پمپ سیرکولاتور یکی از مهم ترین تجهیزات در مدار های انتقال آب گرم به شمار می آید. این وسیله برای به گردش در آوردن و پمپاژ کردن آب گرم مورد استفاده قرار می گیرد. نمونه های خطی و زمینی دو دسته اصلی این نوع پمپ به حساب می آیند که در عین شباهت های زیادی که به یکدیگر دارند، با هم متفاوت می باشند. از این رو برای استفاده از این پمپ ها ابتدا باید با تفاوت میان این دو بیش تر اشنا شویم. می خواهید بدانید تفاوت پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی در چیست؟ کافیست که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

 

آشنایی با پمپ و پمپ سیرکولاتور

 

آشنایی با پمپ و پمپ سیرکولاتور

 

پمپ سیرکولاتور یکی از مهم ترین پمپ ها می باشد که در انواع مختلفی ساخته شده و به بازار ارائه می گردد. این پمپ ها وظیفه سیرکوله کردن آب را بر عهده دارند و در دو مدل خطی و زمینی تولید می شوند. برای انتخاب صحیح این پمپ ها بهتر است بدانید که تفاوت پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی در چیست؟ تا بتوانید یک نمونه مناسب را انتخاب کرده و خریداری نمایید. این پمپ ها از نوع گریز از مرکز بوده و سانتریفیوژ هستند و در سیستم تهویه مطبوع به کار گرفته می شوند. مهم ترین تفاوت های این دو پمپ به شرح زیر می باشند:

نمونه خطی این پمپ ها فقط برای تامین دبی به کار گرفته می شوند اما نوع زمینی آن ها برای هر دو هد و دبی طراحی شده و مورد استفاده قرار می گیرند. همین امر سبب می شود تا نوع خطی توانایی تامین ارتفاع و دبی کم تری را داشته باشد. در اجزای تشکیل دهنده پمپ های سیرکولاتور ، ورودی و خروجی در یک راستا قرار دارند این در حالی است که ورودی و خروجی نمونه زمینی عمود بر یکدیگر می باشد.

 شما باید بر اساس نوع کاربری که برای آن پمپ در نظر گرفته اید و شناخت کامل این دو نوع پمپ یک نمونه مناسب انتخاب نمایید. مدار هایی که این نوع پمپ ها در آن قرار می گیرند با یکدیگر متفاوت می باشد. نمونه های خطی را در مدار های آب گرم مصرفی قرار می دهند اما از نوع زمینی این پمپ ها بیش تر برای مدار های سیستم گرمایشی استفاده می کنند.

بررسی تفاوت های پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی

 

بررسی تفاوت های پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی

 

برای این که بدانید تفاوت پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی در چیست؟ باید بگوییم که پمپ سیر کولاتور خطی قابلیت تحمل دمای بالا تری دارد و نمونه های زمینی بیش تر برای سیرکوله کردن آب با دما های کم تر مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه نصب و قرار گیری درمدار نمونه خطی بسیار ساده و راحت می باشد، این در حالی است که نمونه زمینی باید بر روی شاسی قرار داده شود و برای قرار گیری در مدار به اتصالات مخصوصی احتیاج دارد.

از دیگر تفاوت های بین این دو نوع پمپ نحوه عملکرد آن ها می باشد. نمونه های خطی نسبت به نوع زمینی عملکرد آرام تر و نرم تری دارد. از طرفی سر و صدای پمپ خطی نسبت به نوع دوم کم تر می باشد و برای محیط های بسته مناسب تر می باشد. علاوه بر همه این ها، این دو نوع پمپ از نظر متریال و مواد اولیه به کار رفته در آن ها نیز متفاوت می باشند. برای ساخت پروانه در نمونه خطی این پمپ ها از پلی آمید استفاده می کنند. این در حالی است که در نمونه زمینی پروانه را با استفاده از برنج و یا چدن تولید می کنند.

شناخت دقیق تر پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی و بررسی تفاوت ها

 

شناخت دقیق تر پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی و بررسی تفاوت ها

 

در پاسخ به سوال تفاوت پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی در چیست؟ باید بگوییم که نمونه های خطی این پمپ ها را در مسیر لوله نصب می کنند و دبی آن ها بین ۱۵ تا ۵۰۰ گالن در دقیقه می باشد. هر چه پمپ قدرت بیش تری داشته باشد، این دبی افزایش یافته و در نتیجه پمپ نیز سنگین تر می شود. برای نصب این پمپ ها به مهره، ماسوره و و یا فلنج احتیاج داریم. این در حالی است که در نمونه های زمینی برای دبی های بالا تر به کار گرفته می شود. همچنین نوع زمینی این پمپ ها برای قرار گیری در مدار به یک شاسی فلزی و یا بتنی احتیاج دارد که دارای ۱۵ سانتی متر ارتفاع باشد.

علاوه بر آن باید در زیر پایه ها و همچنین در بخش های لوله های مکش و دهش از لاستیک های لرزه گیر استفاده شود. از دیگر تفاوت های این دو نوع پمپ سیرکولاتور، در میزان ظرفیت آن ها می باشد. نوع خطی این پمپ ها برای سیستم های کوچک و متوسط سرمایشی و گرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد اما نمونه های زمینی با ظرفیت و توان بیش تر، برای سیستم های بزرگ گرمایشی و سرمایشی استفاده می شود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا به سوال تفاوت پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی در چیست؟ پاسخ دهیم و از این طریق به شما کمک کردیم تا بتوانید این دو نوع پمپ را بیش تر بشناسید و انتخاب مناسب تری داشته باشید. همان طور که در متن اشاره شد، نمونه های خطی این پمپ ها فرآیند نصب راحت تری دارند، وزن و سر و صدای کم تری داشته و جنس پروانه آن ها از پلی آمید است. این در حالی است که نمونه های زمینی برای نصب به پایه و لاستیک های ضربه گیر احتیاج دارند و پر سر و صدا تر هستند. جنس پروانه آن ها نیز از چدن و یا برنج می باشد. ظرفیت و قدرت نمونه های زمینی بیش تر بوده و در سیستم های بزرگ گرمایشی و سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرند.

سوالات متداول برای تفاوت پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی در چیست؟

  1. متریال به کار رفته در ساخت پروانه های پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی چیست؟

برای ساخت پروانه ها در نمونه خطی این پمپ ها از پلی آمید استفاده می کنند اما برای ساخت پروانه ها در نوع زمینی این پمپ ها از چدن و یا برنج استفاده می کنند.

  1. برای نصب پمپ های سیرکولاتور خطی و زمینی به چه چیز هایی احتیاج داریم؟

نمونه های خطی این پمپ ها به راحتی در مدار قرار گرفته و با مهره و ماسوره نصب می شود اما پمپ های زمینی فرآیند نصب پیچیده تری دارند. این پمپ ها باید بر روی یک پایه حداقل ۱۵ سانتی تری قرار بگیرند و برای جلوگیری از لرزش از لاستیک های لرزه گیر برای زیر پایه ها و بخش لوله های دهش و مکش پمپ استفاده می کنند.

  1. برای سیستم های سرمایش و گرمایش بزرگ از کدام نوع پمپ ها ی سیرکولاتور استفاده کنیم؟

با توجه به ظرفیت بالای پمپ های زمینی، در این موارد باید از نمونه های زمینی این پمپ ها استفاده کنید.

  1. دبی پمپ سیرکولاتور خطی و زمینی چقدر می باشد؟

این مقدار برای پمپ خطی بین ۱۵ تا ۵۰۰ گالن در دقیقه می باشد و این در حالی است که دبی در پمپ های زمینی بیش تر از این مقدار می باشد.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید