دیگ چدنی MI3 ازجمله تولیدات شرکت لوله و ماشین سازی ایران است که برای تامین گرمایش در سیستم موتورخانه ساختمان ها تولید می شود ، این شرکت 40 سال سابقه کاری دارد و همه ی گواهینامه های مرتبط با صنایع چدنی را داراست و توانسته است اولین نشان استاندار از موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در کشور را بدست بیاورد ؛ این شرکت به عنوان اولین تولید کننده دیگ های چدنی شوفاژ در ایران نیز مشهور می باشد .

ام ای تری یکی از بهترین دیگ های شوفاژ چدنی موجود می باشد ، این برند از بهترین متریال و مرغوب ترین آلیاژ ها ساخته شده ؛ این دیگ ها در مدل های 2 الی 6 پره با مشعل گازی و گازوئیلی عرضه می شود .

 

 

از دیگر تولیدات این شرکت میتوان به دیگه های چدنی مختلف ، لوله های چدنی مختلف ، شیرآلات چدنی استاندارد ، اتصالات مختلف چدنی و موارد چدنی سفارشی را نام برد .

 

 

دیگ چدنی یا بویلر چدنی چیست؟

 

دیگ های آب گرم و یا دیگ های چدنی از تجهیزات مهم سیستم های موتور خانه ساختمان ها است ؛ این دیگ ها حرارتی که از سوختن ماده سوختنی در مشعل ، درجه حرارت سیال درون آن ( آب یا بخار آب ) را بالا میبرد . با افزایش تعداد پره های دیگ چدنی ، گنجایش حرارت دیگ نیز افزوده می شود .

 

 


عملکرد دیگ های چدنی :

 

در این پمپ ها اتصالات پره ها به وسیله بوشن انجام می شود ، تعداد و فاصله ی قرار گیری پره ها بسته به گنجایش و ظرفیت دیگ های چدنی تعئین می شود .
شعله ی مشعل در فضای تهی وسط پره ها قرار میگیرد و از طریق مجراهایی که در پره ها تعبیه شده گاز های حاصل از احتراق مشعل از آنها رد می شود و انرژی حرارتی اش را به داخل آب وارد میکند .مشعل مشتعل نبایستی مستقیم به پره ها وارد شود ؛ زیرا این امکان وجود دارد که پره ها آسیب دیده شود ، همین علت باعث شده که آتش بصورت غیرمستقیم منتقل شود . این نکته حائز اهمیت است که میتوان پره ها را افزایش و به تبع ظرفیت دیگ را بیشتر نمود ، اما نمیتوان فشار کاری دیگ را افزایش داد و بطور کلی حداکثر فشار دیگ چدنی 5 پره است . این دیگ ها در برابر خوردگی مقاومت بالایی دارند .

 

 

بخش های اصلی دیگ های آب گرم :

 

دیگ های آب گرم بطور معمول آب را بین 0 تا 120 درجه  گرم  میکنند ، شامل محفظه ی تحت فشار ، لوله های آب ، مبدل حرارتی  ، مشعل ، دودکش ، یک سیستم کنترلی تشکیل شده .  مشعل ها وظیفه تولید و نگهداشت شعله ها را بر عهده دارند ، گرمای حاصل از سوزاندن سوخت  توسط مشعل به روش های متعدد به آب درون لوله ها منتقل می شود .

 

 

انواع دیگ چدنی یا بویلر چدن:

 


این دیگ ها با توجه به نحوه ی ساختشان دو نوع دارند : یک پارچه ( یک تکه ) و پره ای

 

 

دیگ چدنی یک پارچه : از روش ریخته گری برای تولید این نوع دیگ استفاده میشود که فاقد از اتصال است ، فشار کاری پایینی دارند و کم ساخته می شوند این امر مسبب شده تا استفاده از آن محدود باشد و شرکت های کمی این مدل دیگ را تولید کنند ؛ کارآیی این نوع دیگ چدنی در تولید آب گرم است

 

 


دیگ چدنی پره ای : در تولید این نوع دیگ هم به مانند دیگ یک تکه ای از روش ریخته گری استفاده می شود ، ظرفیت دیگ های پره ای با تعداد پره ها رابطه مستقیم دارد یعنی هرچه تعداد پره ها بالاتر رود ، ظرفیت دیگ چدنی بیشتر می شود . ساخت این پره ها هم عمودی و هم افقی است . یک پره در جلو ، یک پره در عقب و تعدادی پره در وسط طریقه ی قرار گیری پره ها است . فاصله ی پره های عقب با پره های وسط متفاوت است ولی پره های وسطی فاصله ی یکسانی دارد که همه ی این پره ها از طریق بوشن به هم متصل اند

 

 

مزایا و معایب دیگ چدنی

 

 

این دیگ ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی از مقاومت خوبی برخوردارند ، علاوه بر اینکه ظرفیت دیگ را میشود افزایش داد ، همچنین میتوان برای حمل و نقل پره ها را از هم جدا نمود و اگر یکی از پره ها آسیب ببیند میتوان همان پره را بجای کل دیگ تعویض نمود و قیمت های ارزانی دارند
از معایب دیگ چدنی فشار کاری محدود است ، در اثر تنش های حرارتی ممکن آسیبی به پره ها وارد شود که باید سریعا تعویض نمود و اگر این حرارت تنها مدت 5 دقیقه مستقیما با پره ها برخورد کنه باید تمام پره ها را تعویض نمود ، نصب این دیگ ها توسط افراد متخصص انجام شود تا مشکلی را در بر نداشته باشد .

 

 

محاسبه و بررسی قدرت و ظرفیت دیگ شوفاژ چدنی

 

برای محاسبه ی تقریبی قدرت ، اول باید زیربنای مفید ساختمان را در عدد 100 کیلوکالری ضرب نمود و برای هر واحد مسکونی عدد 6000 کیلوکالری را برای تامین آبگرم مصرفی به آن افزود .

برای محاسبه ظرفیت ، تعداد واحد ها ، متراژ ، نوع کاربری ساختمان  و پارامتر های بسیاری لازم است ، که ملزم به مشاوره با کارشناسان تخصصی می باشد .

 

 

در ادامه به بررسی مدل های دیگ های MI3 می پردازیم :

 

 

دیگ چدنی MI3 از مرغوب ترین چدن مقاوم در برابر حرارت ، تولید شده تا حرارت را بهتر منتقل کند ؛ پره ها در فشار 10 بار در یک دقیقه با آزمایش هیدرواستاتیک آزمایش می شود .دیگ های چدنی بصورت باز و بسته عرضه میشود که در حالت باز تمام قطعات داخل جعبه بسته بندی می شود . برای این منظور که از اتلاف انرژی جلوگیری و در مصرف انرژی صرفه جویی شود و بازده حرارتی بالا رود؛ باید از پشم شیشه برای عایق حرارتی استفاده شود . از این دیگ ها برای سوخت با گاز شهری و یا گازوئیل استفاده می شود .

 

 

دیگ های MI3 ، دارای 7 مدل است ؛ مدل S ، مدل M90 ، مدل M ، مدل SM90 ، مدل L90 و HYPER

 

 

دیگ چدنی مدل M90 :

چهارمین دیگ این برند ، منطبق با آخرین محصولات گرمایشی اروپاست که بیش از 90 درصد راندمان دارد و برای نصب روی زمین و گرم کردن آب تا زیر نقطه ی جوش طراحی شدند . طراحی قطعات این محصول بصورت ویژه ای انجام شده و ظاهر زیبا ، سبک و کم حجم محصل این طراحی ویژه شده است . ظرفیت حرارتی خروجی مدل M90 بین 77400 تا 217000 می باشد این مدل میتواند گرمایش محیط های صنعتی ، مسکونی ، تجاری ، اداری را تامین کند .

 

 

 

مشخصات دیگر مدل M90 :

 

 

طراحی محفظه احتراق ، مبنی بر به حداقل رساندن دمای خارج شده از گازهای خروجی است بدین صورت که محصولات احتراق درسه پاس از مسیرهایی که پیش بینی شده در بدنه دیگ عبور میکند ، این عمل باعث تقلیل صدا ، احتراق صحیح و افزایش بازده دیگ میشود .

 

 

دودکش : یک محفظه ایزوله شده در قسمت انتهای دیگ بین لوله های رفت و برگشت تعبیه شده که موجب هدایت و تخلیه گازهای حاصل از احتراق شده است .

 

 

 

درب دیگ و عایق M90 :در ابتدای دیگ باعایق حرارتی مخصوص و ایزوله شده ، قرار گرفته است تا مانع انتقال حرارت و نشت گاز های حاصل از احتراق به درون موتورخانه شود ضمن اینکه در کاهش انرژی موثراند.

 

 

درب محفظه دود و عایق حرارتی : مسیر گازهای احتراق را از پاس دو به پاس سه تغییر می دهند و برای کاهش اتلاف انرژی از این قطعات استفاده می شود .

 

 

واحد مراقبت ( پانل کنترل ) : واحد مراقبت برای تنظیم عملکرد دیگ با بهره ی بالا می باشد و شامل : کلید تعیین وضعیت ، چراغ هشداردهنده ترموستات ، فشار و دماسنج و … می باشد ؛ این واحد با حذف مدارهای کنترل ابتدایی ، از دیگ محافظت می کند .

 

 

دیگ های چدنی MI3 مدل S90

 

 

این پمپ پنجمین مدل دیگ چدنی است و با آخرین محصولات گرمایشی اروپا منطبق است ، از ویژگی های این محصول میتوان به کارکرد وکارآیی بالای 90 ، ظرفیت حرارتی خروجی بین 20000 تا 800000 کیلوگالری با بهترین بازده حرارتی اشاره کرد . این پمپ دارای فشار ، دماسنج ، دماپای تنطیم دمای دیگ ، دماپای ایمنی ، کلید تعیین وضعیت و چراغ هشدار دهنده دماپای است .

 

 

دیگر مشخصات و اجزای مدل S90 بصورت مدل M90 می باشد که در بالا به آن اشاره کردیم .

 

 

 

دیگ چدنی مدل SM90 :

 

 

این پمپ با داشتن پره های چدنی ، جذب انرژی بالایی دارد با فشار کاری 4 بار و ظرفیت آب 114 لیتر است ؛ از خدمات پس از فروش برخوردار است و دارای 5 سال ضمانت بی قید و شرط می باشد .

 

 

دیگ mi3 مدل L90 :

 

این مدل بازده حرارتی بالایی دارد و با ظرفیت 172000 تا 560000 کیلوگالری در ساعت را داراست دیگ چدنی ام ای تری مدل L90 برای سوخت با گاز و یا گازوئیل مناسب است .

 

نحوه ارائه کالا به مشتری :

 

قطعات این کالا شامل 5 قسمت است : 1. درپوش 2. واحد مراقبت و محفظه سیم کشی 3. عایق دیگ 4. قطعاتی که برای مونتاژ دیگ ضروری است 5. قطعاتی که بدنه بازه شده دیگ را تشکیل می دهد .

این دیگ حمل و نقل راحتی به موتورخانه دارند و نصبشان بسیار آسان است .

 

دیگ چدنی mI3 مدل HYPER :

 

این دیگ برای گرم کردن آب تا دمای پایین تر از نقطه جوش استفاده میشود ، از کارآیی بالای 90 درصد برخوردار است لوله تقسیم آب برای توزیع آب بین پره ها استفاده می شود . ظرفیت حرارتی خروجی این پمپ بین 515900 تا 1203000 است از طراحی زیبایی ، سبکی و کم حجم بودن برخوردار است . گاز سوز و گازوئیل سوز است از این مدل میتوان برای ساختمان های مرتفع تا حدود 27 طبقه و تا ظرفیت 1200000 کیلوگالری میتوان بهره برد .

این نوع از دیگ ها در محیط های صنعتی ، اماکن مسکونی ، هتل ها و بیمارستان و مراکز تجاری ، اداری کاربرد دارند

بدنه این دیگ ضخامتی حدود 9 میلی متر دارد که باعث بالارفتن طول عمر و استحکام مکانیکی می شود و فشار کاری 8 بار را نیز فراهم سازی میکند .

 

این محصول در 4 بسته شامل:

1. روپوش 2. واحد مراقبت 3.مجموعه قطعات الزامی برای منتاژ دیگ و 4. مجموعه قطعات دیگ باز شده تشکیل شده است . این روش ارائه ی محصول باعث حمل و نقل آسان به موتور خانه و امکان نصب آسان را برای ما فراهم می کند .جهت مونتاژ و نصب دیگ ، دستورالعمل دیگ به خریداران داده می شود

 

 

مقایسه دیگ چدنی برند MI3 با دیگ چدنی برند شوفاژ کار

دیگ شوفاژکار ، با نیم قرن سابقه در تولید تجهیزات و سیستم های گرمایشی محصولاتی را تولید می کند . دیگ شوفاژ کار مدل چدنی با نام های سولار 300 ، سولار 400 ، سوپرهیت 300 ، 1300 استار ، توربو ، سوپر 300 ، سوپر 400 را تولید و وارد بازار میکند

 

مقایسه دیگ چدنی شوفاژکار با برند ام ای تری :

دیگ های چدنی ام ای تری با دیگ های چدنی شوفاژکار از نظر ساختار و کارآیی نسبتا شبیه هستند ، اما از نظر گرمایش ظرفیت گرمایشی دیگ های شوفاژ کار بین 43000 تا 13000 هستند ، در صورتی که دیگ های ام ای تری 30000 تا 1200000 ظرفیت دارند و ضمانت محصولات شوفاژکار ده ساله هست اما دیگ های ام ای تری 5 سال ضمانت تعویض دارند ، ضمن اینکه خریداران خدمات پس از فروش را بصورت دائمی از نمایندگی رسمی و اصلی شرکت لوله و ماشین سازی ایران دریافت میکنند .

 

 

چنانچه قصد مشاهده محصولات دیگ های چدنی MI3 را دارید ، میتوانید بر روی آن کلیک کنید .

برای بررسی و مقایسه محصولات دیگ چدنی شوفاژکار میتوانید بر روی لینک کلیک کنید .

 

 

دیگ چدنی یا فولادی ؟

 

مزایا و معایب دیگ های چدنی :

 

از مزایای دیگ های چدنی میتوان گفت :

دیگ های چدنی چون ساختارداخلیشون پره ای است سبب میشود تا اگربر اثرحرارت آسیبی به یکی از پره ها وارد شود ، بتوان بصورت جداگانه و راحت آن پره را تعویض کرد و نیازی به تعویض و تعمیر کل پره ها نباشد .

با افزایش تعداد پره ها میتوان ظرفیت گرمایشی دیگ را افزایش داد .

در برابرآسیب از جمله زنگ زدگی وخوردگی مقاومت دارد .

و از نظر قیمت و هزینه نسبت به دیگ های فولادی ارزان تر است .

 

 معایب دیگ های چدنی :

در دیگ های چدنی مخزن آب بصورت تودرتو است و این باعث رسوب بیشتری در دیگ می شود .

مشعل دیگ بدون آب نبایستی روشن گردد .

مناسب مناطق سردسیر نیست ، به این علت که اختلاف دمای زیاد محیط باعث ترک خوردن پره دیگ می شود .

 

مزایا و معایب دیگ فولادی

 

ابتدا به بررسی مزایا میپردازیم :

این نوع دیگ ها برای سیستم های گرمایشی ای که فشار کار بالاست ؛ نظیر ساختمان ها و برج های چندین طبقه کارآیی دارند

برای محیط هایی که اختلاف دمای آب رفت و برگشی در آن ها زیاد است ، می توانند مناسب باشند  .

 

 

معایب دیگ های فولادی

 

این دیگ ها برخلاف دیگ های چدنی ،  یک تکه بوده و این امر باعث سختی در حمل و نقل میشود .

قیمت دیگ های فولادی نسبت به دیگ های چدنی بالاتر است .

ظرفیت دیگ های فولادی قابل تغییر نیست

ممکن است ؛ دیگ موتورخانه براثر زنگ زدی و خوردگی و آسیب های احتمالی سوراخ شود .

 

بطور کلی مهم ترین تفاوت دیگ های چدنی  به نوع کاربری دیگ بستگی دارد ؛ برای ساختمان های کوچک با فشار کاری پایین دیگ های چدنی میتواند انتخاب مناسبی باشد و برای ساختمان های چندین طبقه یا برج ها با فشار کاری بالا دیگ های فولادی باید انتخاب شوند .

دیگ های چگالشی از دیگر دیگ های آب گرم است که در ادامه به توضیح مختصری از این نوع دیگ ها می پردازیم :

 

دیگ های چگالشی چیست؟

در یک دیگ معمولی با سوختن گاز داغ تولید میشود که هنگام گذر از مبدل حرارتی انرژی به آب منتقل شده و در نتیجه دمای آب بالا می رود ، از ترکیب هیدروژن با اکسیژن بخار آب تولید می شود که یکی از گازهای داغ در فرآیند احتراق است . این گازهای داغ ، اگزاست تلف شده را جذب نموده و با از دست دادن گرمای نهان تبخیر تبدیل به آب مایع می شوند و این گرمای نهان به آب داده می شود و طی این فرآیند بازدهی دیگ تا 10-12% بالا می رود . دیگ های چگالشی دمای گازهای اگزاست تا 60 درجه سانتی گراد پایین می آورد . این کاهش دما باعث تبدیل بخار آب به حالت مایع می شود که به این پدیده کندانس می گویند و دیگ هایی که ازین تکنولوژی استفاده می شود ، دیگ های چگالشی یا کندانس میگویند .

 

 

مقایسه تکنولوژی کارکرد سیستم دیگ های چگالشی با دیگ های چدنی و فولادی :

 

اگر دیگ های چدنی و یا فولادی کیفیت مطلوب را دارا باشند و تمام الزامات در ساخت و اجرا را انجام دهند از این نوع دیگ ها میتوان برای انتقال گرمای سوخت محسوس به آب بهره گیری کرد . ولی دیگ های چگالشی ، فقط بخشی از گرمای محسوس سوخت را به آب منتقل میکنند و قسمتی از گرمایی که به آب منتقل نشده همراه با تمام گرمای نهان به وسیله ی دودکش به بیرون منتقل می شوند .

 

در رابطه با شرکت شوفاژ ایران

 

شرکت پیشگامان شوفاژ ایران با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه سیستم های گرمایشی و سرمایشی همواره در تلاش است که محصولاتی را ارائه  دهد که رضایت مصرف کنندگان را در بر داشته باشد به همین دلیل استفاده از بروزترین دانش تاسیسات و همکاری با برندهای معتبر روز ایران و جهان را در الویت مجموعه ی خود قرار داده است

 

شوفاژ ایران تــــــنها نمایندگی رسمی شرکت لوله ماشین سازی ایران می باشد و شما میتوانید در رابطه با تمامی محصولات این شرکت با کارشناسان ذبده ی مجموعه ی ما مشاوره داشته باشید و با بهترین قیمت آن را خریداری فرمایید .

 

ما این تضمین را به شما میدهیم که مناسب ترین قیمت ، بالاترین کیفیت و  بهترین محصولات را همراه با تخفیف در اختیار شما عزیزان قرار دهیم .

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید