عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت فن کویل کدام اند؟

فن کویل یک دستگاه گرمایش و سرمایشی است که برای تهویه هوا بکار می رود. این دستگاه از بهم پیوستن یک فن دمنده و یا مکنده در کنار چند ردیف کویل تشکیل شده. در هر خانه برای تهویه هوای سرد و گرم بوجود فن کویل نیاز است. فن کویل کاربردهای بسیار زیادی دارند و قابل استفاده در ساختمان های اداری، تجاری، مسکونی و صنعتی میباشد. فن کویل تهویه چرخه سرمایش و گرمایش را برای ساختمان های انجام می دهد. این دستگاه در این زمینه نقش کلیدی را بر عهده دارد و به انتقال دما و حرارت و تهویه داخلی هوا می پردازد. قیمت این دستگاه یکی از مهمترین دغدغه های مردم  است. به همین علت نیز عده ای بین خرید فن کویل میدیا و کولر گازی مانده اند. به همین دلیل قصد داریم در این مقاله در مورد عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت فن کویل صحبت کنیم.

دستگاه فن کویل همانطور که گفتیم وظیفه تولید هوای گرم و سرد را بر عهده دارد. دمای آب داخل فن کویل مشخص کننده دمای حرارت هوای تولیدی آن است. در بیشتر مدل های این دستگاه هوای ورودی فن کویل بعد از گذشت از فیلتر نصب شده وارد خود دستگاه می شود و سپس بوسیله دریچه خروجی به فضای اتاق منتقل می شود.

انواع فن‌ کویل کدامند؟ 

 اگر به دنبال بررسی عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت فن کویل هستید بهتر است ابتدا با انواع این دستگاه آشنا باشید. پیش تر در مقاله مزایای انواع فن کویل مفصل در مورد ویژگی ها همه انواع فن کویل صحبت کردیم. اما بطور خلاصه انواع فن کویل به دسته های زیر تقسیم می شوند و هر کدام دارای ویژگی های خودشان هستند.

  • فن کویل ایستاده ( زمینی)
  • فن کویل سقفی ( توکار و روکار)
  • فن کویل دیواری
  • فن کویل کاستی ( 2 طرفه و چهار طرفه)

اجزای اصلی تشکیل دهنده فن‌ کویل 

در ادامه مقاله عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت فن کویل می خواهیم بدانیم یک دستگاه فن کویل از چه اجزایی تشکیل شده است؟ اجزای زیر تشکیل دهنده انواع فن مویل هستند.

  1. فن ( بلوور)
     این قسمت که از جنس فلز و پلاستیک است دارای بالانس کامل است و صدای چندان تولید نمی کند و تقریبا بی صداست.
  2. الکتروموتور
    این قطعه سه سرعته ایست و به صورت 1 سر شفت یا 2 سر شفت تولید شده است.
  3. کویل
    کویل از بهم پیوستن لوله های از جنس مس یا استیل تشکیل شده که به انتقال دما بسیار کمک میکند.
  4. بدنه یا کابین
    در قسمت بعد اجزای فن کویل و در مقاله عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت فن کویل می خواهیم کابین این سیستم را به شما معرفی کنیم و کابین و بدنه قسمتی است که کویل و موتور دستگاه داخل آن قرار می گیرد. کابین ها اکثر از جنس گالوانیزه و با پوشش رنگ کوره است.
  5. فیلتر
    فیلتر فن کویل در قسمت ورودی این سیستم قرار می گیرد و از جنس آلومینیوم و مواد پلیمری است. همانطور که نامش پیداست این قطعه وظیفه بهبود هوا را بر عهده دارد و همچنین قابل شستشو نیز می باشد.

تشتک، شیر فلکه و ترموستات نیز جز قطعات یک فن کویل هستند.

اجزای فن کویل

اجزای اصلی تشکیل دهنده فن‌کویل کدامند؟

عملکرد یک فن‌کویل چگونه است؟

در ادامه مقاله عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت فن کویل به بررسی عملکرد فن کویل می پردازیم. بصورت فن کویل وابسته به آب است. این دستگاه یک سیستم آبی دارد که انرژی آب را با توجه به میزان دمای داخل کویل به هوای سرد و گرم تبدیل می کند. در فصول گرم آب سرد دستگاه به وسیله چیلر تامین می شود. همچنین در فصول سرد مانند زمستان نیز موتور خانه آب گرم مورد نیاز این دستگاه را فراهم می کند.

سیستم های رفت و برگشت آب و لوله کشی مورد نیاز آن در فن کویل ها بصورت 4 و 2 لوله انجام می شود. امروزه و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و در ساختمان های جدید 4 لوله می توانید به صورت همزمان هوای گرم و سرد را بوسیله این دستگاه در اختیار داشته باشید و همین امر نیز یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت فن کویل است.

هوایی که وارد سیستم می شود بعد از عبور از فیلتراسیون و کویل ها و بر اثر برخورد با کویل ها دمای آن تغییر می کند. بعد از تعیین دمای هوا از دریچه خارج و وارد محیط دلخواه و اتاق ها می شود. بعد از اینکه هوای اتاق به دمای مورد نظر برسد بصورت دستی یا اتوماتیک خاموش می شود.

مزیت این سیستم تهویه چیست؟

فن کویل مانند دیگر دستگاه ها و سیستم های تهویه هوا نیازی به کانال کشی ندارد و از بوسیله لوله کشی به راحتی راه اندازی می شود.

این سیستم فضای بسیاری را اشغال نمی کند. این سیستم علاوه بر کم هزینه بودن نسبت به سیستمهای دیگر دارای نصب و کاربری آسانی می باشد.

یک مزیت دیگر این سیستم این است که می توانید به صورت جداگانه دمای هر اتاق را تنظیم کنید. این قابلیت از هدر رفتن انرژی بسیار جلوگیری می کند. سایز یکی از عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت فن کویل است.

بزرگترین عیب این دستگاه این است که از هوای داخی استفاده می کند تا هوای جدید به وسیله سیستم های هوارسانی تولید کند.

سیستم فن کویل

مزیت سیسم فن کویل چیست؟ و چگونه کار می کند؟

انتخاب و خرید مناسب ترین سیستم تهویه

برای انتخاب یک فن کویل مناسب باید به عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت فن کویل دقت کنید. یکی از عوامل مهم در انتخاب یک فن کویل مناسب توجه به موقعیت جغرافیایی و نوع کاربری است.

با توجه به گنجایش فضای دلخواه تا حدودی می توان  ظرفیت فن کویل را نیز بدست آورد. در منطقه های معتدل به حسب هر متر مربع از فضای مسکونی با ارتفاع سه متر حدود 500 بی تو یو بر ساعت گنجایش سرمایس حساب می شود و با تقسیم میزان ظرفیت سرمایی بر عدد 20 گنجایش حدودی فن کویل بدست می آید.

قیمت این سیسم تهویه چقدر است؟

از جمله عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت فن کویل می توان به ابعاد و ظرفیت دستگاه اشاره کرد. بطور کلی فن کویل ها در گنجایش های 200 تا 1000 CFM تولید می شود و قیمت این گنجایش حدود 2500000 است. فن کویل هایی که دارای ظرفیت های بیشتری هستند قیمت بیشتری نیز دارند.

از جمله عوامل موثر بر روی قیمت فن کویل می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • نوع جنس
  • مدل و برند
  • جنس فیلتر
  • قدرت موتور
  • نوع بلوور
بازه قیمتی فن کویل

قیمت انواع فن کویل ها

در نهایت اینکه

در این مقاله در مورد عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت فن کویل مانند گنجایش سیستم و مدل و برند صحبت کردیم. اگر قصد خرید فن کویل دارید بهتر است مراکز معتبر را انتخاب کنید تا از بابت اصالت کالا و گارانتی هم خیالتان راحت باشد.

سوالات مربوط به عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت فن کویل

  1. چند مدل فن کویل وجود دارد؟
    فن کویل سقفی، زمینی، دیواری و کاستی
  2. اجزای اصلی فن کویل چیست؟
    اجزای اصلی این سیستم عبارتند از: فن، الکتروموتور، کابین و کویل
  3. فن کویل زمینی ایستاده چیست؟
    نوعی فن کویل است که که بزرگتر از نوع های معمولی هستند و به صورت عمودی طراحی می شوند.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید