[vc_row][vc_column][woodmart_products taxonomies=”819″ columns=”4″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text text_larger=”no”]

فن کویل چیست و از آن چه استفاده ای می شود؟

همان طور که می دانید فن کویل ها ساده ترین وسیله ای است که دارای فن و مبدل های حرارتی است و باید بدانید که قسمتی در سیستم های تهویه مطبوع وجود دارد که به فن کویل معروف است و بیشتر در ساختمان های صنعتی، مسکونی، تجاری و… کاربرد دارد و نکته ای که وجود دارد این است که قابلیت های فراوانی را شامل می شود به این صورت که در بعضی از موارد هوای موجود را مکش می کند، فن کویل چیست؟ وسیله ای است که محیط اطراف خود را به درجه حرارت مطلوب می رساند و باید بدانید که توسط ترموستات یا سوئیچ های روشن و خاموش دستی آن را کنترل می کنند.

نکته قابل توجه این است که فرمان از طرف ترموستات به شیر کنترل یا فن انجام می شود و برای این که به دمای هوای مطلوب برسد باید دور فن یا میزان دبی آب تغییر کند و به طور کلی فن کویل ها از چیلر ها و دیگ های مرکزی آبگرم و آب سرد تغذیه می کنند. فن کویل ها برای این که انرژی که توسط مولد های انرژی تولید می شود را به محیط ارائه دهد از چهار لوله ها و دو لوله ها استفاده می کند و باید بدانید که نصب آن ها به ساده ترین حالت انجام می شود و برای این که عملکرد بالایی داشته باشد باید نگهداری و تعمیر آن را به درستی انجام دهید.

فن کویل و کاربرد آن در ساختمان های بزرگ

امروزه کمتر کسی پیدا می شود که با فن کویل آشنایی نداشته باشد. فن کویل چیست؟ فن های بزرگ و پرقدرت که مبدل حرارت هستند و می توانند هوای محیطی که در ان نصب شده اند را از 12 درجه تا 40 درجه سرد و گرم کنند. فن کویل ها را در انواع و اقسام شکل ها و مدل ها می توان مشاهده کرد. این امکان در وب سایت شوفاژ ایران فراهم شده که شما به راحتی عکس و کاربرد تمام مدل های فن کویل را ببینید و آن ها را با هم مقایسه کنید تا در نهایت بهترین مدلی که مناسب مکان مد نظرتان است را پیدا کنید.

استفاده از فن کویل ها در سال های اخیر رونق بسیاری گرفته است. امروزه به دلیل بزرگ تر شدن ساختمان ها و همچنین طبقات بیشتر و بیشتر نیاز به یک سیستم تهویه ی قوی که بتواند هوای تازه و متبوع برای ساکنین آن تامین کند به شدت احساس می شود. این نیاز ابتدا توسط مبدل های حرارتی کوچک برطرف می شد. تا زمانی که فن کویل ها روی کار آمدند و با کاربرد گسترده و به صرفه جای خود را در بازار پیدا کردند. برای اینکه بدانید فن کویل چیست؟ لازم است تا بدانید از آن در چه جاهایی استفاده می شود.

چرا فن کویل باید جایگزین کولر شود؟

استفاده از کولر ها هنوز هم مرسوم است. ولی از مزایای کولر ها نیز نمی توان غافل شد. فن کویل چیست؟ در ادامه به بررسی مزیت های فن کویل می پردازیم و میبینیم که در یک ساختمان بزرگ فن کویل چقدر به صرفه تر است. از مزایای آنها می توان به موارد زیر اشاره داشت که عبارتند از:

  1. هزینه ای که برای فن کویل می کنید به مراتب پایین تر از کولر است
  2. دوام و عمر فن کویل برای استفاده طولانی مدت و 24 ساعته بسیار بیشتر از کولر است
  3. استفاده از 1 فن کویل در ظرفیت 5 کولر گازی هزینه ی برق مصرفی به مراتب پایین تری دارد.
  4. از برخی کولر ها نمی توان برای زمستان استفاده کرد ولی فن کویل ها برای 4 فصل مناسب هستند.
  5. یونیت و موتور کولر گازی باید نزدیک به هم باشند و این باعث می شود موتور کولر در پشت پنجره همیشه نمای بدی به ساختمان بدهد.
چرا باید فن کویل را جایگزین کولر کنیم؟

نصب فن کویل

این ها از جمله دلایلی بود که برتری فن کویل را نشان می دهد. ما باید برای ساختمان های جدید و بزرگ از فن کویل ها کمک می گیریم و استفاده کنیم تا هزینه ها کاهش پیدا کند و زیبایی دوچندان به ساختمان ما ببخشند.

فن کویل های آبی چگونه کار می کنند؟

فن کویل چیست؟ فن کویل های آبی با استفاده از آب تولید شده توسط چیلر که گرم یا سرد است. اگر بخواهیم از هوای گرم فن کویل استفاده کنیم آب گرمی که توسط چیلر تولید شده در رادیاتور های دستگاه جریان پیدا می کند و پس از عبور هوا از آن، درجه ی هوا به مقدار دلخواه شما تغییر می کند.  فن کویل ها معمولا دارای تهویه خارجی هستند به این صورت که هوای متبوع را از بالای ساختمان با هوای داخل ترکیب می کنند و باعث می شود هوای متبوعی را در تمام ساختمان پخش شود. این نکته را مد نظر داشته باشید که بیشتر کولر ها دارای این توانایی نیستند.

انواع مختلف فن کویل ها

فن کویل ها هم به گرمایشی و هم به صورت سرمایشی کار می کنند و باید بدانید که در شوفاژ ایران فن کویل ها را در مدل های مختلفی طراحی و تولید و روانه بازار می کنند و شما می توانید با توجه به نیازی که دارند آن را انتخاب و خریداری کنید.در ادامه برای شما آن ها را به طور کامل توضیح می دهیم. فن کویل ها بر اساس شکل ظاهری، محل نصب و نوع کارایی که دارند به چندین دسته طبقه بندی می شوند. بر این اساس فن کویل دیواری، کاستی، زمینی روبروزن یا بالازن، سقف توکار و روکار از انواع مدل های فن کویل است.

انواع فن کویل های کاستی

زمانی که می خواهید بدانید که فن کویل چیست باید با انواع آن آشنایی داشته باشید یکی از این فن کویل ها مدل کاستی است که این قابلیت را دارند که در سقف های کاذب نصب شوند و هیچ فضایی را اشغال نکنند و باید بدانید که مناسب ترین طراحی ظاهری را دارا می باشند و افرادی که در ساختمان های مدرن و مجلل زندگی می کنند از این نوع فن کویل ها استفاده می کنند به دلیل این که زیبایی و جذابیت محیط را تحت تاثیر قرار ندهد و باید به این نکته توجه کنید که فن کویل های مدل کاستی در انواع یک طرفه و چهار طرفه و توکار طراحی و ساخته شده اند که در سیستم های تهویه هوای مطبوع کاربرد دارد و نصب آن ها به ساده ترین شکل انجام می شود.

به دلیل ویژگی فن کویل های کاستی در قابلیت نصب آنها را در سقف های کاذب، می توان گفت این مدل فن ها برای هر محیطی مناسب اند. افزون بر آن ظاهر این مدل فن ها به نسبت سایر نمونه ها از زیبایی خاصی برخوردار است که آن را خاص می کند. اگر به دنبال یک فن کویل می گیرید که افزون بر کارایی از ظاهر خوبی نیز برخوردار باشد ما به شما نمونه های کاستی را پیشنهاد می دهیم.

انواع فن کویل کاستی

انواع فن کویل های کاستی

اگر کمی دقت کرده باشید حتما فن کویل های کاستی در محیط های عمومی مثل فروشگاه ها، ادارات و… دیده اید. زمانی که به دنبال خرید یک فن کویل می روید با این نکته را در نظر بگیرید که دستگاهی که انتخاب می کنید قابلیت نصب روی سقف های نازک و پمپاژ مناسب آب درین را به سمت بیرون را نیز داشته باشد.

اغلب از فن کویل های کاستی در سیستم های تهویه مطبوع مرکزی استفاده می شود. طراحی این دستگاه برای محیط هایی که جریان هوا را به یک طرف ارسال می شود مناسب است. همچنین نصب آن ها بر سقف ساده است. فن کویل کاستی این قابلیت را دارند که برای دهش هوا را به 4 جهت مختلف بفرستند. این دستگاه به یک پمپ درین برای خروج آب کندانس مجهز اند. در این دستگاه کنترل کندانس آب با دستگاه های معمولی ریموت انجام می گیرند.

فن کویل های مدل کانالی

بسیاری از افراد نمی دانند که فن کویل چیست؟ در جواب آن می توان گفت که فن کویل های مدل کانالی، بالاترین فشار خارجی استاتیک را دارا می باشند و نکته ای که وجود دارد و ممکن است افراد در زمان انتخاب کردن دچار اشتباه شوند، این است که از نظر ظاهری شبیه به فن کویل های سقفی توکار است و باید بدانید که آن ها را در سقف های کاذب قرار می دهند و به نسبت دیگر فن کویل ها دارای حجم هوای زیاد و بالاترین صدا را دارند و به همین دلیل آن ها را در لابی ها، راهرو های ساختمان های تجاری و مکان هایی که سقف آن ها ارتفاع بالایی دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

فن کویل کانالی

فن کویل های مدل کانالی

فن کویل های زمینی

در فن کویل چیست؟ موردی که بسیار مهم است این است که باید با پرکاربرد ترین آن یعنی فن کویل های مدل زمینی آشنا شوید و آن ها بر روی زمین به صورت عمودی نصب می شود و باید به این نکته اشاره کنیم که بیشتر در محیط های مسکونی، مراکز اداری و همچنین در محیط هایی که نمی توان سقف کاذب را در آن نصب کرد مورد استفاده قرار می گیرد و به نسبت دیگر فن کویل ها عیبی که دارد این است که فضای زیادی را اشغال می کند ولی تفاوتی که دارد این است که در مقایسه با فن کویل های مدل توکار و سقفی نصب آن ها کمترین هزینه را دارد و نحوه کار آن ها به این صورت است که بیشتر مواقع از روبه رو  یا پشت مکش می شوند و لز قسمت بالایی فن کویل ها دهش هوا صورت می گیرد.

مزایا استفاده از فن کویل ها

مهمترین دلیل برتری این مدل فن کویل ها به نسبت سایر نمونه،  این است که سیستم لوله کشی در این دستگاه نیازی به فضای کمتری دارند. این مدل دستگاه ها قابلیت کار با سیستم چیلر و حرارت را مرکزی را نیز دارد. این دستگاه به شما این امکان را می دهد که برای کاهش هزینه های انرژی فضا های مختلف را به شکل مستقل کنترل کنید.

مزایا استفاده از فن کویل

مزایا استفاده از فن کویل ها

شما میتوانید سیستم دستگاه را به گونه ای تنظیم کنید؛ که فن کویل هر اتاق را به شکل مستقل تنظیم شود. این دستگاه قابلیت کار کردن در دمای پایین آب را هم دارد. همین ویژگی باعث شده تا آن را به یک گزینه مناسب برای محیط هایی تبدیل کند که تنها گرم کردن محیط توسط صفحات خورشیدی، انجام می گیرید؛ مناسب است. برای طراحی تاسیسات موجود در ساختمان ها، لوله کشی و سیم کشی فن کویل ها از کانال های بزرگی برای سیستم هوا استفاده می شود.

ساختار سیستم های سیم کشی داخلی فن ها

فن کویل چیست؟ سیستم لوله کشی داخل فن کویل ها به دو دسته لوله ای و چهار لوله ای طراحی می شوند. در نمونه های دو لوله ای یک لوله ورودی و دیگری برگشتی است. لوله تامین آب سرد و گرم در سایر محیط های فصلی، وظیفه انتقال آب را بر عهده می گیرند. برخلاف آن نمونه های چهار لوله مجهز به دو لوله تامین و همچنین دو لوله بازگشت هستند.

این ساختار لوله ای به شما این امکان را می دهد، که بسته به نیاز و فرمان کنترلی ورودی فن کویل ها میزان آب گرم و سرد را تامین کنید. به این خاطر که در ساختمان ها نیاز است تا در قسمت های از مختلفی آب با دما های گرم یا سرد تامین می کند. به همین خاطر استفاده از نمونه های چهار لوله ای به دلیل توان بالایی که در حرارت و برودت بالایی که دارند، بیشتر مناسب این محیط هستند.

بخش شبکه ای لوله کشی ها با طرح های توپولوژی مختلفی که در بخش توپولوژی دارند مانند بازگشت مستقیم مجهز به شیرهای بالانس مستقل از فشار متصل اند. برخی دیگر سیستم بازگشت معکوس دارند.

طرز کار و نحوه عملکرد انواع فن ها

در این مقاله به سوال فن کویل چیست؟ پاسخ داده شده است. در ادامه به شما نحوه عملکردی این مدل دستگاه ها را برای شما توضیح داده می شود. آب و سرد و گرم تولیدی در این دستگاه ها مثل چیلر یا بویلر از طریق پمپ ها از طریق رایزر به لوله هایی با قطر های کوچکتر فرستاده می شوند. در آخر این دستگاه به فن کویل ها مدل FCU فرستاده می شوند.

اف سی یو ساختاری جعبه ای شکل است که با فن داخلی ساخته می شوند. در این دستگاه ها هوا به داخل فن ها کشیده می شوند و در نهایت آب از روی کویل های گرم و سرد عبور داده می شوند. نتیجه این کار تغییر دمای هوا و در نهایت پخش شدن به داخل فضای است. آب سرد به داخل FCU وارد شده و از طریق کویل خنک کننده که شامل مجموعه ای از لوله های نازک است، عبور داده می شود. با عبور آب از این بخش گرما آن کاهش پیدا می کند.

 عملکرد انواع فن ها

طرز کار انواع فن ها

زمانی که آب سرد از بخش کویل های خنک کننده خارج می شوند، دمای هوا به حدود 5 درجه سانتی متر گراد، 53.6 درجه فارنهایت، گرمتر خواهد شد و به درجه 12 درجه سانتی گراد می رسند. آب سرد گرم شده از طریق رایزرهای مسیر بازگشت به سمت اواپراتور چیلر بازگردانده می شوند. در آخر مجدد سر شده و آماده چرخش به درون ساختمان می گرداند. این کار جمع آوری بار حرارتی بیشتری خواهد داشت.

سوالات متداول درباره فن کویل چیست؟

  1. فن کویل چگونه کار می کند؟
    فن کویل دستگاهی است که از یک فن و یک کویل تشکیل می شود و از آن برای گرم کردن یا خنک کردن محیط بدون نیاز به کانال استفاده می شود.
  2. از فن کویل کجا استفاده می شود؟
    هواکش های یونیت یک واحد فن کویل هستند که از آنها در کلاس های درس، آپارتمان ها، بیمارستان ها، مراکز تجاری و… استفاده می شود.
  3. قیمت فن کویل چقدر است؟
    فن کویل ها بسته به اندازه و ظرفیتی که دارند قیمت گذاری می شوند. قیمت فن کویل ها بین 8,000,000 تا 20,000,000 تومان است.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید