همانطور که اطلاع دارید پمپ های آب دارای مدل های مختلف با کاربردها و عملکردهای متفاوتی می باشند که برای موقعیت ها و مکان های مختلفی از آن ها استفاده می شود. هر یک از این پمپ ها دارای پروانه هایی می باشند که باز هم Pump impeller، خود به انواع مختلفی با خصوصیات ویژه ای تقسیم بندی شده است. ما امروز می خواهیم کمی بیشتر با شما دوستان عزیز درباره اینکه پروانه پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟ صحبت کرده و اطلاعاتی در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم.

با شوفاژ ایران تا انتهای محتوای امروز همراه باشید.

پروانه پمپ چیست؟

در یک تعریف ساده و کلی می توان گفت: پروانه پمپ یکی از قطعات دوار چرخنده داخل پمپ های سانتریفیوژی می باشد.

این قطعه در واقع این قابلیت را دارد که انرژی را از موتور پمپ به مایع مورد نظر منتقل کند.

بنابراین می تواند اینگونه عنوان کرد که، Pump impeller از پره هایی که از ورودی باز آن در مرکز پروانه به سمت بیرون می رود تشکیل شده است که در زمان چرخش با یک نیروی گریز از مرکز، مایع مورد نظر را از محفظه به سمت محل تخلیه هدایت می‌کند.

در این بخش از مقاله پروانه پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟ نیاز است به این نکته اشاره کنیم که Pump impeller دارای تیغه های مورب و شعاعی می باشند که در دو نوع باز و بسته تولید می شوند.

پروانه هایی که در پمپ آبرسان طراحی و قرار گرفته اند دارای روپوشی می باشند که در قسمت پشتی Pump impeller قرار گرفته اند.

در حقیقت این تیغه مهم ترین بخش پروانه به شمار می آیند که ارتفاع آن ها تعیین کننده کاربرد هر پروانه می باشد.

انواع پروانه پمپ

پروانه پمپ چیست؟

انواع Pump impeller

در بخش مقدمه مربوط به مقاله پروانه پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟ به این موضوع اشاره کردیم که Pump impeller، خود دارای انواع مختلف با خصوصیات خاص و منحصر به فرد خود می باشند.

هر یک زا انواع پروانه پمپ با توجه به خصوصیات و ویژگی هایی که دارند باعث می شوند پمپ ها کاربردهای خاصی داشته باشند و از آنجا که پروانه‌ها نقش حیاتی در عملکرد پمپ گریز از مرکز دارند، بنابراین نوع و اندازه پروانه عامل مهمی در مشخصات و ویژگی‌های پمپ است.

در ادامه می خواهیم اشاره ای به انواع Pump impeller داشته و درباره هر یک از آن ها به اختصار اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

  • پPump impeller باز
  • پروانه نیمه باز
  • Pump impeller بسته
  • پروانه پمپ گردابی
  • پروانه برشی

Pump impeller باز

اولین نوع از انواع Pump impeller که در این بخش می خواهیم کمی درباره آن با شما صحبت کرده و اطلاعاتی در اختیارتان قرار دهیم پروانه پمپ باز می باشد.

این نوع پروانه دارای پره هایی است که از هر دو طرف باز و آزاد و بدون هیچ پوششی می باشند.

با توجه به این مسئله که هیچگونه محافظی در اطراف پره های این Pump impeller وجود ندارد عملکرد ضعیفی دارد و در پمپ های کوچکتر و ارزان قیمت تر که نیاز به فشار کمی دارند بیشتر مورد استفاده می باشد.

پروانه پمپ باز برخلاف Pump impeller بسته این قابلیت را دارد که مقداری جامدات را هم پمپاژ کنند.

پروانه نیمه باز

درباره این نوع از انواع پروانه پمپ باید بگوییم که در اطراف پره های نیمه باز آن یک صفحه محافظ وجود دارد که استحکام مکانیکی آن را افزایش می دهد.

این نوع از پروانه ها کارکرد و عملکری مابین Pump impeller باز و پمپ بسته دارند.

شاید به همین خاطر است که از آن ها برای پمپ هایی در اندازه های متوسط و مقدار کمی جامدات نرم استفاده می شود.

لازم است بدانید که در این نوع پروانه فاصله بین پره‌ها و محفظه پمپ باید کم باشد تا کارایی و عملکرد بهتری داشته باشد.

Pump impeller

انواع Pump impeller

Pump impeller بسته

در ادامه مقاله پروانه پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟ می خواهیم شما را به سومین نمونه از انواع Pump impeller آشنا کنیم.

پروانه پمپ بسته از نمونه Pump impeller هایی است که از دو طرف بسته می باشد و از استحکام بالایی برخوردار می باشد.

این نوع پروانه از پیچیدگی بیشتری نسبت  به دو Pump impeller قبلی برخوردار می باشد و به همین خاطر است که نسبت به آن دو کمی گران قیمت تر می باشد.

پروانه پمپ بسته از معروف ترین گزینه ها می باشد که برای پمپ های بزرگ که مایعات تمیز را منتقل می‌کنند گزینه بسیار مناسبی به شمار می آید.

دلیل آن هم این است که بسته بودن هر دو طرف این Pump impeller ویژگی مثبتی است که در برخورد با سیالات آلوده و جامداتی که مستعد گرفتگی هستند و ممکن است در کار اختلال ایجاد کنند بسیار موثر است.

Pump impeller گردابی

بر خلاف سه پروانه قلبی که در پاراگراف های قبلی به شما معرفی کردیم این نوع از انواع پروانه پمپ کانالی نیستند.

Pump impeller گردابی ظاهری شبیه به پروانه نیمه باز دارد ولی بین پره های آن فضای بیشتر حکم فرما می باشد و عملکرد بسیار متفاوت تری هم دارد.

طراحی این پروانه‌ها به گونه‌ای است که برای مایعات آلوده حاوی مقداری جامد و ذرات ریز معلق در مایع مناسب می‌باشد.

این نوع Pump impeller این قابلیت را دارند که همزمان با کشیدن مایع به داخل، یک گرداب خلائی ایجاد می‌کند که مواد جامد را از پره‌ها دور می‌کند و به این ترتیب از آسیب رسیدن به قطعات داخلی جلوگیری می‌نماید.

پروانه برشی

آخرین نمونه از Pump impeller که می خواهیم در این بخش به شما معرفی کنیم، پروانه برشی است.

این پروانه های شبیه به پرانه گردابی می باشند. یعنی متناسب با مایعات آلوده حاوی جامدات طراحی شده‌اند و تفاوت آن‌ها در پره‌های آن ها است.

این پروانه ها در حقیقت برشی شبیه به قیجی تیز دارند و مواد جامد را قبل از اینکه به پمپ ورود پیدا کنند خرد کرده و از بین می برند.

نحوه عملکرد پروانه

حال که دانستید Pump impeller چیست و چه کاربردی دارد؟ با انواع آن و کاربرد و عملکرد هر یک از آن ها نیز به اختصار آشنا شدید نوبت به آن است که درباره عملکرد خود پمپ پروانه ای هم کمی بیشتر بدانید.

عملکرد Pump impellerدر پمپ های گریز از مرکز بدین صورت است که برای کار از انرژی چرخشی مورد استفاده می باشند.

در این نوع از پمپ ها به کمک پرواه پمپ که دارای سرعت و چرخش بالایی می باشند سیالات و بعضی جامدات در امتداد محور خود وارد می شوند.

در نتیجه به وسیله همین پره ها با استفاده از نیروی گریز از مرکز به سمت خروجی پمپ هدایت می شوند.

پروانه پمپ چیست؟

عملکرد پروانه پمپ

در نهایت اینکه

سعی ما بر این بود تا امروز و در این مقاله هر آنچه که نیاز است درباره پروانه پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟ بدانید را هر چند مختصر در اختیارتان قرار دهیم.

امید است که موارد عنوان شده برایتان مفید و موثر بوده باشند.

شما دوستان عزیز می توانید جهت کسب اطلاعات و راهنمایی های بیشتر با مشاوران و کارشناسان فروش ما از طریق سایت shofazhiran.com در ارتباط باشید.

سوالات مربوط به پروانه پمپ چیست و چه کاربردی دارد؟

  1. هدف از پروانه ها در پمپ چیست؟
    یک پمپ گریز از مرکز از طریق انتقال انرژی دورانی از یک یا چند روتور محرک به نام پروانه عمل می کند. عمل پروانه باعث افزایش سرعت و فشار سیال شده و آن را به سمت خروجی پمپ هدایت می کند.
  2. کدام پمپ از پروانه استفاده می کند؟
    پروانه جزء دوار در طراحی پمپ گریز از مرکز است که انرژی را از موتور پمپ به سیال منتقل می کند.
  3. چند پروانه در یک پمپ وجود دارد؟
    انواع Pump impeller رایج امروزه پنج طرح پروانه اصلی در ساخت پمپ گریز از مرکز وجود دارد. این نوع پروانه های مختلف با توجه به مزایایی که دارند در انواع مختلف کاربردهای پمپ گریز از مرکز استفاده می شوند.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید