امروزه آشنایی با اجزا و قطعات تشکیل دهنده پمپ آب ساختمان، امری ضروری می باشد. زیرا با کاهش فشار آب مخصوصا در ارتفاعات بالا، استفاده از پمپ آب رایج شده است و سبب رفع مشکل کم بودن فشار آب می شود. اجزا پمپ آب ساختمان با کارایی و طراحی منحصر به فرد خود، سبب تامین افزایش فشار می شوند. بنابراین پمپ آب ساختمان از قطعات مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این اجزا، ویژگی های مختص به خود را داشته و وظیفه ای را برعهده دارند. ایجاد اختلال در هر یک از بخش های آن، میتواند عملکرد کل پمپ آب را با مشکل روبرو کند. در ادامه همراه ما باشید تا با قطعات و اجزا پمپ آب ساختمان آشنا شوید.

معرفی اجزا و قطعات تشکیل دهنده پمپ آب ساختمان

پمپ آب ساختمان از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل می شود. هر یک از این قطعات، دارای ویژگی هایی بوده و وظیفه ای را بر عهده دارند. کیفیت و اصل بودن اجزا پمپ آب ساختمان، تاثیر بسیاری در عملکرد صحیح آن دارد. از این رو، است که با هر یک از این قطعات آشنایی کاملی داشته و در زمان خرید نیز نوع با کیفیت آن را خریداری نمود. در ادامه مقاله به انواع قطعات تشکیل دهنده پمپ آب ساختمان می پردازیم.

پروانه پمپ از اجزا پمپ آب ساختمان

شتاب کافی برای به حرکت درآوردن جریان آب و تامین پمپاژ آن بر عهده پروانه پمپ می باشد. این قطعه در انواع و مدل های مختلفی تولید می شود. از جمله:

  • پروانه های محوری
  • پروانه های باز
  • پروانه های بسته
  • پروانه های شعاعی
  • پروانه های دو مکشی
  • پروانه های تک مکشی

الکتروموتور در پمپ آب

این قطعه نوعی موتور می باشد که وظیفه تامین توان لازم برای پمپاژ را برعهده دارد. زمان روشن شدن موتور، برق به وسیله سیم پیچ ها عبور می کند. سپس با تولید یک میدان مغناطیسی، روتور ۱۸۰ درجه حرکت می کند. پس از چرخش روتور، پروانه هدایت شده و سبب وارد شدن نیرو به پمپ آب می شود.

فلوتر

از دیگر تجهیزات به کار رفته در پمپ، فلوتر می باشد که با نوار آب بندی، عملکرد مشابهی دارد. در این قطعه، اندازه گیری مقدار سیال موجود در مخزن سبب قطع شدن برق موتور به طور خودکار در زمان کاهش سطح سیال می شود. بنابراین فلوتر را میتوان یکی از بهترین قطعات برای اندازه گیری و کنترل سطح مایع معرفی نمود.

مکانیکال سیل

از دیگر اجزا پمپ آب ساختمان که نقش مهمی در آن دارد، مکانیکال سیل است. این قطعه سبب جلوگیری از نشت مایعات و گاز می شود و به همین دلیل یکی از قطعات مهم پمپ آب به شمار می رود. در صورتیکه مکانیکال سیل از کار بیفتد، موجب کار نکردن کل پمپ آب می شود.

پوسته پمپ یا هوزینگ

پوسته پمپ را میتوان به عنوان دیگر اجزا پمپ آب ساختمان معرفی نمود. از جمله ویژگی های این قطعه، شامل موارد ذیل می شود:

  • پوششی می باشد که سبب محافظت از اجزای داخلی پمپ آب می شود.
  • پروانه داخل پوسته پمپ قرار دارد.
  • با استفاده از پروانه، سبب انتقال انرژی می شود.

بلبرینگ پمپ آب

به قطعه ای فلزی که موجب حرکت شافت می شود، بلبرینگ می گویند. بلبرینگ پمپ آب با به حرکت درآوردن شافت، منجر به حرکت پروانه ی پمپ آب می شود.

کاسه نمد

یکی دیگر از قطعات به کار رفته در پمپ آب ساختمان، کاسه نمد است. این قطعه به عنوان درزگیر عمل می کند و سبب جلوگیری از نشتی پمپ آب می شود. همچنین محل قرارگیری کاسه نمد مابین شافت و موتور است.

رینگ خنک کاری و سایشی

برای جلوگیری از ساییده شدن پوسته یا پروانه پمپ، از این قطعه استفاده می کنند. بنابراین رینگ خنک کاری و سایشی بر روی پوسته یا پروانه پمپ نصب می شود و از ساییده شدن آنها جلوگیری می کند.

شفت

شافت قطعه ای در پمپ آب می باشد که شکل استوانه ای دارد. برای قرار دادن پروانه در پمپ آب، از شفت استفاده می کنند. زیرا محل قرارگیری پروانه، شافت می باشد.

محفظه آب بندی

مجموعه ای در پمپ آب ساختمان به نام محفظه آب بندی وجود دارد. این مجموعه نقش جلوگیری از نشتی در پمپ آب را بر عهده دارد و میتوان یکی دیگر از قطعات مهم آن را محفظه آب بندی معرفی کرد.

کلید اتوماتیک

نوعی از ست کنترل به کار رفته در پمپ آب، کلید اتوماتیک است. این قطعه، سبب مشخص شدن استارت و قطع شدن پمپ آب می شود.

لوازم جانبی تشکیل دهنده پمپ آب ساختمان چیست؟

در بالا به قطعات اصلی تشکیل دهنده پمپ آب ساختمان اشاره کردیم‌. همانطور که میدانید، وجود برخی از این قطعات مانند موتور، لازمه شروع به کار پمپ آب می باشد. استفاده از برخی دیگر از این قطعات نیز، سبب بهبود عملکرد آن می شود. در ذیل چند مورد از لوازم جانبی پمپ آب ساختمان را ذکر می کنیم:

  • منبع تحت فشار
  • ست کنترل
  • پرشر سوئیچ
  • گیج فشار
  • کلید اتوماتیک
  • و…
نتیجه گیری

بنابراین پمپ آب ساختمان، متشکل از قطعات مختلفی می باشد که هر یک، دارای کارایی و عملکردی هستند. الکتروموتور، بلبرینگ، پروانه، تیغه، محفظه آب بندی، کاسه نمد، مکانیکال سیل، دیفیوزر، پوسته و… همگی اجزا پمپ آب ساختمان محسوب می شوند. البته تمامی قطعات پمپ آب در این موارد خلاصه نمی شود و ما در این مقاله، به چند مورد از آنها اشاره نمودیم. لازم به ذکر است که به دلیل تنوع طرح و مدل پمپ های آب، اجزای به کار رفته در هر یک از آنها نیز با یکدیگر متفاوت می باشد. امیدواریم که تا حدودی توانسته باشیم شما همراهان گرامی را با اجزا و نحوه کارکرد این قطعات آشنا کنیم.

سوالات متداول اجزا پمپ آب ساختمان

  1. قیمت قطعات پمپ آب خانگی چقدر است؟
    قیمت قطعات پمپ آب خانگی متفاوت می باشد. برند، طرح، نوع قطعه، کیفیت و… همگی در قیمت فروش آنها تاثیر دارند. بنابراین هر یک از اجزا پمپ آب ساختمان، دارای قیمت های مختلفی می باشند‌.
  2. اجزای پمپ آب جتی چیست؟
    یکی از پمپ های آب پرکاربرد، پمپ آب جتی است. این پمپ به دلیل ساختاری که دارد، دارای محبوبیت ویژه ای می باشد. بوش، پیستون، عینکی، دنده، دیافراگم، گیج فشار، پمپ و… از جمله اجزای پمپ آب جتی به شمار می روند.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید