آشنایی با مزایا و معایب فن کویل کاستی

یکی از انواع فن کویل که به صورت های یکطرفه و 4 طرفه تولید می شود فن کویل کاستی است. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب فن کویل کاستی و انواع آن می پردازیم این فن کویل میدیا را از لحاظ لوله کشی می توان به دو دسته 2 لوله و 4 لوله نیز تقسیم کرد. این مدیل فن کویل بسیار کارآمد است و تاثیر آن در انتقال هوا از بالا به پایین می باشد.

در مدل دو لوله ای فن کویل کاستی از 1 کویل استفاده می شود که می توانند به تامین گرم و سرما مورد نیاز بپردازند. ولی در مدل 4 لوله ای آن 2 کویل وجود دارد که می توانند بصورت همزمان به تامین گرما و سرما بپردازند. فن کویل کاستی در ضدعفونی کردن هوا، ایجاد رطوبت و گردش آن بسیار موثر است.

انواع فن کویل کاستی کدامند؟

بصورت کلی و با توجه به مزایا و معایب فن کویل کاستی آن به سه دسته اصلی تقسیم می شوند که دارای تفاوت های جزیی هستند. یک دسته فن کویل کاستی 1 طرفه است. یک دسته دیگر فن کویل کاستی 4 طرفه و دسته دیگر آن نیز فن کویل مدور 360 درجه است.

فن کویل سقف کاذب

فن کویل توکار

فن کویل کاستی 1 طرفه

همانطور که از نامش پیداست فن کویل 1 طرفه کاستی هوا را از یک سمت پخش می کند. همانطور که گفتیم دارای 1 کویل می باشد و در مجاورت در و پنجره قرار می گیرد تا از هوا دور نباشد.

فن کویل کویل کاستی 4 طرفه

این مدل فن کویل کاستی دارای چهار دریچه در 4 طرف اصلی دستگاه می باشد. با توجه به دریچه های این مدل فن کویل بهتر است در مرکز سقف نصب شود. با توجه به مزایا و معایب فن کویل کاستی، زمانی که مدل 4 طرفه آن را در وسط سقف نصب می کنید این دستگاه می تواند در هر 4 جهت اصلی به تهویه درست هوا بپردازد. گفتنی است که این مدل دارای 2 کویل در درون خود می باشد.

فن کویل مدور 360 درجه

این مدل فن کویل کاستی دارای به شکل دایره است و دریچه مربوط به آن دایره شکل می باشد. در قالب همین شکل دایره نیز هوا را به بیرون هدایت می کند .

چگونه این فن کویل را نصب می کنند؟

همانطور که بالاتر خواندیم این مدل فن کویل را با توجه به مزایا و معایب فن کویل کاستی بهتر است در مرکز سقف نصب شود. این مدل فن کویل را هم می توانید در زیر سقف کاذب نصب کنید هم بدون سقف کاذب. در کل بهتر است برای بیشتر شدن زیبایی ظاهری خانه آن را در زیر سقف کاذب نصب کنی. این مدل فن کویل به راحتی نصب می شود و دیگر کانال کشی در ساختمان نیازی ندارید. این خود یک مزیت بزرگ برای حفظ زیبای خانه محسوب می شود. جدا از زیبایی این ویژگی هزینه های کمتری را روی دست شما می گذارد.

با توجه ویژگی و مزایا و معایب فن کویل کاستی از آن خصوصا مدل 4 طرفه اش بجای فن کویل های توکار استفاده می شود تا هزینه کمتری را در مجموع در بر بگیرد.

فن کویل سقفی

فن کویل توکار

در چه جاهایی بهتر است از این دستگاه تهویه استفاده شود؟

فن کویل کاستی را می توان در اکثر مکان ها استفاده کرد اما استفاده از آن در خانه و مجتمع های مسکونی و صنعتی توصیه می شود. نحوه کار فن کویل کاستی به صورتی است که در آن لوله های ورودی و خروجی آب سرد و گرم وجود دارد که از طریق آنها آب به دستگاه راه پیدا می کند و با ارتباط با کویل ها دمای آب کاهش یا افزایش پیدا می کند.

حقیقتا عمل سرد کردن یا گرم کردن آب در درون دستگاه اتفاق می افتد. بعد از آن نیز آب به داخل فن کویل بر میگردد. توسط کلید یا ترموستات می توانید فن کویل را خاموش و روشن یا درجه آن را کم و زیاد کنید.

مزایا و معایب فن کویل کاستی چیست؟

این مدل فن کویل همانند دیگر فن کویل ها دارای نواقص و برتری هایی می باشد که در ادامه به مزایا و معایب فن کویل کاستی می پردازیم. در این قسمت به بررسی ویژگی ها مثبت فن کویل کاستی می پردازیم.

  • کارایی و گنجایش بالا
  • زیبایی ظاهری و شیک
  • پمپ درونی
  • کم جا بودن
    فن کویل کاستی حجم زیادی را از سقف شما نمی گیرد و کم جا است. از آن می توانید در داخل سقف کاذب نیز استفاده کنید. این ویژگی به شما کمک می کند تا از آن در مکان هایی که سقف کوتاه دارد بهره ببرید.
  • سهولت نگهداری از فن کویل
    به راحتی هرچه تمام تر می توانید فن کویل کاستی را نظافت کنید زیرا قسمت دریچه آن از سقف بیرون است و تنها نیز به تمیز کردن همین قسمت نیز است. با استفاده از یک ابزار نظافتی می توانید فن کویل را به راحتی تمیز کنید.
فن کویل اداری

فن کویل شرکتی

معایب فن کویل کاستی چیست؟

نقطه ضعف فن کویل کاستی به دریچه و پنل کنترل آن مربوط می شود. در حالی که این قسمت جز مهم ترین قسمت ها فن کویل است اما از جنس پلاستیک ساخته می شود. در هنگام نظافت باید مراقب باشید تا به قسمت پلاستیکی ضربه و فشاری وارد نکنید.

مدل کاستی در کل شباهت زیادی به سایر فن کویل ها دارد و تنها وجه تمایز آن ظاهرش می باشد. این مدل فن کویل برای کسانی که به زیبایی خانه اهمیت می دهند بسیار مناسب است. هم چنین مهم ترین فرق آن با سایر فن کویل ها با توجه به مزایا و معایب فن کویل کاستی، توکار بودن است. این فن کویل  در درون سقف قرار می گیرد و حجم زیادی را از فضای مربوطه نمی گیرد.

سخ پایانی

در این مقاله به صورت کامل در مورد مزایا و معایب فن کویل کاستی صحبت کردیم و فهمیدیم دارای مزیت های بسیاری است که مهم ترین آن توکار بودن آن است. با استفاده از این فن کویل ضمن تهویه درست هوا می توانی زیبایی خانه و سقف آن را دو چندان کنید. فن کویل کاستی به صورت کلی از ترموستات، بدنه فلزی، موتور، فن و دریچه تشکیل شده است.

سوالات متداول

  1. بهترین نقطه برای نصب فن کویل کاستی کجاست؟
    بهترین منطقه برای نصب فن کویل کاستی مرکز و وسط سقف می باشد.
  2. بهترین مزیت فن کویل کاستی چیست؟
    بهترین ویژگی فن کویل کاستی زیبایی طاهری آن می باشد.
  3. فن کویل کاستی را از کجا بخریم؟
    بهتر است فن کویل کاستی را از مراکز معتبر مانند شوفاژ ایران تهیه کنید.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید