چیلر جذبی چیست و چگونه کار می کند؟ این سوال، ممکن است که ذهن اغلب شما مخاطبین گرامی را به خود مشغول نماید. باید بگوییم که به ماشینی که توسط منابع گرمایی اقدام به سرد نمودن آب و ارسال آن به واحدهای ساختمانی با هدف خنک کاری مینماید، چیلر جذبی گفته می شود. چنانچه قصد آشنایی با نحوه کارکرد چیلر جذبی و کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این دستگاه را دارید، در ادامه همراه ما باشید.

انواع چیلر جذبی:

چیلر جذبی دارای دو نوع تک اثره و دو اثره می باشد. بنابراین در رابطه با نحوه کارکرد چیلر جذبی باید بگوییم که بستگی به نوع آن دارد. بدین معنی که هر یک از چیلر جذبی تک اثره و دو اثره دارای کارکرد متفاوتی از یکدیگر می باشند. در ادامه به توضیح هر یک از دستگاه های مذکور می پردازیم:

  • چیلر جذبی تک اثره:
    آب مقطر در چیلر جذبی تک اثره با استفاده از تبخیر و تقطیر، گرما را جذب می کند. این نوع از چیلر جذبی از دو بخش تشکیل یافته است که اواپراتور و ابزوربر در قسمت پایینی آن قرار دارند. از آنجایی که فشار مطلق این بخش تنها یک درصد از فشار اتمسفر می باشد، سبب به جوش آمدن مبرد در دمای کمتری از آب وارد شده به چیلر می شود.
  • چیلر جذبی دو اثره:
    نحوه کارکرد چیلر جذبی دو اثره کمی متفاوت تر از چیلر جذبی تک اثره می باشد. زیرا محلول لیتیوم طی عبور از دو مرحله، با غلیظ شدن در ژنراتور دمای بالا و پایین، راندمان فرآیند را افزایش می دهد. به طور کلی، چیلرهای جذبی دو اثره یکی از کاربردی ترین سیستم های تهویه هوای مطبوع محسوب می شوند. زیرا سبب جلوگیری از هدررفت انرژی شده و میزان مصرف آن را کاهش می دهند.

مهمترین اجزا در چیلر جذبی:

نحوه کارکرد چیلر جذبی با توجه به اجزا و قطعات آن تعیین می شود. چیلر جذبی متشکل از ۶ بخش اصلی است که هر یک دارای عملکرد مختص به خود می باشند. از جمله مهمترین این اجزا، میتوان به موارد ذیل اشاره نمود:
●اواپراتور
●ابزوربر
●کندانسور
●ژنراتور
●مبدل ها
●پمپ های محلول
●مبرد

نحوه کارکرد اواپراتور در چیلر جذبی:

یکی از مهمترین اجزای چیلر جذبی، اواپراتور می باشد. چگونگی عملکرد اواپراتور بدین شکل است که با پاشیده شدن مایع مبرد به داخل لوله های اواپراتور و تبدیل آن به بخار، جذب نمودن گرمای مایع مبرد حاصل می شود. در طی این فرایند، مایع مبرد با دمای ۱۲ درجه سانتی گراد به لوله های این قطعه وارد می شود. سپس میتواند تا دمای ۷ درجه سانتی گراد خنک گردد.

نحوه کارکرد ابزوربر در چیلر جذبی:

نحوه کارکرد چیلر جذبی همانطور که در بالا نیز اشاره شد، در اجزا و قطعات آن خلاصه می شود. ابزوربر ماده جاذبی به نام لیتیم بروماید دارد که بخار مبرد تولید شده در قسمت اواپراتور را به خود جذب می کند. نحوه عملکرد ابزوربر در چیلر جذبی بدین ترتیب است:

●ابتدا محلول لیتیوم بروماید، بخار آب تولید شده را جذب می کند.

●حرارتی که در نتیجه تبخیر آب به وجود می آید، در فضای ابزوربر رها می شود.

●در نهایت، حرارت رها شده با استفاده از آب سرد جاری موجود در لوله های ابزوربر از فضای چیلر جذبی بیرون می رود.

نحوه کارکرد ژنراتور در چیلر جذبی:

از جمله وظایف ژنراتور، غلیظ سازی محلول لیتیوم بروماید می باشد. ژنراتور که در بخش بالایی چیلر جذبی قرار گرفته است، کارکردهای زیر را انجام می دهد:

●محلول لیتیوم بروماید پس از اینکه از مبدل های حرارتی عبور کرد، وارد لوله های ژنراتور می شود.

●در این مرحله، محلول فوق به صورت مجدد گرم می شود که افزایش غلظت محلول لیتیوم بروماید را در پی دارد.

●در نهایت، با غلیظ شدن ماده لیتیوم بروماید، آب مقطر جذب نخواهد شد که پمپ ابزوربر آن را ژنراتور ارسال می کند.

بررسی نحوه عملکرد چیلر جذبی:

نحوه کارکرد چیلر جذبی بدین شکل می باشد که پس از وصل شدن آب و لیتیوم بروماید به مبدل حرارتی، به ژنراتور پمپ اتصال می یابند. پس از آن، مخزن مناسب ژنراتور و جمع کردن آب و لیتیوم بروماید در خود، سبب می شود که منبع گرمایی موجود در لوله ها به ژنراتور وارد شوند. در این مرحله جداسازی لیتیوم بروماید از آب صورت می گیرد. پس از مرحله مذکور، پمپ شدن لیتیوم بروماید به مبدل حرارتی و محفظه جاذب انجام می شود و بخار آب اواپراتور را به خود جذب می کند. با استفاده از جریان آب برج خنک کننده ای که در کندانسور وجود دارد، بخار آب ژنراتور تقطیر و در سینی جمع می شود. پس از طی مراحل بالا، آب حاصل به اواپراتور منتقل می شود و اسپری آن بر روی لوله های آب مدار سرمایش صورت می گیرد. سپس حرارتی که در آب سرد موجود در مدار سرمایشی وجود دارد، موجب کاهش دمای آب از ۱۲ درجه سانتی گراد تا ۷ درجه می شود. مرحله بعدی، شامل جذب بخار آب به محلول لیتیوم بروماید و انتقال آن به ژنراتور می باشد. در نهایت با تبدیل محلول به بخار و وارد شدن آن به کندانسور، بخار آب تقطیر می شود. پس از طی تمامی مراحل، آب به اواپراتور و لیتیوم بروماید نیز به جاذب
وارد می شود.

سخن پایانی:

یکی از انواع چیلرها، چیلر جذبی می باشد که استفاده از سوخت حرارتی، آن را به یکی از چیلرهای پرطرفدار در سیستم های تهویه مطبوع تبدیل نموده است. چیلر جذبی از اجزا و قطعات متعددی تشکیل یافته است که هر یک وظیفه خاصی را بر عهده دارند. در این مقاله سعی نمودیم که در رابطه با نحوه کارکرد چیلر جذبی، مطالب مفیدی را در اختیار شما همراهان قرار دهیم. امیدواریم که اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کرده باشید.

سوالات متداول درباره نحوه کارکرد چیلر جذبی:

۱. قیمت چیلر جذبی چگونه تعیین می شود؟

قیمت چیلر جذبی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله مهمترین این فاکتورها، برند و ظرفیت آن می باشد.

۲. چیلر جذبی خانگی چیست؟

چیلر جذبی خانگی با نام مینی چیلر هوا خنک نیز شناخته می شود که در آپارتمان ها کاربرد دارد.

۳. مزایای چیلر جذبی چیست؟

سهولت استفاده، انعطاف پذیری، کاهش هزینه ها و …

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید