[vc_row][vc_column][woodmart_products spacing=”10″ taxonomies=”693″ columns=”4″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no” woodmart_css_id=”62777b795f240″ hide_out_of_stock=”no” responsive_spacing=”eyJwYXJhbV90eXBlIjoid29vZG1hcnRfcmVzcG9uc2l2ZV9zcGFjaW5nIiwic2VsZWN0b3JfaWQiOiI2Mjc3N2I3OTVmMjQwIiwic2hvcnRjb2RlIjoid29vZG1hcnRfcHJvZHVjdHMiLCJkYXRhIjp7InRhYmxldCI6e30sIm1vYmlsZSI6e319fQ==”][vc_column_text text_larger=”no”]

نحوه عملکرد بوستر پمپ آبرسانی

نحوه عملکرد بوستر پمپ آبرسانی موضوعی است که در این مقاله بررسی می کنیم. بوستر پمپ آبرسانی یکی از تجهیزات پر کاربرد در صنایع تاسیساتی و آبرسانی محسوب می شود . امروزه با رشد هرچه سریع تر جمعیت و به همین تناسب افزایش ساخت و ساز ساختمان های مرتفع نیاز به انتقال آب به ارتفاع روز به روز بیشتر می شود . هنگامی که آب شهری نتواند فشار مورد نیاز بلندترین واحد مصرف کننده در ساختمان با حداقل ۳۰ Psi را تامین نماید بوستر پمپ آبرسانی می تواند یک گزینه مناسب برای رفع این مشکل باشد .

 یک بوستر می تواند شامل تنها یک پمپ سانتریفیوژ، منبع تحت فشار ، Pressure switch ، مانومتر و اتصالات ورودی و خروجی باشد .

در بوستر پمپ های آب برای این که بتوان از صدمه دیدن آن ها توسط ضربات مکانیکی یا الکتریکی در هنگام استارت آن جلوگیری کرد از اینورتور استفاده می کنند . اینورتر به مرور دور و قدرت  الکتروموتور ها را افزایش می دهد . اگر پمپ به حداکثر توان کارکرد خود برسد و همچنان فشار و حجم آب به اندازه کافی نباشد پمپ دوم به شکل اتوماتیک وارد جریان مدار خواهد شد .

معمولا در حالتی که این سیستمها به صورت همیشگی در حال کار هستند و یا مثلا در مصارف کشاورزی و باغبانی ، برای تغییر استارت نوبتی پمپ ها از سیستم PLC استفاده می شود . به امکان تعیین کننده نوبت استارت پمپها Change Over گفته می شود .
بوستر پمپ آبرسانی به واسطه یک یا چند الكترو پمپ كه بصورت موازی به یكدیگر متصل شده و توسط تابلو فرمان هوشمند به صورت جداگانه کنترل می شوند،

برای بررسی نحوه عملکرد بوستر پمپ آبرسانی ، انواع بوستر پمپ را بررسی می کنیم : همچنین برای از قیمت بوستر پمپ می توانید روی لینک کلیک نمایید  .

انواع بوستر پمپ 

بوستر پمپ دور متغیر (دبی متغیر) :

نحوه عملکرد بوستر پمپ آبرسانیبا استفاده از تکنولوژی و فن آوری روز در بوستر پمپ دور متغیر ، قابلیت تنظیم سرعت گردش پمپ با استفاده از اینورتر های تابلو فرمان بوستر پمپ دور متغیر فراهم می شود . استارت آنی پمپ از جمله معایب پمپ ها بوده که باعث کاهش عمر آن و افزایش لرزش های پمپ می شود ، اما در بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر به دلیل سیستم راه اندازی نرم الکتروپمپ این مسئله حل شده است . بوستر پمپ های دور متغیر از نظر شکل ظاهر با بوستر پمپ های دور ثابت ، یکسان بوده ، در این نوع سیستم تغییرات در تابلو برق ایجاد شده است . این تغییر استفاده از (اینورتر) دستگاه کنترل دور است . سیستم دبی و فشار مورد نیاز انتخاب شده را توسط تغییر سرعت الکتروموتور ایجاد می کند. همچنین شایان ذکر است در سیستم کنترل یک مجموعه بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر ، همواره مدار فرمان بوستر پمپ و نقشه تابلو برق بوستر پمپ می باشد .
این بوستر پمپ ها دارای سیستم رادیو فرکانس متغیر VDF بوده و قادر است سرعت دورانی پمپ را با توجه به هد و دبی مورد نیاز تغییر دهد .
دستگاه اینورتر دارای قابلیت برنامه نویسی است و می توان برای آن برنامه ای مناسب شرایط تعریف کرد . استفاده از اینورتر کاهش مصرف برق و هزینه های مربوط به نگهداری و استهلاک پمپ را در بردارد . ثابت ماندن فشار و حذف ضربات هیدرولیکی نیز از مشخصه های این سیستم است . گفتنی است ، هزینه تهیه این سیستم نسبت به سیستم دور ثابت بالاتر است ولی در طول زمان با هزینه مربوط به نگهداری و مصرف برق آن برابری می کند .

  بوستر پمپ دور ثابت :

در بوستر پمپ دور ثابت، پرشر سوییچ نصب شده روی آن، به پمپ ها به صورت نوبتی فرمان می دهد تا بر حسب نیاز خطوط لوله را تامین نمایند. در این نوع بوستر پمپ، هر پمپ با دیگری دارای ۰.۵ بار اختلاف فشار می باشد تا بتواند دبی و فشار مدار بوستر پمپ را در بهترین حالت تامین کند.

بوستر پمپ تک پمپه :

این نوع از بوستر پمپها بیشتر برای انتقال حجم های کمتر آب در مصارف بهداشتی استفاده می شوند سیستم این نوع بوستر پمپ ها کاملا یکپارچه می باشد به طوری که فقط کافی است کلکتور ورودی ان را به منبع تغذیه آب و کلکتور خروجی را به شبکه مصرف متصل گردد .

بوستر پمپ با الکتروموتور پیشرو :

در این بوستر پمپ ها از یک الکترو پمپ (جاکی پمپ) و یا یا چند الکترو پمپ اصلی تشکیل می شوند که در آن ظرفیت الکترو پمپ پیشرو کمتر از الکترو پمپ های اصلی است ولی فشار آن با فشار الکتروپمپ های اصلی برابر است.

بوستر پمپ بدون الکتروموتور پیشرو:

این بوستر پمپ ها از دو یا چند الکتروپمپ اصلی با مشخصات یکسان  می شوند .

مزایای بوستر پمپ دور متغیر نسبت به دور ثابت

  • ثابت بون کامل فشار سیستم که شاخص اصلی بوستر پمپ های دور متغیر است.
    – بوستر پمپ دور متغیر بنا به دلایل زیر به منبع دیافراگمی نیاز ندارد:
    – حذف ضربه قوچ در شبکه مصرف به دلیل روشن و خاموش نشدن آنی الکترو پمپ ها
    – معادل بودن مقدار آب پمپاژ شده بوسیله بوستر پمپ ها با میزان آب مصرفی
    – ثابت بودن کامل فشار سیستم و عدم نیاز به ذخیره سازی آب در حد فاصل دو فشار در مقیاسه با بوستر پمپ های دور ثابت
    – کاهش فضای اشغال موتور خانه به حذف منبع دیا فراگمی
    – کاهش استهلاک کوپلینگ ها و قطعات متحرک الکترو پمپ ها
    – افزایش عمر مفید بوستر پمپ و اجزا تشکیل دهنده آن
    – کاهش هزینه های سرویس و نگهداری
    – کاهش هزینه های مستمر برق مصرفی تا ۳۰% بدلیل متناسب بودن شدت جریان برق مصرفی با دور الکتروموتور و حذف شدن جریان راه اندازی در مقایسه با بوستر پمپ های دور ثابت به هنگام روشن شدن آنی الکترو پمپ ها
    – دارای سیستم حفاظتی یکپارچه و ایمن

برای بررسی نحوه عملکرد بوستر پمپ آبرسانی اجزای تشکیل دهتده بوستر پمپ را مورد بررسب قرار می دهیم

اجزای تشکیل دهنده بوسترپمپ:

اجزای اصلی مشترک بوسترپمپ دور ثابت و دور متغیر عبارتند از :

  • مجموعه الکتروپمپ ها
  • بخش مکش
  • بخش دهش
  • شاسی اصلی
  • سایر اجزای اصلی

نحوه عملکرد بوستر پمپ آبرسانی

الکتروپمپ:

در اکثر قریب به اتفــــاق بوسترپمپ ها از الکتروموتـــــور به عنوان  محرک پمــــپ استفــــاد ه می شود . دو يا چند الکتروپمپ كه به صورت موازی روي يك شاسـی اصلی در کنار يكد يگر قرار د ارند ، مجموعـــــه الکتروپمپ های يك بوسترپمــــپ را تشكيل مي د هند . مقـــد ار توان مصرفی الکتروموتور بستگی به پمــپ د ارد . برای الکتروموتور باید نوع عایق بند ی مناسب را لحاظ کرد تا در مناطق مختلف و شرایط متفاوت جوابگو باشد .

بخش مکش:

بخش مکش بوسترپمپ شامل يك کلکتور لوله ای است كه به واسطه شيرآلات و اتصالات  مـورد نیاز به مکش الکتروپمپ ها و خروجی مخزن ذخیره آب متصل مي گردد . شيرآلات و اتصالات این بخش عبارتند از :

  • شیر قطع و وصل
  • صافی
  • لرزه گیر
  • فلنج

بخش دهش:

بخش دهش نیز يك کلکتــــور لوله ای است كه به وسیلــه شيرآلات و اتصالات لازم از خروجـی الکتروپمپ به شبکه مصرف متصل مي شود. شيرآلات این بخش نیز عبارتند از :

  • شیر قطع و وصل
  • شیر يكطرفه
  • لرزه گیر
  • فلنج و مهره ماسوره
  • مغزي و تبديل

کلکتور مکش و دهش:

ورود ی پمپ ها به کلکتــور مکش متصل می شونــد و سیال از طریــق این  کلکتــور وارد پمپ ها می شود. خروجی پمپ ها از طریق اتصالات و شیر آلات و فلنجها به کلکتور دهش متصل می شوند و سیال از طریق این کلکتــور خارج میشود. در مصارف آبرسانی کلکتور ها  باید گالوانیزه باشند تا از نظر بهد اشتی مورد تائید باشد. در سیستم هــای آتش نشانی کلکتور ها باید از نوع بد ون درز و قادر به تحمل فشار بالا  باشند.

شیر فلکه: هنگامیکه بخواهیم یکی از پمپ ها را برای تعمیر یا به هر د لیل دیگری از مد ار خارج کنیم از شیرهـای فلکـــه برای قطع جریان سیـــال استفاد ه می کنیــــم. معمولا برای ابعــــاد بزرگ از شیرفلکه های  چد نی و برای ابعاد کوچک از شیرفلکه های برنجی استفاد ه می شود.

شیر یکطرفه: برای جلوگیری از برگشـت آب به پمپ و جلوگیری از صد مــه رساند ن ضربــه احتمالی از شیر یکطرفه استفاد ه می کنند .

صافی: در بسیاری موارد سیال مورد استفـاد ه برای مصرف،  حاوی ذرات ریز یا اجسامــی است که حتما باید از ورود آنها به پمپ جلوگیری به عمل آیــد تا به پمپ صد مه ای نرسد. بنابراین از صافــی برای این منظور استفاد ه می شود. د ر سیستم های آتش نشانـی توصیه می شود که برای هر کــد ام از پمپ ها یک صافی جد اگانه د ر نظر گرفته شود تا در صورت بسته شد ن یک خط، بقیه پمپ هـا به کار خود اد امه دهند.

لرزه گیر: به د لیل اینکه بتوانیـــم ارتعاش بوستــرپمپ را به شبکه لوله کشی  منتقل نکنیــم از لرزه گیرد رکلکتور مکش و دهش استفاد ه می کنیم . هنگامی کـــه دبی خروجی از پمپ ها زیاد شـود ارتعاش د ر بوسترپمپ نیز زیاد می شود و به همین د لیل از لرزه گیـــر بصورت جد اگانه د ر هر خــط بوسترپمپ یعنی د ر ورود ی و خروجی هر پمپ استفاد ه می شود.

تابلوی برق و کنترل: تابلوی برق وسیله ای است که سیستم مکانیکی و الکتریکی را هماهنگ می نماید.  طراحی مناسب تابلو می تواند نقش به سزایی در کارکرد مطلوب بوسترپمپ د اشته باشد. تابلو های فرمان باید الکتروموتور ها و پمپ ها را از خطرات احتمالـی نظیر نوسانات شدید د ر شبکــه برق و خشک کار کردن پمپ ها و غیره محافظت کنند.  همچنین تابلو باید از نظر ایمنی نیز مورد تائید باشد . وظیفه کنترلر (PLC)این است که بوسترپمپ را طوری کنتــرل کند که در شبکه مصرف ، فشار و دبی مطلوب ایجاد گرد د و استهلاک نیز د ر پمپ ها بطور مساوی تقسیم گردد .

پرشر سوئیچ: د ر بوستر پمپ هــــــای د ور ثابت از پرشر سوئيچ برای کنترل فشــار حد اقــل و حد اکثر سیستم استفاد ه مي شود و مقد ار محد ود ه فشار مجاز کاری بوسترپمپ را برای واحد کنترل با استفاد ه  از پرشر سوئیچ معین می کنیم.

پرشر ترانسميتر: د ر بوسترپمپ های د ور متغیـر برای کنترل کاملا ثابــت فشار آب فقط يك پرشر ترانسميتر بکار مي رود.
مانومتر: برای اند ازه گیری فشــــار ورود ی بوستــرپمپ، فشار خروجی بوسترپمــپ و فشــار تک تک پمپ ها از مانومتر  استفاد ه می شود.
اتصالات تبد یلی و فلنج ها: برای اتصــال قطعــات مختلف بوسترپمپ به هم از اتصالات و فلنج ها استفــاد ه می شود که بنــا به نوع و حجم بوسترپمپ از اتصالات و فلنج هـــا ی جوشی یا دند ه ای استفاد ه می شود .
شاسی: برای يكپارچـه نمود ن بوسترپمپ، مجموعه الكتروپمپ ها ، بخش مکش ، بخش دهش و تابلوی کنتـــرل و فرمان بر روي يك شاسی اصلـــی نصب مي گرد نـــد. پمپ ها و الکتروموتورهــا باید روی یک شاسی مناسب قرار گیرند تا از ارتعاش و حرکت آنها جلوگیـــری کند . مقاومت شاسی و نوع آن بستگـی به وزن و حجم الکتروموتور ها و پمپ های مصرفی د ر بوسترپمپ دارد .
کوپلینگ: اگر پمپ و الکتروموتور با سیستم کوپلینگ د ر خارج از پمپ کوپله گرد د برای اتصال پمپ به الکتروموتورنیاز به کوپلینگ می باشد.این کوپلینـــگ متناسب با قطـــر شافت الکتروموتور و پمـــپ می باشد.   استفاد ه از گارد کوپلینگ برای رعایت مسائل ایمنی اجباری است.

در مقاله نحوه عملکرد بوستر پمپ آبرسانی با مفاهیم کلی بوستر پمپ ها همچنین انواع آنها و کاربرد هر کدام آشنا شدیم همچنین در خصوص نحوه عملکرد  انواع بوستر پمپ ها اطلاعات مفیدی بدست اوردیم امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله تا حد مطلوبی اطلاعات شما عزیزان را در زمینه بوستر پمپ ها افزایش دهیم .

شرکت پیشگامان شوفاژ ایرانیان ، با بیش از نیم قرن تجربه ارائه دهنده انواع سیستم های گرمایشی، سرمایشی و تهویه مطبوع  با بهترین قیمت ، بهترین کیفیت و بالاترین تخفیف !

خریدی مطمئن و هوشمندانه ای را با شوفاژ ایران تجربه کنید . 

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید .

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

5/5 - (1 امتیاز)