با افزایش جمعیت سرویس دهی خدمات نیز سخت شده است. در مجتمع های مسکونی و تجاری برای رفع فشار آب در طبقات پمپ آب نصب می کنند که میزان جریان آب در حال گردش یکسان باشد و با افت فشار آب در طبقات بالای مواجه نشویم. در این مقاله اینکه علت خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب چیست؟ را مورد بررسی قرار می دهیم.

علت خاموش و روشن شدن پمپ آب

عوامل متعددی در علت خاموش و روشن شدن پمپ آب دخیل هستند. عموم افراد در ساختمان ها و مجتمع های مسکونی و تجاری برای آسایش بهتر ساکنین پمپ آب خانگی را نصب می کنند. در این جا از شایع ترین مواردی که در علت خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب چیست؟ تداخل ایجاد می کنند را اشاره می کنیم تا در اسرع وقت به آن رسیدگی کنید.

سوراخ شدن منبع دیافراگمی

علت خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب چیست؟ اولین علت، سوراخ شدن منبع دیافراگمی یا تیوب منبع پمپ آب می باشد. در منبع دیافراگمی درونش یک تیوب قرار دارد که وظیفه اصلی آن این است که حجم زیادی از آب را در خود نگداری می کند. کارکرد این منبع به این صورت است که در مواقعی که فشار آب کم شده باعث تقویت فشار آب و مانع از خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب می شود. پس هر گاه برای مدت زمان بیشتر از 5 دقیقه با خاموش و روشن شدن پمپ آب مواجعه شدید به سوراخ بودن تیوب منبع دیافراگمی شک کنید. عمر تیوب به چه چیزی بستگی دارد. عمر و دوام تیوپ منبع دیافراگمی به طور مشخص قابل تخمین زدن نمی باشد به علت آن که خرابی تیوپ به موارد زیادی بستگی دارد. از علت های مهم در کوتاه کردن عمر تیوپ به خرید و تهیه منبع بی کیفیت و نامرغوب می توان اشاره داشت. اندازه و حجم منبع برای ساختمان و میزان مصرف روزانه آن بسیار کم است. قابل ذکر است که کم مصرف کردن نیز باعث خرابی پمپ آب می شود به علت آنکه تیوب منبع دیافراگمی دیرتر باز و بسته می شود.

تنظیم نبودن پرشرسوئیچ

شاید از خود بپرسید علت خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب چیست؟ علت دوم را در پرشرسوییچ که به عبارتی دیگر کلید اتوماتیک پمپ آب خانگی می باشد می توان نسبت داد. کارکرد آن با کم و زیاد شدن فشار آب می باشد و درصورتی که پرشر سوییچ تنظیم نباشد باعث کمترین نوسان فشار بر روی پمپ آب خانگی در جهت آبرسانی می شود که پمپ را خاموش و روشن می کند.

خرابی ست کنترل

علت خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب چیست؟ در این بخش به تنظیم نبودن مناسب و خرابی ست کنترل باز می گردد که بیشترین علت قطع و وصل شدن پمپ آب خانگی همین مساله می باشد. علت شایع و عمده در خرابی ست کنترل بی کیفیت بودن جنس تهیه شده است. نام دیگر ست کنترل کلید اتوماتیک دیجیتال می باشد.

توان بیش اندازه موتور پمپ:

اگر با مشکل خاموش و روشن شدن پمپ آب روبرو شدید انتخاب پمپی که داشته اید را مورد بررسی قرار دهید. یعنی آنکه در تهیه پمپ آب شش مورد را باید درنظر بگیرید (تعداد طبقات و واحد، تعداد شیرآب، دبی مورد نظر، تعداد زانوها، فشارآب منطقه، ظرفیت لوله ها) همگی مورد هایی هستند که بر روی توان پمپ آب تاثیرگذار می باشند. توان بالای پمپ در مواقع افت فشار است که پمپ آب می خواهد این مشکل را برطرف کند اما باعث خاموش و روشن شدن پشت سر هم می شود و به ست کنترل آسیب وارد می کند.

عوامل خاموش و روشن شدن پمپ آب در زمستان

استفاده نکردن از شیر یک طرفه در مسیر برگشت آب

با توجه به سوال اینکه علت خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب چیست؟ می توان آن را به استفاده نکردن از شیر یکطرفه در مسیر برگشت آب نسبت داد که در خرابی پمپ آب در زمستان تاثیرگذار است و باعث برگشت آب به پمپ می شود. این در زمانی است که شیر یک طرفه در درون ست کنترل نمی باشد و شما نیز شیر یک طرفه دیگری را نصب نمی کنید.

وجود هوا در مدار

از دلایل دیگری که در قطع و وصل شدن مکرر پمپ آب تداخل دارد وجود هوا در مسیر لوله کشی آپارتمان می باشد. جریان آب باعث متراکم شدن هوا در خطوط لوله های خانه می شود و آب در بالاترین سطح ممکن قرار می گیرد. پمپ آب همزمان در باز و بسته شدن باعث نوسان در جریان خط لوله هوای موجود را جابه جا می کند و در پی آن پمپ آب مکرر قطع و وصل می شود.

وجود نشتی در سیستم لوله کشی

های ایجاد شده به علت آن که آنقدر ریز و کوچک هستند اصلا به چشم نمی آیند اما باعث افت فشار و قطع و وصل شدن پمپ آّب می شوند.

خرابی مخزن تحت فشار: خرابی مخزن تحت فشار از علت هایی می باشد که در خاموش و روشن شدن مکررپمپ آب موثر هستند. در صورتی که مخزن نشتی داشته باشد و یا اینکه با حجم مورد نیاز تهیه نشده باشد همگی در کار پمپ آب تاثیر می گذارند. وظیفه مخزن تحت فشار از احتمال افت فشار و فراهم کردن فشار از بین رفته در آب است.

کلام آخر

با یکدیگر علت های مختلف و تاثیرگذار در خاموش وروشن شدن مکرر پمپ آب را مورد بررسی قرار دادیم. در همه آن ها یک مورد ثابت بود. به این صورت می توانید محصول با کیفیت و سالم را با نیاز ساختمان مربوطه تهیه و خریداری کنید. با کوچکترین قطع و وصل مکرر پمپ آب سریعا جویایی علت شوید تا مشکل پیش آمده رفع شود و متحمل خسارات جدی تری نباشید.

سؤالات رایج

عمده ترین علت خاموش و روشن شدن پمپ آب کدام مورد است؟

بی شک ست کنترل می باشد که با وجود بهترین ست کنترل پمپ آب، باز هم در این قطعه با مشکل روبرو هستیم.

اینکه آیا هر چه پمپ توان بیشتری داشته باشد پس فشار بهتری دارد درست است؟

باید بگویم این یک بازار گرمی بیش نیست و کاملا غلط است. برای یک ساختمان 2 طبقه، پمپ آب ساختمان 6 طبقه هیچ وقت جوابگو نیست.

پمپ آب چیست؟

پمپ آب وسیله ای بسیار مهم و ضروری می باشد. با کمک پمپ آب در ساختمان های چند طبقه با فشار آب بیشتری روبرو هستیم.

 

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید