به علت اهمیت بالای این موضوع، توصیه می‌ شود که رسوبزدایی آبگرمکن دیواری به وسیله یک فرد ماهر صورت گیرد. هرچند برخی افراد در جستجوی فیلم‌‌ های رسوب‌ زدایی آبگرمکن دیواری در اینترنت هستند و می‌ خواهند نحوه انجام آن را به صورت تصویری یاد بگیرند و خودشان در منزل آن را انجام دهند، اما در صورتی که هیچ تجربه‌‌ ای در این زمینه نداشته باشید، ممکن است نتوانید به خوبی آن را انجام دهید و به ایجاد خرابی در آبگرمکن منجر شوید و بنابراین هزینه ‌‌های زیادی برایتان به همراه خواهد داشت.

رسوب زدایی آبگرمکن به صورت دوره ای:

تقریباً بیشتر افراد با رسوباتی که در داخل کتری و سماورها شکل می‌ گیرند، آشنا هستند. این رسوبات ناشی از آلودگی آب به وجود می‌ آیند. همچنین، در داخل آبگرمکن، لوله ‌های دیواری تبادل حرارتی وجود دارند که رسوبات در آن ها شکل می گیرند و باعث کاهش قطر لوله ‌ها می ‌شوند، در نتیجه حرارت به خوبی از شعله به آب منتقل نمی ‌شود.

یک دلیل دیگر برای انسداد لوله ‌های تبادل حرارتی در آبگرمکن، قرار گرفتن شمعک در زیر لوله تبادل حرارتی است. در این نقطه، حرارت بیشتر می‌ شود و در نتیجه گرفتگی بیشتری ایجاد می ‌شود. به همین دلیل رسوب زدایی آبگرمکن دیواری به صورت دوره ای اهمیت دارد.

مراحل رسوب زدایی آبگرمکن دیواری:

مراحل رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

برای رسوب زدایی مراحل زیر را به ترتیب و با دقت انجام دهید.

  • بستن شیر گاز:

برای رسوب ‌زدایی آبگرمکن دیواری، ابتدا شیر گاز را ببندید و آبگرمکن را خاموش کنید و صبر کنید تا همه قطعاتش خنک شوند.

  • بستن شیرهای آب:

تمامی شیرهای آب را که به آبگرمکن وصل شده‌ اند را ببندید و همه مهره ‌های لوله آب گرم و سرد، شلنگ گاز و دودکش را باز کنید. اگر با رگلاتور آبگرمکن آشنایی ندارید، می ‌توانید از اشخاص ماهر برای رسوب ‌زدایی آبگرمکن دیواری کمک بگیرید.

  • وصل کردن شلنگ:

شلنگ یک ‌متری گاز را به ورودی و خروجی آبگرمکن وصل کرده و سر دیگر آن را به آب سرد متصل کنید تا آب، درون لوله آبگرمکن جریان داشته باشد و رسوبات را کمی شل کند.

  • رسوب زدایی:

سپس، با استفاده از سرکه یا اسید می ‌توانید رسوب ‌زدایی را انجام دهید. نهایتاً مبدل گرمایی را داخل یک تشتک پلاستیکی بزرگ که حاوی آب زیادی است، قرار دهید تا رسوب‌ گیر سرریز کند و موجب تغییر رنگ مبدل گرمایی نشود. در فصل زمستان، بهتر است آب گرم را داخل تشتک قرار داده و رسوب ‌زدایی را سریع ‌تر انجام دهید.

با استفاده از قیف، اسید را در مبدل حرارتی بریزید تا خارج شود. خروج اسید و کف از سمت دیگر نشان ‌دهنده از بین ‌رفتن رسوبات در مبدل است. این عمل را چندین بار تکرار کنید تا محلول خروجی بدون کف باشد. در صورت رسوب زدایی کامل، پس از ریختن اسید چندین مرحله و دفع رسوبات، آب خالص را در قیف بریزید تا مبدل حرارتی کاملا تمیز شود. برای جلوگیری از خسارت و زیان، پوششی بر روی قیف قرار دهید تا پاشش شدید واکنش شیمیایی باعث خسارت ‌های جدی نشود.

رسوب زدایی به شیوه پمپی:

فرآیند شستشو و رسوب ‌زدایی از طریق پمپ اسیدشویی به این شکل انجام می‌ شود:

ابتدا، پمپ اسیدشویی را در ظرف حاوی اسید قرار می ‌دهند. سپس یک طرف از پمپ را به مبدل خروجی وصل می ‌کنند و طرف دیگر را با استفاده از یک شلنگ پلاستیکی به ظرف متصل می‌ کنند. پس از مدتی، پمپ کار خود را آغاز می ‌کند و تمامی رسوباتی که درون مبدل گرمایی قرار دارند، به ‌طور کامل از بین می ‌روند. سپس آب معمولی به محل قرارگیری ظرف وارد می ‌شود و مبدل با استفاده از آب به ‌صورت دقیق شستشو داده می‌ شود. پس از انجام رسوب‌ زدایی در جهت کامل، مبدل را در محل خود نصب کنید.

دلایل رسوب زدایی آبگرمکندیواری:

در آب شهری، مواد معدنی و املاحی وجود دارند که برای سلامتی بدن ضروری هستند. با این حال، زمانی که این املاح وارد لوله ‌های خانه ‌ها و دستگاه‌ های گرمایش می‌ شوند، در طول زمان رسوب می ‌کنند و به شکل ته نشین روی سطح لوله‌ ها تجمع پیدا می‌ کنند. این تجمعات درونی را می ‌توان در کتری‌ ها و سماور ها مشاهده کرد. این تجمعات موجب باریک شدن لوله‌ ها و افزایش ضخامت دیواره آن ‌ها می‌ شود. باریک شدن لوله ها باعث کاهش فشار آب در داخل لوله و کاهش انتقال حرارت از آب درون لوله‌ ها می ‌شود. در نتیجه فشار آب در خانه کاهش می‌ یابد و آب به طور ناخواسته سرد می‌ شود. به همین دلیل برای جلوگیری از این نوع تجمعات، رسوب زدایی دیواری آبگرمکن مهم است.

نحوه جرم گیری آبگرمکن در خانه:

نحوه جرم گیری آبگرمکن در خانه

برای رسوب ‌زدایی لوله ‌های آبگرمکن، اسید کلریدریک یا جوهر نمک رقیق بهترین ماده‌ ها هستند. استفاده از سرکه خانگی نیز ممکن است بهترین جواب را ندهد و در رفع تجمعات لوله آبگرمکن موثر نباشد. در این بخش، به بهترین روش رسوب ‌زدایی دیواری آبگرمکن با استفاده از اسید کلریدریک پرداخته شده است. ابتدا، شیر گاز را ببندید و آبگرمکن را خاموش کنید. مطمئن شوید که آبگرمکن خنک شده و قطعات آن کاملا سرد هستند. تمام لوله ‌های آبی که به لوله ‌های آبگرمکن دیواری متصل هستند را ببندید تا آب وارد دستگاه نشود. اکنون، برای رسوب ‌زدایی دیواری آبگرمکن، آن را از نقطه اتصالش جدا کنید. برای این کار، مهره‌ های لوله آب سرد و گرم، مهره شلنگ گاز، لوله دودکش و رگلاتور را از دستگاه جدا کنید. سپس، شلنگ ‌های گاز یک متری را به ورودی و خروجی آبگرمکن وصل کنید و یک شلنگ هم به لوله کشی آب سرد وصل کنید تا آب سرد تجمعات داخل لوله ‌های آبگرمکن را کمی سست کند. در نهایت، با استفاده از جوهر نمک یا سرکه سفید و به کمک شلنگ ‌ها، آن ها را از درون لوله ‌های آبگرمکن عبور دهید. با تکرار چندین باره این مراحل، تجمعات روی دیواره ‌های لوله آبگرمکن کاهش پیدا کرده و آن را رسوب‌ زدایی خواهید کرد.

سخن پایانی:

بهترین روش برای رسوب ‌زدایی آبگرمکن دیواری در این مقاله به شما توضیح داده شده است. در صورت تمایل به انجام این کار، بهتر است آن را به افراد حرفه ‌ای و ماهر واگذار کنید تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید و برای خرید آبگرمکن می توانید از فروشگاه ایران شوفاژ دیدن کنید.

سوالات متداول درباره نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری:

  ۱. بهترین ماده برای رسوب زدایی از آبگرمکن دیواری چیست؟

اسید کلریدریک یا جوهر نمک رقیق از مواد موثر در رسوب زدایی آب گرمکن دیواری است.

 ۲. بهترین روش برای جداسازی آبگرمکن دیواری از نقطه اتصالش چیست؟

مهره ‌های لوله آب سرد و گرم، لوله دودکش و رگلاتور را از دستگاه جدا کنید. البته این کار بهتر است توسط اشخاص ماهر و مسلط انجام شود.

 ۳. چه ماده ای برای رفع تجمعات داخل لوله ‌های آبگرمکن مناسب است؟

جوهر نمک یا سرکه سفید گزینه مناسبی است، اما برای دریافت نتیجه مناسب فرد باید از مراحل رسوب زدایی آگاهی داشته باشد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید