پمپ آب یکی از مهمترین تجهیزاتی است که در ساختمان‌ها وجود دارد و به تامین آب مصرفی اعضای ساختمان می پردازد. در برخی از موارد به دلایل گوناگونی پمپ آب با خرابی روبرو شده و نیاز به تعمیر دارد. سوال رایجی که در رابطه با تعمیر پمپ آب وجود دارد، این است که هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر؟ برای رسیدن به جواب این سوال در ادامه با ما همراه باشید.

هزینه تعمیر پمپ آب در ساختمان به عهده چه کسی است؟

یکی از مشکلات و دغدغه هایی که در بین صاحبان ملک و مستاجران وجود دارد، این است که هزینه تعمیر برخی از تجهیزات ساختمان اعم از پمپ، به عهده چه کسی می باشد. این سوال همیشه وجود دارد که هزینه های تعمیراتی را چه کسی باید پرداخت کند، مستاجر یا صاحب خانه؟ امروزه با توجه به هزینه زیاد این تعمیرات، این اتفاق یک معضل بزرگ به حساب می آید که همیشه مستاجر و مالک بر سر آن به مشکل می خورند. پس بهتر است که به جواب درستی در رابطه با هزینه تجهیزات تعمیراتی در ساختمان دست پیدا کنید.

بهتر است بدانید که با توجه به ماده 486 قانون مدنی، آنچه که در یک ساختمان در قانون تملک ساختمان آمده است باید اجرا گردد. پس مستاجر وظیفه دارد تا ملکی را که اجرا می کند تا پایان قرار داد به اضافه تمامی تجهیزاتی که دارد صحیح و سالم تحویل دهد. پس اگر در طول مدت اجاره مشکلی برای ملک یا تاسیسات موجود در آن رخ دهد، هزینه تعمیرات آن باید پرداخت گردد. اختلاف نظر در بین موجر و مستاجر در برخی از موارد باعث بروز مشکلاتی می شود که باید به آن ها توجه کنید.

هزینه تعمیر پمپ آب در ساختمان به عهده چه کسی است؟

عهده دار هزینه تعمیر پمپ آب در ساختمان

هزینه و مخارج تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر؟

همانطور که ذکر شد، سوال رایجی که در رابطه با انجام خدمات تعمیراتی در ساختمان وجود دارد، این است که هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر؟ بهتر است بدانید که برای تعمیرات و کلیه مخارجی که در یک ساختمان وجود دارد، قوانین مهمی وضع شده است که باید طبق آن ها عمل کرد. در اصل طبق ماده 486 قانون مدنی هزینه تعمیر پمپ آب آسیب دیده در عین مستاجره برای امکان انتفاع به عهده مالک می باشد. این قانون در صورتی برعکس عمل می کند که شرط خلاف شده یا عرف بلد در آن بر خلاف آن جاری شده باشد.

بنابراین بهتر است بدانید که در پاسخ به سوال اینکه هزینه تعمیر پمپ آب به عهده کیست، باید گفت که مالک وظیفه دارد ملک را سالم و بدون هیچ ایرادی در اختیار مستاجر قرار دهد. به این ترتیب همچنین باید تمامی هزینه های مربوط به تعمیرات را قبول کند. مگر اینکه چیزی خلاف این موضوع در قرار داد ثبت شود و یا در ابتدا توافق کرده باشند. در واقع صاحب خانه باید برای حفظ کردن ملک خود تلاش کند و اگر عیب و نقص ملک را برطرف نکند، مستاجر می تواند برای فسخ قرار داد اقدام کند. ولی لازم است بدانید که حق فسخ قرار داد برای مستاجر تنها در زمانی امکان پذیر است که مالک برای انجام تعمیرات اقدامی انجام ندهد.

تعمیر پمپ بدون اجازه مالک چه شرایطی دارد؟

شرایط تعمیر پمپ بدون اجازه مالک

تعمیر پمپ بدون اجازه مالک چه شرایطی دارد؟

همانطور که در پاسخ به سوال اینکه هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر؟ گفتیم به عهده مالک است، حال سوال پیش می آید که آیا مستاجر بدون اجازه مالک برای تعمیرات می تواند اقدام کند یا خیر. بهتر است بدانید که مواقعی که پمپ آب با خرابی روبرو می شود، مستاجر باید آن را با مالک خود در میان بگذارد تا مالک برای تعمیر آن اقدام نماید. همچنین مستاجر باید به مالک خود تقاضای حل مشکل کند؛ چرا که نمی تواند بدون اجازه مالک در این رابطه اقدامی انجام دهد.

اگر مستاجر بدون آنکه به صاحب خانه خود اطلاع دهد برای تعمیرات دست به کار شود، با توجه به قوانینی که در ماده 502 قانون مدنی گذاشته شده است، نمی تواند برای آن حقی طلب کند. چرا که نباید برای حل مشکل عجله می کرد و باید ابتدا با صاحب خانه خود مشورت می کرد و شرایط را برای او بازگو می کرد. همچین اگر صاحب خانه موافقت نکند، مستاجر باید صبر کرده و در این باره اقدامی انجام ندهد.

در این صورت اگر مالک برای تعمیر پمپ آب بی توجهی کند، و برای حل مشکل اقدامی انجام ندهد، مستاجر می تواند به راحتی درخواست تعمیر پمپ آب را به وسیله مالک به دادگاه ارائه دهد. همچنین همانطور که ذکر شد می تواند برای فسخ کردن قرارداد اقدام کند. بهترین پیشنهاد این است که در زمان عقد قرارداد بر سر هزینه تعمیرات به توافق برسید تا در زمان بروز مشکل با مالک به اختلاف نخورید.

مخالفت مستاجر برای تعمیرات پمپ آب

شرایط مخالفت مستاجر برای تعمیرات پمپ آب

مخالفت مستاجر برای تعمیرات پمپ آب

با توجه به اینکه اغلب افراد سوال می کنند هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر؟ اکنون دیگر متوجه شدید که هزینه تعمیرات ساختمانی به عهده مالک است. ولی در برخی از مواقع مستاجر برای تعمیرات لازم مخالفت می کند. با توجه به قانون وضع شده، مالک می تواند به شورا حل اختلاف مراجعه کرده و از مستاجر شکایت کند. به این صورت می تواند با حکم دادگاه به انجام تعمیرات لازم بپردازد.

سخن پایانی

در مقاله هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر؟ درک کردید که مالک صاحب اختیار همه چیز است. به همین دلیل هزینه تعمیرات نیز به عهده او می باشد. بهتر است که قبل از هر چیزی مالک را در جریان همه چیز قرار دهید.

سوالات رایج هزینه تعمیر پمپ آب با مالک است یا مستاجر؟

  1. در صورت مخالفت صاحب خانه برای تعمیر پمپ آب چه باید کرد؟
    می توان طبق قانون وضع شده برای انجام تعمیرات به دادگاه مراجعه کرد و یا به فسخ قرار داد پرداخت.
  2. در صورت مخالفت مستاجر برا تعمیر پمپ آب چه باید کرد؟
    مالک می تواند طبق قوانین وضع شده، با نامه دادگاه تعمیرات لازم را انجام دهد.
  3. آیا مستاجر بدون اجازه مالک می تواند برای تعمیرات پمپ آب اقدام کند؟
    خیر. مستاجر موظف است عجله نکند و ابتدا برای رضایت صاحب خانه خود صبر کند و با او تماس بگیرد. در غیر این صورت نمی تواند هیچ حقی طلب کند.
3.8/5 - (6 امتیاز)