علت خام سوزی مشعل گازی

در این مقاله قصد داریم مورد علت خام سوزی مشعل ایران رادیاتور گازی صحبت کنیم. یکی از مشکل های عمده مشعل ها خام سوزی و عدم وجود احتراق مناسب است. زمانی که بوی بسیار نامطبوعی در فضای موتور خانه پخش می شود احتمالا به علت خام سوزی مشعل گازی است. در چنین شرایطی اگر در مجاورت هوای موتورخانه باشید ناخودآگاه بینی شما دچار سوزش می شود. این سوزش نیز به خاطر خام سوزی مشعل گازی است.

از کنار هم قرار گرفتن و ترکیب اکسیژن و سوخت شعله بوجود می آید. اگر سوخت و اکسیژن نتوانند به درستی ترکیب شوند علاوه بر اینکه شعله به درستی تشکیل نمی شود، باعث خام سوزی مشعل نیز می شود.

در هر موتورخانه مشعل مانند قلب تپنده است. مشعل کاربرد ساده ای دارد اما اگر به دستی تنظیم نشوند هم باعث افزایش هزینه می شود هم کارایی ش را از دست می دهد. به همین دلیل تنظیم مشعل یکی از مهم ترین کارهاست.

در مشعل های گاز سوز وقتی خام سوزی صورت می گیرد بوی نامطبوعی فضا را پر می کند. علت خام سوزی مشعل گازی چیست؟ از بوی گار خام که به مشام می رسد به راحتی می توانید بفهمید که مشعل دچار مشکل خام سوزی شده است. به سرعت آن را خاموش کرده و اقدام به تعمیر آن کنید. وقتی شعله به رنگ زرد در می آید و در اطراف شعله می توان دوده را دید.

خام سوزی عامل اصلی هدر رفت انرژی است. خام سوزی باعث می شود نیمی از انرژی سوخت به هدر برود و مقدار زیادی از آن سوخته نشود.

دلایل اصلی خام سوزی مشعل موتورخانه چیست؟

زمانی که مقدار سوخت موجود در مشعل از اکسیژن بیشتر شود خام سوزی رخ می دهد. با این حساب بیشتر بودن میزان سوخت علت خام سوزی مشعل گازی است. 

در همچین شرایطی میزان اکسیژن کمتر می شود و از سوختن قسمتی از مشعل جلوگیری می کند.

به زبان دیگر در زمان هایی که سوخت وارده به مشعل بیشتر از اکسیژن باشد خام سوزی اتفاق می افتد.

در چنین شرایطی مشعل با کمبود اکسیژن مواجه می شود و خام می ماند. همین امر علت خام سوزی مشعل گازی است. خام سوزی مشعل باعث بوجود آمدن بوی بدی می شود و همینطور انرژی و سوخت زیادی را هم هدر می دهد.

آتش مشعل

سوختن مشعل

چگونه خام سوزی مشعل را تشخیص دهیم؟

یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای فهمیدن علت خام سوزی مشعل گازی بوی بدی است که از آن بلند می شود. در زمان هایی که بوی بد بلند می شود می توان به خام سوزی مشعل پی برد.  از دیگر عوامل تشخیص خام سوزی مشعل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سوزش بینی بر اثر بلند شدن بوی گاز
  • زردی رنگ شعله
  • دوده زدن شعله
سخام سوزی مشعل

احتراق مشعل

روش های برطرف کردن خام سوزی شعله

در ادامه مقاله علت خام سوزی مشعل گازی به روش های برطرف کردن خام سوزی خواهیم پرداخت.

اگر به فکر برطرف کردن خام سوزی مشعل هستند باید به فکر بوجود آوردن تناسب میان سوخت و اکسیژن باشید. برای انجام این کار به دو روش زیر رجوع کنید.

  • کم شدن میزان سوخت
    به منظور کاهش میزان سوخت و گاز وارد شده به مشعل می توانید بر روی مشعل از شیر کنترل استفاده کرد.
  • بیشتر شدن مقدار اکسیژن
    برای بیشتر شدن مقدار اکسیژن مشعل باید از دمپر مشعل استفاده کنید. با استفاده از این آمپر می توان مقدار هوای ورودی به مشعل را افزایش داد.

بعد از انجام هر کدام از روش های بالا شعله باید دارای ویژگی های زیر باشد

  1. حس نشدن بوی نامطبوع حاصل از خام سوزی
  2. طول شعله باید سه چهارم طول دیگ باشد
  3. شعله باید دارای ترکیب رنگ زرد و آبی باشد

 در برخی اوقات و برخلاف خام سوزی میزان اکسیژن بیشتر از مقدار سوخت است. به چنین شرایطی شعله اکسید گفته می شود. 

علت خام سوزی مشعل گازی کمبود اکسیژن بود. شعله اکسید باعث سوختن چشمان می شود. شعله اکسید باعث کوتاه و تیز و آبی شدن شعله می شود. در چنین شرایطی باید اقدامات برعکس خام سوزی را انجام دهید تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید. به زبان دیگر باید مقدار اکسیژن را کم کنید . با باز کردن شیر گازی شهری میزان سوخت و گاز را افزایش دهید.

یک مشعل خوب چه ویژگی هایی دارد؟

مشعل های گاز سوز امروزه استفاده زیادی دارند. استفاده از آنها در صنعت باعث می شود کار بسیار سریع تر پیش برود. مشعل های گاز سوز باید ویژگی هایی داشته باشند تا کیفیت آنها بالاتر برود و ارزش خرید بیشتری هم داشته باشند. در ادامه ویژگی های یک مشعل گاز سوز خوب را به شما معرفی می کنیم تا در خرید آن تجربه خوبی داشته باشید.

با توجه به اینکه این مقاله در مورد علت خام سوزی مشعل گازی است، دانستن ویژگی های یک مشعل خوب نیز میتواند برای شما مفید باشد. در پایین مهمترین ویژگی هی مشعل های گازسوز را بررسی می کنیم.

  1. وجود فضای یکنواخت و کنترل پذیر
  2. کمی میزان انرژی مصرفی در زمان ایجاد شعله
  3. بوجود آوردن دمای یکنواخت و قابل تنظیم
  4. بوجود نیامدن خرابی به دلیل دمای آزاد شده از شعله
  5. بیشتر شدن تغییرات و پایداری شعله
  6. امکان تغییر و تنظیم میزان حرارت و دما
  7. قابلیت کنترل کامل میزان خروجی، ظرفیت و حرارت
  8. بیشترین کنترل برای پایداری بیشتر شعله
  9. کاهش خام سوزی در خروجی احتراق
  10. قابلیت ایجاد دمای یکنواخت
  11. استاندارد بودن مقدار مصرف انرژی
  12. قابلیت کنترل کامل و یکنواخت کردن مقدار شعله
  13. عمر و دوام بالا که در اثر شعله خود دستگاه دچار خرابی نشود
مشعل

مشعل گازی

5 مرحله تعمیر مشعل گازی چیست؟

بعد از بررسی علت خام سوزی مشعل گازی مراحل تعمیر آنرا بررسی می کنیم. برای انجام تعمیر مشعل گازی بهتر است طبق 5 مرحله زیر پیش بروید.

  1. سرویس این وسیله
  2. تست رله مشعل
  3. چک کردن سیم کشی پایه رله
  4. بررسی یون های مشعل
  5. بررسی وایرهای جرقه زن

مرحله یک سرویس مشعل گازی

اولین مرحله تعمیر مشعل گازی سرویس آن است. با استفاده از سرویس می توان بسیاری از ایرادات مشعل را برطرف کرد. برای انجام پروسه سرویس بهتر است تمامی اجزا و قطعه های آنرا جدا کرد. بعد از آن می توان الکتروموتور که یک قسمت قابل تعمیر است. برای عوض کردن بلبرینگ ها بهتر است از کارشناسان این رشته و تعمیرکار استفاده کنید.

مرحله دوم تست رله مشعل

در این قسمت مقاله علت خام سوزی مشعل گازی میخواهیم در مورد گرفتن تست رله صحبت کنیم. برای تست رله به تستر رله نیاز است. با استفاده از رله می توان از سالم بدن رله مطمئن شد.

مرحله سوم چک کردن سیم کشی پایه رله

در قسمت بعدی به بررسی سیم کشی پایه رله می پردازیم. در زمان تعمیر مشعل گازی سیم کشی پایه رله را فراموش نکنید که جز مهم ترین مرحله هاست. پای رله بهتر است توسط افراد کارشناس و وارد بررسی شوند.

مرحله چهارم بررسی یون

در قسمت چهارم به بررسی یون های مشعل میپردازیم. یون ها در مشعل های گازی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و در مشعل های گازوئیلی وظیفه یون بر عهده چشم الکتریکی می باشد.

مرحله پنجم چک کردن وایر

در قسمت بعدی به چک کردن و بررسی وایرهای جرقه زن می پردازیم. در هر بار تعویض بهتر است وایرهای قدیمی جدا و وایرهای جدید جایگزین آنها شوند. اگر وایرهای بخوبی چک نشوند امکان ترکیدن و از بین رفتن دیگ نیز وجود دارد.

در نهایت اینکه

در این مقاله در بصورت جامع در مورد علت خام سوزی مشعل گازی صحبت کردیم و همچنین فهمیدیم یکی از بزرگترین مشکلات مشعل خام سوزی و نداشتن شعله مناسب است. بزرگترین عامل بوجود آمدن خام سوزی نبودن تعادل میان سوخت و اکسیژن است.

سوالات متداول علت خام سوزی مشعل گازی

  1. چگونه خام سوزی مشعل را از بین ببریم؟
    برای این کار ابتدا باید میزان سوخت را کم و میزان اکسیژن مشعل را افزایش داد.
  2. وجود بوی نامطبوع در موتور خانه نشانگر چیست؟
    این بو نشان دهنده خام سوزی مشعل گازی است.
  3. علت گرم نشدن آب مصرفی موتورخانه چیست؟
    گرم نشدن آب مصرفی می تواند به دلایل رسوب گرفتن منبع، خاموش بودن مشعل یا گرفتگی سیستم هوا اتفاق بیفتد.
3.7/5 - (3 امتیاز)