پردازیم تا با این دستگاه و عملکرد آن بیشتر آشنا شوید.

 بوستر پمپ چیست  ؟

زمانی که پمپ اصلی به اندازه کافی در تامین فشار مشکل داشته باشد، از چند پمپ به طور موازی استفاده می شود که به این ساختار بوستر پمپ می گویند . به طور کلی وظیفه بوستر پمپ این است که سطح دبی آب را در یک حد نرمال و ثابت نگه دارد و مانع از نوسان فشار شود . بوستر پمپ ها در انواع مختلفی وجود دارند و معمولا برای استفاده در سیستم های آبیاری ، سیستم های تامین شهری ، ساختمان ها ، استخر ها و سایر منابع آب استفاده می شوند.

اجزای تشکیل دهنده ی بوستر پمپ

الکتروپمپ : چند الکتروپمپ پشت هم برای ما بوستر پمپ را می سازند .

بخش مکش : شامل شیر قطع و وصل ، صافی و لرزه گیر است و به وسیله همین شیر آلات به بخش مکش پمپ ها و خروجی مخزن آب متصل می شود .

بخش دهش : به وسیله شیر آلات از خروجی الکتروپمپ به بخش مصرفی متصل می شود .

شیر فلکه : برای جلوگیری از برگشت آب و ضربه زدن استفاده می شود .

صافی : گاهی اوقات به همراه آب اجسام ریزی به مدار وارد می شود . برای جلوگیری از این اجسام از صافی استفاده می شود .

تابلوی برق و کنترلر : تابلو برق یک پیام مکانیکی را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند . تابلو برق کارکرد های متفاوتی دارد از جمله اینکه از نوسانات جلوگیری می کند . وظیفه کنترلر این است که با کنترل بوستر پمپ فشار و دبی را به طور مناسب تقسیم کند و به تبع آن از استهلاک جلوگیری کند .

پرشر سوئیچ : در بوستر پمپ های ثابت کاربرد دارد و نقش آن به گونه ای است که فشار حداقلی و حداکثری را کنترل میکند .

پرشر ترانسمیتر : در بوستر پمپ دور متغیر به کار می رود .

مانومتر : فشار ورودی و خروجی و فشار تک تک بوستر پمپ ها را به وسیله این بخش مشخص می شود .

 

طبقه بندی انواع بوستر پمپ از نظر نحوه عملکرد

1-بوستر پمپ دور متغیر : به این دلیل به این نوع بوستر پمپ دور متغیر می گویند ، چون عملکرد آن ها قابل تنظیم است . در ساختار این پمپ از موتوری با قابلیت تنظیم سرعت استفاده شده است . بر اساس اینکه ما چه مقدار آب با چه فشاری نیاز داریم سرعت پمپ تنظیم می شود . نحوه عملکرد بوستر پمپ دور متغیر به این صورت است که وقتی فشار به حد ثابت نیست، پمپ سرعت چرخش خود را افزایش می دهد تا فشار را افزایش دهد و به مقدار مطلوب برسد و وقتی به مقدار مطلوب رسید سرعت چرخش کاهش می یابد .

 

 

 

انواع بوستر پمپ دور متغیر

  • بوستر پمپ تک مرحله ای : در یک محدوه خاص فشار را تنظیم می کنند و به طور کلی در سیستم های کوچک تا متوسط به کار می روند .
  • بوستر پمپ چند مرحله ای : وقتی نیاز به فشار بالاتر باشد، از این نوع پمپ ها استفاده می شود و همانطور که از نامش پیداست از چندین مرحله پمپ گیری تشکیل می شوند .
  • بوستر پمپ تصفیه آب : در تصفیه آب و فیلتراسیون به کار می روند .
  • بوستر پمپ های ضد انفجار : به دلیل اینکه در مناطق خاصی استفاده می شوند، استاندارد های ایمنی خاص خود را نیز دارا می باشند .
  • بوستر پمپ تجاری و صنعتی : از آنجایی که در مناطق صنعتی و بزرگ استفاده می شوند، قابلیت تنظیم فشار و آبرسانی در مقیاس وسیع را دارا می باشند .

 

مزایای بوستر پمپ دور متغیر

  • انرژی را تا حد زیادی کاهش می دهند ، چرا که سرعت با میزان دقیقی تنظیم می شود و به دنبال کاهش مصرف انرژی در اقتصاد صرفه جویی می شود .
  • یکی از بزرگترین خسارات وارده به عملکرد پمپ ها سرعت و تنش ناشی از نوسان جریان آب است . بوستر پمپ دور متغیر با تنظیم دقیق سرعت به افزایش طول عمر مفید دستگاه کمک کرده و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر می شود .
  • ایجاد نویز یکی از ایرادات پمپ است . وقتی سرعت پمپ کاهش می یابد به تبع آن نویز نیز کاهش پیدا می کند و این از لحاظ کنترل محیط کار و اقامت کنترل کننده است .
  • باعث حفظ فشار آب در اندازه مناسب می شوند .
  • باعث کاهش استهلاک پمپ می شوند .
  • چون با توجه به نیاز می توان سرعت را تغییر داد باعث انعطاف پذیری بالا می شوند .
  • باعث پمپاژ آب به حد نیاز مصرف می شوند.

 

2 -بوستر پمپ دور ثابت : این پمپ ها در یک سرعت خاصی به طور ثابت عمل می کنند، در نتیجه قابلیت تنظیم سرعت را دارا نمی باشند .یعنی به طور کلی فشار آب و جریان آب را در یک رنج ثابتی نگه می دارند . بر حسب نیاز در صورت افت فشار پمپ اول برای جبران وارد مدار می شود و اگر نتوانست کاری کند به ترتیب پمپ های بعدی وارد مدار می شوند . بوستر پمپ دور ثابت معمولا در سیستم های  تامین آب شهری یا صنعتی استفاده می شود تا فشار آب موثرتر و بهتری برای استفاده های مختلف فراهم شود .

 

مزایای بوستر پمپ دور ثابت

  • باعث آسان شدن عملکرد دستگاه می شوند یعنی نیاز به تنظیم و کنترل مداوم ندارند .
  • از لحاظ اقتصادی به علت کار کردن با یک دور ثابت بسیار به صرفه تر هستند .
  • در جاهایی مانند منازل که نیاز به نوسان فشار و جریان آب نیست کاربرد دارند .
  • در سیستم های آتش نشانی و پر کردن مخازن کاربرد دارند .

 

مزیت بوستر پمپ دور متغیر نسبت به دور ثابت

  • نیاز نداشتن به منبع دیافراگمی در بوستر پمپ دور متغیر
  • چون به طور ناگهانی بوستر پمپ خاموش یا روشن نمی شود، در نتیجه ضربه قوچ حذف می شود .
  • با پمپاژ شده با آب مصرفی برابر است .
  • چون منبع دیافراگمی حذف شده است ، فضای کمتری اشغال می شود .
  • از نظر اقتصادی به صرفه تر است چون هزینه نگهداری و تعمیر کمتر است .
  • طول عمر مفید پمپ را افزایش می یابد .

 

طبقه بندی انواع بوستر پمپ از لحاظ کاربرد

1 – بوستر پمپ آبرسانی : در مناطق مختلف مانند ساختمان ها ، مراکز تجاری ، هتل ها و بیمارستان ها و … از بوستر پمپ آبرسانی استفاده می شود . این پمپ ها جهت افزایش فشار آب و تنظیم فشار آن برای تامین آب مصرفی و آبرسانی به کار می روند .

برای خرید و یا مشاهده قیمت انواع بوستر پمپ آبرسانی ، روی لینک کلیک کنید .

2 – بوستر پمپ آتش نشانی : سیستم مقابله با آتش یک سیستم حیاتی است ، چرا که جلوگیری نکردن از گسترش حریق باعث صدمات جبران ناپذیری خواهد شد . این پمپ ها آب را با فشار و دبی مناسب در هنگام آتش سوزی در اختیار ما قرار می دهند و  در ساختمان ها ، مناطق عمومی و… نصب می شوند .

3- بوستر پمپ خانگی : همانطور که از نام آن پیداست در مصارف خانگی کاربرد دارند و در ساختمان ها با تعداد واحد  و طبقات زیاد نوسان فشار ممکن است رخ دهد در نتیجه جهت جلوگیری از نوسان فشار و افزایش آن از بوستر پمپ ها استفاده می کنند .

 

همانطور که در تعاریف اشاره کردیم بوستر پمپ ها از پمپ های موازی تشکیل شده اند . در ادامه به تعریفی از پمپ و انواع و نحوه عملکرد انواع پمپ ها می پردازیم :

 

پمپ چیست ؟

پمپ یک وسیله مکانیکی است که با گرفتن انرژی مکانیکی از یک منبع آن را داخل سیال منتقل می کند . میدانیم که قانون جاذبه زمین آب را به سمت پایین سوق می دهد اما ما میخواهیم برعکس عمل کنیم و آب را به سمت بالا ببریم این کار را به وسیله پمپ انجام می دهیم . پمپ ها در سایز های مختلفی وجود دارند و  همچنین گاربردهای گسترده ای از صنعت تا پزشکی را شامل می شوند .

