از وسایل مهم و ضروری در ساختمان برای تامین فشار آب مورد نیاز، نصب پمپ خانگی می باشد. نکته مهم و قابل توجه در تهیه پمپ خانگی متناسب با تعداد طبقات و واحد ساختمان مربوطه و نیز بسیاری موارد دیگر می باشد که برای بالا بردن کارایی پمپ آب خانگی باید حتما رعایت شوند. آموزش هواگیری پمپ آب خانگی ازکارهایی می باشد که یادگیری آن خالی از لطف نیست.

 هواگیری پمپ آب خانگی چگونه است؟

پمپ های آب خانگی گاهی اوقات هوا می گیرند که با آموزش هواگیری پمپ آب خانگی می توانید به راحتی این مشکل را حل کنید. اصطلاح هوا گرفتن پمپ آب خانگی به چه چیزی می گویند؟ در پمپاژ کردن پمپ در جریان خود به جای آب با هوا برخورد می کند و ساختار پمپ آب به گونه ای ساخته شده است که توانایی پمپاژ کردن آب را دارد. پس با اختلال در خروجی روبرو می شود. هر گاه پمپ آب ساختمان با مشکل هواگیری رو برو شد بلافاصله از کار کردن دستگاه جلوگیری کنید.

اگر این کار را انجام ندهید پمپ آب خانگی داغ شده و سپس یک سیم پیج سوخته نصیبتان می شود. در ادامه مطالب گفته شده به نحوه آموزش هواگیری پمپ آب خانگی می پردازیم تا با مراحل آن آشنایی پیدا کنید و در صورت هواگرفتن پمپ آب خانگی بدانید چه کارهایی در اولویت انجام دادن است.

  1. ابتدا پمپ را قطع کنید
    در صورت هوا گرفتن پمپ آب خانگی سریعا پمپ را به کلی از برق بکشید تا موتور پمپ آب تحت فشار قرار نگیرد.
  2. پیچ مخصوص هواگیری را باز کنید
    وقتی اطمینان کامل از باز بودن مسیر آب را داشتید یک پیچ هواگیری مخصوص برای این کار روی هر پمپ آب خانگی تعبیه شده است  که آن را به آرامی باز کنید.
  3. شنیدن صدای هوا
    پس از آن که صدای هوا در پمپ که تجمع کرده را شنیدید به سرعت باز کردن پیچ را کم کنید.
  4. باز نکردن کامل پیچ
    نیازی به باز کردن کامل پیچ نیست همین که هوای داخل پمپ در حال آزاد شدن است کافی می باشد.

بعد از انجام تمام مراحل بالا در این گام از آموزش هواگیری پمپ آب خانگی، پیچ هواگیری را کمی ببندید و بعد پمپ آب را راه اندازی کنید. هنگامی که پمپ آب خانگی شروع به کار کردن می کند آن مقدار از هوای باقی مانده نیز به طور کامل خارج می شود. زمانی که از هواگیری پمپ آب خانگی اطمینان کامل را بدست آوردید پیچ پمپ را محکم کنید. این شیوه کار بسیار شبیه به هواگیری موتور خودرو و لوله رادیاتور می باشد.

دلایل هوا گرفتن پمپ آب خانگی چیست؟

  • آب کافی به پمپ نمی رسد
    شایع ترین دلیل هوا گرفتن پمپ آب خانگی این می باشد که آب کافی به مخزن پمپ نمی رسد. زمانی که آب کافی به پمپ آب نمی رسد از آن جای که پمپ آب یک نیروی مکندگی دارد به جای آب مجبور به جذب هوا می شود. اما قادر به پمپاژ آن نیست. وقتی که کمبود آب جبران می شود هنوز هوا در پمپ آب وجود دارد و نمی تواند پمپاژ کند. دلایلی که باعث این مشکل می شوند شامل جرم گیری مجاری ورودی پمپ، کم شدن آب تانکر، قطعی آب شهری، اختلال در فشار آب از مواردی می باشند که باید مورد بررسی قرار بگیرند.
  • خرابی واشر یا اورینگ
    از علت های دیگر که در آموزش هواگیری پمپ آب خانگی باید به آن توجه شود، آب بندی های واشر و اورینگ است. زمانی که این مورد درست انجام نشود آن مقدار از آب بندی موجود قادر به مقاومت در برابر قدرت مکندگی پمپ نیست. در این صورت پمپ آب دچار نشتی می شود و سیستم هوای بیرون را جذب می کند.
  • شکستگی پوسته پمپ آب
    این مشکل در آموزش هواگیری پمپ آب خانگی از مواردی می باشد که برای افراد غیر متخصص نیز قابل تشخیص است. هنگامی که مقداری آب در زیر پمپ آب ریخته شده باشد و بدنه پمپ خیس باشد باید به هوا گرفتن پمپ آب خانگی شک کنید.
  • شکستن لوله کشی ساختمان
    کار پمپ آب خانگی مکش آب است. هنگامی که پمپ آب روشن می شود برایش هیچ فرقی ندارد چه چیزی بر سر راهش قرار گرفته است. پس بررسی کلی لوله کشی ساختمان مهم است. اگر کوچک ترین نشتی در لوله کشی؛ شیر آلات و اتصالات و در کل تاسیسات ساختمان پیش بیاید منجر به هوا گرفتن پمپ آب می شود.

راه های جلوگیری از هواگرفتن پمپ آب

قبل از آنکه آموزش لازم درجهت هواگیری پمپ آب خانگی را یاد بگیرید بهتر است راه کارهای پیشگیری از این مشکل را بدانید تا بعدا مجبور به درست کردن پمپ آب نباشید. از نصابی که پمپ آب خانگی را نصب می کند آموزش هواگیری پمپ آب خانگی را یاد بگیرید. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که به طور مکرر آب شهری قطع می شود بهتر است پمپ آب را برای مدتی کوتاهی خاموش کنید تا هوا نکشد. در فصل زمستان از اینکه شوفاژ خانه با پشم شیشه و عایق دما پوشش داده شده است مطمئن شوید. در صورتی که پمپ آب هوا گرفته است سعی نکنید با ضربه زدن به پوسته پمپ آب هوای آن را بگیرید.

کلام آخر

همیشه پیشگیری بهتر است تا اینکه بعد از آن به رفع مشکل پیش آمده بپردازید. موارد گفته شده در این مقاله را با دقت مطالعه کنید تا در زمانی که پمپ آب خانه دچار هوا شده است بدانید که باید انجام چه کاری در اولویت باشد نت برای رفع هوای موجود در پمپ آب انجام دهید.

سؤالات رایج آموزش هواگیری پمپ آب خانگی

  1. چرا پوسته پمپ آب ترک می خورد؟
    دلایل گوناگونی باعث ایجاد ترک در پوسته پمپ آب می شوند که می توان به سرمای شدید زمستان، محیط نصب پمپ، جنس پمپ آب خانگی و میزان خروجی که بر عهده پمپ آب است اشاره کرد.
  2. عواقب هواگیری نکردن پمپ آب خانگی چه می باشد؟
    هواگرفتن پمپ آب یعنی این که پمپ بدون آب یکسره کار می کند و در نتیجه دچار سوختگی می شود. اگر هواگیری پمپ آب گرفته نشود باید منتظر سوختن الکتروموتور باشیم که خسارت زیادی به پمپ آب وارد می کند.
  3. عدم هواگیری پمپ آب بعد از تعمیر چه مشکلاتی را در  پی دارد؟
    هنگامی که پمپ آب خانگی بعد از تعمیر هواگیری نشود باید منتظر خرابی بوشن ها، کار کردن پمپ بدون آب، ترکیدگی لوله آب و یخ زدن لوله آب باشیم و حتی عدم استفاده از نوار تفلون نیز دردسر ساز است.
1/5 - (1 امتیاز)