دیگ چدنی چیست؟ دیگ فولادی چیست؟ مزایا و معایب این دو دیگ کدامند و اینکه تفاوت دیگ چدنی با دیگ فولادی در چیست؟ از عمده سوالاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. در موتور خانه از هر دو دیگ برای انتقالات سیالات مایع استفاده می شود. البته هر کدام از این دو دیگ دارای کاربرد مشابه و البته ویژگی های مختص به خود هستند. در موتور خانه تجهیزات گرمایشی ساختمان قرار می گیرد. دیگ آبگرم یکی از تجهیزات مهم در تامین آبگرم مورد احتیاج مدار گرمایشی است که در موتور خانه بکار می رود.

دیگ آب گرم به عنوان یک مخزن تحت فشار است که در آن آتش و آب در تبادل با یکدیگر می پردازند. البته دیگی که در موتور خانه مورد استفاده قرار می گیرد  چدن و فولاد است که باتوجه به نیاز و نوع سیستم گرمایشی در موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرد و البته هر کدام نیز ساختار متفاوتی دارند. تفاوت های بین این دو دیگ وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. اما قبل از اینکه به سراغ تفاوت این دو دیگ بپردازیم بهتر است تعریفی از هر دوی این دیگ داشته باشیم با ما تا انتها مقاله همراه شوید.

 

دیگ چدنی چیست؟

 

دیگ چدنی چیست؟

 

در بیان تفاوت دیگ چدنی و دیگ فولادی چیست؟  بهتر است قبل از هر چیز این دو دیگ را برای شما معرفی کنیم تا بهتر تفاوت بین این دو دیگ را درک کنید. منظور از دیگ چدنی چیست؟ دیگ چدنی از کنار هم قرار گرفتن چندین پره در کنار هم ساخته می شود. با عبور کردن گرمای احتراق از دیگ چدنی، گرما به آب می رسد. برای سیستم های گرمایشی خانه دیگ های چدنی در سیستم های گرمایشی پایین بهترین گزینه هستند. جالب است بدانید بخش اصلی یک سیستم گرمایشی ساختمان، دیگ چدنی است.

 

دیگ فولادی چیست؟

 

دیگ فولادی چیست؟

 

در متن قبلی با دیگ چدنی و اهمیت آن در سیستم گرمایشی آشنا شدید در ادامه بهتر است تعریفی از دیگ فولادی داشته باشیم تا راحت تر تفاوت بین دیگ چدنی با دیگ فولادی چیست؟ را درک کنید.

دیگ فولادی در اثر گرمای حاصل از سوخت گاز و گازوئیل گرمای حاصل را به درون سیال منتقل می دهد. جنگ دیگ فولادی از ورقه فولادی است که به صورت یکسره ساخته شده است.

 

 

مزیت ها و معایب دیگ چدنی

 

مزیت ها و معایب دیگ چدنی

 

همان طور که بیان کردیم  دیگ ها یکی از مهمترین و اصلی ترین بخش یک موتورخانه است که از کنار هم قرار گرفتن چندین پره در کنار هم ساخته شده است. همین مورد یکی از اصلی ترین تفاوت بین دیگ چدنی و دیگ فولادی است. دیگ چدنی دارای پره های زیاد ظرفیت حرارتی بالایی دارد. البته در زمان خراب شدن پره ها نیز امکان تعویض و تعمیر پره ها نیز وجود دارد. پره ها وزنن سبکی دارند و به همین علت قابل حمل و نقل هستند.

یکی از مهمترین مزیت استفاده از دیگ چدنی این است که در تماس قرار گرفتن پره ها با شعله کمتر دچار آسیب می شوند و نیاز است پره ها را عوض کنید.

با تغییر واشر بین پرده ها امکان پیدا کردن نشتی در دیگ چدنی است.

دیگ چدنی در برابر زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است و نسبت به  دیگ فولادی ارزان تر است.

 

معایب دیگ چدنی

یکی از معایب دیگ چدنی این است که تحمل فشار بالاتر از ده بار را ندارد و البته در مناطقی که دما پایین تر است کارکرد خوبی ندارد و برای مناطق سردسیری بهتر است از این دیگ استفاده نشود.

به دلیل داشتن مخزن آب رسوب بیشتری در آن دیده می شود.

هزینه نصب آن بالا است و در مقابل دیگ های فولادی عملکرد گرمایشی پایین تری دارد.

 

مزیت ها و معایب دیگ فولادی

یکی از مهمترین مزیت استفاده از دیگ فولادی میزان حرارت زیاد و طول عمر بالا است.

از دیگ فولادی برای ظرفیت های بالا در پروژه های بزرگ استفاده می شود و البته عملکرد خیلی خوبی دارد.

در ساختمان های بلند مرتبه به دلیل تحمل فشار بالای مورد استفاده قرار می گیرد.

در مناطق سردسیری با دمای پایین تر از دیگ فولادی استفاده می شود  به این دلیل که در دمای پایین در مقابل تحمل شوک حرارتی و اختلاف دمایی بسیار مقاوم است.

معایب دیگ فولادی

دیگ فولادی دارای بدنه یکپارچه ای است به همین دلیل جابه جایی آن کمی مشکل خواهد بود و از طرفی هزینه خرید آن نسبت به دیگ چدنی بیشتر است.

قیمت این دیگ بالا بوده و البته به علت زنگ زدگی و خوردگی در موتورخانه احتمال سوراخ شدن آن نیز هست.

 

تفاوت دیگ چدنی و دیگ فولادی چیست؟

یکی از تفاوت های بین دیگ چدنی و دیگ فولادی در این است که برای سیستم های حرارتی با فشار کاری پایین از دیگ چدنی استفاده می شود و البته در ساختمان های کوچک که مصرف کمتری دارند این دیگ به کار می رود. از طرفی دیگ های فولادی برای ساختمان های چند طبقه به دلیل تحمل فشار بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد.

دیگ فولادی نسبت به دیگ چدنی قیمت بالایی دارد و البته در موتور خانه بیشتر در معرض زنگ زدگی و خوردگی قرار می گیرد.

دیگ فولادی در ساختمان های چند طبقه و پروژه های بزرگ اما دیگ چدنی برای ساختمان کوچک که مصرف کمتری دارند به کار گرفته می شود.

دیگ چدنی نسبت به دیگ فولادی وزن سبک تری دارد به همین دلیل قابل جابه جایی است و به راحتی قابل حمل است.

سخن پایانی

ما در این مقاله به موضوع تفاوت دیگ چدن با دیگ فولادی چیست؟ پرداختیم و در این باره اطلاعاتی در مورد هر دو دیگ و تفاوت های بین این دو دیگ برای شما بیان کردیم. بنابراین شما باید هوشمندانه عمل کنید و از تجهیزاتی در موتورخانه استفاده کنید که طول عمر بالایی داشته باشند و از طرفی عملکرد خوبی نیز از خود نشان دهند.

سوالات متداول تفاوت دیگ چدنی با دیگ فولادی

1- علت ساخته شدن دیگ های تجاری از فولاد چیست؟

دیگ های فولادی انعطاف پذری بالایی دارد و نسبت به شوک حرارتی نیز بسیار مقاوم است که در زمان ساخته شدن نیز به راحتی جوش داده می شود.

2-مهمترین تفاوت بین دیگ چدنی و دیگ فولادی چیست؟

این دو دیگ دارای تفاوت های بیشماری هستند که مهمترین تفاوت بین این دو دیگ این است که از دیگ چدنی برای ظرفیت های پایین و از دیگ فولادی نیز در ظرفیت های بیشتر استفاده می شود.

3-در ساختمان های چند طبقه و برج ها از کدام دیگ در موتور خانه استفاده می شود؟

دیگ های فولادی ظرفیت بالایی دارند و به همین دلیل در ساختمان های بزرگ و برج ها از این نوع دیگ استفاده می شود.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)