پمپ آب ساختمان ممکن است در اثر علل مختلفی، دچار مشکلاتی شده یا به طور کلی از کار بیفتد. هوا گرفتن پمپ آب یکی از این اشکالات است که سبب از کار افتادن آن می شود. به دلیل این که در چنین شرایطی، پمپ آب قادر به مکش و دهش آب نخواهد بود، لازم است که هر چه سریع تر نسبت به هواگیری آن اقدام شود. شاید سوالی که برایتان مطرح شود این باشد که هواگیری پمپ آب چگونه است؟ در این مقاله قصد داریم به نشانه ها و دلایل هوا گرفتن پمپ آب و همچنین نحوه هواگیری آن اشاره کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

نشانه ها و علائم هوا گرفتن پمپ آب چیست؟

در صورت هوا گرفتن پمپ آب، ادامه فعالیت برای آن غیر ممکن خواهد بود. بدین معنی که با وجود کار کردن پمپ، قادر به مکش آب نخواهد بود. این موضوع ربطی به کیفیت پمپ آب ندارد. زیرا وظیفه پمپ، پمپاژ آب می باشد و در زمان ایجاد اختلال در فرایند کار، قادر به انجام عملیات پمپاژ نیست. زمانی که مقدار هوای موجود در داخل شبکه پمپ بیش از حد مجاز باشد، بایستی عمل هوا گیری پمپ آب را انجام داد. عوامل بسیاری در موضوع هوا گرفتن پمپ، دخالت دارند و قبل از هواگیری آن، بایستی ابتدا علل این موضوع را مشخص نمود.

علل هوا گرفتن پمپ آب خانگی چیست؟

همانطور که گفتیم قبل از اقدام برای هواگیری پمپ آب، بایستی دلایل این موضوع روشن شود. عوامل بسیاری سبب هوا گرفتن پمپ می شوند که در ذیل به چند مورد از آنها، اشاره می کنیم:

  • ایراد داشتن واشر یا اورینگ پمپ
  • تمام شدن آب مخزن و کار کردن خالی پمپ
  • شکستگی یا ایجاد ترک در پمپ یا لوله ها
  • یخ زدگی پمپ
  • اشکالات موجود در اتصالات و ارتفاع تنظیم پمپ
  • و…

چگونگی هواگیری پمپ آب خانگی

به عملیاتی که خلا و هوا از لوله ها گرفته و تخلیه می شود، هواگیری پمپ آب خانگی گفته می شود. این هوا با قرارگیری در درون پمپ، مانع پمپاژ آن شده و بایستی نسبت به تخلیه آن اقدام شود. در اصطلاح به عملیات خارج کردن هوا از پمپ، هواگیری پمپ آب گفته می شود. در ادامه محتوا به بررسی نحوه هواگیری پمپ می پردازیم.

در مرحله اول هواگیری پمپ، شامل آماده کردن مقداری آب است.

خود آب از جمله نیازهای اساسی برای هواگیری پمپ آب به شمار می رود. پس ارتفاع پمپ آب برای هواگیری را مشخص کرده و میزان آب مورد نیاز برای هواگیری را تعیین کنید. در صورتیکه عملیات هواگیری از مخزن آب در مجاورت پمپ صورت بگیرد، به دلیل کوتاه بودن مسیر یک پارچ آب کافی می باشد. ولی هنگام قرارگیری پمپ آب در مسیر چاه، لزوم استفاده از شیلنگ برای تامین آب ضروری است.

مرحله دوم، قطع برق پمپ آب و کاهش فشار لوله ها

قطع برق پمپ در اولویت کار شما قرار دارد. زیرا برخی از مدل های پمپ آب به صورت اتومات می باشد و به صورت ناگهانی ممکن است که فعالیت خود را شروع کند. برای کاهش فشار لوله ها نیز شیر آب را باز کنید. باز کردن شیر آب، موجب خالی شدن آب لوله های ساختمان می شود. دقت داشته باشید که عدم انجام این کار، مشکلات بسیاری را به وجود می آورد. از جمله خروج پرفشار آب و ورود آن به مسیر برق پمپ یا خیس کردن شما‌.

مرحله سوم هواگیری پمپ آب

معمولا محل آب ریز یا پرایم در اغلب پمپ های جت در مکان استانداردی می باشد. این ورودی شکل شش ضلعی یا مربع دارد. لوله پلاستیکی نیز به طور مستقیم در بالای مکانیسم قرار گرفته است‌. پس ابتدا آن را با آچار فرانسه شل کنید. پس از برداشتن درب پرایم، همه آب را با استفاده از قیف یا وسیله دیگر داخل سوراخ بریزید. فرایند ورود آب به اتاق پروانه پمپ و لوله خروجی، بایستی به قدری ادامه یابد که در نهایت وارد لبه شش ضلعی یا مربع شود. سپس کمی برای تخلیه شدن هوای موجود در مسیر، صبر کنید. ابتدا حباب های آب موجب هدایت آب با سرعت به سمت پایین می شوند که ادامه آن، سبب کاستن میزان حباب ها می گردد. پس از اتمام این مراحل، اندکی منتظر بمانید و از تخلیه شدن تمامی هوا مطمئن شوید. سپس در مرحله آخر، درب پرایم را ببندید.

مرحله چهارم هواگیری پمپ آب

پس از بستن درب پرایم، والو خروجی آب را باز نموده و برق پمپ را متصل کنید. پس از هواگیری پمپ آب، فشار گیج پمپ افزایش یافته و صعود خوبی را از روی صفر، ارائه می دهد. همچنین صدای خشک و خسته پمپ به صدایی نرم و روان تبدیل می شود. علاوه بر این، پمپ آب بایستی قادر به مکش خوب بوده و فشار آب در لوله ها نیز افزایش پیدا کند. دقت کنید که در صورت هواگیری کامل پمپ آب، نیازی نیست که دوباره مراحل هواگیری را انجام دهید. ولی در صورت خشک کار کردن مجدد پمپ و عدم مکش خوب آب، لازم است که دوباره تمامی مراحل هواگیری را انجام دهید.

نتیجه گیری

در این محتوا سعی نمودیم شما همراهان را با دلایل هواگرفتن پمپ آب و نحوه هواگیری آن آشنا کنیم. به یاد داشته باشید که هوا گرفتن پمپ آب به صورت مداوم، بیانگر وجود نقص فنی در آن است. پس پیشنهاد می کنیم که در صورت هوا گرفتن مستمر پمپ آن، نسبت به تعمیر و رفع عیب آن اقدام کنید.

سوالات متداول هواگیری پمپ آب چگونه است؟

  1. چه زمانی پمپ نیاز به هواگیری دارد؟
    قبل از نصب و استفاده برای اولین بار، در شرایطی که هیچ شیری باز نبوده و پمپ به طور مداوم کار می کند، زمان روشن بودن پمپ ولی عدم مکش درست آب، لرزش و صدای زیاد پمپ و…
  2. علت هوا گرفتن مداوم پمپ آب؟
    وجود مشکلات فنی در پمپ، یکی از دلایل هوا گرفتن مداوم آن است. همچنین نصب نمودن بدون منبع پمپ نیز در هوا گرفتن مستمر آن، تاثیر بسیاری دارد. بنابراین در صورتیکه پمپ آب شما به صورت مداوم دچار هوا گرفتن می شود، به این موارد توجه کنید.
  3. پمپ آب هر چند وقت یکبار نیاز به هواگیری دارد؟
    هواگیری پمپ تنها بعد از راه اندازی اولیه آن انجام می شود. مگر اینکه هر چند سال یکبار، پمپ دچار هواگرفتن شود.
3/5 - (1 امتیاز)