اصطلاحات رایج صنعت پمپ قسمت 2

سلام بر دوستان همیشه همراه شوفاژ ایران، در مقاله قبل نگاهی گذرا به مفاهیم و اصطلاحات رایج صنعت پمپ داشتیم و همانطور که قبلا گفته بودیم در بخش دوم این مقاله قصد داریم تعدادی دیگر از این موارد را بصورت مشروح خدمتتان معرفی کنیم .

قطعا این مقاله می تواند برای دوستانی که اطلاعات قبلی در زمینه پمپ ندارند بسیار مفید واقع شود.

  • کاویتاسیون:


کاویتاسیون یا اصطلاحا حفره زایی پدیده ایی است که سیال بر اثر افت فشار موضعی شدید در مقطعی خاص تبخیر می شود و به همین علت حباب ایجاد می کند به بیان ساده تر جوشش سیال بر اثر افت شدید فشار را کاویتاسیون می نامند . پدیده کاویتاسیون معمولا در مایعات با جریان بالا یا اصطلاحا متلاطم رخ می دهم چرا که در این شرایط فشار موضعی کمتر از فشار بخار مایع می شود و باعث می شود سیال خیلی زودتر از نقطه تبخیر بخار شود . حباب‌های گازی ایجاد شده زمانی که دوباره به منطقه پرفشارتر وارد می‌شوند معمولاً منفجر می‌شوند این انفجار معمولا با صدای بلند می باشدجالب است بدانید که هر کدام پمپ ها و پره ها صدای مخصوص به خود را دارند .

کاویتاسیون در پروانه پمپ ارتباط مستقیم با NPSHa و NPSHr دارد بطوری که اگر طول مکش خالص مثبت مجاز (NPSHa) کمتر از عمق مکش درخواستی (NPSHr) پمپ شود . به این ترتیب به دلیل مکش موجود در محفظه پمپ، فشار مایع درون محفظه کاهش می‌یابد در نتیجه بر اثر این کاهش فشار پدیده کاویتاسیون شکل می گیرد .

یادمان باشد برای جلوگیری از پدیده کاویتاسون باید رابطه زیر در نمودار NPSH-Q  پمپ برقرار باشد .

NPSHa>NPSHr + 2ft

مهمترین آسیب های کاویتاسیون خوردگی و از بین رفتن پره پمپ همچنین تکانه های شدید پمپ می باشد که در دراز مدت می تواند پمپ را از بین ببرد .

عوامل شکل گیری پدیده کاویتاسون:

  • عوامل هندسی:

ناهمواری‌های سطحی سرریز ‚ خصوصاً برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های موضعی – شکاف‌های دریچه‌های کشویی و پایه‌های دریچه‌های قطاعی – ستون‌ها piers – درزهای ساختمانی -جداکننده جریان ودفلکتورها Flow splitter & deflector – دهانه مجاری ولوله Ports of ducts & pipe – تغیر در شکل عبور جریان Change of water passage shape – انحنا یا انحراف در مسیر جریان در آبراهه Misalignment of conduit

  • عوامل هیدرودینامیکی:

دبی مخصوص – سرعت جریان – عملکرد دریچه – توسعه لایه‌مرزی

  • عوامل متفرقه:

انتقال حرارت در طی فروریختن – درجه حرارت آب – تعداد وانداده حباب‌های درون آب Diffusion of air – پراکندگی هوا

  • پروانه پمپ

در ادامه مقاله اصطلاحات رایج صنعت پمپ می خواهیم به مفهوم پروانه پمپ آشنا شویم، پس با ما همراه باشید .

یکی از تجهیزات جانبی پمپ آب است که در واقع یک دیسک آهنی با پره های منحنی می باشد که در داخل پمپ آب سانتریفیوژ قرار دارد .

اصطلاحات رایج صنعت پمپ قسمت 2تصویر بالا جریان ورودی را نشان می دهد که توسط ساکشن ها به داخل هدایت می شوند و سپس پروانه پمپ را می چرخاند و فشار را در آب ایجاد می کند و آن را برای پمپاژ آماده می سازد .

پمپ های سانتریفیوژ دارای پروانه های مختلفی هستند که از جمله ی آنها می توان به موارد زیر نام برد :

  • پروانه بسته
  • پروانه نیمه باز
  • پروانه باز

 

  • پروانه بسته:

در این نوع پروانه ها با هدف ایجاد حداکثر قدرت محفظه پره ها بصورت بسته طراحی و ساخته شده است . این پروانه ها حداکثر کارایی را در بین بقیه مدل ها دارند همچنین این پره ها در پمپ های بزرگ با کارایی بالا به کار می روند.ازمعایبی که پروانه های بسته دارند این است که قطعات داخلی پروانه های بسته پنهان می باشد، بنابراین عیب یابی آنها دشوار می باشد، درحالی که در پروانه های باز تمام قطعات قابل مشاهده می باشند و به راحتی قابل عیب یابی می باشند

·        پروانه باز:

در این نوع پروانه ها، پره ها بدون هیچ گونه جدار و یا پوششی به قسمت مرکزی متصل می شوند و در نهایت برروی شفت قرار می گیرند. پروانه های باز از لحاظ ساختاری نسبتا ضعیف هستند و معمولا در پمپ های با قطر کوچک  پمپ های ارزان قیمت و پمپ های حاوی مواد معلق استفاده می شوند. این نوع پروانه ها نسبت به پروانه های بسته حساس تر بوده و کارایی آنها بعد از مدتی استفاده به سرعت کاهش می یابد. این نکته بسیار هائز اهمیت است که احتمال مسدود شدن پروانه های باز کمتر می باشد، در پمپاژ مواد جامد یا شیمیایی اگر از پروانه های بسته استفاده شود احتمال مسدود شدن آنها بالا می باشد، در عین حال باید به این نکته نیز توجه داشت که تمیز کردن آنها نیز دشوار می باشد

·       پروانه نیمه باز

این پروانه ها ترکیبی از پروانه های بسته و باز هستند که در پمپ هایی با قطر متوسط و یا پمپ های حاوی مقادیر  جامد معلق، استفاده می شوند. کارایی آنها نسبت به پروانه های بسته بیشتر است ولی به نسبت پروانه های باز از کارایی پایین تری برخوردار می باشند.

البته باید به این نکته ی مهم توجه داشت که هرچه فاصله ی بین پره ها و غلاف بیشتر باشد از کارایی و سرعت پروانه ها کاسته می شود.

معرفی انواع لوازم جانبی پمپ

در ادامه مقاله اصطلاحات رایج صنعت پمپ قسمت 2 سعی داریم تا شما عزیزان را با چند قطعه جانبی باهمیت و مرتبط به پمپ آشنا سازیم.

·    سیل مکانیکی یا مکانیکال سیل

مکانیکال سیل   Mechanical seals یا سیل مکانیکی یک ابزار بسیار موثر برای جلوگیری از آلودگی و نشت سیال زمانی که پمپ کار نمی کند و نیز وقتی که شفت پمپ در حال چرخش است می باشد .

گسکت های آب بندی استاتیک ، “او رینگ ها ” یا سیلندرهای الاستومری به طور استراتژیک برای تکمیل مجموعه آب بندی وجود دارند .

شرایط انتخاب آب بند مکانیکی مناسب

برای انتخاب درست یک سیل مکانیکی بایستی ابتدا به قسمت چرخشی آن توجه کرده و سپس نوع سطوح ثابت آن را مورد ارزیابی قرار دارد.

عوامل فشار محیط سیل ، درجه حرارت و سرعت محور دوار ماشین (RPM) نوع سیال پمپ شونده و اندازه قطر محور دوار را در نظر گرفت که با توجه به این مهم ، سیل مکانیکی مناسب برای پمپ انتخاب می شود .

·   فلوتر

فلوتر که به آن قطع کن هم می گویند ، یک کلید کوچک است که درون یک محفظه ضدآب قرار گرفته و طراحی شده تا بتواند ارتفاع سطح آب یا سیال درون مخزن را شناسایی کند و براساس آن قطع و وصل کردن پمپ را کنترل نماید . در سیستم‌های تخلیه آب، مثل سیستم‌های تصفیه آب که دائما مخازن در حال پُر و خالی شدن از آب هستند ، فلوتر می تواند با اتوماتیک کردن پمپ براساس ارتفاع آب در مخزن‌ها ، کار را برای کاربران بسیار راحت نماید . در این موارد با پُر شدن مخرن پمپ روشن شده و پس از انتقال آب به مرحله بعدی پمپ را خاموش کرده تا مجددا مخزن از آب پُر شود .

ويژگيهای فلوتر یا شناور پمپ آب :

– کنترل سطح مايعات با مقاومت متغير
– تنظيم دستگاه براساس مقاومت مايع به وسيله پيچ قابل تنظيم
– تنظيم زمان قطع و وصل رله به وسيله پيچ قابل تنظيم بين 1تا10ثانيه
– قابليت نصب ساده و آسان روي ريل و سطوح ديگر
– استفاده از پيچ گوشتي مخصوص براي تنظيم به منظور جلوگيري از دخالت افراد متفرقه
– داراي سنسورهاي استاندارد ومنحصربه فرد

·    مانومتر

مانومتر ها به قطعه ای گفته می شود که فشار آب را اندازه گیری می کند که این اندازه گیری ها بر اساس فشار و ارتفاع آب انجام می گردد. مانومتر های آنالوگ، به منظور جلوگیری از هر گونه حادثه استفاده می شوند.

·    کلید پرشر

از نمونه ابزارهایی که برای جلوگیری از هر گونه نوسان فشار داخل مخزن استفاده می‌شود، کلید پرشر می باشد. متأسفانه بسیاری از مشکلات پمپ آب به خاطر همین نوسانات بدون دلیل بوده که به خاطر نبود آشنایی افراد با آن شاهد حتی سوختن دستگاه و آسیب رساندن به دیگر بخش‌ها بوده اند.

·         پنج راهی

پنج راهی یک ابزار اتصالی کوچک است که برای منبع دیافراگم و پرشر سوئیچ و مانومتر استفاده می شود.

لوازم جانبی دیگری نیز مانند ترموستات، تیوب، کلکتور، شیرآلات و کنترلر هستند که به عنوان ابزار جانبی برای پمپ آب استفاده می شوند.

دوستان و همراهان عزیز شوفاژ ایران در بخش دوم مقاله اصطلاحات رایج صنعت پمپ و مفاهیم کاویتاسیون، انواع پروانه های پمپ و همچنین چند تا از مهمترین قطعات جانبی پمپ ها را بررسی کرده ایم.

امیدواریم توانسته باشیم با این مقالات اطلاعات به روز و مناسبی را خدمت شما عزیزان ارائه کرده باشیم.

شرکت پیشگامان شوفاژ ایرانیان ، با بیش از نیم قرن تجربه ، ارایه دهنده انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی   با بهترین قیمت ، بهترین کیفیت و بالاترین تخفیف !

خریدی مطمئن و هوشمندانه ای را با ما تجربه کنید .

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید .

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید