بررسی تفاوت فن کویل سقفی و کانالی

برای این که هوا برای محیط های مورد نظر تامین بشود از فن کویل ها استفاده می کنند. به گونه ای که هوای سر را در فصل های گرم و هوای گرم را در فصل های سرد به محیط ها وارد می کند و باید بدانید که تفاوت فن کویل سقفی و کانالی چیست؟ از فن کویل میدیا بیشتر در مکان هایی استفاده می کنند که سالن های بزرگ داشته باشند و یا به صورت اداره ای باشد و مدل ها و انواع گوناگونی دارد.

فن کویل ها به فن کویل های کاستی، سقفی و کانالی تقسیم می شود فن کویل چیست؟ هدف آن ها همان طور که می دانید این است که هوای تازه را تامین می کند ولی موردی که وجود دارد این است که به صورت یکسان کار نمی کنند و با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ادامه برای شما به توضیح تفاوت های آن ها می پردازیم.

انواع فن کویل های سقفی

یکی از انواع فن کویل ها، مدل سقفی آن است که باید بدانید در زمان نصب کمترین فضا را اشغال می کند و قابلیتی که دارد این است که بر روی تمامی سطح ها نصب می شود و به دلیل این که کمترین فضای محیط را اشغال می کند، طرفداران زیادی را در بین مردم دارد.

نسبت به بقیه فن کویل ها، کمترین سر و صدا را دارد و یا حتی ایجاد می کند. در تفاوت فن کویل سقفی و کانالی باید بدانید که فن کویل های سقفی مدل های مختلفی را شامل می شود از جمله فن کویل سقفی روکار و فن کویل های توکار است. نکته مهمی که وجود دارد این است که فن کویل های توکار در نوع سقفی نیز وجود دارد و تنها قسمت دریچه آن مشخص است ولی این در صورتی است که فن کویل های روکار در نمای محیط به طور کامل دیده و یا مخفی می شود.

فن کویل سقفی

انواع فن کویل های سقفی

در تفاوت فن کویل سقفی و کانالی باید به این مورد اشاره کنیم که فن کویل هایی که به صورت توکار هستند معمولا باید بدانید که از کانال هایی استفاده می کنند و این کانال ها به این صورت کار می کنند که هم هوای تمیز و تازه را به محیط وارد می کند و هم به هوای بیرون دسترسی دارد.

فن کویل های روکار به این گونه هستند که به دو نوع کم فشار و پر فشار تقسیم می شوند که در نوع پر فشار، باد قدرت پرتاب بیشتری دارد. ولی نحوه کار و ساختار آن به یک صورت است فقط در دارا بودن کانال تفاوت هایی با یکدیگر دارند. دسترسی داشتن به اجزا و قسمت های داخلی فن کویل های روکار به نسبت فن کویل های توکار آسان تر است.

انواع فن کویل های کانالی

برای سرمایش و گرمایش محیط از دستگاه هایی استفاده می کنند که به آن فن کویل های کانالی می گویند و در این فن کویل ها که از نوع کانالی هستند برای منتقل کردن آب گرم و سرد از مدار های لوله کشی شده استفاده می کنند. در تفاوت فن کویل سقفی و کانالی باید بگوییم برای این که آب سرد را تامین کنند از چیلر ها استفاده می کنند ولی اگر بخواهند که آب گرم دستگاه تامین بشود از پکیج های دیواری یا زمینی و یا موتورخانه های مرکزی استفاده می کنند.

فن کویل کانالی

انواع فن کویل های کانالی

مزایای فن کویل سقفی توکار

  • عملکرد فن کویل های توکار آرام و بی صدا است.
  • این نوع از فن کویل ها به ترموستات و ریموت های کنترل مجهز هستند.
  • به دلیل این که در سقف های ساختمان ها نصب می شود فضای کمی را اشغال می کند.
  • فن کویل های سقفی حجم کمی دارند و متفاوت ترین ظرفیت های تولیدی را دارا می باشند.
  • در تامین کردن هوای گرم و سرد از لوله های مس در موتور خانه ها استفاده می کنند که عملکرد خوبی دارد.

مزایای فن کویل های کانالی

  • مجهز به سیستم های جمع آوری آب های تقطیر شده است.
  • در فن کویل های کانالی ظرفیت هوادهی در حدود 2500cfm  است.
  • برای بیمارستان ها، منازل، هتل ها و ادارات و سوئیت ها بسیار مناسب است.
  • در مسیر های ورودی هوا از فیلتر های آلومینیومی استفاده می کنند که قابلیت شست و شو دارند.
مزایای فن کویل کانالی

بررسی مزایای فن کویل کانالی

تفاوت اصلی فن کویل های سقفی و کانالی چیست؟

از مهم ترین تفاوت فن کویل سقفی و کانالی می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

  1. برای تهویه هوای فن کویل های سقفی ظرفیتی وجود ندارد ولی در فن کویل های کانالی ظرفیت هوا دهی وجود دارد.
  2. قیمت و هزینه فن کویل های سقفی نسبت به فن کویل های کانالی بالا است و آن هم به دلیل طراحی ظاهری و سر و صدای کم است.
  3. فن کویل های سقفی قابلیت نصب بر روی تمامی سطح ها دارد و این در حالی است که برای نصب فن کویل های کانالی محدودیت هایی وجود دارد.
  4. در مقایسه با دیگر فن کویل ها فن کویل های سقفی کمترین سر و صدا را دارند و این در صورتی است که فن کویل های کانالی سر و صداهایی را دارند.

سخن پایانی

در این مقاله برای شما سعی کردیم در مورد تفاوت فن کویل سقفی و کانالی توضیخاتی را شرح دهیم که در آن به توضیح کامل هر کدام، مزایای فن کویل های سقفی و کانالی مواردی را گفتیم که شما می توانید بسته به نیاز و کارایی که دارید یکی از آن دو را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید.

سوالات متداول تفاوت فن کویل سقفی و کانالی

  1. فن کویل های سقفی چه معایبی دارند؟
    به دلیل نصب در سقف امکان دسترسی به آن سخت و دشوار است، تعمیر کردن قطعات آن هزینه های زیادی را می خواهد، تمیز کردن فیلتر ها به سختی امکان پذیر است که تاثیر مستقیمی بر خرابی کولر ها می گذارد.
  2. معایب فن کویل های کانالی چیست؟
    کانال کشی و نصب فن کویل های کانالی سخت و دشوار است و باید زیر نظر متخصصان انجام شود، تعمیر و سرویس دستگاه های فن کویل کانالی اگر خراب شوند به سختی انجام می شود.
  3. مزایای فن کویل سقفی توکار چیست؟
    به دلیل این که در سقف های ساختمان ها نصب می شود فضای کمی را اشغال می کند، در تامین کردن هوای گرم و سرد از لوله های مس در موتور خانه ها استفاده می کنند کخ عملکرد خوبی دارد، فن کویل های سقفی حجم کمی دارند و متفاوت ترین ظرفیت های تولیدی را دارا می باشند.
4/5 - (1 امتیاز)