 

 

نحوه عملکرد انواع پمپ ها

  • پمپ سانتریوفیوژ : در این دستگاه انتقال سیال به صورت دائمی است و روش کار به این صورت است که یک انتقال انرژی باید رخ دهد .  این جا به جایی انرژی به صورت سیال از طرف یک بخش به عنوان چرخ انجام می شود. چرخ ها مجهز به پره های هستند که به طور دقیق تر همین پره ها در انتقال انرژی نقش دارند . چرخ ها بر روی یک محور نصب شده اند که به صورت دورانی می چرخد و با حرکت دورانی خود در اطرافش خلاء ایجاد می کند . این چرخ ها بر روی پوسته قرار دارند و پوسته یک محفظه حلزونی شکل است که درون ساختمان پمپ سانتریفیوژ قرار دارد  ، حرکت دورانی محور باعث می شود ماده سیال ما از ورودی به داخل پوسته مکیده شده و از مجرای خروجی به بیرون انتقال می یابد . سیستم پمپ سانتریفیوژ در داخل خود مجهز به قسمتی به نام مکانیکال سیل می باشد که برای جلوگیری از هر نشتی به کار می رود.
  • پمپ های پیستونی : پیستون در اینجا عمل مکش و تراکم را انجام می دهد که با مکش مایع را از ورودی به داخل سیلندر وارد می کند و با عمل تراکم به سمت لوله خروجی هدایت می کند ، این عمل تکرار می شود و پمپاژ صورت می گیرد .
  • پمپ های پلانجری : به دو صورت در بازار موجود می باشند : توپر و توخالی ، البته بهتر است برای کاهش وزن از نوع توخالی استفاده شود . به صورت حرکت رفت و برگشتی عمل می کند و با این عمل مانند نوع پیستونی رانش و مکش رخ می دهد .
  • پمپ های دیافراگمی : مانند دو پمپ ذکر شده دیگر است با این تفاوت که حرکت رفت و برگشت آن به وسیله دیافراگم صورت می گیرد . جنس به کار رفته در این نوع پمپ می تواند متفاوت باشد و این موضوع به حرارت و فشار بر می گردد .
  • پمپ های دنده ای : سیستم این پمپ به صورت گردشی است و شامل دو بخش است : قسمت جداره ثابت و قسمت دوار . خروج مایع از طریق چرخ دنده صورت می گیرد به این صورت که مایع گردش شده در چرخ دنده ها را به بیرون سوق داده می شود .
  • پمپ های پره ای : همانند بقیه پمپ ها این نوع از پمپ نیز اجزای متفاوتی دارد که از آن ها می توان به روتور و پره اشاره کرد . با سیستم کاهش حجم و کاهش فشار کار می کند . وقتی فاصله بین روتور و رینگ افزایش می یابد با انبساط حجم و کاهش فشار سیال به سمت ورودی می آید . بعد از این اتفاق در نیمه دیگر به دلیل کاهش حجم سیال به سمت خروجی انتقال می یابد.

 

سوالات متداول :

1 _ چرا در ساختمان چند طبقه نیاز به بوستر پمپ داریم ؟

از آن جایی که آبرسانی در این گونه از ساختمان ها با مشکل مواجه است ،  در ساختمان های چند طبقه نیاز به بوستر پمپ برای افزایش فشار آب به طور اساسی حس می شود .

 

2 – محل نصب بوستر پمپ باید چگونه باشد ؟

محل نصب بوستر پمپ باید در یک مکان مناسب و به دور از خطرات و مخاطرات احتمالی قرار گیرد . برای انتخاب مکان مناسب برای نصب بوستر پمپ باید به موارد زیر توجه داشت :

نزدیکی به منبع آب

دسترسی آسان

مکان خشک و خنک

حفاظت در مقابل آب

و ….

3 – چه نکاتی را باید در نگهداری بوستر پمپ در نظر داشته باشیم ؟

نگهداری تمیز ، بررسی و تعمیر مداوم ، تنظیمات صحیح ، حفاظت در برابر آب ، بررسی و آزمون دوره ای ،  از نکاتی هستند که در نگهداری بوستر پمپ باید مورد توجه قرار گیرد .

 

 

نتیجه گیری

ما سعی کردیم در این مقاله عملکرد و نحوه کارکرد بوستر پمپ را به شما نشان دهیم . حال اگر سوالی در این زمینه دارید ، در خدماتتان هستیم . علاوه بر این ، شوفاژ ایران بوستر پمپ را در انواع گوناگون و با کیفیت بالا در اختیار مشتریان خود قرار میدهد . با ما در تماس باشید

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید