پمپ اب در ساختمان ها با هدف افزایش فشار در لوله های آب مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین پمپ ها نیز مثل هر وسیله یا تجهیزات دیگری نیاز به نگهداری صحیح دارند تا ماندگاری بالایی داشته باشند. البته در فصول سرد زمستان پمپ آب به مراقبت بیشتری احتیاج دارد. سرمای شدید یخبندان در فصول سرد زمستان موجب یخ زدگی پمپ آب می شود که برای حفاظت از آن باید روش های به خصوصی را به کار برد. در صورت عدم توجه به روش های مراقبت از پمپ آب در زمستان، صدمات جبران ناپذیری به پمپ آب وارد می شود که از طرفی هزینه بر است. با توجه به اهمیت حفاظت از پمپ آب در زمستان ما قصد داریم در این مقاله روش های جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب در زمستان را بیان کنیم.

روش های جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب در زمستان

روش های جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب در زمستان

همان طور که می دانید پمپ آب یکی از تجهیزات اصلی در تاسیسات آبرسانی است که برای انتقال و تامین آب مورد نیاز در ساختمان ها بکار می رود. پمپ آب در ساختمان ها فشار کافی را برای رساندن آب به محل مصرف می رساند و از طرفی موجب تامین حجم آبدهی متناسب نیز می شود. بنابراین برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب در زمستان باید به فکر راه چاره بود تا بتوان از یخ زدگی پمپ آب جلوگیری کرد.

برای پمپاژ کردن آب از انواع متنوعی از پمپ ها استفاده می شود. بنابراین به صورت جداگانه برای هر پمپ آب، روش های جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب در زمستان را بیان خواهیم کرد.

 

جلوگیری از یخ زدگی پمپ های آب خانگی در زمستان

یخ زدگی پمپ آب یکی از مشکلاتی است که بیشتر مناطق سردسیری با آن مواجه هستند. از راهکارهایی که می توان برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب خانگی دانست می توان به تخلیه کردن کامل پمپ آب خانگی قبل از سردشدن هوا و بکار گرفتن از عایق در تانکرهای آب اشاره کرد.

اگرچه در مناطق گرمسیری در فصول سرد امکان یخ زدگی پمپ آب مانند مناطق سردسیری نیست اما با این وجود نیز باید تمهیدات لازم را به کار برد تا از یخ زدگی ناگهانی پمپ آب جلوگیری شود.

 

 

جلوگیری از یخ زدگی  پمپ های سانتریفیوژ در زمستان

این پمپ ها ازجمله پمپ های کشاورزی و صنعتی هستند که به عنوان پمپ های سرچاه، پمپ های طبقاتی و بوستر پمپ ها می باشند. برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب در زمستان در این مدل از پمپ های آب بهترین کار عایق بندی تانکر آب است. البته در زمان سرد شدن هوا نیز می توان از یک سیستم گرمایشی در موتورخانه استفاده کرد. با نصب یک سیستم گرمایشی در موتورخانه، دمای اطراف پمپ آب بالا می رود و بدین شکل گرم شده و مانع از یخ زدگی پمپ آب می شود. البته بهتر است در این فصول سرد سال میزان آب در پمپ را کمتر کرده به این دلیل که جریان کم آب موجب می شود که پمپ آب کمتر دچار یخ زدگی شود.

جلوگیری از یخ زدگی پمپ های شناور در زمستان

جلوگیری از یخ زدگی پمپ های شناور در زمستان

پمپ های شناور به لیل مستغرق بودن در عمق سیال  به طور معمول در فصل زمستان کمتر دچار یخ زدگی می شوند البته در برخی از موارد که پمپ های شناور برای چاه ها و استخرهای کم عمق مورد استفاده قرار می گیرد برای جلوگیری از یخ زدگی آن می توان به دو صورت عمل کرد. یکی اینکه پمپ آب را در مکان گرمی قرار دهید و دیگر اینکه پمپ را در عمق آب غرق کنید.

نکات مهم و ضروری برای نگهداری پمپ آب

نکات مهم و ضروری برای نگهداری پمپ آب

از نکات مهم و قابل توجه در نگهداری از پمپ و بوستر پمپ این است که نباید پمپ را بدون آب روشن کنید چون فیبروفنر که در پمپ آب وجود دارد مانع از نشت آب به داخل الکتروموتور می شود که در صورت بی آبی این قطعه می سوزد و برای شما هزینه بر خواهد بود.

اگر به مدت طولانی از پمپ آب استفاده نمی کنید باید آب آن را خالی کنید یا اینکه حداقل هفته ای حتی به مدت یک دقیقه هم که شده پمپ آب را روشن کنید.

نصب پمپ اب باید به صورت اصولی باشد و هر 6 ماه یک بار آن را سرویس دهی کنید که البته در ورت عدم توجه به این مورد کارکرد پمپ اب بیشتر و از طرفی برق زیادی را نیز مصرف می کند که با زهم برای شما هزینه بر خواهد بود.

بررسی کردن خازن پمپ آب نیز اهمیت بالایی داردو در صورت ضعیف بودن خازن باید آن را تعویض کنید.

در صورتی که پمپ آب هوا بکشد موجب یکسره کار کردن آن می شود.از طرفی هوا کشیدن پمپ آب نیز مانع از کشیدن آب به داخل پمپ می شود  که در این صورت پمپاز آب نیز به درستی انجام نمی شود که برای رفع چنین مشکلی بهتر است نصب و اتصال لوله ها را چک کنید.

 

در صورت خراب شدن تیوپنیز فشار هوا داخل پمپ نیز به مراتب کاهش پیدا می کند که البته خرابی یک تیوپ بستگی به نحوه نگهداری صحیح و میزان مصرف آب ساختمان دارد.  بنابراین در زمان خرید پمپ آب برای ساختمان باید به میزان حداقل و حداکثر مصرف آب ساختمان توجه داشته باشید.

سخن پایانی

پمپ آب در ساختمان وظیفه انتقال و تامین آب ساختمان را بر عهده دارد و به عنوان یکی از تجهیزات اصلی آبرسانی در ساختمان به کار می رود. یک پمپ خوب و کارآمد باید از میزان حجم آبدهی مناسب و فشار کافی برای رساندن آب مصرفی در ساختمان برخوردار باشد. برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب در زمستان مواردی بود که ما در این مقاله به ان اشاره کردیم.

سوالات متداول

1-یخ زدگی پمپ آب چه مشکلاتی را به همراه دارد؟

در صورت یخ زدگی پمپ آب،انبساط و ترکیدن پمپ و لوله ها از مهمترین مشکلات است که اتفاق می افتد و شما را متحمل به پرداخت هزینه برای تعمیر و نگهداری پمپ و لوله های آب  می کند. برای جلوگیری از چنین پیش آمدی در فصل زمستان بهتر استبه فکر عایق بندی پمپ و لوله های آب باشید.

2- عایق کردن پمپ  آب به چه شکل است؟

عایق کاری پمپ و لوله ها بهترین راه برای جلوگیری از یخ زدگی پمپ آب است به عنوان مثال برای عایق کاری پمپ بستگی به شرایط آن از عایق کاری مناسب استفاده می شود.

3- در صورت یخ زدگی پمپ آب در زمستان چه مشکلاتی به وجود می آید؟

به طور معمول در اثر یخ زدگی پمپ، پمپاژ آب با مشکل برمی خورد و در واقع احتمال ترکیدن لوله ها نیز وجود دارد.

1/5 - (1 امتیاز)