عیب یابی موتورخانه

عیب یابی موتورخانه

 

با شروع فصل پاییز و کاهش چشمگیر دما نیاز مردم به راه اندازی سیستم گرمایشی منزل افزایش میابد ، یکی از رایج ترین سیستم های گرمایشی ، سیستم گرمایشی مرکزی یا همان موتور خانه می باشد که شامل تجهیزات و قطعات مکانیکی مختلف از قبیل : پمپ ها ، دیگ ، سختی گیرها، شیر آلات ، منابع دوجداره  مانند منبع زیلمت ، مشعل و …می باشند که در نهایت وظیفه تامین آب گرم مصرفی را عهده دار خواهند بود .  از آن  جایی که قبلا گفته شد استفاده از موتورخانه و مشعل ایران رادیاتور نیازمند انجام دوره های منظم تعمیر و نگهداری می باشد که در این سر از مقالات  قصد داریم با دقت بیشتری در خصوص این زمینه اطلاعات مناسبی را خدمت شما عزیزان تقدیم کنیم.

 

 

توجه داشته باشید موارد زیر جز رایج ترین مواردی هستند که یک تکنسین تاسیسات باید در لیست تعمیر و نگه داری موتورخانه به آن توجه داشته باشد .

  • هواگیری رادیاتور (که در قسمت بعد به آن می‌پردازیم) .
  • تنظیم درجه دیگ
  • تنظیم پمپ موتورخانه
  • بررسی قطعات مکانیکی موتورخانه و نیز اسیدشویی کویل
  • بررسی عایق سیستم(دیگ ، لوله‌های موتورخانه ، منابع آب گرم و…)
  • اسیدشویی پره‌های دیگ چدنی
  • بررسی بویلر(مشعل دیگ گرم کننده آب)
  • تنظیم دمای ترموستات دیگ حرارتی مرکزی

 

برای بررسی عیب یابی موتورخانه به بررسی بعضی از ایرادات رایج در موتورخانه ها میپردازیم.

 

  • نامناسب بودن فشار گاز :
دلایلچگونگی رفع
کاهش یافتن فشار گاز شهریتماس و پیگیری از طرف شرکت گاز
خارج شدن کلید تنظیم فشار گاز از تنظیم و یا خراب شدن آنتنظیم و یا تعویض کلید فشار گاز
کثیف شدن فیلترتمیز و یا تعویض نمودن   فیلتر

·      کم بودن سطح آب در دیگ بخار:

معمولا سیستم دیگ بخار به شکلی طراحی شده که مقدر آبی که مخزن را پر می کند به میزان نصف حجم مخزن است و فشار مخزن بین ۱۲ تا ۱۵ psi می باشد. اگر میزان آب و فشار کمتر از حد معمول باشد باید شیر آب را تا جایی که فشار به ۱۲ برسد، باز کنید.

·         رسوب گرفتن دیگ بخار:

پس از چند سال به دلیل سختی آب و انباشه شدن مواد معدنی موجود در آن دیگ بخار دچار رسوب می شود. برای رسوب زدایی دیگ بخار از مواد شیمیایی استفاده می کنند. با جرم گیری دیگ میزان گرمای آب افزایش می یابد زیر لایه رسوبات مانع از رسیدن گرمای مناسب بوده و همچنین از خرابی لوله ها کاهش می یابد.

با در نظر گرفتن معیارهایی که توسط کارخانه تولید کننده تعیین شده می توان به زمان مناسب به رسوب زدایی دیگ بخار پی ببرید و این کار را به متخصص بسپارید .

·         عدم وجود برق در دیگ بخار :

در بعضی مواقع به دلایل مختلفی از جمله خاطر نوسانات برق، فیوز کوره اصطلاحا پریده و برق دیگ بخار قطع می شود . برای برطرف کردن این مشکل باید وضعیت فیوز را بررسی کنید .

عیب یابی موتورخانه

    قطع شدن جریان آب ورودی به دیگ بخار:

گاهی اوقات با قطع شدن گاز بویلر ، آب دیگر به مخزن بخار نمی رسد . یکی دیگر از عیب هایی که در موتورخانه به وجود می آید نبود آب است . برای برطرف کردن مشکل قطع شدن آب باید شیر آبی را که به بویلر متصل است چک کنید و اگر بسته بود آن را باز کنید . و در صورت قطع بودن کل آب ساختمان منتظر شوید تا آب وصل شود .

·         خراب شدن ترموستات : 

در برخی موارد تنظیمات ترموستات به هم میریزد . شما می توانید با تنظیم دستی دوباره ترموستات را برنامه ریزی کنید . نقش ترموستات در موتورخانه تنظیم و کنترل دمای آب است . ترموستات دستگاه حسگری است که روی آن فرمان قطع شدن حرارت را در دمای معینی که روی آن تنظیم شده می دهد . با درست کردن ترموستات دیگر در دمای پایین آب حرارت قطع و آب موتور مصرفی موتورخانه سرد نمی شود .

·         خاموش شدن پیلوت :

برای بررسی عیب یابی موتورخانه پیلوت را هم بررسی میکنیم . اگر پیلوت درست کار نکند مشعل خاموش می شود . برای برطرف کردن مشکل باید لوله شمعک و ترموکوپل را نگاه کرده و بررسی کنید . ابتدا شیر اصلی گاز را ببندید . چند دقیقه صبر کنید تا مشعل پس از خاموشی سرد شود . سپس با باز کردن دریچه پوشش پیلوت داخل آن را نگاه کنید . اکنون نوبت بررسی ترموکوپل است . وظیفه ترموکوپل چک کردن روشن یا خاموش شدن پیلوت است .

حسگری که ترموکوپل دارد اگر حس کند شمعک خاموش شده جریان گاز را قطع می کند و این مورد از لحاظ حفظ ایمنی خیلی خوب است. حالا نوبت بررسی کردن لوله شمعک است. گاهی اوقات ممکن است لوله شمعک مشعل موتورخانه دچار انسداد و گرفتگی شده باشد .

همین امر موجب خاموشی می شود . برای رفع گرفتگی لوله شمعک از یک سوزن استفاده کنید. زمانی که گاز قطع شده و کوره سرد است سوزن را داخل لوله شمعک فرو کرده و با چرخاندن و خراشیدن کناره های آن شمعک را تمیز کنید    .

·         به وجود آمدن مشکل در سیستم احتراق :

در بعضی مواقع صدای احتراق و سوختن در موتورخانه زیاد است . برای برطرف کردن این مشکل باید دریچه تنظیم هوا ، یاتاقان خروجی دودکش و… مورد بررسی قرار گیرند .

·         وجود هوا در لوله ها:

برخی بررسی هایی که برای یافتن علت گرم نشدن آب مصرفی موتورخانه صورت می گیرد نشان می دهد که درون لوله ها هوا وجود دارد . در چنین مواقعی با هوا گیری لوله ها و شوفاژ و رادیاتور مشکل حل می شود  . اگر اختلاف دمای بالای رادیاتورها و پایین آن زیاد باشد، به طوری که بالا سرد و پایین گرم باشد . در این صورت هوا گیری لازم است . حتی اگر همه جا رادیاتور خنک باشد نیز باید اقدام به هوا گیری کرد. قبل از هوا گیری فراموش نکنید که باید رادیاتور ها بسته باشند  .

·         ریست شدن مشعل شوفاژ و نیاز به عیب یابی موتورخانه :

  • عدم اتصال سیم ارت
  • خرابی رله / برعکس بودن نازل
  • اشکال در کنترل‌کننده‌های شعله
  • اشکال در عملکرد دودکش دیگ
  • کثیف شدن فیلتر مشعل (فیلتر را تمیز یا تعویض کنید)
  • اشکال در سیستم جرقه‌زنی (اتصال الکترود به بدنه و غیره)
  • اشکال در نوع سوختن شعله در مشعل
  • خرابی کلید فشار گاز (لازم است کلید خراب تعمیر یا تعویض شود)
  • کاهش فشار گاز در فصل سرما (افت فشار گاز در شبکه به خاطر مصرف زیاد)
  • مشکل در سیستم هوا رسانی و اشکال در کار تنظیم‌کننده‌های فشار هوا و سوخت(در بلندمدت ممکن است دریچه تنظیم هوای ورودی بر اثر لرزش‌های مشعل تغییر کند و با ورود میزان هوای کمتر یا بیشتر از موردنیاز مشعل ریست شود)
  • مشکل در سیستم سوخت‌رسانی(باید در مشعل گازی علمک، شیرهای گاز، فیلتر، شلنگ گاز بررسی شود و اگر مشعل گازوئیلی هست، مسیر انتقال گازوئیل از ورودی پمپ، فیلتر و خود پمپ گازوئیل بررسی کنید).

در این مقاله تلاش کردیم تا جای ممکن اطلاعات مربوط به تعمیر و نگهداری همچنین شناخت معایب رایج موتورخانه هارا بررسی کنیم ، اما یادمان باشدتاسیسات ساختمان کار تخصصی می باشد لذا حتما در صورت مواجهه با مشکل و یا ایراد خاصی سعی کنید مراتب را با یک تعمیرکار تاسیسات در میان بگذارید و از این طریق نسبت به رفع مشکل اقدام نمایید .

شرکت پیشگامان شوفاژ ایرانیان ، با بیش از نیم قرن تجربه ، ارایه دهنده انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی با بهترین قیمت ، بهترین کیفیت و بالاترین تخفیف !

خریدی مطمئن و هوشمندانه ای را با ما تجربه کنید .

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید .

سوالات متداول عیب یابی موتورخانه

  1. علت خراب شدن ترموستات چیست؟
    در برخی موارد تنظیمات ترموستات به هم میریزد . شما می توانید با تنظیم دستی دوباره ترموستات را برنامه ریزی کنید . نقش ترموستات در موتورخانه تنظیم و کنترل دمای آب است . ترموستات دستگاه حسگری است که روی آن فرمان قطع شدن حرارت را در دمای معینی که روی آن تنظیم شده می دهد . با درست کردن ترموستات دیگر در دمای پایین آب حرارت قطع و آب موتور مصرفی موتورخانه سرد نمی شود .
  2. وجود هوا در لوله ها چه مشکلی را به همراه دارد؟
    برخی بررسی هایی که برای یافتن علت گرم نشدن آب مصرفی موتورخانه صورت می گیرد نشان می دهد که درون لوله ها هوا وجود دارد . در چنین مواقعی باهوا گیری  لوله ها و شوفاژ و رادیاتور مشکل حل می شود اگر اختلاف دمای بالای رادیاتورها و پایین آن زیاد باشد، به طوری که بالا سرد و پایین گرم باشد در این صورت هوا گیری لازم است . حتی اگر همه جا رادیاتور خنک باشد نیز باید اقدام به هوا گیری کرد. قبل از هوا گیری فراموش نکنید که باید رادیاتور ها بسته باشند .

  3.  قطع شدن جریان آب ورودی به دیگ بخار باعث چه مشکلاتی می شود؟
    گاهی اوقات با قطع شدن گاز بویلر ، آب دیگر به مخزن بخار نمی رسد . یکی دیگر از عیب هایی که در موتورخانه به وجود می آید نبود آب است برای برطرف کردن مشکل قطع شدن آب باید شیر آبی را که به بویلر متصل است چک کنید و اگر بسته بود آن را باز کنید و در صورت قطع بودن کل آب ساختمان منتظر شوید تا آب وصل شود .

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید