مدیریت انرژی در ساختمان

مدیریت انرژی در ساختمان ابزاری برای کمک به مدیریت و کنترل نیازهای انرژی ساختمان می باشد. نظارت برمیزان مصرف انرژی می تواند سالانه میلیون ها تومان صرفه جویی در صورتحساب های انرژی مانند برق و گاز به همراه داشته باشد. شوفاژ ایران قصد دارد طی چند مقاله آینده اطلاعات لازم و کافی در خصوص مدیریت انرژی ساختمان و روش های بهینه افزایش بهره وری و ووو را در آستانه فصل زمستان در اختیار شما خوانندگان گرامی قرار بگذارد.

شما میتوانید با استفاده از روش های نوین مدیریت ضمن افزایش بهره وری و راندمان تجهیزات گرمایی در مصارف جاری ساختمان صرفه جویی کنید حال در این مقاله قصد داریم با چندتا از مهمترین نکات و روش هایی که به بهینه سازی مصرف انرژی کمک میکند آشنا شویم.

  • تعریف مدیریت مصرف انرژی

قبل از پرداختن به روش های مختلف مدیریت انرژی ساختمان بهتر است با مفهوم و تعریف  مدیریت مصرف انرژی آشنا شوید.

به مجموعه روش ها و اقداماتی که در جهت بهینه سازی مصرف انرژی به کار گرفته می شود، مدیریت مصرف انرژی می گویند.

نکته ایی که حائز اهمیت است این است که قبل از ایجاد هرگونه تغییر با کلیه ساکنین ساختمان همچنین مدیریت ساختمان جهت جلب نظر و رضایت آنها اقدام نمایید.

و اما چکار باید کرد؟

برای مدیریت انرژی در ساختمان ابتدا باید وضعیت موجود ساختمان از جنبه های عمومی و مصارف انرژی و یا به عبارت دیگر اجرای ممیزی کوتاه مدت مورد بررسی و ارزیابی قرار داد.

  • مشکلات و ایرادات را شناسایی کنید و کلیه اطلاعات را ثبت نمایید
  • بعد از ثبت لیست کارهای در دست اقدام هزینه کلی انجام پروژه را بدست بیاورید
  • مسئولیت ها را بین ساکنین تقسیم کنید
  • به روز نمودن راهکارها بر اساس یافته های به دست آمده، برای حصول بهترین شرایط صرفه جویی
  • مصارف انرژی را بصورت مستمر ثبت نمایید

سیستم مدیریت انرژی ساختمان چه کارکردی دارد؟

سیستم مدیریت انرژی با اندازه‌گیری، محاسبه و نظارت بر فعالیت‌ سامانه‌های مرتبط با انرژی ساختمان، داده‌های انرژی را تلفیق کرده و در ابتدا برای طراحان و مهندسان تأسیسات و در نهایت، مدیران ساختمان یا سازمان این فرصت را فراهم می‌سازد تا مصرف انرژی ساختمان یا سازمان خود را مورد بررسی قرار دهند. یک EMS قادر است مشکلات پیرامون مصرف انرژی را در ساختمان تشخیص دهد و تعیین کند که در چه مکانی می‌توان با صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بازده انرژی کل ساختمان را ارتقا بخشید. اغلب سیستم‌های مدیریت انرژی، تجهیزاتی برای خواندن مقدار برق، گاز و آب مصرفی مهیا می‌کنند که با دربرداشتن یک سیستم خودتشخیصی، قادر به بهینه‌سازی انرژی بر اساس قوانین اصولی هستند. همچنین با آنالیز روند این تغییرات، مصرف سالانه را پیش‌بینی می‌کنند.

سیستم مدیریت انرژی در ساختمان چه مزایایی دارد؟

در بررسی‌های سیستم‌های تأسیساتی تهویه‌ی مطبوع ساختمان‌های چندمنظوره ثابت شده است که این سیستم‌ها بیش از 40% از انرژی کلی ساختمان را مصرف می‌کنند.
گفته می‌شود که تا سال 2020 میلادی، مصرف انرژی سیستم‌های تهویه‌ی ساختمان‌های چندمنظوره به دو برابر میزان فعلی آن خواهد رسید.
با این حال، می‌توان با راه‌اندازی سیستم مدیریت انرژی ساختمان و با به‌کارگیری تنظیمات ساده، علاوه بر افزایش کارایی سیستم‌های گرمایش و سرمایش و تهویه‌ی مطبوع و مصرف بهینه‌تر انرژی، میزان تولید دی‌اکسیدکربن و هزینه‌های مصرفی را تا چندین برابر کاهش داد.

گفتنی است مزیت‌های سیستم مدیریت انرژی در ساختمان مانند نظارت از راه دور، یکپارچه‌سازی سیستم، تجزیه‌وتحلیل جامع و قابلیت‌های گزارش‌دهی و عیب‌یابی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم به‌شمار می‌رود.
تنها با یک کلیک در رایانه، تبلت یا گوشی تلفن هوشمند می‌توان به طور شبانه‌روزی بر محاسبات مربوط به توزیع، اثربخشی، نسبت بازده انرژی و ضریب عملکرد سیستم‌های انرژی ساختمان نظارت داشت.
در واقع، اپلیکیشن‌ها یا نرم‌افزارهای کاربردی به عنوان مرکز تجزیه‌وتحلیل و مدیریت سیستم، نقش مهمی در راهکار مدیریت انرژی ایفا می‌کنند. ثبت حجم زیادی از اطلاعات در مرکزداده، به‌تنهایی هیچ سودی برای کاربر سیستم نخواهد داشت.
این اطلاعات تنها در صورتی قابل‌استفاده و سودمند خواهند بود که تجزیه و تحلیل شده و اطلاعات معناداری را به‌منظور مدیریت ساختمان تولید نمایند.

سیستم مدیریت انرژی ساختمان چه حوزه‌هایی را دربرمی‌گیرد؟

در مدیریت  افزون بر سیستم‌های سرمایش، گرمایش و تهویه‌ی مطبوع، کنترل پرده‌ها، سیستم‌های نمایش صوت و تصویر و فراخوانی سناریوها در موقعیت‌های گوناگون نیز از دیگر امکانات سیستم‌های هوشمند مدیریت انرژی در ساختمان‌های چندمنظوره به‌شمار می‌رود.
برای نمونه، در اتاق‌های همایش و مدیریت، بهره‌گیری از شمار مناسبی خطوط دیمر باعث ایجاد سطح خوبی از آرامش و زیبایی محیط می‌شود.
خوشبختانه، بهره‌گیری از تجهیزات الکتریکی هوشمند، افزون بر مزایای مربوط به مصرف انرژی، در زمینه‌ی زیبایی و راحتی نیز پاسخ‌گوی بسیاری از نیازمندی‌های ساختمان‌های بزرگ و چندمنظوره است.

– مهم‌ترین مزایای سیستم مدیریت انرژی در ساختمان:

  • بهینه‌سازی مصرف انرژی در کلیه‌ی تأسیسات و سیستم‌های الکتریکی
  • شناسایی سریع مشکلات مرتبط با توزیع انرژی
  • شناسایی زودهنگام مسائل مرتبط با تعمیر و نگهداری سیستم
  • کاهش هزینه‌ی تعمیر و نگهداری به‌وسیله‌ی اخطارهای زمان‌بندی‌شده
  • بهره‌گیری از داده‌های ذخیره‌شده برای تصمیم‌گیری‌های مناسب در خصوص فعالیت‌های انرژی
  • ارتقای سطح رفاهی بخش‌های گوناگون ساختمان بر اساس طراحی و اجرای سناریوهای کنترلیدر بخش اول این مقاله با کلیات مفهوم مدیریت انرژی آشنا شدیم ، شوفاژ ایران قصد دارد در بخش های بعدی مقاله شما را با راهکارهای اجرایی کاهش هدررفت و مصرف انرژی همچنین روش های کاهش هزینه آشنا سازد امیدواریم این مقاله مورد قوبل شما عزیزان واقع شده باشد.
  • شوفاژ ایران
1/5 - (1 امتیاز)