امروزه سیستم‌های تهویه مطبوع بسیار جدیدی وارد بازار شده‌اند که جایگزین وسایلی مانند کولر آبی و مواردی از این قبیل هستند. یکی از وسایل سرمایشی که در ساختمان‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد، چیلر برای منزل مسکونی و برای محیط‌‌های تجاری است.

به صورت کلی باید اشاره داشت که چیلرها یکی از مهم‌ترین و کارآمدترین سیستم‌های تهویه مطبوع هستند که از آن‌ها به منظور ایجاد هوای مطلوب در انواع ساختمان‌ها با کاربری‌های متفاوت و استفاده می‌شود. چیلرها دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که هر کدام برای یک محیط خاص و برای یک کاربری قابل استفاده خواهد بود. در این مقاله نیز قصد داریم تا به بررسی بهترین چیلر برای منزل مسکونی بپردازیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چیلر چیست؟

در مقالات گذشته تعریفی جامع از چیلر را خدمت شما عزیزان ارائه داده‌ایم. به صورت کلی چیلرها، از جمله سیستم‌های سرمایش مرکزی هستند که در موتورخانه مرکزی قرار می‌گیرند. این دستگاه‌های پر کاربرد با استفاده از فرآیندی خاص سبب خنک شدن هوای داخل محیط خواهند شد. در واقع فرآیند کار چیلرها بدین صورت است که با کاهش دمای آب در گردش مدار تهویه مطبوع و همچنین به جریان انداختن آب خنک شده توسط پمپ سیرکولاتور در کویل‌های فن کویل و هواساز سبب خنک شدن هوای داخل خواهند شد.

اگر بخواهیم در خصوص انواع چیلر با شما صحبت کنیم، بابد اشاره نماییم که چیلرها در دو مقیاس کلی وجود دارند که از آن‌ها می‌توان به چیلرهای صنعتی و چیلرهای منزل مسکونی یا خانگی اشاره داشت. از لحاظ عملکردی نیز این دستگاه‌ها به دو گروه کلی زیر تقسیم بندی خواهند شد:

  • چیلرهای تراکمی
  • چیلرهای جذبی

مقاله پیشنهادی: تفاوت چیلر و داکت اسپیلت

چیلر منزل مسکونی

چیلر منزل مسکونی:

همان گونه که اذعان داشته‌ایم، چیلر دستگاهی است که در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه تهویه مطبوع فرآیندی خاص دارد و با استفاده از سیکل تبرید تراکمی یا جذبی، در یک محیط سرما را تامین می‌کند. یکی از بهترین دستگاه‌های سرمایشی که امروزه در ساختمان‌های مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد، چیلر منزل مسکونی است.

در واقع این دستگاه کاربردی نسبت به گزینه های دیگر نظیر کولرهای آبی، خنک کنندگی بسیار بهتری دارد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که چیلر منزل مسکونی، در انواع مختلفی تولید می‌شود و با توجه به شرایط و ساختار ساختمان و محیط و همچنین شرایط آب و هوایی یک منطقه، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

با توجه به برآوردهای هزینه‌ای و اجرایی که در خصوص چیلر برای منزل مسکونی به دست آمده است، باید اشاره داشت که برای هر متر مربع از زیر بنای ساختمان مسکونی یا اداری در شرایط آب و هوای نسبتاً حدود 4 تن تبرید ظرفیت برودتی باید در نظر داشت. بر اساس این برآورد به دست آمده صرف نظر از انتخاب نوع چیلر یعنی تراکمی، جذبی یا مینی چیلر برای ساختمان خواهد بود.

چیلر مناسب برای منزل مسکونی

چیلر منزل مسکونی انواع و اقسام بسیار مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌ها و مزیت‌های خاص خود را دارا می‌باشند. به صورت کلی بهترین چیلر برای منزل مسکونی چیلری است که بتواند به راحتی محیط یک منزل مسکونی را خنک کرده و تهویه هوا را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. به صورت کلی در زیر به برخی از بهترین چیلر برای منزل مسکونی اشاره کرده‌ایم:

مینی چیلر

مینی چیلر یکی از بهترین چیلرها برای منزل مسکونی به شمار می‌آیند و جزء انواع چیلرهای ساختمان بوده که به به چیلرهای آپارتمانی نیز شهرت دارند. نکته بسیار مهمی که باید در خصوص این چیلرها بدانید، این است که مینی چیلرها، چیلرهای هوایی کوچک و کم‌صدایی هستند که می‌توان آن‌ها را بهترین چیلر برای منزل مسکونی نامید. از جمله نکات بسیار مهمی که در خصوص این چیلرها باید بدانید، به شرح زیر خواهد بود:

  • مینی چیلرها دارای ظرفیت کمتر از 20 تن تبرید و ابعاد کوچک هستند.
  • از این چیلرها در آپارتمان‌ها، ویلاها و واحدهایی که می‌خواهند سرمایش مستقلی داشته باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • مینی چیلر، نوعی دستگاه سردکننده آب است که در فضاهایی مانند حیاط، بالکن، پشت بام و… تعبیه می‌شود.
  • عملکرد این بهترین چیلر برای منزل مسکونی با فن کویل‌های نصب شده در محیط مورد نظر تکمیل شده و یک سیستم سرمایشی تهویه مطبوع را به وجود می‌آورد.
  • مینی چیلرها در ظرفیت‌های پایین برای یک واحد مسکونی استفاده می‌گردند و نیروی محرکه در آن‌ها از برق شهری یک و سه فاز تامین می‌شود.

نحوه عملکرد مینی چیلرها بسیار جالب است که در زیر نکات مهمی را در این خصوص در اختیارتان قرار داده‌ایم:

  • آب پس از عملیات تبرید و خنک‌سازی، توسط پمپ و به وسیله لوله‌کشی به کویل فن کویل ها منتقل می‌شود.
  • در ادامه فن دمنده، هوای روی فن کویل را که آب سرد در آن جریان دارد، به محیط هدایت می‌کند.
  • به این ترتیب عملیات خنک‌سازی محیط به وسیله فن کویل ها و دستگاه مینی چیلر انجام می‌شود.

چیلر تراکمی مسکونی

یکی دیگر از انواع چیلرها که به عنوان بهترین چیلر برای منزل مسکونی شناخته می‌شود، چیلر تراکمی مسکونی می‌باشد. به صورت کلی چیلرهای تراکمی هوا خنک با چیلرهای آب خنک تفاوت‌های خاص خود را دارا می‌باشند. در واقع چیلر تراکمی هواخنک با استفاده از جریان هوا و فن‌های خنک کننده، نسبت به کاهش دمای بخش کندانسور دستگاه عمل خواهد کرد و این موضوع در حالی است که چیلرهای آب خنک این کار را به واسطه برج خنک کننده و جریان آب به ثمر می‌رساند. شایان ذکر می‌باشد که چیلر مسکونی، می‌تواند از هر دو دسته و بر اساس نیاز و شرایط محیط انتخاب شود.این نوع از چیلرها ویژگی‌های خاص خود را داراست که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • حضور کولینگ تاور در سیستم تهویه مطبوع، راندمان آن را نسبت به مدل های دیگر افزایش می دهد.
  • این نوع چیلرها نیاز به فضای بزرگ تری برای نصب داشته و باید هزینه های تعمیر و نگهداری و مصرف آب را نیز به آن اضافه کرد بنابراین نسبت به سایر چیلرها هزینه بیشتری دارد.

به صورت کلی چیلرهای هوایی، به دلیل نصب ساده، ابعاد کوچک تر، هزینه های تعمیر و نگهداری کمتر و عدم نیاز به آب، طرفداران بیشتری را از آن خود کرده است.

چیلر گرمایش و سرمایش

همان گونه که می‌دانید و در مقالات قبل توضیح داده شد، چیلر برای آپارتمان یا ساختمان‌ها معمولا به عنوان نوعی وسیله سرمایشی مورد استفاده قرارخواهد گرفت و به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، یکی از بهترین وسایل تهویه مطبوع برای ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها می‌باشد. نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که چیلر منزل مسکونی می‌تواند گرمایش مطلوبی را تولید کرده و در فصول سرد سال مورد بهره برداری قرار بگیرد. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا چیلر گرمایش و سرمایش نوعی چیلر منزل مسکونی است؟ خیر این چنین نخواهد بود.

اما برای منازل مسکونی، گرمای محیط را نیز می‌توان با استفاده از چیلر تامین کرده و به این ترتیب دستگاه را به بهترین چیلر برای منزل مسکونی تبدیل کرد.  چیلر گرمایش و سرمایش، تنها به کمک یک منبع تولید گرما نظیر بویلر، کار می‌نماید. باید اشاره داشت که تمامی دستگاه‌های چیلر و مینی چیلر می‌توانند به صورت سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار بگیرند و دستگاه‌های جانبی آنهاست که سبب تعیین کارکرد این دستگاه می‌گردد.

مزایای خرید چیلر منزل مسکونی

مزایای خرید چیلر منزل مسکونی

خرید چیلر منزل مسکونی می تواند مزایای خاصی را به همراه داشته باشد که در زیر به برخی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین ان‌ها اشاره می‌کنیم:

  • راندمان کاری بالا
  • پایداری بیشتر نسبت به سایر دستگاه‌های تهویه مطبوع به صورتی که در طولانی مدت به خوبی کار می‌کنند و به راحتی آسیب یا صدمه نخواهند دید.
  • عمر طولانی به گونه‌ای که اکثر چیلرهای ساختمانی نیاز به تعویض مکرر یا تعمیرات ندارند
  • بدون سر و صدا و ایجاد مزاحمت برای ساکنان
  • صرفه جویی در مصرف انرژی
  • عدم اشغال فضا
  • انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند و سرما و یخ زدگی هیچ تغییری در عملکرد آنها ایجاد نخواهد کرد.
  • آنها دستگاه‌هایی هستند که در معرض گرما، ؛ دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی گردند.

سخن پایانی:

در این مطلب سعی شد تا در خصوص بهترین چیلر برای منزل مسکونی اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. شما نیز برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت کنید.

سوال:

کاربردهای مینی چیلر چیست؟

واحد های مسکونی، ویلاها، رستوران، فروشگاه، خنک کننده دستگاه های صنعتی، دفاتر اداری، باشگاه ها و غیره

چه عواملی در قیمت مینی چیلر تاثیر دارد؟

ظرفیت دستگاه، نوع کندانسور، کیفیت قطعات بکار رفته، برند تولید کننده، نوسانات ارزی

آیا نصب چیلر در منزل مسکونی به فضای بالایی نیاز دارد؟

چیلرهای ساختمان مسکونی به فضای زیادی برای نصب شدن نیازی ندارند. اگر ساختمان مسکونی، موتورخانه داشته باشد، در چند متر مربع می توان چیلر را نصب کرد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید