فشار کم آب به خصوص در فصل تابستان رخ می دهد و اغلب مناطق و استان های کشور با نوسانات فشار آب مواجه هستند. به طور یقین فشار کم آب کمی شرایط زندگی را سخت تر می کند که برای رفع مشکل نوسانات فشار آب به ویژه در فصل تابستان  استفاده از بوستر پمپ ضرورت پیدا می کند. اما اینکه چرا بوستر پمپ بهترین راه حل رفع نوسان فشار آب است؟ باید بیان کنیم که بوستر پمپ یک دستگاه مناسب به منظور افزایش فشار آب و میزان آب جاری از شیر آب خانه شما است. بکارگیری بوستر پمپ بهترین راهکار برای رفع نوسان فشار آب است.

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ دستگاهی است که برای افزایش فشار آب استفاده می شود. در برخی از محیط ها و ساختمان هایی که با مشکلات فشار آب مواجه هستند استفاده از بوستر پمپ ضرورت دارد.نحوه عملکرد بوستر پمپ به این شکل است که این دستگاه آب در لوله های آمده از آبرسانی شهری را جذب و از این طریق موجب افزایش سطح دبی می شود و فشار مطلوب آب را تامین می کند. از طرفی در ساختمان های چند طبقه با ارتفاع زیاد، استفاده از بوستر پمپ برای انتقال دادن آب به طبقات بالاتر  ضرورت دارد. با توجه به اینکه نوسان فشار آب  به ویژه در شیرهای خروجی ساختمان موجب تحت تاثیر قرار دادن پمپ آب می شود که این خود به تنهایی مشکل بزرگی است. به همین منظور برای رفع چنین مشکلی در ساختمان ها از بوستر پمپ به منظور یک راه حل مناسب برای رفع نوسان فشار آب استفاده می شود.

 

به طور کلی می توان بوستر پمپ ها را اینگونه بیان کرد که از چندین دستگاه به صورت موازی در کنار هم تشکیل شده است. این دستگاه وظیفه دارد تا فشار آب در لوله ها را کنترل کند و از این طریق موجب ایجاد فشار مطلوب آب در لوله های ساختمان شود.بوستر پمپ به وسیله یک تابلوی کنترل تحت فرمان می‌تواند سطح دبی آب را در بازه‌ی مطلوب و ثابت نگه دارد.

انواع بوستر پمپ

بوسترپمپ با توجه به نیاز آبرسانی و همچنین  نوع آبرسانی مورد استفاده قرار می گیرد. بوستر پمپ  آبرسانی و بوستر پمپ آتش نشانی دارای انواع مختلفی از دور ثابت و دور متغیر است.

بوستر پمپ دور متغیر

در ادامه معرفی بهترین راه حل رفع نوسان فشار آب می توانیم بگوییم که بوستر پمپ دور متغیر یک سیستم معمولی در آبرسانی ساختمان های مسکونی است. در واقع در فضاهایی که نمی توان برای سطح فشار آب مدیریت جامعی در نظر گرفت از این نوع بوستر پمپ استفاده می شود.

به عنوان مثال فرض کنید که می خواهید برای یک ساختمان مسکونی با 100 واحد، فشار آب را در یک رنج مطلوب به طور ثابت با دستگاه پمپ نگه دارید. در اینجا این سوال مطرح می شود که آیا می توان یک الگوی از پیش تعیین شده برای فشار آب مورد نیاز ساختمان در نظر گرفت؟ در پاسخ به این سوال می توان اینگونه بیان کرد که مصرف کنندگان در این ساختمان مسکونی به صورت کاملا مستقل از یکدیگر هستند که باید برای کنترل کردن در شرایط متغیر قرار بگیرند. بوستر پمپ دور متغیر می تواند با توجه به نیاز ساختمان، تعدادی از پمپ ها را در مدار آب سیستم وارد یا خارج کند.

بوستر پمپ دور ثابت

از بوستر پمپ دور ثابت  در شرایطی استفاده می شود  که از قبل با یک نگاه مدیریتی سطح دبی آب تنظیم شده است.  این شرایط شامل باران های مصنوعی در مزارع، آبیاری های قطره ای، بیمارستان ها، آتش نشانی ها، کارخانجات و فرودگاه ها و … است. هدف استفاده از بوستر پمپ دور ثابت در این مکان هاف تامین سطح فشار مورد نیاز است.

پمپ آب خورشیدی چیست و چگونه کار می‌ کند؟

دلایل مشکلات نوسان فشار آب در ساختمان

دلایل مشکلات نوسان فشار آب در ساختمان

در ابتدای کار بهتر است علل نوسان فشار آب در ساختمان را مورد بررسی قرار دهیم.

دلایل مشکلات نوسان فشار آب در ساختمان عبارت اند از:

وجود هوا در لوله های آب

اگر در لوله های آب ساختمان هوا وارد شود به طور حتم سرعت جریان آب داخل لوله ها نیز دچار اختلال می شود.به این دلیل که وجود هوا در لوله ها همچون  یک شیر بسته عمل می کنند و موجب توقف حرکت آب در لوله ها می شود. این مشکل در طولانی مدت موجب  سلب آسایش مصرف کنندگان می شود  که علاوه بر آن نیز اتصالات خراب می شود ولوله های آب دچار نشتی می شوند.

خراب شدن شیر کاهنده فشار آب

شیر کاهنده فشار آب به منظور تعدیل کردن میزان فشار آب در ساختمان بکار می رود و مانع از افزایش ناگهانی میزان فشار آب در لوله کشی آب ساختمان می شود. اگر شیر کاهنده فشار اب به دلیل برخی از عوامل همچون تشکیل رسوب در شیر، قطعات داخلی شیر و فشار تنظیمی نامناسب خراب شود در نتیجه با نوسانات آب در لوله ها مواجه خواهید شد.

آموزش کامل کار با کنترلر بوستر پمپ

گرفتگی و یا فرسوده شدن لوله های آب ساختمان

اگر لوله های آب ساختمان قدیمی یا به صورت لوله های فلزی باشد به طور حتم در گذر زمان دچار فرسوده شدن و گرفتگی خواهند گرفت. همین مساله موجب نوسان فشار آب در ساختمان می شود که برای رفع چنین مشکلی باید لوله های قدیمی را بازسازی کرد.

وجود مشکلات در لوله آب شهری

وجود مشکلات در لوله آب شهری

 

در برخی از مواقع مشکل نوسانات آب به دلیل مشکلات به وجود آمده در لوله آب شهری است. این احتمال وجود دارد که لوله آب شهری دچار نشتی و گرفتگی شود که برای رفع چنین مشکلی باید سریع اقدام کنید.

استفاده همزمان از  چندین خطوط لوله آب در ساختمان

گاهی یکی از مشکلات نوسان آب در یک ساختمان به دلیل استفاده همزمان از چندین خطوط لوله آب در ساختمان است. به عنوان مثال استفاده از چندین خطوط آب همچون حمام، ماشین لباسشویی و آشپزخانه موجب ایجاد نوسان فشار آب می شود.

سخن نهایی

در ساختمان های چند طبقه با ارتفاع زیاد و همچنین مناطقی که فشار اب آن ها کمتر از حد مطلوب است استفاده از یک بوستر پمپ بهترین راه حل خواهد بود. بنابراین در پاسخ به این سوال که چرا بوستر پمپ بهترین راه حل رفع نوسان فشار آب هست؟ باید بیان کنیم که بوستر پمپ دستگاهی است که در بخش هایی که فشار آب کافی نیست موجب افزایش فشار آب می شود. با این اوصاف می توان بیان کرد که بوسنر پمپ برای ساختمان های چند طبقه بسیار مناسب است به این دلیل که در طبقات بالاتر، فشار اب به دلیل مسافت زیاد کمتر است که به همین دلیل استفاده از بوستر پمپ ضرورت پیدا می کند.

 

سوالات متداول چرا بوستر پمپ بهترین راه حل رفع نوسان فشار آب هست؟

1-آیا پمپ آب دائما روشن است؟

در برخی از مواقع دیده می شود که پمپ آب بدون وقفه کار می کند که این سوال به وجود می آید که آیا پمپ آب باید دائما روشن باشد؟ خیر، پمپ آب تنها در صورت برداشت آب از طرف مصرف کنندگان در ساختمان روشن می شود.

2-بوستر پمپ آب چیست؟

بوستر پمپ آب دستگاهی است که برای افزایش فشار و دبی سیال مورد استفاده قرار می گیرد.

3-بهترین و سریعترین راه برای مشکلات نوسان فشار آب چیست؟

سرویس پمپ آب و مخزن تحت فشار از سریعترین راه برای مشکلات نوسان فشار آب است.

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید