اگر علاقمند به معرفی پمپ‌های موتوژن هستید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.  الکتروپمپ‌ های صنعتی موتوژن به‌ طور گسترده در محیط‌های صنعتی و کشاورزی برای انتقال سیالات مورداستفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها از موتورهای القایی موتوژن یا تک فاز با دو خازن برای تولید جریان مغناطیسی و تسهیل حرکت پمپ استفاده می‌کنند. این مقاله به نکات بسیار مهمی درباره معرفی پمپ موتوژن اشاره می کند.

الکتروپمپ‌ های صنعتی موتوژن چندین مزیت ازجمله عملکرد چشمگیر، کاربردهای همه‌کاره و تعمیر و نگهداری ساده را ارائه می‌دهند. علاوه بر این، آن‌ها در انواع مختلفی ازجمله الکتروپمپ، پمپ فاضلاب، پمپ آتش‌نشانی و پمپ آبیاری وجود دارند که نیازهای مختلف صنایع مختلف را تأمین می‌کنند.

برای اطلاعات بیشتر درباره بوستر پمپ آتش نشانی به صفحه مورد نظر بروید.

پمپ‌ موتوژن چیست؟

الکتروپمپ‌های صنعتی موتوژن ابزار بسیار مهمی برای پمپاژ و انتقال سیالات در صنایع مختلف ازجمله نفت و گاز، معدن، مواد شیمیایی، آب و فاضلاب، مواد غذایی و دارویی هستند. این پمپ‌ها بسیار رایج هستند و از اجزای کلیدی مانند موتورهای القایی، پمپ‌ها و قطعات الکترونیکی تشکیل‌شده‌اند. موتور القایی حرکت چرخشی را در پمپ هدایت می‌کند و متعاقباً سیال را از طریق لوله‌ها حرکت می‌دهد. انرژی الکتریکی پمپ را نیرو می‌دهد و امکان انتقال سیال بین مکان‌ها را فراهم می‌کند. علاوه بر این، قطعات الکترونیکی عملکرد را تنظیم می‌کنند و پارامترهایی مانند فشار و جریان را کنترل می‌کنند.

معرفی پمپ‌ های آب موتوژن

گروه موتوژن در حال حاضر تولیدکننده الکتروموتورهای صنعتی با خازن دائمی و الکتروپمپ کولرآبی هست که در مقاله زیر به‌تفصیل به آن پرداخته خواهد شد.

  • پمپ آب صنعتی سه فاز
    موتوژن پمپ‌های صنعتی سه فاز با سایز 56 سانتی‌متر تولید می‌کند. همان‌طور که از نام آن مشخص است این پمپ‌ها دارای سه فاز هستند. توان خروجی آن‌ها 0.09 کیلووات و سرعت 2810 دور در دقیقه است. انواع موجود این پمپ آب موتوژن P56-20، P56-21، P56-23، P56-246 هست.
  • الکتروپمپ صنعتی تک فاز با خازن دائمی
    پمپ‌های صنعتی تک فاز موتوژن دارای سایز فریم 56 سانتی‌متری مشابه مدل سه فاز می‌باشند. آن‌ها همچنین قدرت خروجی مشابه 0.09 کیلووات را به اشتراک می‌گذارند. این پمپ‌ها از خازن دائمی 2 میکروفاراد با ولتاژ 400 ولت استفاده می‌کنند. پمپ‌های آب تک فاز موتوژن با جریان 0.43 آمپر و سرعت 2800 دور در دقیقه کار می‌کنند. انواع موتورهای موجود برای این پمپ‌ها P56-10، P56-11، P56-13 و P56-15 هست.
  • الکتروپمپ آب کولر
    موتوژن پمپ‌های آب کولر تک فاز تولید می‌کند که انواع مختلفی دارند که هرکدام ویژگی‌های متمایز خود رادارند.- نوع موتور SH-300: این نوع دارای توان خروجی 0.045 کیلووات، ولتاژ نامی 220 ولت، سرعت اسمی 2400 دور در دقیقه و جریان نامی 0.35 آمپر هست.
    – نوع موتور SH-303: این پمپ آب موتوژن دارای توان خروجی 0.05 کیلووات، ولتاژ نامی 220 ولت، سرعت بار نامی 2400 دور در دقیقه و جریان نامی 0.35 آمپر هست.
    – نوع موتور SH-313: این موتور نیز مانند انواع قبلی دارای توان خروجی 0.042 کیلووات، ولتاژ نامی 220 ولت، سرعت بار نامی 2700 دور در دقیقه و جریان نامی 0.33 آمپر است.معرفی پمپ‌های آب موتوژن

 

از محصولات شوفاژایران: بوستر پمپ آبرسانی است.

پمپ‌ های موتوژن

موتوژن طیف گسترده‌ای از پمپ‌ها ازجمله پمپ‌های آب‌خنک تر را ارائه می‌دهد. پمپ‌های آب کولر موتوژن برای کار مداوم طراحی‌شده‌اند و با استفاده از تیغه‌های روتور خنک می‌شوند. این پمپ‌ها از برق تک فاز استفاده می‌کنند، دارای رتبه حفاظتی IP22 و متعلق به کلاس حرارتی B هستند. از طرف دیگر، پمپ‌های آب‌صابون موتوژن عمدتاً در ماشین‌های تراش، ماشین‌های برش و کاربردهای مشابه استفاده می‌شوند. آن‌ها می‌توانند با برق تک فاز یا سه فاز کار کنند، دارای رتبه حفاظتی IP55 هستند و به کلاس حرارتی F تعلق دارند.

عملکرد موتوژن‌ها

الکتروپمپ‌های صنعتی موتوژن با استفاده از اصل اساسی حرکت سیال، که شامل ایجاد فشار از طریق اصطکاک داخلی است، کار می‌کنند. این پمپ‌ها بر اساس اصل موتور القایی کار می‌کنند، جایی که موتور چرخش پمپ را هدایت می‌کند و در نتیجه سیال در داخل لوله‌ها گردش می‌کند. موتور القایی الکتروپمپ‌های صنعتی موتوژن با ایجاد میدان مغناطیسی از طریق جریان الکتریکی، چرخش روتور را به حرکت در می آورد و در نتیجه سیال داخل لوله‌ها را به حرکت در می آورد و فشار ایجاد می‌کند. این فشار سیال را از طریق خروجی پمپ به مقصد مورد نظر خود حرکت می‌دهد.


ساختار الکتروپمپ‌های صنعتی موتوژن شامل چندین جزء کلیدی است:

  • موتور القایی

این موتور الکتریکی یک میدان مغناطیسی را از طریق جریان الکتریکی تحریک شده القا می‌کند و روتور را قادر می سازد تا بچرخد و انرژی لازم برای حرکت سیال را تأمین کند.

  • پمپ

این جزء مکانیسمی را در بر می گیرد که مسئول جابجایی سیال است. سیال را از طریق ورودی پمپ جذب می‌کند و از طریق چرخش روتور آن را به مقصد مورد نظر منتقل می‌کند.

  • صفحات پشتیبانی

این صفحات برای حفظ تعادل و پایداری روی روتور پمپ نصب می‌شوند.

  • شیرهای کنترل

این عناصر به کاربران اجازه می‌دهند تا جریان و فشار سیال را تنظیم کنند.

  • قطعات اتصال

این بخش از لوله‌ها، اتصالات و شیرهای اتصال تشکیل شده است که اتصال پمپ به سیستم کاربر را تسهیل می‌کند.

عملکرد موتوژن‌ها

  • سیستم خنک کننده

برخی از الکتروپمپ‌های صنعتی موتوژن مجهز به سیستم خنک کننده ای هستند که با حفظ دمای بهینه موتور القایی را از آسیب احتمالی محافظت می‌کند.

توجه به این نکته ضروری است که ساختار الکتروپمپ‌های صنعتی موتوژن بسته به نوع و کاربرد خاص آن‌ها ممکن است متفاوت باشد. برخی از مدل ها ممکن است شامل اجزای خاصی مانند سیستم خنک کننده نباشند.

تمایز اولیه بین موتورهای الکتریکی موتوژن و الکتروژن

تمایز اولیه بین موتورهای الکتریکی Motogen و Electrogen در ویژگی ها و قابلیت های آن‌ها نهفته است. موتورهای الکتریکی ماشین‌هایی هستند که انرژی الکتریکی را با استفاده از برهمکنش میدان های مغناطیسی و جریان الکتریکی در یک سیم پیچ برای تولید گشتاور و انتقال آن به شفت موتور به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. موتوژن و الکتروژن هر دو برندهای ایرانی هستند که موتورهای الکتریکی تولید می‌کنند.

سخن پایانی

برای کنترل عملکرد الکتروپمپ‌ های صنعتی موتوژن از سیستم های کنترل الکترونیکی استفاده می شود. این سیستم ها عواملی مانند دمای موتور، فشار و جریان سیال را کنترل و تنظیم می‌کنند. علاوه بر این، آن‌ها را می توان با شبکه های اینترنتی ادغام کرد تا کنترل و نظارت از راه دور را از طریق سیستم های هوشمند امکان پذیر کند.

سوالات متداول

  1. عملکرد موتوژن‌ها چگونه است؟

الکتروپمپ‌های صنعتی موتوژن با استفاده از اصل اساسی حرکت سیال، که شامل ایجاد فشار از طریق اصطکاک داخلی است، کار می‌کنند.

  1. 2. انواع پمپ اب موتوژن شامل چه مواردی می شود؟

الکتروپمپ آب کولر ،الکتروپمپ صنعتی تک فاز با خازن دائمی، پمپ آب صنعتی سه فاز

  1. ساختار الکتروپمپ‌های صنعتی موتوژن شامل چندین جزء کلیدی دارد؟

موتور القایی، پمپ، شیر های کنترل

3/5 - (1 امتیاز)