[vc_row][vc_column][woodmart_products woodmart_css_id=”627780a0c1119″ taxonomies=”693″ columns=”3″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ hide_out_of_stock=”no” lazy_loading=”no” responsive_spacing=”eyJwYXJhbV90eXBlIjoid29vZG1hcnRfcmVzcG9uc2l2ZV9zcGFjaW5nIiwic2VsZWN0b3JfaWQiOiI2Mjc3ODBhMGMxMTE5Iiwic2hvcnRjb2RlIjoid29vZG1hcnRfcHJvZHVjdHMiLCJkYXRhIjp7InRhYmxldCI6e30sIm1vYmlsZSI6e319fQ==”][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

امروزه یکی از دغدغه های اصلی ساختمان ها فشار آب کم می باشد و ممکن است مشکلاتی را برای شما رقم بزند . داشتن آب  با حجم مطلوب برای انجام کار های روزانه از نیاز های بسیار مهم می باشد که امروزه به دلیل افزایش جمعیت و ساختمان ها و برج های بلند ، فشار آب در واحد های بالا به مشکل خورده است . پس برای رفع این مشکلات و افزایش فشار آب در ساختمان ها و رساندن میزان آب به  مطلوب ترین میزان ، تجهیزاتی را به کار می گیرند که بتوان به کمک آن ، فشار آب را افزایش داد و حجم مطلوب و خوبی را تامین کرد . امروزه یکی از تجهیزات آبرسانی که برای افزایش فشار آب بکار می برند ، بوستر پمپ آبرسانی ها می باشند . بوستر پمپ ها به دلیل داشتن سیستم و ساختاری که دارد در زمینه های گوناگون ، برای تامین و افزایش فشار آب می توان از آن استفاده کرد.

تیم شوفاژ ایران امروزه به دلیل اهمیت محصولاتی مثل بوستر پمپ و از این قبیل ، تصمیم بر این گرفته است که درباره ی اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ ها مقاله ای بنویسد  و شما را با قطعات تشکیل دهنده ی این محصول آشنا کند . شما نیز می توانید برای اطلاع از قیمت بوستر پمپ ها روی لینک کلیک کنید .

ابتدا قبل از این که اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ را بررسی کنیم ، درباره ی نحوه عملکرد  آن توضیح مختصری خواهیم داد.
اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

ساختار و نحوه عملکرد بوستر پمپ 

در ساختمان ها با این که الگوی خاصی برای مصرف آب وجود ندارد ، ولی در بعضی از ساعات مقدار مصرف آب افزایش پیدا می کند. در این حالت برای جبران کمبود آب از بوستر پمپ ها و از این قبیل سیستم ها استفاده می کنند و  سرعت مصرف آب را افزایش می دهند.

بوستر پمپ ها از کنار هم قرار گرفتن تعدادی پمپ تشکیل شده است و دو یا چند پمپ کنار هم به طور متوالی قرار گرفته اند و زمانی که فشار آب کاهش می یابد اولین پمپ شروع به کار می کند و در صورتی که بازهم  نیاز به افزایش فشار آب باشد ، پمپ بعدی شروع به کار می کند و همین روند ادامه پیدا می کند تا به فشار مورد نیاز برسیم . این که بر اساس چه الگویی پمپ ها شروع به کار کنند و درگیر شوند را بر اساس شرایط آن ساختمان ، تکنسین تاسیسات ؛ برنامه ریزی می کند . پس در نتیجه پمپ های بوستر پمپ ها بر اساس برنامه ای که دارند ، وارد مدار می شوند و یا از مدار خارج می شوند.

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپاجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ 

الکترو موتور 

از دیگر اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ ، الکترو موتور با تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی ،  محرک پمپ می باشد و انرژی مورد نیاز مدار را تامین می کند . انرژی جنبشی موجود در این الکترو موتور ها ،  پروانه پمپ ها را به حرکت در می آورند . الکترو موتور ها در بیشتر مواقع یا دارای 1450 دور در دقیقه (rpm) و یا دارای 2900 دور در دقیقه  (rpm) می باشد و با توجه به کاربردی که دارد ، مورد استفاده قرار می گیرند و انتخاب می شود .

پمپ 

بوستر پمپ ها از تعدادی پمپ تشکیل شده اند که می توان گفت پمپ ، اصلی ترین اجزای یک بوستر پمپ می باشد . پس  نتیجه میگیریم  پمپ ها نقش مهمی در این سیستم ها دارند و رکن اصلی یک بوستر پمپ ، پمپ می باشد . پمپ ها در این سیستم ها هد و دبی آب را بالا می برند و در واقع عامل اصلی گردش و جریان آب در مدار هستند .

کلکتور و مکش و دهش 

کلکتور و مکش و دهش از دیگر اجزای تشکیل دهنده ی بوستر پمپ ها می باشند . کلکتور های مکش ، آب و سیال را وارد سیستم می کند . کلکتور ها به خروجی مخزن از طریق اتصالاتی از جمله صافی ، لرزه گیر ، شیر فلکه و فلنچ متصل می شوند و به کلکتور های دهش متصل می شوند .

تابلو برق و کنترل

بوستر پمپ ها علاوه بر اجزای بالایی که گفته ایم نیز دارای تابلو برق و کنترل می باشند .

وظیفه تابلو برق 

این قسمت از بوستر پمپ وظیفه ی هماهنگی و کنترل سیستم مکانیکی و الکتریکی دستگاه  را دارد . تابلو برق و کنترل نیز ، در کارکرد و عملکرد مطلوب بوستر پمپ ، نقش بسیار مطلوبی را ایفا می کند و بوستر پمپ ها را در برابر تغییر دور و نوسان برق  و نوبت عملکرد پمپ ها حفاظت می کند.

وظیفه کنترل 

کنترل ها وظیفه ی این را دارند که استهلاک در مدار را بسیار کاهش می دهند و فشار دبی و فشار مورد نیاز سیستم را تامین می کنند. وظیفه اصلی تابلو برق حفاظت و کلید زنی از سیستم پمپاژ است. تابلوهای برق انواع متفاوتی دارند که در هر یک از آنها تجهیزات متفاوتی نصب می گردد. برخی از اجزای این تابلو ها عبارتند از:

  • کنترل فاز: محافظت از برق سه فاز و رعایت توالی فاز ها وظیفه کنترل فاز است.
  • فلوتر سوئیچ: این قطعه از پمپ ها در هنگام خالی شدن آب مخزن حمایت می کند.
  • کانکتورها: وظیفه کانکتور ها کلید زنی قدرت پمپ است که برای هر پمپ یک کانکتور وجود دارد.
  • تایمر: تایمر از جمله مهمترین اجزای بوستر پمپ به شمار می رود؛ که وظیفه آن تعویض المترو موتور ها و تنظیم زمان آماده به کار است.
  • کنترل بار: کنترل بار از الکتروموتور در برابر اضافه بار محافظت می کند. در برخی از بوستر ها به صورت مجزا از کانکتور ها و در برخی دیگر در زیر کنتاکتورها (بی متال) نصب می شود.
  • فیوز ها: کار فیوز محافظت از مدار در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار است. تابلو برق ها دارای فیوزهای ورودی برق، فیوز جداگانه جهت هر پمپ و مدار فرمان است.

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

مخزن دیافراگمی

در سیستم های بوستر پمپ یک منبع تحت فشار قرار می دهند که درون آن ها آب نگهداری می کنند . استفاده از مخزن دیافراگمی باعث شده است که تعداد خاموش و روشن شدن پی در پی پمپ ها کاهش پیدا کند و باعث کاهش استهلاک شود . از دیگر مزایای استفاده از منبع تحت فشار می توان به این موضوع اشاره کرد که فشار آب مصرفی در حالت تعادل قرار گیرد و از دیگر مزایای آن خاصیت ارتجاعی  مخزن می باشد که میزانی که  آب را ذخیره می کنند  یا توجه به این که مصرف ساختمان کم و یا زیاد باشد ، میزانی که آب ذخیره می شود کم و یا زیاد می شود .

 

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

پرشر سوئیچ و ترانسمیتر 

پرشر سوئیچ و ترانسمستر نیز از دیگر اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ به شمار می آیند .

وظیفه پرشر سوئیچ

در بوستر پمپ ها از پرشر سویچ ها برای کنترل حداقل و حداکثر فشار مدار استفاده می شود به این طور که فشار ورودی و فشار خروجی سیال را کنترل می کند و فشار هر یک از پمپ ها را اطلاع می دهد . پرشر سویچ ها در بوستر پمپ های دور ثابت ، برای کنترل فشار از پرشر ترانسمیتر استفاده می کنند .

شاسی 

اجزای اصلی بوستر پمپ ها باید روی یک شاسی و یک صفحه ایی سوار شوند که بسیار محکم و با دوام باشد . این قطعاتی که روی شاسی سوار شده اند شامل تابلو برق ، لوله ، الکترو موتور و پمپ می باشند و استفاده از شاسی باعث می شود که این قطعات ، حمل راحتتری داشته باشند .

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ

سخن پایانی

بوستر ها پمپ از مجموع چندین پمپ به همراه قطعات دیگر تشکیل شده است؛ که از آن به منظور افزایش حجم فشار استفاده می شد. برای اینکه بتوانید بهتر با این وسیله ها کار کنید و ایرادات جزئی ان را برطرف کنید به شما در زمینه اجزا تشکیل دهنده آنها اطلاع دادیم. برای خرید انواع مدل های بوستر پمپ آبرسانی و آتش نشانی به سایت شوفاژ ایران مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره اجزا بوستر پمپ
  1. چرا بسیاری از ساختمان به بوستر پمپ آبرسانی نیاز دارند؟
    امروزه به دلیل بالاتر رفتن جمعیت، کاهش فشار آب و کم حجم بودن سیستم لوله کشی شهری و همچنین بالاتر رفتن سطح تقاضای مردم برای مصرف آب در طول شبانه روز باعث شده تا بسیاری از ساختمان ها به سراغ استفاده از پوسترهای پمپ بروند.
  2. یک بوستر پمپ از چه اجزایی تشکیل شده است؟
    بوستر پمپ از مجموع دو یا چند پمپ به علاوه کلکتور ورودی و خروجی شیرآلات؛ اتصالات، مخزن تحت فشار، سیستم فشار سنج، نمایشگر فشتر، مخزن آب و تابلو برق ساخته شده است.
  3. انواع مدل ها بوستر پمپ ها آبرسانی بر اساس چه فاکتور هایی از هم متمایز می شوند؟
    بوستر پمپ ها بر اساس حداکثر مصرف (دبی جریان) و حداکثر فشار (افت هد) به تقسیم بندی می شوند. فشار سیستم = فشار مکش + فشار بوستر- افت مربوط به پمپ- افت ناشی از شیر های کاهش فشار.

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

5/5 - (1 امتیاز)