توضیحاتی در مورد تفاوت فن کویل و چیلر

شاید برایتان جالب باشد که بدانید فن کویل ها و چیلر ها هر دو برای سیستم های سرمایشی استفاده می شوند و باید به این نکته اشاره کنیم که به وسیله لوله کشی های آب سرد، چیلر ها و فن کویل ها به هم وصل می شوند و نکته قابل توجهی که وجود دارد تفاوت فن کویل و چیلر است. این دو دستگاه از پرکاربرد ترین وسایل سرمایشی در ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری است.

بررسی تفاوت های فن کویل و چیلر

سوالی که ممکن است برای بسیاری از خریداران پیش بیاید، این است که چیلر و فن کویل چه فرقی با یک دیگر دارند؟ در جواب این سوال می توان گفت که مهم ترین تفاوت فن کویل و چیلر، به این صورت است.

دمای آب به وسیله مینی چیلر و یا چیلرها در یک بازه مشخص به دمای صفر و یا زیر صفر می رساند

هم چنین به وسیله پمپ ها، آب سرد را به سمت فن کویل هایی که در قسمت های مختلف ساختمان نصب شده است منتقل می کند.

تفاوت فن کویل و چیلر

تفاوت های فن کویل و چیلر

مورد دیگر این است که فن کویل ها همچنین از تعدادی لوله های پر خم و پیچ که جنس آن ها از آلیاژ مس است ساخته شده است و جریان آب سرد درون آن ها اتفاق می افتد.

وظیفه فن ها این است که در اطراف کویل ها هوا شروع به وزیدن می کند و هوا سرد می شود، دمای مورد نیاز را به طور دقیق تنظیم و فیلتر می کند و در قسمت داخلی ساختمان ها به گردش در می آورد.

اما به طور کلی بایید به شما بگوییم که اصلی ترین تفاوت فن کویل و چیلر به این صورت است که دستگاه چیلر برودت و یا سرمایش را به کمک قطعه مهمی به نام اواپراتور تولید می کند  ولی دستگاه فن کویل، هوای سرد را در داخل ساختمان ها توزیع می کند.

تفاوت های مهم چیلر و فن کویل نسبت به چیلر و هواساز

سوال مهمی که برایی افراد ممکن است پیش بیاید، تفاوت فن کویل و چیلر است که در چه بخش هایی این تفاوت ها نمایان است که در قسمت بالا آن را به صورت اجمالی برای شما توضیح داده ایم ولی در این قسمت می خواهیم مهم ترین تفاوت های آن ها را برای شما شرح دهیم.

مهم ترین تفاوت های فن کویل و چیلر

مهم ترین تفاوت های فن کویل و چیلر

کانال کشی در برابر لوله کشی

  • فرق اولی که چیلر ها و فن کویل ها با چیلر و هواساز دارد در کانال کشی و یا لوله کشی است. نکته ای که وجود دارد این است که در بیرون ساختمان ها به صورت مرکزی هواساز و چیلر نصب می شود و به وسیله کانال کشی به بخش های مختلف ساختمان ها، سالن ها و اتاق ها وصل می شود.
  • هواسازها وظیفه ای که دارند این است که به مقدار زیاد از بیرون هوای تازه را تامین می کند و بعد از این که آن را تنظیم کرد، رطوبت را نیز تنظیم می کند و در مرحله آخر آن را فیلتر می کند و به بخش های مختلف در ساختمان ها به وسیله کانال کشی ها منتقل می کند.
  • و نکته ای که در تفاوت فن کویل و چیلر وجود دارد این است که همانند فن کویل ها، هواساز ها به وسیله لوله کشی های آب گرم و آب سرد به بویلرها و چیلرها وصل می شود.
  • مورد دیگری که وجود دارد این است که فن کویل ها در سیستم چیلرها و فن کویل ها در بخش های مختلف ساختمان ها به تعداد زیاد نصب می شوند و به توزیع هوای ساختمان بعد از فیلتراسیون و تنظیم دما صورت می گیرد و هزینه کمتری به نسب کانال کشی دارد.

تامین و تنظیم هوا و رطوبت به وسیله فن کویل ها

در تفاوت فن کویل و چیلر باید به این مورد اشاره کنیم. که از نظر توزیع هوا و تنظیم شدن دما فن کویل ها به طور جداگانه عمل می کنند و هواساز ها قابلیتی که دارند.

به این صورت است که به طور دقیق رطوبت را تنظیم می کند. هم چنین از بیرون ساختمان هوای تازه را به میزانی زیادی تامین می کند.

از هواسازها زمانی استفاده می شود که ساختمان ها به میزان زیادی هوای تازه و رطوبت نیاز داشته باشد. در مسائل دیگر بهتر است از فن کویل ها استفاده شود.

اما باید به این مورد نیز توجه داشته باشیم که به صورت ترکیبی در بسیاری از پروژه ها از آن ها استفاده می کنند.

کاربرد فن کویل ها

در تفاوت فن کویل و چیلر باید به این مورد هم اشاره کنیم که فن کویل ها کاربرد های مختلفی دارند و اگر می خواهید که در هر فضا به صورت جداگانه درجه حرارت را کنترل کنید.

به شما پیشنهاد می کنیم از فن کویل ها استفاده کنید و هم چنین از منتقل شدن هوای آلوده به دیگر اتاق ها جلوگیری می کند.

کاربرد های فن کویل

کاربرد های مهم فن کویل

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم برای شما مواردی که در تفاوت فن کویل و چیلر وجود دارد. به طور کامل توضیح می دهیم.

شما بسته به نیازی که به فن کویل دارید. یکی از انواع فن کویل ها را انتخاب و از شوفاژ ایران خریداری کنید. باید بدایند که از فن کویل ها در بیمارستان ها، هتل ها، ساختمان های مسکونی، اداره ها استفاده می کنند.

سوالات متداول تفاوت فن کویل و چیلر

  1. در انتخاب فن کویل ها باید به چه مواردی توجه شود؟
    زمانی که می خواهید فن کویلی را انتخاب کنید باید به مواردی توجه کنید. که شامل نوع فن کویل ها، ظرفیت هر یک از آن ها، سطح و بلندی صدا، نحوه کار فن کویل ها توجه داشته باشید.
  2. چیلرها چه مزایایی دارند؟
    در مصرف انرژی ها صرفه جویی می شود، هم چنین در هرزینه ای که برای تجهیزات برقی نیاز است صرفه جویی می شود. در تابستان باعث بهتر شدن راندمان دیگ ها می شود، ارتعاشات و صداها را کاهش می دهد.
  3. فن کویل ها چه کاربردی دارند؟
    فن کویل ها کاربرد های مختلفی دارند و اگر می خواهید که در هر فضا به صورت جداگانه درجه حرارت را کنترل کنید. از فن کویل ها استفاده کنید و هم چنین از منتقل شدن هوای آلوده به دیگر اتاق ها جلوگیری می کند.
2/5 - (1 امتیاز)