معرفی فن کویل های کاستی

همان طور که می دانید فن کویل ها انواع گوناگونی دارند که یکی از آن ها فن کویل های سقفی است که باید به این نکته دقت داشته باشید که یکی از انواع آن ها فن کویل میدیا کاستی است و سوالی که برای بسیاری از افراد پیش می آید این است که فن کویل کاستی چیست؟ این نوع از فن کویل ها هوای گرم و سرد را از بالا به پایین به صورت یکنواخت توزیع می کنند. زمانی که می خواهید از فن کویل کاستی استفاده کنید باید بدانید که به صورت چهار طرفه و یک طرفه و همچنین از لحاظ لوله کشی به انواع چهار لوله ای و دو لوله ای آن ها را در سقف های کاذب قرار می دهند تا در تنها دریچه خروجی از آن مشخص باشد.

خرید فن کویل کاستی با تخفیف ویژه

نمونه فن کویل کاستی شوفاژ ایران

نکته ای که در این باره وجود دارد این است که فن کویل های دو لوله ای دارای یک کویل هستند که تنها کاری که می توانند انجام دهند این است که برای محیط سرمایش و گرمایش را تامین می کند، در مقایسه با آن فن کویل های چهار لوله ای دارای دو کویل هستند که به طور همزمان می تواند برای محیط هم سرمایش و هم گرمایش را تامین کنید.

چگونگی نصب فن کویل های کاستی

زمانی که می خواهند بدانند که فن کویل کاستی چیست؟ باید این مورد را نیز به آن توجه داشته باشند که فن کویل های کاستی را در سقف ساختمان ها و در قسمت زیری سقف های کاذب و یا بدون سقف کاذب نصب می کنند و باید بدانید که به طور کلی آن ها را در سقف های کاذب نصب می کنند به دلیل این که به ساختمان ها ظاهر زیبایی می دهد و در این زمان فقط فیلتر و یا شبکه فن کویل برای شما قابل دیدن است و می تواند از ویژگی های مثبت و کارساز این نوع از فن کویل ها باشد.

نحوه نصب فن کویل های کاستی

نصب فن کویل کاستی توسط پرسنل شوفاژ ایران

این روش از نظر اقتصادی بسیار به صرفه است و شما دیگر نیازی نیست که ساختمان را کانال کشی کنید زیرا به سادگی در ساختمان ها قرار می گیرد و به همین خاطر است که در بعضی موارد برای این که صرفه جویی اقتصادی صورت بگیرد به جای فن کویل های سقفی توکار از فن کویل کاستی استفاده می کنند.

نحوه کار فن کویل کاستی چگونه است؟

باید این نکته را بدانید که فن کویل های کاستی بیشتر در صنعت، تجارت، منازل مسکونی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند و طرز کار آن ها به این شکل است که برای این که آب به دستگاه وارد شود از سری لوله های خروجی و ورودی استفاده می کنند و زمانی که از روی کویل ها عبور می کند دمای آب افزایش و یا کاهش پیدا می کند و در این هنگام هوای سرد و یا گرم برای محیط تامین می شود.

نحوه کارکرد فن کویل کاستی

نحوه کار فن کویل

نکته ای که وجود دارد این است که عمل تهویه هوای مطبوع به وسیله فن داخل سیستم و کویل ها صورت می گیرد و به صورت دوباره آب ها به وسیله لوله ی دیگر به موتورخانه های مرکزی بر می گردد. باید به این مورد نیز دقت داشته باشید که فن کویل های کاستی را با ترموستات و کلید ها کنترل می کنند و به وسیله آن ها می توانیم دور مناسب فن کویل ها را تنظیم کنیم و حتی می توان این دستگاه را خاموش و یا روشن کرد.

اصلی ترین اجزای فن کویل های کاستی

تمام فن کویل ها از اجزایی تشکیل شده اند که فن کویل های کاستی هم از این قاعده مستثنا نیستند و باید بدانید که این اجزا بسیار مهم بوده و شامل موارد زیر است.

  1. فن ها
  2. موتور
  3. بدنه فلزی
  4. کویل هایی از جنس مس
  5. فیلتر های قابل شست و شو
  6. دریچه های مخصوص خروج هوا
  7. لوله های مخصوص ورود و خروج آب به فن کویل ها
  8. ریموت کنترل و یا ترموستات برای خاموش یا روشن کردن فن کویل
فن کویل چه اجزایی دارد؟

اجزای فن کویل

اصلی ترین تفاوت های فن کویل های کاستی چهار طرفه و یک طرفه

به طور کلی افرادی که می خواهند بدانند فن کویل کاستی چیست؟ باید به این مورد توجه کنند که این نوع فن کویل به انواع گوناگونی تقسیم بندی می شود که در ادامه به تفاوت های این دو نوع می پردازیم.

  1. اولین تفاوت فن کویل یک طرفه و چهار طرفه در این است که فن کویل های یک طرفه از یک طرف باد را به بیرون منتقل می کنند و این در صورتی است که فن کویل های چهار طرفه از چهار طرف باد را به بیرون منتقل می کنند.
  2. تفاوت دیگر آن ها این است که فن کویل های یک طرفه دارای یک کویل بوده و سرمایش و گرمایش محیط را به این وسیله صورت می گیرد و این در حالی است که در فن کویل های چهار طرفه دو کویل وجود دارد و عمل سرمایش و گرمایش را به طور همزمان برای محیط تامین می کند.
  3. از فن کویل های یک طرفه برای مواردی استفاده می شود که باد در اتاق ها از یک طرف جریان داشته باشد و آن ها را در کنار دیوار ها نصب می کنند و این در حالی است که فن کویل های چهار طرفه را برای مواردی استفاده می کنند که از وسط ساختمان ها باد در جریان باشد و در قسمت وسط محیط یا اتاق نصب می شود.
تفاوت فن کویل های کاستی چهار طرفه و یک طرفه چیست؟

فن کویل یک طرفه و چهار طرفه

کارکرد فن کویل های کاستی از نظر رطوبتی و دمایی

همان طور که می دانید کارکرد و عملکرد فن کویل ها به این صورت است که اختلاف دمای خروجی و ورودی از آن ها و دبی جریان هوایی در فن کویل ها بستگی دارد و باید بدانید که آب گرم و سرد با جاری شدن در کویل ها و همچنین هوا در اطراف کویل ها جاری می شود و با یکدیگر مبادله گرمایی انجام می دهند و در آخر دمای هوا افزایش یا کاهش می یابد.

نکته ای که وجود دارد این است که عملکرد فن کویل های کاستی از نظر رطوبتی به این شکل است که زمانی که در کویل ها آب سرد در فصل های گرما جاری می شود باید به این مورد توجه کنید که سطح های کویل ها خاصیت رطوبت گیری را از هوا پیدا می کند و قطرات آب در سطح آن جمع می شود و در سینی های کف چکه می کند و به وسیله دریچه های تخلیه، آبی که از هوا گرفته می شود یا رطوبت ها به بیرون تخلیه می شود.

فن کویل کاستی از نظر هوادهی و ظرفیت

زمانی که می خواهید بدانید فن کویل کاستی چیست؟ باید بدانید که از نظر ظرفیت هوادهی از 200 فوت مکعب بر دقیقه شروع می شود و تا 2200 فوت در هر دقیقه ادامه دارد و نکته ای که وجود دارد این است که ظرفیت این فن کویل های کاستی بر حسب متر مکعبی که بر ساعت دارد از 340 شروع می شود و تا 3750 ادامه دارد. از 94 تا 1050 ظرفیت بر حسب لیتر بر ثانیه هوادهی دارد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم برای شما به طور کامل بگوییم که فن کویل کاستی چیست؟ و همچنین مواردی که در آن مهم است را می گوییم و نکته ای که وجود دارد این است که فن کویل های کاستی به انواع گوناگونی از جمله فن کویل های یک طرفه و فن کویل های چهار طرفه تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها ویژگی ها و خصوصیات مخصوص به خود را دارند و همچنین باید بدانید که این دو تفاوت هایی را دارند که در زمان خرید به آن ها باید دقت داشته باشید.

مزایا و معایب فن کویل های کاستی

یکی از مزایایی که فن کویل های کاستی دارد این است که فضای کمی را اشغال می کند و نحوه قرار گیری آن ها به صورت توکار است و باید بدانید که کاستی ها حجم کمی دارند و برای سقف های کاذب نیز جوابگو است و باید بدانید که فن کویل های کاستی بالا ترین ظرفیت را دارد و راندمان کاری آن ها بسیار بالا است و مناسب برای سقف های کوتاه است و مزیت دیگر این نوع از فن کویل ها به این صورت است که برازنده و ظریف ترین ظاهر را دارد و باید بدانید که تمیز کردن آن ها به سادگی صورت می گیرد و نگهداری از آن ها به راحتی انجام می شود. معایبی که این فن کویل های کاستی دارند این است که پنل های تعبیه شده و دریچه های خروجی و ورودی در آن بسیار آسیب پذیر بوده است و جنس آن ها از پلاستیک است.

عوامل موثر بر قیمت فن کویل های کاستی

باید بدانید که با توجه به انواع متنوع و مختلفی که وجود دارد، قیمت فن کویل های کاستی تفاوت دارد و در قیمت این نوع از فن کویل ها ابعاد و نوع ساختاری بدنه نیز تاثیر می گذارد و در کنار این موارد عامل دیگری که که در فن کویل های کاستی تاثیر می گذارد، ظرفیت است، کاربرد ها در قیمت نیز تاثیر می گذارد. نوعی که فن کویل ها دارد نیز تاثیر گذار است.

سیستم های لوله کشی فن کویل های کاستی

همان طور که می دانید سیستم های لوله کشی فن کویل ها دو لوله ای و چهار لوله ای است که فن کویل های کاستی از این قاعده استنا نیست و در لوله کشی های دو لوله ای فن کویل کاستی باید دقت داشته باشید که یک لوله برای ورودی و لوله دیگر برای بازگشتی استفاده می شود  و این لوله ها وظیفه ای که دارند این است که آب را منتقل می کند.

فن کویل هایی که چهار لوله ای هستند دارای دو لوله برای تامین و دو لوله دیگر برای بازگشت است و این مورد باعث شده است در هر زمانی آب گرم و آب سرد بر حسب فرمان کنترلی و نیاز وارد بخش فن کویل ها می شود و در مواردی لازم است که بخشی از ساختمان ها سرد یا گرم شود و فن کویل های چهار لوله ای بیشترین استفاده را دارند زیرا به طور همزمان می تواند برودت و حرارت را تامین کند.

اصلی ترین تفاوت فن کویل کاستی با دیگر فن ها

از اصلی ترین تفاوت هایی فن کویل های کاستی دارند باید به این اشاره کرد که آن ها را در سقف ها کار می کنند و آن ها توکار هستند و به دلیل این که در سقف ها کار می شود باید به شما بگوییم که از فضای داخلی اتاق ها هیچ حجمی را به خود اختصاص نمی دهد و جریان هوا در آن بر خلاف دیگر فن ها به صورت بالا به پایین است  و همچنین کمترین آلودگی صوتی را دارد.

سوالات متداول فن کویل کاستی چیست؟

  1. از بهترین برند های فن کویل کاستی چیست ؟ میتوان گفت یکی از بهترین برند های فن کویل ، میتوان به فن کویل میدیا اشاره کرد .
  2. فن کویل ها از چه اجزایی تشکیل شده اند؟
    فن ها، موتور، بدنه فلزی، کویل هایی از جنس مس، فیلتر های قابل شست و شو، دریچه های مخصوص خروج هوا، لوله های مخصوص ورود و خروج آب به فن کویل ها و ریموت کنترل و یا ترموستات برای خاموش یا روشن کردن فن کویل
  3. فن کویل یک طرفه و دو طرفه چه تفاوتی باهم دارند؟
    اصلی ترین تفاوت فن کویل یک طرفه و چهار طرفه در تعداد فن آنها است.
  4. نصب فن کویل های کاستی به چه صورت است؟
    فن کویل های کاستی را در زیر سقف های کاذب نصب می کنند تا زیبایی ظاهری محیط نیز حفظ شود. می توان گفت برای سقف های کاذب بهترین انتخاب فن کویل کاستی است
5/5 - (1 امتیاز)