بوستر پمپ آتش نشانی از دسته تجهیزاتی است که در ساختمان ها و صنایع کاربرد دارد. بوستر برای حفاظت از جان انسان ها در داخل یک ساختمان یک وسیله کاربردی و مهمی می باشد. بنابراین می توان به انواع بوستر پمپ آتش نشانی اشاره داشت. راهنمای خرید بوستر پمپ آتش نشانی نیز مقوله ای قابل تامل می باشد.  در این مقاله به ذکر انواع بوستر پمپ های آتش نشانی می پردازیم و چگونگی کار کرد آن را بیان می کنیم.

در خرید بوستر پمپ آتش نشانی چه چیزهایی اهمیت دارد؟

در راهنمای خرید بوستر پمپ آتش نشانی به بررسی قطعاتی که در ساختار آن به کار برده شده است، اعم از پمپ اصلی، جوکی پمپ، شیر یک طرفه، فلومتر، پمپ رزرو و بسیاری از قطعات دیگر می پردازیم. دو نمونه از پرکاربردترین انواع بوستر پمپ آتش نشانی شامل بوستر پمپ دور ثابت آتش نشانی و بوستر پمپ سافت استارتی آتش نشانی را می توان نام برد. علت این تقسیم بندی دقتی است که در ثابت نگه داشتن فشار خروجی بوستر پمپ آتش نشانی صورت گرفته است. برای آن که در خرید بوسترپمپ آتش نشانی دچار سردرگمی نشوید دو نمونه پرکاربرد آن را توضیح می دهیم تا مهارت لازم در راهنمای خرید بوستر پمپ آتش نشانی را کسب کنید.

انواع بوستر پمپ آتش نشانی

ابوستر پمپ آتش نشانی انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن می پردازبم

بوستر پمپ دورثابت آتش نشانی

  این نوع از پمپ آتش نشانی به علت ویژگی های که شامل  ثبات فشارآب، جلوگیری از نوسانات آب، جریان آب پرفشارمی باشند بهترین گزینه برای اطفای حریق به شمار می روند. سیستم بوستر پمپ آتش نشانی دارای  یک هد و دبی بالای می باشد که در صورت آتش سوزی در کوتاه ترین زمان ممکن بالاترین سرعت و بازدهی را دارد. در راهنمای خرید بوستر پمپ آتش نشانی ظرفیت یک بوستر پمپ برای استفاده در ساختمان ها بر اساس نوع و تعداد لوازم آتش نشانی مورد استفاده تخمین زده می شود. برای آن که سیستم بوستر پمپ آتش نشانی با ضریب اطمینان بالا در جهت اطفاء حریق عمل کند باید بوستر پمپ آتش نشانی را مجهز به یک تابلو برق کرد که شامل دو مدار فرمان و قدرت است.

مدار قدرت

برای حفاظت از قطعات داخلی در مدار قدرت، لوازم کنترلی بر روی تابلو فرمان نصب می گردد.

مدار فرمان

لوازمی است در جهت حفاظت از الکتروپمپ ها نصب شده است. معمولا برای محافظت از تجهیزات داخل تابلو در برابر نفوذ رطوبت و گرد و غبار با درجه حفاظت ای پی 54 ساخته می شوند.)

بوستر پمپ دور متغیر آتش نشانی

بهترین نوع از پمپ آتش نشانی دور متغیر، بوستر پمپ گریز از مرکز عمودی و افقی می باشد. هر چه بوستر پمپ دور متغیر درساختمان ها مورد استفاده بیشتر قرار بگیرد بهتر است. این نوع از بوستر پمپ ها حفظ فشار آب در سیستم آبرسانی را برای ساکنین ساختمان مهیا می کنند. با استفاده مکرر از بوستر پمپ دور متغیر آتش نشانی فشار آب در داخل لوله ها رو به کاهش می رود و باعث فعال شدن یکی پس از دیگری از پمپ ها می شوند تا فشار را به حالت استاندارد در بیاورند. در مصارف آب خانگی، مراکز اداری و صنعتی از این نوع بوستر پمپ مورد استفاده قرار می گیرند.

 بوستر پمپ آتش نشانی چگونه کار می کند؟

در راهنمای خرید بوستر پمپ آتش نشانی باید با نحوه کار کردن آن آشنایی داشته باشید. بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟ به مجموع یک یا چند الکترو پمپ که به صورت موازی به یکدیگر وصل شده اند و از طریق تابلو فرمان هوشمند به صورت کاملا جداگانه کنترل می شوند بوستر گفته می شود. همچنین به معنای این است که هنگامی که یک یا چند الکتروپمپ نوبتی روشن می شوند، با افزایش فشار الکتروپمپ های که به ترتیبی که از اول روشن شده اند خاموش می شوند سیستم بوستر پمپ آتش نشانی گفته می شود. در واقع  بوستر پمپ آتش نشانی یک سیستم ساده ای دارد که از یک ورودی و یک خروجی ساخته شده است.

از بوستر پمپ آتش نشانی در شهرک ها، آبیاری فضای سبز، بیمارستان، مراکز صنعتی و تجاری و در بسیاری از مکان های دیگر برای تنظیم و تامین فشار آب استفاده می کنند. بوستر پمپ آتش نشانی را در مدار با فشار بالا قرار می دهند و آن مقدار آبی که برای اطفاء حریق احتیاج است را از این راه تامین می کنند. با نصب یک بوستر پمپ آتش نشانی در بین ورودی و خروجی آب ها می توان فشار آب را افزایش داد. در زمانی که فشار در سیستم اسپرینکلر به مقدار کمتر از حد تعیین شده خود برسد به صورت خودکار پمپ های اتش نشانی فعال می شوند.

طراحی بوستر پمپ آتش نشانی چگونه است؟

در راهنمای خرید بوستر پمپ آتش نشانی حتما طراحی و محاسبه بوستر پمپ را مد نظر قرار دهید. بیشترین فشاری که بوستر پمپ های آتش نشانی باید متحمل شوند شامل جعبه های آتش نشانی است. طراحی یک بوستر پمپ آتش نشانی حتما باید به گونه ای باشد که آب با دبی و فشار مورد نیاز در بالاترین جریانی که مورد نیاز سیستم آتش نشانی است را تامین کند.

نکته مهم دیگری که در طراحی بوستر پمپ آتش نشانی باید رعایت شود استاندارد ان اف پی ای می باشد. این نماد استاندارد پمپ ها است. در راهنمای خرید بوستر پمپ به اساس کار بوستر پمپ آتش نشانی دقت کنید که بر اساس معیارهای منحنی می باشد. بیشترین نرخ جریان یک بوستر پمپ آتش نشانی معادل 150 % جریان در فشار65 درصد نامی است که آن را تحمل می کند.

کلام آخر

در تهیه بوستر پمپ آتش نشانی به دور موتور، توان موتور، شرکت سازنده آن، هد و دبی و بسیاری از موارد دیگر را بررسی کنید تا با یک خرید موفق روبرو باشید. همین ویژگی های بوستر پمپ آتش نشانی در قیمت گذاری انواع بوستر پمپ ها تاثیرگذار هستند.

سؤالات رایج مهم ترین نکات برای خرید بوستر پمپ آتش نشان ها

  1. قسمت های اصلی بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟
    هر بوستر پمپ شامل  شاسی اصلی، کاکتورهای مکش، تابلو فرمان و کنترل ، تجهیزات کنترل فشار می باشد.
  2. در طراحی بوستر پمپ ها برا ی جلوگیری از افت فشار چه کاری انجام می دهند؟
    با استفاده از جوکی در طراحی بوسترها می توان از طریق آن افت فشار که ناشی از نشتی ها می باشد را جبران کرد.
  3. مهم ترین کاربرد بوستر پمپ آتش نشانی کدام است؟
    در مکان هایی که شبکه آب شهری نمی تواند فشار مناسب برای سیستم اطفاء حریق را تامین کند، از این محصول استفاده می شود.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید