در کولر های آبی، یکی از اصلی ترین اقدامات تعمیر و تعویض تسمه کولر آبی است. در درون کولر آبی از قطعات مکانیکی و الکترونیکی مختلفی به منظور کارکرد صحیح این وسیله استفاده شده است. تسمه یکی از مهم ترین قطعات مکانیکی کولر است که به نام کمربند V نیز شناخته می شود. این قطعه در واقع، وظیفه تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی را به عهده دارد. در این مقاله تلاش کرده ایم تا اطلاعاتی را در طمینه کارکرد تسمه و همچنین آموزش تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی در اختیارتان قرار دهیم، اگر قصد دارید که خودتان به تعویض و تعمیر تسمه کولر بپردازید تا پایان همراه ما باشید.

تسمه کولر آبی چیست؟

تسمه کولر آبی از قطعات اصلی  و مهم به کار رفته در کولر های آبی است که مانند یک کمربند بلند است و از یک طرف به موتور و از طرف دیگر به پروانه کولر متصل می شود و به این ترتیب نیروی چرخشی را از موتور گرفته و به پروانه می دهد و این چنین باعث چرخش توربین یا پروانه کولر آبی می شود. از دیگر مهم ترین کارکرد های تسمه کولر آبی می توان به این مورد اشاره کرد که این قطعه می تواند از داغ شدن و سوختن موتور کولر جلوگیری کند. در نتیجه می توان دانست که کارکرد اصلی تسمه کولر در چرخاندن پروانه کولر آبی و محافظت از سوختن دینام کولر است.

چنانچه علاقه مند بودید در خصوص بوستر پمپ آتش نشانی بدانید، مقاله مرتبط با آن را مطالعه بفرمایید.

تسمه کولر آبی چیست؟

تسمه کولر آبی

آموزش چگونگی تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی

تسمه از جمله قطعات کولر آبی است که قیمت چندان زیادی ندارد اما در نحوه کارکرد کولر تاثیر زیادی دارد. تسمه کولر آبی یک قطعه مکانیکی است که سبب انتقال نیرو چرخشی از موتور به سمت پروانه کولر می‌شود. تسمه در کولر آبی برای لغزش ‌های جزئی کولر طراحی شده است که به کارکرد بهتر آن کمک می‌کند. این قطعه جزء قطعاتی است که خیلی زود فرسوده می‌ شود، از این رو نیاز به تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی زیاد است. در صورتی که این قطعه خراب یا فرسوده شود، پروانه قادر به چرخیدن نخواهد بود و در نتیجه توانایی خنک سازی را نخواهد داشت.

گام به گام آموزش تعویض تسمه کولر آبی

هنگامی که تسمه کولر بیش از حد مستهلک شده باشد و ریش ریش شده باشد، نیاز به تعویض دارد. روند تعویض تسمه کولر  در هنگام فرسودگی به شرح زیر است:

  • ابتدا نیاز است که کولر آبی را خاموش کنید و فیوز برق را به طور کامل قطع کنید.
  • برای دسترسی بهتر به داخل بدنه کولر، دریچه کولر را باز کنید.
  • در قدم بعدی، باید پیچ موتور یا دینام کولر با استفاده از پیچ گوشتی مناسب کمی شل کنید.
  • پس از شل شدن ، می توانید با استفاده از دست تسمه کهنه را از جای خود بیرون بکشید. برای این کار تسمه را با دست گرفته و یک دور آن را بچرخانید. به این ترتیب تسمه از پولی پروانه جدا شده و خارج می شود.
  • با استفاده از اندازه حک شده بر روی تسمه می توانید تسمه مناسب را ابزار فروشی یدکی کولر آّی تهیه کنید.
  • به منظورقرار دادن تسمه جدید، ابتدا یک طرف تسمه را بر روی پولی پروانه قرار دهید و سپس طرف دیگر تسمه را دور موتور قرار دهید.
  • سپس پولی را با دست بچرخانید تا تسمه در جای خود قرار می گیرد.
  • زمانی که تسمه در جای مناسب خود بر روی پولی و موتور قرار گرفت، باید پیچ های دینام یا موتور را مجدداً سفت کنید.
گام به گام آموزش تعویض تسمه کولر آبی

گام به گام آموزش تعمیر و تعویض تسمه کولر آبی

بهترین زمان تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی

تسمه کولر آبی یک قطعه بسیار مهم در سیستم کولر آبی شمرده می شود، اما به دلیل فشار مضاعفی که دائم به آن وارد می شود، در معرض آسیب جدی است . از این رو در زمان سرویس کولر آبی، تسمه اولین قطعه ای است که باید سالانه تعویض شود. معمولا زمانی که تسمه کولر آبی فرسوده می شود، یعنی نیازمند تعویض یا تعمیر است. فرسوده شدن تسمه کولر را می توان به راحتی از روی ظاهر آن تشخیص داد چرا که فرسودگی آن با نشانه هایی از جمله ریش ریش شدن، سابیدگی، خراشیدگی، ترک خوردگی، پارگی و کش آمدن بیش از حد تسمه همراه است. در زمان فرسودگی تسمه آنقدر کشیده یا فرسوده شده است که دیگر توانایی و کشش لازم را برای کارکرد صحیح خود ندارد.

فرسودگی کولر آبی چه مشکلاتی دارد؟

مشکلات مهمی که تسمه کولر آبی در صورت فرسودگی ایجاد می کند از قرار زیر است:

  • صدای بلند و لرزش
  • لرزش کولر آبی
  • لغزش موتور کولر
  • ایجاد باد گرم کولر آبی
  • تاب برداشتن پروانه کولر آبی
فرسودگی کولر آبی چه مشکلاتی دارد؟

مشکلات فرسودگی کولر آبی

سخن آخر

به منظور جلوگیری از بروز  مشکل برای تسمه کولر آبی بهتر است که هر ساله پیش از استفاده از کولر، سرویس ‌های لازم را برای عملکرد درست این دستگاه انجام شود. چک کردن این قطعه هزینه بالایی ندارد، اما از صرف هزینه‌ های اضافی مانند تعمیر موتور و دیگر موارد جلوگیری می کند. تنظیم یا تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی کار چندان مشکلی نیست و می توان با توجه به مطالب عنوان شده در این مقاله به راحتی اقدامات مورد نیاز برای تعمیر و تعویض تسمه کولر آبی را انجام داد.

سوالات متداول آموزش تعویض و تعمیر تسمه کولر آبی

  1. خراب شدن تسمه کولر آبی چه مشکلاتی را می تواند در پی داشته باشد؟
    با توجه به مطالبی که در خصوص کارکرد تسمه در عملکرد کولر آبی عنوان شد، می توان از اهمیت نقش این قطعه مطمئن شد. در صورتی که تسمه خراب شود و یا به درستی تنظیم نشده باشد، می تواند سبب از کار افتادن پروانه، پولی و حتی سوختن موتور کولر آبی شود.
  2. تنظیم تسمه کولر آّبی به چه صورت است؟
    تعویض و تنظیم تسمه کولر آبی جزو مراحل سرویس کولر محسوب می شود. در صورت شل بودن تسمه روی پولی ها می لغزد و مانع از چرخش درست پولی ها می شود و همین امر می تواند خنک نشدن کولر را در پی داشته باشد. اگر خیلی هم سفت باشد باعث آسیب رساندن به یاتاق ها و بوشن موتور می شود.
  3. چه دلایلی می توانند موجب پاره شدن تسمه کولر آبی شوند؟
    بی‌کیفیت بودن تسمه کولر آبی، فرسوده شدن تسمه کولر آبی، بیش از حد سفت بودن تسمه کولر آبی، استفاده از تسمه نامناسب برای کولر آبی، وجود لبه‌ های تیز در قسمت فولی موتور کولر آبی، برجستگی ‌های تیز اطراف فولی
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید