[vc_row][vc_column][woodmart_products spacing=”10″ pagination=”more-btn” taxonomies=”799″ columns=”4″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no”][vc_column_text]

تولید آبگرم برای تامین گرمایش ساختمان پایه اصلی و اساسی سیستم های گرمایشی مرکزی یا مستقل ( پکیج ) می باشد . برای سیستم های حرارت مرکزی یا موتورخانه تولید آب گرم توسط دو تجهیز انجام می شود : دیگ و مشعل . پس برای این کار ابتدا نیاز داریم به محاسبه ظرفیت دیگ و مشعل ایران رادیاتور بپردازیم . در مقاله پیش رو شما می توانید این موضوع را مطالعه کنید .

سیستم موتورخانه دارای اجزای مختلفی می باشد ولی یکی از قسمت های اصلی آن ، مشعل موتورخانه می باشد . به عبارتی می توان گفت مشعل موتور خانه ، قلب تپنده ی یک سیستم موتورخانه می باشد و تامین انرژی گرمایشی مورد نیاز برای انتقال آن به آب را تولید می کند . اگر مشعل را درست محاسبه نکنیم ، کل سیستم موتورخانه ، هم در تولید آب گرم بهداشتی و هم از لحاظ گرمایش ، به مشکل می خورد . اما نکته ای که وجود دارد ما باید مشعل موتورخانه خود را با توجه به ظرفیت دیگ مشخص می شود . پس برای محاسبه ظرفیت دیگ و مشعل موتورخانه ابتدا باید ظرفیت دیگ را به دست بیاریم و پس از آن ظرفیت مشعل را مشخص کنیم . 

در سیستم طراحی و انجام محاسبات یک موتور خانه یکی از آسان ترین کار ها ، محاسبه ظرفیت مشعل گازی یا گازوئیلی می باشد . شما بعد از این که دیگ های آب گرم را محاسبه کردید ، به محاسبه ی ظرفیت مشعل می پردازید . برای محاسبه ی مشعل ، می توان با فرمول ها و ریاضیات ، آن را محاسبه کرد اما بیشتر از این که محاسبه مشعل را بتوان با فرمول محاسبه کرد ، بهتر با کمک تجربیات ، آن را محاسبه می کنبم و کم تر دچار خطا می شویم . 

 

شما برای محاسبه ظرفیت مشعل باید ابتدا میزان ظرفیت دیگ را بدست بیاورد و به کمک آن میزان ظرفیت مشعل را محاسبه کنید .

محاسبه ظرفیت دیگ و مشعل موتورخانه

 

محاسبه ظرفیت دیگ موتورخانه  

  1. ابتدا متراژ کل زیر بنای مجموعه و ساختمان را محاسبه می کنیم  .
  2. سپس تعداد سرویس های حمام و سرویس دست شویی را در می آوریم و به ازای هر سرویس ، 10.000 کیلو کالری در نظر می گیریم .
  3. ظریب آب و هوایی آن منطقه را مشخص می کنیم که از بازه ی 115 تا 155 می باشد . به طور مثال ظریب 115 برای آب و هوای بسیار حاره ای و گرم می باشد و عدد 155 نیز برای هوای بسیار خنک و سرد می باشد  و همینطور هر چه هوا گرم تر می شود ، عدد ظریب هم کم تر می شود .
  4. در صورتی که دارای استخر و جکوزی باشید ، ظرفیت گرمایشی مورد نیاز برای آن ها را نیز برای هر کدام محاسبه می کنیم .  برای اطلاع از نحوه محاسبه ی ظرفیت گرمایشی استخر ، روی این لینک کلیک کرده و آموزش صفر تا صد آن را مطالعه نمایید . اما اینجا نیز ، به طور کلی نحوه به دست آوردن آن را به شما آموزش می دهیم : حجم کل استخر را به متر مکعب به دست می آوریم و در عدد 8 تقسیم می کنیم . سپس اگر استخر رو باز بود در عدد 15.000 ضرب می کنیم و در صورت بسته بودن آن در عدد 10.000 ضرب می کنیم .

 

حال بعد از اتمام تمام مراحل بالا ، مراحل زیر را طی می کنیم 

 

  • متراژ کل را در ظریب حرارتی ضرب می کنیم : متراژ کل * ظریب حرارتی = X
  • تعداد سرویس بهداشتی و حمام را در 10.000 ضرب می کنیم = تعداد سرویس بهداشتی و حمام * 10.000 = Y
  • ظرفیت گرمایشی مورد نیاز استخر و جکوزی = A
  • ظرفیت حرارتی دیگ : X+Y+A = B

 

B ، ظرفیت حرارتی دیگ می باشد .

 

نحوه ی محاسبه ظرفیت دیگ و مشعل موتورخانه

محاسبه ظرفیت مشعل موتورخانه

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد ، برای محاسبه ظرفیت مشعل موتورخانه ، ابتدا نیاز است ظرفیت دیگ آبگرم موتورخانه را محاسبه کنید . در بالا نحوه محاسبه دیگ آبگرم موتورخانه به شکل کامل توضیح داده شده است . پس محاسبه آن به محاسبه ظرفیت مشعل موتورخانه می پردازیم . شما کافیست عدد ظرفیت دیگ به دست آمده را 10 الی 15 در صد اضافه کنید تا ظرفیت مشعل مشخص شود :

 

  • ظرفیت حرارتی مشعل : B * 1.15

علت اینکه ما ظرفیت دیگ را در عدد 1.15 ضرب می کنیم این می باشد که ظرفیت مشعل باید حدودا 10% الی 15% بالاتر از ظرفیت دیگ باشد زیرا اگر ظرفیت مشعل با دیگ برابر باشد ، باید مشعل همیشه در ماکسیمم حالت خود باشد و در این صورت فشار زیادی به مشعل وارد می شود و همینطور اگر ظرفیت مشعل را خیلی بالاتر از دیگ در نظر بگیریم به پره آخر دیگ آبگرم موتورخانه آن فشار زیادی می آید و آن را سوراخ می کند . 

شما با مطالعه مقاله فوق قادر به محاسبه ظرفیت دیگ و مشعل موتورخانه خواهید بود . با این حال حتما پس از محاسبه ظرفیت ها ، عدد به دست آمده را با کارشناسان مربوطه چک بفرمایید .

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

3.6/5 - (5 امتیاز)