پکیج ها از جمله وسایل و تجهیزاتی هستند که برای تامین آب گرم در ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. گاهی اوقات این دستگاه به خوبی عمل نکرده و آب گرم لازم را تامین نمی کند. دلایل گرم نشدن آب مصرفی پکیج متفاوت می باشد و نمی توان یک مورد خاص را به آن نسبت داد. از این بهتر است که با این دلایل بیش تر آشنا شویم تا راحت تر بتوانید مشکل پکیج را بر طرف کنیم. شما نیز با مشکل گرم نشدن آب در پکیج ها مواجه شده اید، بهتر است که تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید تا در این امر شما را یاری دهیم.

چرا آب پکیج گرم نمی شود؟

چرا آب پکیج گرم نمی شود؟

 

هنگام بررسی دلایل گرم نشدن آب مصرفی پکیج متوجه می شویم که عملکرد این دستگاه تحت تاثیر فاکتور های مختلفی قرار دارد. مهم ترین نمونه از دلایلی سبب عدم گرم شدن آب پکیج ها می شوند، عبارتند از:

  • خراب شدن فلوسوئیچ، فلومتر و یا فلورگلاتور

این سه نوع کلید عمکرد های مشابهی دارند و هر زمان که آب گرم باز شود، شروع به کار می کنند. اطلاع رسانی باز بودن آب گرم مصرفی به برد کنترل از وظایف اصلی این دکمه ها می باشد. خراب بودن هر یک از این سوئیچ ها می تواند سبب گرم نشدن آب گردد.

  • خرابی شیر موتوری یا مغزی محرک شیر موتوری

در پکیج های دو مبدله از این نوع شیر ها استفاده می شود. کار این شیر ها تعویض کردن آب درون دستگاه می باشد. اگر این قطعه خراب باشد، دستگاه نمی تواند همزمان آب مصرفی را گرم کرده و رادیاتور ها را نیز گرم نگه دارد.

  • خرابی سنسور NTC

یکی از مهم ترین قطعات در فرآیند گرم شدن آب سنسور NTC می باشد. وظیفه اصلی این قطعه، اندازه گیری دمای آب مصرفی می باشد. حال اگر این قطعه خراب شود، دمای آب به درستی اندازه گیری نمی شود. همین امر سبب می شود تا آب خروجی به اندازه کافی گرم نشود.

  • خراب بودن فنر بای پس

این فنر بین دو بلوک چپ و راست قرار دارد و در صورت بروز اشکال در گردش آب سریعا شروع به کار کرده و از خرابی دستگاه جلوگیری می کند. حال اگر این فنر خراب شود، گردش آب به درستی انجام نمی گیرد و در نتیجه آب مصرفی گرم نمی شود.

  • خرابی برد کنترل

این برد مانند مغز دستگاه عمل می کند و اگر خراب شود یا به درستی کار نکند، شرایطی برای گرم شدن آب وجود ندارد.

دیگر دلایل گرم نشدن آب مصرفی پکیج

علاوه بر این که خراب بودن برخی از قطعات باعث گرم نشدن آب مصرفی می شوند، دلایل دیگری نیز وجود دارد که از گرم شدن آب جلوگیری می کند. مهم ترین نمونه از این دلایل عبارتند از:

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله موتور خانه یا پکیج را مطالعه کنید.

  • وجود هوا در سیستم

وجود هوا در سیستم می تواند عملکرد پمپ را مختل کند. در این شرایط پمپ هوا را به جای آب می چرخاند و در نتیجه آب مصرفی همچنان سرد باقی می ماند.

  • کم بودن شعله

اگر شعله پکیج کم تر از حد استاندارد باشد، دستگاه قادر به گرم شدن آب نمی شود. به صورت چشمی این شعله باید دو سوم محفظه احتراق را در بر بگیرد.

  • جرم و رسوب در مبدل

وجود هر گونه جرم و رسوب در مبدل این دستگاه می تواند از گرم شدن آب جلوگیری کند. از این رو باید مبدل را با اسید بشویید تا کاملا تمیز شود.

برای مطلعه نکات ایمنی پکیج می توانید نکات ایمنی نصب پکیج دیواری را مطالعه نمایید.

علت گرم نشدن آب ناشی از ایرادات زیر ساختی

علت گرم نشدن آب ناشی از ایرادات زیر ساختی

 

برای شناخت دلایل گرم نشدن آب مصرفی پکیج باید دقت کنید که علاوه بر موارد بالا، فاکتور های دیگری نیز وجود دارند که می توانند از گرم شدن آب پکیج جلوگیری کنند. اگر دستگاه را در حالت تابستانه قرار داده باشید، دستگاه به صورت اتوماتیک عمل کرده و در شرایطی که شمعک نیز روشن باشد اما آب مصرفی گرم نمی شود. از طرفی بسیاری از پکیج ها کد خطا بر روی نمایشگر خود نشان می دهند که این امر نیزمی تواند در عیب یابی دستگاه به شما کمک کند. دیگر دلایلی که از گرم شدن آب جلوگیری می کنند عبارتند از:

  • کوپل بودن لوله کشی آب سرد و گرم
  • طولانی بودن مسیر پکیج تا شیر مصرفی
  • سرد بودن بیش از حد آب سرد ورودی
  • زیاد بودن دبی و فشار آب ورودی
  • لوله کشی نا مناسب
  • باز کردن همزمان چند شیر آب
  • افت فشار گاز ساختمان

کلام آخر

برخی اوقات در شرایطی که پکیج روشن است، آب مصرفی گرم نمی شود و این امر به خصوص در زمستان ها و یا زمان دوش گرفتن بسیار مشکل ساز می شود. هنگام بررسی دلایل گرم نشدن آب مصرفی پکیج متوجه می شویم که عوامل بسیار متعدد هستند و این دستگاه به دلایل مختلفی قادر به گرم کردن آب مصرفی نخواهد بود. خراب بودن بخش های مختلفی مانند سنسور NTC، برد کنترل، فنر بای پس، شیر موتوری و یا خرابی فلوسوئیچ می تواند از مهم ترین عوامل کار نکردن این دستگاه به شمار آید. از این که تا پایان همراه ما بودید، بی نهایت سپاسگزاریم و امیدواریم که مطلعه این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

سوالات متداول برای دلایل گرم نشدن آب مصرفی پکیج

  1. اگر پکیج در حالت تابستانه باشد باز هم آب گرم می شود؟

زمانی که بخواهید آب گرم شود باید آن را در حالت زمستانه قرار داده و شعله را روشن کنید، حالت تابستانه به صورت اتوماتیک بوده و معمولا سبب گرم شدن آب نمی گردد.

  1. خراب بودن چه قسمت هایی از پکیج می تواند از گرم شدن آب جلوگیری کند؟

خراب بودن فلوسوئیچ، شیر موتور، برد کنترل، فنر بای پس و همچنین سنسور NTC می تواند از عوامل عملکرد نا مناسب این دستگاه به حساب آید.

  1. آیا وجود هوا در سیستم پکیج از گرم شدن آب جلوگیری می کند؟

بله، اگر در سیستم هوا وجود داشته باشد، پمپ هوا را می چرخاند و در نتیجه سبب افزایش ناکهانی دما شده و آب مصرفی سرد می شود.

  1. برای برطرف کردن جرم و رسوب درون پکیج چه اقداماتی انجام دهیم؟

وجود جرم در این دستگاه می تواند از گرم شدن آب جلوگیری کند و در نتیجه باید مبدل را با اسید شستشو دهید تا همه جرم ها بر طرف شوند.

  1. فنر بای پس چه کاری در سیستم پکیج انجام می دهد؟

این فنر که بین دو بلوک چپ و راست قرار دارد، در صورت بروز هر گونه اشکالی سریعا شروع به کار کرده و از سوختن دستگاه جلوگیری می کند.

5/5 - (1 امتیاز)