[vc_row][vc_column][woodmart_products taxonomies=”738″ columns=”4″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no”][vc_column_text text_larger=”no”]

2 روش اصلی پیدا کردن ظرفیت فن کویل

برای محاسبه ظرفیت فن کویل باید ابتدا نوع فن کویل خود را شناسایی کنیم. اگر از فروشگاه های معتبری مثل شوفاژ ایران محصولات خود را با گارانتی خریداری کرده باشید قطعا دفترچه راهنما نیز همراه محصول خود دارید. دفترچه فن کویل به شما در محاسبه دقیق تر ظرفیت فن کویل کمک می کند. استفاده از دانش فنی مهندسان نصاب نیز می تواند به شما برای این موضوع کمک کند. برای پیدا کردن ظرفیت این دستگاه ها روش های مختلفی وجود دارد.

در کل می توان گفت پیدا کردن ظرفیت فن کویل 2 روش دارد که عبارتند از:

  1. محاسبه حدودی
  2. از طریق فرمول به طور دقیق

در ادامه به بررسی دقیق این دو روش می پردازیم. همچنین شما می توانید انواع مدل های فن کویل را در سایت فروشگاه شوفاژ ایران مشاهده کنید و مدل های مختلف آن را با هم مقایسه کنید. در صورت نیاز مدل مورد نظر خود را سفارش دهید تا در محل مورد نظر آن را دریافت کرده و از خدمات پس از فروش شرکت شوفاژ ایران بهره مند شوید.

فن کویل به طور کلی چگونه کار می کند؟

فن کویل ها در کل از دو قسمت یونیت مرکزی و موتور تشکیل شده که شباهتی به کولر گازی هم دارد. یونیت مرکزی همان قسمتی است که ما آن را می بینیم و هوای اطراف ما را سرد یا گرم می کند. فن کویل ها در انواع مدل های سقفی، دیواری، روکار، توکار و… وجود دارند. شما باید ابتدا با پیدا کردن بهترین مدل مناسب با فضای کاری خودتان اقدام به نصب فن کویل در مکان مناسب کنید، همچنین باید توجه داشته باشید که برق مورد نیاز و فضایی که فن کویل برای لوله کشی هم نیاز دارد برای آن فراهم کنید.

فن کویل چگونه کار می کند؟

انواع فن کویل

محاسبه ظرفیت فن کویل کار سختی نیست و با خواندن دفترچه راهنمای فن کویل می توان آن را فهمید اما اگر دفترچه فن کویل در دسترس نبود باید چه کنیم؟

محاسبه تقریبی ظرفیت فن کویل چگونه است؟

برای محاسبه ظرفیت فن کویل به صورت حدودی ابتدا باید نگاهی کلی به یونیت و موتور آن بیندازیم. این کار عین ساده بودن ممکن است بسیار زمان بر باشد. زیرا عوامل زیادی در آن دخیل است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

  1. ارتفاع از سطح دریا
  2. دمای هوای ورودی
  3. هوای خروجی
  4. دمای آب ورودی
  5. دمای آب خروجی
  6. رطوبت سنجی دما

عوامل دیگری هم در محاسبه ظرفیت فن کویل دخیل هستند که در این مطلب به آنها اشاره نکردیم زیرا دخالت آنها در این موضوع بسیار کمتر است.

در بیشتر موارد مقدار به دست آمده به وسیله محاسبه حدودی به مقدار مهندسی شده دقیق نزدیک است به عنوان مثال اگر مقدار به دست آمده به صورت حدودی برابر با 567 cfm باشد مقدار مهندسی شده حدود 600 cfm می باشد. پس نیازی به سخت گیری زیاد نیست با داشتن مقدار حدودی می توان فهمید مقدار دقیق چقدر است.

خرید فن کویل به بهترین قیمت

محاسبه حدودی ظرفیت فن کویل

عوامل موثر بر ظرفیت فن کویل

برای این که دقیق ترین نتیجه را در محاسبه ظرفیت فن کویل به دست بیاوریم باید تمام عوامل زیر را در محاسبات خود بیاوریم تا دقیق ترین مقدار را به ما بدهد.

  1. جنس دیوارها
  2. جنس پنجره ها
  3. ضریب هدایت گرمایی
  4. کاربری ساختمان
  5. تعداد افراد
  6. نوع فعالیت افراد
  7. تجهیزات نصب شده

این ها مواردی بود که باید بسیار به آنها توجه کرد تا در محاسبه ظرفیت فن کویل ما را یاری کنند.

فرمول محاسبه ظرفیت فن کویل

برای این امر ابتدا باید مقدار بار برودتی ساختمان محاسبه شود. این کار توسط مهندسین و افراد با دانش فنی تاسیسات برودتی انجام می شود. در این مقاله جای بحث در مورد آن نیست ولی در آیند به ان اشاره خواهیم کرد.

وقتی مقدار بار برودتی را در ساختمان به دست آوردیم می توانیم از فرمول پایین جهت محاسبه ظرفیت فن کویل استفاده کنیم.

Q=M.C.ΔT

Q بار برودتی بر حسب وات

M دبی هوای فن کویل

C گرمای هوا در فشار ثابت

ΔT اختلاف دمای هوای ورودی و خروجی

پس از محاسبه این مقادیر جواب را در واحد CFM به ما می دهد. که همان ظرفیت فن کویل به شمار می رود.

این مقدار ممکن است توسط یک فن کویل نتواند تامین شود یا به علت بزرگی ساختمان نیاز باشد تا چند فن کویل در ان استفاده شود و نوع فن کویل هم در این مورد مهم به شمار می رود.

جدول ظرفیت فن کویل

محاسبه ظرفیت فن کویل

چگونه فن کویل مناسب با ظرفیت ساختمان تهیه کنیم؟

استفاده از یک فن کویل ممکن است جوابگوی ظرفیت مورد نیاز ما نباشد. همانطور که قبل تر گفتیم در ابتدای کار باید ظرفیت مورد نیاز ساختمان را تعیین کنیم تا بتوانیم فن کویل مناسب با ساختمان خود تهیه کنیم به این صورت که دیگر نیازی به هیچ گونه وسیله سرمایشی و گرمایشی نباشد. عوامل دخیل در ظرفیت مورد نیاز فن کویل را با هم بررسی کردیم و متوجه شدید که محاسبه ظرفیت فن کویل را باید چگونه انجام دهید.

اگر شما فن کویل را برای مکان های ورزشی می خواهید قطعا باید هم تعداد فن کویل ها را زیاد کرده و هم مقدار سرمایش آن ها مد نظر داشته باشید. در مکان های ورزشی گرمای زیادی تولید می شود و ورزشکار ها مدام در حال انجام فعالیت های ورزشی سنگین هستند. نباید گرمای زیادی در محیط باقی بماند چوئن باعث خستگی زودرس در ورزشکار شده و این راندمان را پایین می آورد.

برعکس همین موضوع هم صدق می کند، در یک اداری که کارکنان آن فقط با کامپیوتر کار می کنند و فعالیت زیادی وجود ندارد نیاز به سرمایش زیاد نیست و باید اندازه و مکان فن کویل دقیق باشد.

ظرفیت فن کویل سقفی را چگونه محاسبه کنیم؟

زمانی که می خواهیم در مورد محاسبه ظرفیت فن کویل صحبت کنیم در قدم اول باید مشخص کنیم آن ها  از چه اجزایی ساخته شده اند و همان طور که می دانید فن کویل جزء سیستم هایی است که در تهویه هوای مطبوع مورد استفاده قرار می گیرد و باید بدانید که فن کویل ها شامل کویل های سرمایشی و گرمایشی است که آن ها اغلب لوله هایی هستند که جنسشان از آلومینیوم و مس است، به دلیل این که در سیکل های تهویه هوای مطبوع بیشترین سازگاری را دارد. در فن کویل اجزای دیگری از جمله شیر هواگیری و شیر فلکه، فیلتر های هوا، فن، هیومیدستات و ترموستات می توان اشاره کرد.

نحوه صحیح محاسبه ظرفیت فن کویل

جدول ظرفیت مدل های مختلف فن کویل

موردی که وجود دارد این است که فن کویل ها انواع مختلفی دارند که شامل فن کویل های زمینی، قن کویل های سقفی و در آخر فن کویل های کانالی است که هر کدام از آنها ظرفیت مخصوص به خود را دارد و نکته ای که وجود دارد و توجه به آن بسیار واجب است این است که ظرفیت فن کویل های از نوع کانالی به نسبت دیگر فن کویل ها بالاتر است و این نوع از فن کویل ها در انواع روکار، دیواری و سقفی طراحی و تولید می شود.

نحوه محاسبه ظرفیت فن کویل سقفی

بسیاری از افراد سوالی برایشان پیش می آید که ظرفیت فن کویل سقفی چقدر است؟ و نحوه محاسبه ظرفیت فن کویل چگونه است؟ در این زمان برای محاسبه ظرفیت باید بدانید که لازم است حتما بار سرمایی محیط را محاسبه کنید و نکته مهمی که وجود دارد این است که در پیک گرمایی بار سرمایی محیط قرار دارد. برای این که بار سرمایی محیط را برای بدست آوردن ظرفیت فن کویل ها محاسبه کنید نیاز است که جنس پنجره، در و دیوار های محیط، افرادی که در آن محیط فعالیت می کنند، سیستم ها و تجهیزاتی که در آن فضا مشغول به کار هستند، این موارد برای بدست آوردن بار سرمایی محیط اثر گذار هستند و باید به آنها توجه شود.

محاسبه ظرفیت فن کویل

فرمول محاسبه ظرفیت انواع فن کویل

به طور کلی برای ظرفیت فن کویل ها باید میزان هوادهی آن ها را بدانید و این هوا دهی به این معنی است که در واحد زمانی مشخص، مقدار حجم هوای تولید شده به وسیله فن کویل ها است و باید بدانید که واحد اندازه گیری آن در هر دقیقه فوت مکعب است که با cfm نشان داده می شود.

اگر می خواهید بدانید که ظرفیت فن کویل سقفی چقدر است؟ باید بار سرمایی ساختمان های مختلف را محاسبه کنید و بار سرمایی ساختمان ها به وسیله ضرب پارامتر های زیر محاسبه می شود.

  • اختلاف دمای خارج شده و وارد شده به فن کویل ها
  • در فشار ثابت، گرمای ویژه هوا که هزار ژول بر کیلوگرم بر کلوین است
  • ظرفیت هوادهی فن کویل ها یا به عبارتی دبی هوای فن کویل ها که برحسب متر مکعب بر ثانیه است.

دقیق ترین محاسبه ظرفیت فن کویل ها

برای این که به طور دقیق ظرفیت فن کویل سقفی چقدر است؟ و همچنین میزان هوادهی فن کویل ها را محاسبه کنید باید از بار سرمایی استفاده کنید. همان طور که می دانید بار سرمایی، میزان حرارتی است که از فضای مورد بر در واحد زمانی گرفته می شود تا به نقطه مطلوب دما برسد. نکته ای که وجود دارد این است که بدست آوردن بار سرمایی برای ساختمان ها کاری سخت و دشوار است که باید توسط مهندسان سیستم های تهویه هوای مطبوع و تاسیسات انجام شود.

راه های دقیق محاسبه ظرفیت فن کویل ها

نمونه فن کویل فروشگاه شوفاژ ایران

بار سرمایی را با دو واحد می توان بهش اشاره کرد  که واحد متریک و واحد دیگر آن btu  بر ساعت است و برای تبدیل آن می توان از فرمول KW = 3412.14 BTU/hr استفاده کرد و بعد از این که بار را بدست آوردید، می توانید ظرفیت فن کویل ها را با فرمول زیر بدست آورید که هر کدام از آن ها معنی خاص خود را دارد.

Q=m C ∆T

  • Q : بار سرمایی است که بر حسب btu در هر دقیقه است
  • M: میزان هوادهی یا دبی جریان هوا که در هر دقیقه فوت مکعب
  • T∆: اختلاف دمای خروجی و ورودی که بر حسب فارنهایت است و شما می توانید cfm را با توجه به فرمول زیر بدست آورید.

محاسبه سرانگشتی ظرفیت فن کویل

در مقاله محاسبه ظرفیت فن کویل باید راه های مختلفی را انجام دهید که یکی از آنها محاسبه سرانگشتی است که این روش مبتنی بر بار سرمایی است و به جای این که به طور دقیق محاسبه کنید، به صورت سر انگشتی آن را اندازه گیری می کنید که برای تخمین بار سرمایی باید فضای مورد نظر را مساحتش را اندازه گیری کنید که از رابطه زیر بدست می آید و بعد از این که بار سرمایی را بدست آوردید باید ظرفیت فن کویل را حساب کنید که از روش زیر بدست می آید.

سخن پایانی

اگر دچار سردرگمی شده اید که کدام فن کویل مناسب مکان مورد نیاز شماست باید بگوییم مشاوران فروشگاه شوفاژ ایران به شما در انتخاب فن کویل کمک خواهند کرد.

با کمک دانش فنی و تجربه زیاد کارشناسان فروشگاه شوفاژ ایران، محاسبه ظرفیت فن کویل و انتخاب فن کویل مناسب مکان مورد نظر شما بسیار آسان می باشد و می توانید در کمترین زمان ممکن محصول خود را در محل مورد نظر همراه با گارانتی و خدمات پس از فروش تحویل گرفته و از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید.

سوالات متداول

  1. ظرفیت نامی مهمتر است یا ظرفیت دقیق؟
    پیدا کردن ظرفیت دقیق ساختمان به ما کمک می کند تا بهترین مدل مورد نیاز خودمان را سفارش دهیم.
  2. مهندسان شرکت شوفاژ ایران می توانند ظرفیت دقیق ساختمان را حساب کنند؟
    برای مشاوره گرفتن از مشاورین ارشد شرکت شوفاژ ایران می توانید به دفتر مرکزی در تهران مراجعه کنید تا این کار برای شما انجام شود.
  3. استفاده از فن کویل برای مکان های بزرگ بهتر از کولر گازی است؟
    استفاده از فن کویل ها با ظرفیت های بالا پس از محاسبه دقیق برق مصرفی و ظرفیت آن می تواند خیلی به صرفه تر باشد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

3/5 - (2 امتیاز)