امروزه با وجود شهرهای شلوغ و برج های سر به فلک کشیده مشکل آب به مراتب بیشتر خودنمایی می کند. استفاده از پمپ با این شرایط کارساز نمی باشد. بنابراین تدابیر جدیدی باید به کار گرفت. بنابراین استفاده از بوستر پمپ آبرسانی توصیه بهتری می باشد. ما در این مقاله مطالبی در خصوص مهمترین نکات استفاده از بوستر پمپ را بیان می کنیم تا بهترین بوستر پمپ را تهیه کنید.

نکات استفاده از بوستر پمپ چیست؟

در ابتدای مطالب باید با تفاوت پمپ و بوستر پمپ آب آشنا شوید و در حین استفاده از بوستر پمپ متوجه کارایی بالای آن شوید. بوسترپمپ چیست؟  بوسترها میزان گردش و جریان آب را تحت کنترل دارند. واحدهایی که بوستر پمپ در آن ها تعبیه شده است در آن  ها آب به طور یکسانی آبرسانی می شود. از مزایای بوستر این  است که با وجود پمپ آب خانگی نیز ساکنین با افت آب مواجعه می شدند اما با نصب یک بوستر پمپ هر واحد که شیر آب خانه را باز کند یکی از پمپ ها به صورت خودکار فعال می شود و آب را با یک فشار تنظیم شده ای به واحد های  مورد نظر می رساند. در مهمترین نکات استفاده از بوستر پمپ باید به قطعات تشکیل دهنده آن، چک کردن نصب بوستر پمپ  و بسیاری از موارد دیگر توجه کنید.

قطعات تشکیل دهنده بوستر پمپ

در بین دستگاه های بوستر پمپ نیز انواع مختلفی وجود دارد و هر کدام از آن ها با ساختار مرتبط با دستگاه، قطعاتشان متفاوت است. اما یک مجموعه ثابت از قطعات در همه ی بوستر پمپ ها یکسان می باشد. ما برای راحتی کار در مهمترین نکات استفاده از بوستر پمپ مهمترین تجهیزات آن ها را ذکر می کنیم که عبارتند از:

  • الکترو پمپ ها
  • وجود یک شاسی که نگهداری قطعات را بر عهده دارند.
  • کلکتور رانش و مکش
  • تابلو کنترل که ایجاد هماهنگی بین پمپ ها ی متعدد و کنترل آن را نیز بر عهده دارد.
  • وسایلی برای کنترل فشار

مواردی که جزو مهمترین نکات استفاده از بوستر پمپ در هنگام نصب آن ها هستند را حتما مورد بررسی قرار دهید تا برعملکرد بوستر پمپ نیز تاثیر گذار باشد.

مهم ترین موارد در نصب بوستر پمپ

در اینجا موارد مهم نصب بوستر پمپ را بیان می کنیم.

  • محلی که برای نصب بوستر پمپ آماده کرده اید را مورد بررسی قرار دهید.
  • دستور العمل های محلی را مورد بررسی قرار دهید.
  • برای نصب دقت کنید که محل مورد نظر واقعا نیاز به پمپ دارد یا بوستر پمپ
  • محاسبات اولیه را برای انتخاب و خریداری کردن بوستر پمپ مورد بررسی قرار دهید. تا متناسب ترین نوع بوستر پمپ را انتخاب کنید.

با توجه به نکات استفاده از بوستر پمپ حتما اجزای یک سیستم بوستر پمپ را مورد بررسی قرار دهید. تا در حین نصب دچار مشکل نشوید. ما برای شما اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ را به صورت تیتروار بیان می کنیم که شامل موارد ذکر شده در زیر هستند:

  • پمپ و موتور
  • صافی
  • شیرهای قطع جریان
  • مخزن هیدروپنوماتیک
  • تجهیزات کنترلی
  • لوله و اتصالات
  • شیر کاهش فشار
  • لرزه گیر
  • شاسی
  • تابلو کنترل و فرمان
  • کلکتور

در هنگام نصب بوستر چه نکاتی باید رعایت شود؟

مهمترین نکات استفاده از بوستر پمپ که به آن دقت داشته باشید از مواردی در بازدید و نگهداری دوره ای از بوستر پمپ می باشند. با ثبت این پارامترها شرایط پمپاژ در طول یک بازه زمانی به شما کمک شایانی می کند. نکات مهمی که در هنگام بازدید دوره ای از بوستر پمپ باید مورد بررسی قرار دهید به شرح زیر هستند:

آمپرمصرفی بوستر پمپ

از ساده ترین و مهم ترین المان های قابل اندازه گیری توان مصرفی بوستر پمپ می باشد که از دو طریق ( تابلوی پمپ، آمپر متر انبری) قابل اندازه گیری هستند.

فشار مکش بوستر پمپ

در صورتی که از طریق فشار سنج فشار مکش بوستر پمپ را اندازه گیری کردید در صورت کافی نبودن فشار مکش کاویتا سیون رخ می دهد.

فشار رانش

محل نصب درست این قطعه در عملکردش تاثیر مهمی دارد. در محل هایی که تجمع حباب های هوا و رسوبات ته نشین شده اند اصلا جای مناسبی برای نصب فشار رانش بوستر پمپ نمی باشد. در مرکز لوله و به صورت عمود بر لوله بهترین حالت نصب است.

دبی بوستر پمپ

از طریق کنتور یا فلومترهای اولتراسونیک مورد اندازه گیری قرار می گیرند. مطلع شدن از مقدار دبی بوستر پمپ به درک شرایط پمپ کمک می کند.

کنترل ارتعاشات بوسترپمپ

با کنترل کردن صداهای برخواسته در شروع کار بوستر پمپ ها از بروز مشکلات عمده و آسیب در بوستر پمپ جلوگیری به عمل می آید.

کنترل نشتی از اتصالات

اگر نشتی در بوستر پمپ ها و یا از لوله ها مشاهده کردید به علت آسیب وارد شده بر سیل مکانیکی می باشد. در هر بار چک کردن دوره ای بوستر پمپ ها این مورد را حتما مورد بررسی قرار دهید.

مشخصات سیال دما و ذرات

حتما از سیال داخلی بوستر پمپ که متناسب با پمپ تعبیه شده است مطمئن شوید. این سیال ها از نظر کلر خرندگی، دما و ذرات معلق مورد بررسی قرار می گیرند.

کنترل مایع در مخازن

کنترل سطح مایع موجود در مخازن که شامل مکش و رانش هستند بررسی می شوند تا در امر پمپاژ اختلال ایجاد نشود.

کلام آخر

با توجه به ویژگی هایی که بوستر پمپ ها از ان ها برخورار هستند، از آن ها برای مصارف برج و ساختمان های پر جمعیت استفاده می شود. علت استفاده کردن از بوستر پمپ ها در این می باشد که در صورت همزمان استفاده کردن چندین نفر از آب هیچ کس دچار کمبود و یا افت فشار آب نمی شود. با بررسی قرار دادن دوره ای از بوستر پمپ نصب شده از هزینه های گزاف در دفعات دیگر پیشگیری کنید.

سؤالات رایج نکات استفاده از بوستر پمپ

  1. کاویتاسیون چیست؟
    از خطرناک ترین حالت های که برای یک پمپ رخ داده است حالت کاویتاسیون می باشد. این پدیده موجب از بین رفتن پره های بوستر پمپ می شود. از صداهای ایجاد شده در پدیده کاویتاسیون در ال به صورت منقطع می باشد و بعد شبیه برخورد گلوله هایی به یک سطح فلزی است. با این شرایط گفته شده راندمان کار بوستر پمپ به شدت کاهش پیدا می کند.
  2. راه کار جلوگیری از پدیده کاویتاسیون چه می باشد؟
    خطوط ورودی پمپ کوتاه باشند. پمپ تا جای که امکان دارد نزدیک به مخزن نصب گردد. در خط ورودی از حداقل اتصالات استفاده شود. با اجرای این موارد پدیده کاویتاسیون را دور می زنید.
  3. کدام بوستر به صورت بهینه عمل می کند؟
    بوستر پمپ های دور متغیرمعمولا عملکرد خوبی ارائه می دهند.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید