امروزه مشکل اصلی و پر دردسر ساز در ساختمان ها هنگامی است که شیر آب را باز می کنیم و با افت فشارآب روبرو می شویم. برای هر مشکلی که پیش می آید همیشه راه حل آن نیز وجود دارد. در این مقاله به دنبال راه های تقویت فشار آب آپارتمان ها هستیم. در کنار هم به راهکارهای این موضوع می پردازیم.

بهترین راه های تقویت فشار آب آپارتمان

امروزه با کم آبی در سطح کلان شهرها مواجه هستیم که از معضلات بسیاری از خانوارها در ویلاها و آپارتمان ها می باشد. بیاید با راه های تقویت فشار آب آپارتمان ها حداقل مشکل کم آبی و افت فشار در طبقات بالای ساختمان را حل کنیم. دقیقا افت فشار در ساعات که اوج مصرف آب است اتفاق می افتد و نارضایتی ساکنین آپارتمان را در پی دارد. با نصب و به کارگیری مخزن ذخیره آب، منبع تحت فشار، پمپ آب همگی از موارد پیشگیری از مشکل افت فشار آب در ساختمان ها می باشد.

افت فشار آب به چه دلیلی در ساختمان ها رخ می دهد؟

با توجه به محاسبات صورت گرفته در بیشتر مناطق شهری که از تراکم بالایی برخوردارند، متوسط فشار آبی که برای منازل و ساختمان ها در ورودی و پس از کنتور نزدیک به 2 بار است. این فشار آب حداکثر ارتفاع  20 متر را تضمین می کند. در ارتفاع بالای 20متر فشار آب برابر با صفر است. این میزان فشار آب برای ساکنین طبقات دوم و نیز کلا ساختمان 2 طبقه مناسب است. برای طبقات سوم و چهارم عمدتا با افت فشار مخصوصا دراوج مصرف آب مواجه خواهند شد. پس علت افت فشار آب در ساختمان ها را متوجه شدید و با راه های تقویت فشار آب آپارتمان ها باید تدابیری برای این مشکل پیدا کرد. در ادامه مطالب به راهکارهای برای حل افت فشار آب اشاره می کنیم که عبارتند از:

  • کنترل فیلتر و صافی شیرآلات: شیرآلات ساختمان ها از رسوباتی که ناشی از آشغال می باشد داخل توری شیر آلات جمع شده است که با یک تمیزکاری شیرآلات مشکل افت فشار را به راحتی حل می شود.
  • کنترل آبگرمکن: زمانی که افت فشار در آب سرد و گرم هر دو با مشکل روبرو است و یا فقط آب گرم افت فشار دارد. افت فشار در آب گرم: اگر مشکل از افت فشار فقط از آب گرم می باشد با کنترل پکیج، آبگرمکن ساختمان یا واحدتان را از لحاظ نشتی مورد بررسی قرار دهید. شیر ورودی و خروجی پکیج یا آبگرمکن باید تا انتها باز باشد. فشار آب همیشگی است: اگر افت فشار در خانه همیشگی باشد و با گذشت زمان نیز بیشتر هم می شود علت آن را در تجمع رسوبات در داخل لوله ها و یا کویل آبگرمکن و پکیج دیواری جستجو کنید. برای انجام این کار به خدمات پکیجی تماس داشته باشید.
  • کنترل نشتی: یکی دیگر از علت های افت فشار در ساختمان ها ناشی از چکه آب و نم گرفتگی لوله ها می باشد. یکی از راه های که برای نشتی لوله ها در نظر گرفته می شود این است که مطمئن شوید در ساختمان شیر آبی باز نباشد و کسی از آب استفاده نمی کند و بعد از آن کنتور آب را نگاهی بیندازید در صورتی که پروانه کنتور نمی چرخد یعنی آنکه در لوله ها نشتی وجود ندارد. اگر با این کار باز هم نشتی لوله ها در ساختمان را پیدا نکردید حتما در مورد تعویض و تعمیر لوله ها تدابیری بیاندیشید. از شایع ترین نشتی ها گیرکردن سیفون توالت فرنگی و نشت مداوم آب داخل لوله های فاضلاب است.

با همه موارد بالا اگر باز با افت فشار برای مدت طولانی دست و پنجه نرم می کنید حتما اصول گفته شده در مطالب زیر را مورد بررسی قرار دهید که عبارتند از:

  • افزایش قطر لوله های اصلی و شاه لوله ها: یکی از راه های تقویت فشار آب آپارتمان ها تعویض لوله های رسوب گرفته در ساختمان ها می باشد. لوله های رسوب گرفته با شرایط کاهش قطری که دارند حتما باید با لوله های گالوانیزه تعویض شوند. این تعویض هیچ احتیاجی به لوله کشی مجدد در ساختمان ندارد فقط لوله های اصلی آب باید تعویض شوند. تعویض لوله ها قطر کم با لوله های بزرگ تر نیز از مواردی است که در افزایش افت فشار موثر است. به علت آن که انتقال آب در لوله ها توسط فشار هیدرولیکی صورت می گیرد با تعویض قطر لوله ها فشار هیدرولیکی کاهش پیدا می کند، سرعت جریان آب در طول لوله با کاهش و در سر خروجی لوله با افزایش روبرو می شوید.
  • مخزن پلی اتلین و پمپ: از راه های تقویت فشار آب آپارتمان ها استفاده و نصب تجهیزات پمپاژ می باشد که شامل : مخزن پلی اتلین، مخزن تحت فشار و پمپ می باشد. این موارد اگراجرا شود باعث افزایش فشار آب در ساختمان ها و آپارتمان ها می شود. نکته مهم  برای افزایش فشار آب باید بر اساس نیاز ساختمان تعبیه شود. منبع آب در پشت بام ساختمان و استفاده از پمپ ومنبع آب در طبقه پایین و دوم  دو نوع سیستم برای افزایش فشارآب می باشد.
کلام آخر

برای آن که مشکل افت فشاردر طبقات ساختمان ها را حل کنید. با رعایت موارد گفته شده در مطالب بالا از راه های تقویت فشار آب آپارتمان می باشد. فکر نکنید که با اجرای دستور العمل های فوق برای همیشه با مشکل افت فشار مواجه نمی شوید. بلکه یک سری اصول و المان های مثل صرفه جویی و درست مصرف کردن آب شهری همیشه در اولویت هستند.

سؤالات رایج

راه حل اصولی استفاده از پمپ آب و مخزن آب به چه صورت است؟
مکان مناسب برای نصب پمپ آب باید هم سطح و یا پایین تر از ورودی آب قرار داشته باشد تا فشار با مکش مثبت اتفاق بیافتد.

جنس مخزن بر روی پشت بام خانه باید چگونه باشد؟
برای آن که مخزن در زیر نور آفتاب قرار می گیرد باید جنس مخزن از پلی اکتین سه لایه فودگرید پلاستونیک بهترین گزینه های پیشنهادی می باشد. مخزن به علت آن که دائما پر از آب است جنس مواد مخازن نباید به هیچ عنوان سلامتی اعضای ساختمان را به مخاطره بیاندازد.

ویژگی مخزن پلی اتلین چگونه است؟
مخازن پلی اتلین به علت آن که از رنگ های مخصوص مواد غذایی در ساختارش به کار رفته است. از لحاظ ذخیره بهداشتی آب بهترین گزینه پیشنهادی است.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید