قشنگ ترین کار استفاده از دست رنج خودمان می باشد. درست حدس زدید. حرفه و پیشه ای به نام کشاورزی زیباترین کار روی زمین می باشد. در طی ادوار گذشته تا به الان برای راحتی و آسایش حال کشاورزان به توسعه  و ارتقایی  وسایل  کشاورزی اقداماتی صورت گرفته است. یکی از این موارد نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی می باشد. که بیشترین بازده کاری را برای کشاورزان عزیزمان داشته باشند.

پمپ آب کشاورزی چیست؟

در میان ابزارآلات کشاورزی نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی خیلی حائز اهمیت می باشند. به علت اینکه پمپ  آب باید حجم قابل توجهی از آب را با فشار زیادی در سطح وسیعی با مسافت های طولانی پخش کنند و پوشش دهند. در واقع پمپ آب کشاورزی یک حجم از آب را از منبع تعیین شده ای مانند: سد ، رودخانه ، …و چاه آب می گیرند که از طریق لوله ها به زمین کشاورزی و یا مخزنی که برای نگه داری آب می باشد تا به مصرف برسند، انتقال می دهند. پس نتیجه می گیریم که انتخاب پمپ آب کشاورزی باید قوی، سالم ،…و بسته به نوع و شرایط استفاده درست صورت بگیرد.

پمپ آب کشاورزی و انواع  آن ها

اهمیت نحوه پمپ آب کشاورزی از ملزومات حیاتی در کشاورزی محسوب می شوند. به علت اینکه آب که یکی  از موارد اساسی برای شروع کاراست و تا پایان کار باید به همراه کشاورز باشد، باید پمپی با کیفیت و قوی خریداری کنند، که اگر پمپ آب دچار خرابی شد تعمیر و حتی نگه داری آن ها مقرون به صرفه باشد. پمپ آب به صورت برقی و غیربرقی (گازوئیلی) مورد کاربری قرار می گیرند. کشاورزان بیشتر به سمت پمپ آب به شیوه گازوئیلی گرایش دارند.

در شرایطی که دسترسی به برق نباشد این گزینه انتخاب می شود ولی با پیشرفت جهان رو به جلو این امر هم خالی از لطف نمی باشند. پس بیشتر پمپ آب ها به سمت برقی بودن میروند. پمپ آب های برقی با اتصال مستقیم به برق کارمی کنند و نیازی به نصب الکتروموتور ندارند. با وجود اینکه مصرف برق بالای دارند ولی مزایای هم دارند که به اشاره میکنیم. پمپ آب های که توسط برق مستقیم کار می کنند تنها منبعی که توانایی تغذیه از آن را دارند انرژی خورشیدی می باشد.

مزیت دیگرش مقرون به صرفه است از لحاظ نگهداری و تعمیراتی که دارند و پتانسیل و قدرت بالای برای آبیاری از راه دور را دارا می باشند. در اینجا  به چندین نوع از پمپ آب های کشاورزی می پردازم.

ویژگی های پمپ آب کشاورزی دینامیکی

همانطور که از نامش متوجه شده اید که این نوع از پمپ آب انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی  تبدیل می کند. که همین کار باعث بالا بردن فشار آب و انتقال آن به لوله تخلیه می شوند. برای کارهای بسیاربزرگ مناسب هستند. بهترین ویژگی این نوع از پمپ آب سرعت بالای آن است واینکه قابلیت  پشت سر هم و دائم کارکردن را دارا می باشند. ساختار پمپ آب کشاورزی دینامیکی از یک سری تیغه های چرخان تشکیل شده است که بنام پروانه می باشند. با چرخش این تیغه ها در جهت یا خلاف عقربه های ساعت کار می کند و جریان سیالات را عوض می کنند. همراه پمپ آب کشاورزی دینامیکی فیلترهای می باشند که همین فیلترها آلایندهای جامد در آب را حذف می کنند. همانند پمپ آب شور قابلیت کار کردن در آب گل آلود را دارند.

پمپ آب کشاورزی معمولی از انواع پمپ آب کشاورزی

این پمپ هم با تیغه های مخصوص خود کار می کنند. اما این پمپ آب بر خلاف دینامیکی جریان هوای اطراف را تغییرمی دهند تا پمپ را در جهت خاصی که می خواهند قرار بگیرد. از یک سیستم بسته پیروی می کنند. با افزایش حجم، فشار کاهش پیدا می کند و بالعکس آن با کاهش حجم ، افزایش فشار را در پی داریم.

پمپ آب کشاورزی پروانه ای

دو ویژگی دارد سرعت جریان بالا، انرژی پایین از مزیت این پمپ آب می باشند و جزء پمپ های برقی می باشند. بسته به قطر پمپ آب که هر چه بیشتر باشند برای اینکه آب کمتری مکش کنند باید بیشتر در آب غوطه ور شوند که در نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی این نکته حائز اهمیت است.

پمپ آب کشاورزی فشار قوی

همان طور که از نامش پیداست برای آبیاری زمین های بالای 10 هکتار مورد استفاده قرار می گیرند. برای آماده سازی آب شهری ، عمل آبیاری به حالت بارانی ،…و حتی در آتش نشانی هم کاربرد دارند.

پمپ آب کف کش

وقتی که زمین کشاورزی دارید که داخل آن چاه دارد و می خواهید عمق آن را افزایش دهید و یا اینکه در اثر شرایط اقلیمی و بکر بودن زمین کشاورزیتان آبی در نقطه ای جمع شده و حالت برکه مانند پیدا کرده است. برای تخلیه آن به این پمپ نیاز است. حتی در مصارف غیر از کشاورزی هم کاربرد دارد.

نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی

پمپ آب ها همان طور که می دانیم، کاربردشان  پمپاژ آب می باشد. همیشه لازم نیست قوی ترین پمپ آب را نصب کنیم. در نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی با توجه به مسافت آب، میزان آب مورد نیاز برای پمپاژ و…..باید مناسب ترین مدل را انتخاب کنیم. اکثر پمپ آب های کشاورزی از نوع شناور می باشند که در عمق چاه فرو می روند. پمپ آب ها باید مکش بالای داشته باشند. در مواقعی که پمپ آب نتوانست آب را بالا بکشد و دچار مشکل شد باید لوله ها و پمپ ها را از آب یا مایع پمپ شونده پر کنید.

کلام آخر

با توجه به ویژگی ها و انواع پمپ آب های نام برده شده فرق چندانی بین پمپ آی کشاورزی و پمپ معمولی نیست. فقط اینکه پمپ آب های کشاورزی مدل های مختلفی دارند و در انتخاب پمپ آب ملاک سنجیدن شرایط خاص است. که کدام یک بیشترین استفاده را دارند. نکته دیگر تعمیر و نگهداری پمپ آب های کشاورزی مدنظراست که هزینه بردار میباشند.

سؤالات رایج نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی

  1. پمپ آب کشاورزی چیست؟
    وسیله ای که آب را از منبع مشخص می گیرند و به زمین کشاورزی منتقل میکنند.
  2. انواع پمپ آب کشاورزی چیست؟
    پمپ کف کش، پمپ دینامیکی ، و… در آخر پمپ سانتریفیوژ که بیشترین استفاده را در کشاورزی دارند را می توان نام برد. و حتی پمپ ها ی کشاورزی از نظر پمپاژ هم نوع های مختلفی دارند.
  3. نحوه انتخاب پمپ آب کشاورزی به چه صورت است؟
    همه چیز بستگی به شرایط و نوع کاربردی که افراد دارند یک پمپ آب خوب را انتخاب می کنند.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید