[vc_row][vc_column][woodmart_products spacing=”10″ taxonomies=”731″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no”][vc_column_text text_larger=”no” woodmart_inline=”no”]نحوه عملکرد فیلتر شنی ایمکس تاثیر مستقیم بر نحوه عملکرد سیستم تصفیه استخر دارد . به طور کلی می توان گفت سیستم تاسیسات استخر و جکوزی به دو قسمت کلی گرمایش و تصفیه تقسیم می شود و فیلتر شنی ایمکس یکی از تجهیزات اصلی سیستم تصفیه استخر محسوب می شود و دارای وظیفه زلال کردن آب استخر به کمک سیلیس دارد که می توان برای آشنای بیشتر و اطلاع از قیمت سیلیس ، روی لینک کلیک کنید .  در مقاله پیش رو در رابطه با نحوه عملکرد این محصول صحبت خواهیم کرد تا شما عزیزان بتوانید با دید بهتری نسبت به جمع آوری سیستم تصفیه استخر و جکوزی خود اقدام بفرمایید .

در سیستم فیلتراسیون استخر و جکوزی ، فیلتر شنی جزو یکی از تجهیزات بسیار مهم به حساب می آید و در کنار پمپ تصفیه استخر و انواع گندزدا از جمله کلرزن فعالیت خود را انجام می دهد . فیلتر شنی استخر در نتیجه نهایی تصفیه سازی نقش بسیار مهمی دارد و انتخاب درست آن با توجه به ظرفیت استخر و جکوزی بسیار مورد مهم است . 

ما در مقاله نحوه عملکرد فیلتر شنی قصد داریم تا شما را با محصول فیلتر شنی و نوع عملکرد آن آشنا کنیم . برای آشنایی بیشتر با این محصول ، ادامه این مقاله را مطالعه کنید .

 

 

نحوه عملکرد فیلتر شنی

کار اصلی فیلتر شنی زلال کردن و شفاف سازی آب استخر و جکوزی می باشد . در واقع زمانی که آب از این فیلتر شنی ها عبور می کند ، ذرات معلقی که در این آب ها وجود دارد از جمله شن و ماسه های موجود در آب توسط این فیلتر شنی ها گرفته می شود و بعد از عبور آب از این محصول ، به شدت زلال و پاک می شود . عملکرد فیلتر شنی به این شکل می باشد که سطح کیفیت آب را بالا می برد و و مواد زائد و اضافات را از آن می گیرد . آب ها و مایعاتی که باید توسط این فیلتر شنی ها تصفیه شود ، از قسمت بالایی فیلتر شنی ها وارد دستگاه می شود و پس از اینکه از لایه های صافی عبور کردند و زلال سازی آب انجام شد ، از قسمت پایینی فیلتر شنی بیرون می آید .

فیلتر شنی مقاله

 

کاربرد فیلتر شنی

فیلتر شنی ها علاوه بر این که در تصفیه کردن مایعات کاربرد بسیار زیادی دارند ، در زمینه ی پتروشیمی ، پالایشگاه ها ،  استخر های شنا و  صنایع رنگ ، صنایع شیشه ، صنایع غدایی ، صنایع نساجی ، صنایع شیمیایی ، صنایع کاغذ سازی و صنایع فولاد و فلزات و همچنین صنایع پلاستیک و لاستیک و سیستم های حرارتی و برودتی و نیروگاه ها و تصفیه خانه های آب و فاضلاب کاربرد دارد . علاوه بر این ها ، در سیستم های آبیاری تحت فشار که در امور کشاورزی از آن استفاد می شود از فیلتر های شنی نیز استفاده می کنند که بتوانند ذرات درشت معلقی که در آب وجود دارد را جداسازی کند .

 

فیلتر شنی تحت فشار

این نوع فیلتر شنی ها عموما برای فیلتر آب استخر مورد  استفاده قرار می گیرند . به دلیل این که مردم در زمان طولانی در آب استخر می مانند ، اگر آب موجود در آن ها تصفیه نشده باشد ، برای مردم در زمان طولانی مشکل به وجود می آید پس در نتیجه برای اینکه آب موجود در استخر را پاکیزه سازی کنیم  به فیلتر شنی نیاز داریم  و به وسیله آن ذرات ریز و درشت موجود در آب را از بین می بریم و گند زدایی را برای استخر انجام می دهیم . فیلتر شنی های استخر ، که از رایج ترین نوع های فیلتر شنی تحت فشار می باشد ، علاوه بر این که تصفیه آب را انجام می دهد ، عملیات فیلتراسیون را برای افزایش کیفیت آب استخر انجام می دهند .

ساختار فیلتر شنی

داخل این فیلتر ها لایه های گوناگونی از سیلیس ها با دانه های گوناگون وجود دارد که سایز این سیلیس ها بر اساس ابعاد فیلتر شنی و نوع آن تغییر می کند .

سیلیس فیلتر شنی

تصفیه آب در فیلتر شنی ها به وسیله سیلیس ها انجام می شود . آب از خروجی پمپ تصفیه وارد کانکشن ورود شیر فیلتر شنی می شود هنگامی که آب پخش کن روی سیلیس های داخل فیلتر شنی ریخته می شود . نشانک شیر روی محل فیلتراسیون باشد ، آب ورودی به شیر از طریق کارتریج داخل آن وارد نازل آب پخش کن شده و از نازل نازل های شیر فیلتر با فشار بالا عبور می کند .

در فیلتر ها کلیه سیلیس هایی که ریخته می شود کلا یک متر خواهد شد که این مقدار ربطی به ظرفیت فیلتر ندارد به این دلیل که روی فیلتر شنی ها آزمایشاتی انجام شده است که ثابت کرده است از ارتفاعی به بعد ، مواردی که در فیلتر ها به کار رفته شده است ، دیگر توانایی تصفیه بیشتر آب را ندارند و بیشترین ارتفاعی که برآورد شده است 1.5 متر می باشد .

نحوه عملکرد فیلتر شنی

نحوه ی کار سیلیس

سیلیس هایی که دانه بندی ریز تری دارند ، دارای سطح بیشتری می باشند و در آخر بیشترین آلودگی را از آب می گیرند اما برای انتقال سیال به انرژی پمپاژ بیشتری نیاز دارند . در واقع ، در بیشتر مواقع از فیلتر شنی هایی استفاده می شود که دارای دانه های 0.2 تا 1.2 میلی متر ، می باشد . این نکته را در نظر بگیرید که ذرات بالا تر از 100 میکرو متر ، به بستن منافذ تمایل دارند و دانه های بزرگتر این مشکل را حل می کنند . ما از طراحی فیلتر های شن و ماسه ها  متوجه می شویم که باید با بیشترین سرعت جریان 10 GPM/FT2 کار بکنند .

شست شوی سیلیس فیلتر شنی

زمانی که بعد از یک مدت فیلتر شنی را انجام می دهیم ، به سیلیس ها کثیفی و مواد اضافی جمع می شود که این کثیفی ها باعث می شود که مقدار کمتری آب تصفیه شود . پس دیگر نیاز است بک واش انجام دهیم .

عملیات بک واش به این گونه می باشد که آب بر عکس رد می شود مثلا اگر تا الان از بالا به پایین ریخته می شد و تصفیه می شد ، حال از پایین به بالا به سرعت جا به جا می شود و به این گونه عملیات بک واش انجام می شود . برای استارت عملیات بک واش ابتدا پمپ  و دستگاه را خاموش می کنیم و بعد از آن دستگاه را روی حالت بک واش تنظیم می کنیم و سپس پمپ را روشن می کنیم . مدت زمان عملیات بک واش کلا حدود 2 الی 3 دقیقه انجام می شود .

 

نکاتی در زمینه ی نگهداری فیلتر شنی

این نکته را درنظر بگیرید که در زمان هایی که تعطیلی وجود دارد و زمان آن بین دو تا سه هفته باشد ، نیازی نیست که آب از فیلتر ها تخلیه شود ، ولی در بعضی موارد نیاز می باشد که اگر تعطیلی از سه هفته بیشتر شد ، بسته به ماهیت آب ، آن را تخلیه می کنیم .

فلیتر شنی در برند های مختلف و مطرح دنیا و با کیفیت های بالا از جمله فیلتر شنی های ایمکس و فیلتر شنی هایوارد و فیلتر شنی اطلس پول تولید و به بازار عرضه می شود .

 

قیمت فیلتر شنی

قیمت فیلتر شنی ها بر اساس ابعاد آن ها و کاربرد آن ها و بسته به استفاده سیستم از فیلتر شنی محاسبه می شود و بسته به این که در چه پروژه ای از این فیلتر شنی ها استفاده می کنند ، قیمت آن تغییر خواهد کرد .

شما عزیزان می توانید برای داشتن بهترین انتخاب فیلتر شنی برای پروژه هایتان ، با شماره های شرکت شوفاژ ایران تماس بگیرید با گرفتن مشاوره رایگان از کارشناسان فروش ، بهترین انتخاب را برای پروژه هایتان داشته باشید .

 

 

 

 

نصب فیلتر شنی ایمکس

سیستم فیلتر شنی ایمکس شامل پمپ، مخزن فیلتر و شیر چند پورت می شود. این سیستم باید تا حد امکان نزدیک به استخر و ترجیحاً در سطح 0.50 متر زیر سطح آب در استخر نصب شود.  مطمئن شوید که زهکشی در محلی قرار است که فیلتر نصب می شود.

بر خلاف اینکه این دستگاه ها ظاهر ساده ای دارد، بایستی به دستورالعمل‌های دستگاه و مراحل و نکات ایمنی آن توجه کرد. به علاوه باید نکات مهم آن را جهت نصب دستگاه در نظر گرفت و به راه اندازی و نگهداری آنها توجه خاصی کرد.

 

 

 

نکات ایمنی در نصب فیلتر شنی ایمکس

  • قبل از اینکه فیلتر شنی ایمکس را نصب و راه اندازی کنید باید ابتدا به دستورالعمل‌های سازنده آن توجه نمایید.
  • همچنين در تعیین محل قرار گرفتن فیلتر باید به مواردی مانند فضا و نور کافی به جهت نگهداری و تعمیرات آن نیز توجه نمایید .
  • تا جایی که امکان دارد فیلتر شنی باید به استخر نزدیک تر باشد.
  • تجهیزات برقی کنترلی در فیلتر شنی مثل سوئیچ، تایمر و سیستم های کنترل، حداقل باید 1/5 متر از فیلتر فاصله داشته باشد. این نکته ، به شما کمک می‌کند که زمان کافی برای راه اندازی را داشته باشید.
  • در زمان نصب تمام قطعات فیلتر را از کارتن دستگاه بیرون آورید و آنها را مورد بررسی قرار دهید که مشکلی نداشته باشند و صدمه ای در زمان حمل به آنها وارد نشده باشند. اگر هر گونه مشکل یا صدمه وارد شده به آنها را مشاهده کردید خیلی سریع با فروشنده دستگاه تماس حاصل فرمایید.

 

  • بعد از چک کردن و بررسی تمام موارد بالا زمان جابه‌جا کردن و انتقال دادن فیلتر به مکانی مناسب فرا رسیده است. فیلتر بایستی بروی زمین به صورت محکم و بسیار سفت تراز شود و به صورت مناسب قرار گیرد. بایستی دقت داشته باشید که فیلتر بعد از پر شدن با سیلیس، خیلی سنگین می ‌شود.
  • توجه کنید که کاملا دقیق به اندازه کافی، سیلیس درون فیلتر شنی ایمکس ریخته شود. سیلیس ها باید شامل ضریب یکنواختی 1/75 و یا کمتر باشد و همینطور اندازه ذرات آنها در حدود 0/45 تا 0/55 میلیمتر باشند.
  • بعد از ریختن سیلیس، اول به داخل فیلتر دقت کنید و آن را مشاهده و بررسی نمایید تا اطمینان کافی بدست آورید که تمام نازل ها، رایزر و قطعات دیگر فیلتر مخصوصا قطعات داخلی فیلتر سالم باشند و در اثر حمل کردن، دچار صدمه نشده و یا مشکلی پیدا نکرده باشند. اگر احیانا یکی از قطعات آسیب دیده است آن را تعویض نمایید.
  • در فیلتر شنی استخر قیف مخصوص ریختن سیلیس را در دهانه بالایی فیلتر قرار دهید و سیلیس را تقریبا نصف گنجایش مخزن فیلتر داخل آن بریزید.
  • باقی مانده سیلیس را به آرامی و دقت کافی بریزید تا به صورت یکنواخت پخش شود و وزن زیاد سیلیس ها به نازل ها و رایزر داخل فیلتر آسیبی  وارد نکند. سپس بعد از اینکه مقدار کافی سیلیس را درون، قیف ریختید سیلیس را بردارید و دورتادور دهانه و کنار دهانه فیلتر شنی را تمیز کنید و شستشو دهید.
  • بعد از اینکه خاطر جمع شدید سیلیس، خاک و یا آشغالی در دهانه فیلتر وجود ندارد اورینگ (o-ring) شیر را در مکان مناسب خودش بر روی بدنه فیلتر جای دهید.
  • شیر فیلتر را به صورتی روی فیلتر نصب نمایید که برای ورودی و خروجی های شیر درجای خودش باشند.

 

  • به منظور درست قرارگیری پورت های شیر روی فیلتر مشخص گردد. مثلا، پورت مربوط به پمپ بایستی روی خط خروجی پمپ قرار گیرد و پورت تخلیه در جهت خط تخلیه باشد و پورت برگشت فیلتر بایستی در جهت برگشت آب به استخر نیز قرار گرفته باشد.
  • اطمینان کافی بدست آورید که شیر روی دهانه فیلتر به درستی و محکم در محل خود قرار گیرد و فلنج روی بدنه فیلتر و فلنج شیر، به صورت کامل با یکدیگر در تماس باشند .

 

 

 

 

 مراحل وصل کردن شیر فیلتر شنی ایمکس

اکنون کلمپ فیلتر را می‌ توانید نصب کنید. نیم تکه های کلمپ را مرتب روی شیر و بدنه فیلتر بگذارید سپس پیچ و مهره کلمپ را به درستی ببندید و توجه داشته باشید که  مهره کلمپ در فضای شش گوشه تعبیه شده و روی کلمپ به صورت صحیح قرار گیرد.

 

 

 

اتصال کلمپ فیلتر شنی ایمکس

پیچ های کلمپ را  خیلی محکم ببندید. سپس یکبار دیگر از بسته شدن کلمپ و درست بسته شدن آنها و همچنین از درست قرار گرفتن شیر کلمپ روی فیلتر اطمینان پیدا کنید و آنها را بررسی کنید.

 

 

 

هشدارهای لازم هنگام نصب فیلتر شنی ایمکس

  • قرارگرفتن نامناسب و نادرست شیر روی فیلتر، می تواند باعث جدا شدن شیر در هنگام کار فیلتر تحت فشار شود و موجب ایجاد یک خطر جدی برای اشخاص شود و خرابی دستگاه شود و هزینه بالایی را نیز برای صاحب دستگاه به وجود آورد.

 

  • فیلتر شنی استخر، شامل یک “حداکثر فشار کاری می‌باشد که روی فیلتر درج گردیده است. بنابراین هیچگاه نباید فیلتر و یا شیر آن در یک وضعیت کاری با فشاری بالاتر و بیشتر از حداکثر فشار کاری خودش  قرار گیرد. در نتیجه هیچ وقت فیلتر را نباید به پمپی متصل کنید که فشار درونی فیلتر را به عددی بیشتر از حداکثر فشار کاری که دارد برساند .

 

  • از مواد آب بندی مناسب مثل نوار تفلون برای سر نرینگی لوله ها و اتصالات استفاده نمایید. از مواد آب بندی که مناسب برای اتصالات پلاستیکی هستند استفاده می‌ شود. از موادی که برای این اتصالات ساخته شده اند استفاده نمایید.

 

  • همچنین لوله کشی انجام شده را با روش صحیح مناسبی انجام دهید و آنها را مهار نمایید تا فشار و تنشی روی فیلتر ایجاد نشود و همچنین فشار به پمپ و یا شیرآلات متصل به آنها نیز وارد نیاید.

 

  • به هیچ وجه از مواد تولیدی که از مشتقات نفتی است استفاده نکنید. در موقعی که اتصالات را می‌پیچانید بیش از حد به آنها فشار وارد نکنید.

 

  • دقت کنید گیج فشار را روی محل مورد نظر خود که دارای رزوه 1/4 اینچ می‌باشد و در یک جهت مخصوص به  پورت است، متصل به پمپ قرار دهید و آن را در جای خودش محکم کنید.

 

  • دقت کنید اصلا مواد شیمیایی استخر را نزدیک به فیلتر یا پمپ و شیر قرار ندهید و آنها را در فاصله 3 متری تقریبا قرار دهید. مواد شیمیایی مورد نیاز در استخر را بایستی در فضایی خنک، خشک و دارای تهویه مطبوع مناسب نگهداری کنید .

 

  • امکان دارد که با وجود بخار و مایعات ناشی از مواد شیمیایی خوردگی زیادی در بدنه فیلتر، پمپ و شیرها ایجاد شود. اگر به مرور زمان این خوردگی زیاد شود می ‌تواند موجب جدایی شیر از بدنه فیلتر شوند و صدمه احتمالی به افراد نزدیک آنها وارد شود .

 

  • بیش از حد به لوله ها و اتصالات رزوه ای، فشار وارد نکنید و آنها را زیاد نپیچید. بعد از اینکه نوار آب بندی را بستید، اتصال مربوطه را در جای خود قرار دهید و آن را  محکم پیچانده و سفت نمایید. در آخر یک دور دیگر به منظور محکم کردن ان را بپیچانید ولی فشار زیادی به آن وارد نکنید.

 

 

 

 

مشکلات ناشی عدم استفاده از فیلتر شنی استخری

تصفیه نمودن آب استخر یکی از مهم ترین و الزامی ترین کارهایی است که در زمان استفاده از آب استخر باید بر روی آن اعمال شود ؛ زیرا با استفاده شناگران از استخر ، مقدار زیادی آلودگی ،از طریق پوست ، دهان و بینی به درون آب استخر وارد می شود . از طرف دیگر ذرات آلوده کننده ی دیگری از طریق هوا ، چون گرد و غبار ، و در صورت رو باز بودن استخر ، شاخه و برگ و … وارد آب استخر می شوند . بر همین اساس در صورتی که آب استخر مورد فیلتراسیون قرار نگیرد ، با توجه به جذب مقدار زیادی از آب ، توسط بدن ، از طریق پوست و دهان و بینی ، بیماری های عفونی ، پوستی و تنفسی ، قارچی گریبان گیر شناگران خواهد شد و همچنین رشد جلبک در استخر افرایش یافته و شاهد کدر شدن آن خواهید بود . در کنار این موارد اگر بخواهیم نگاهی دقیق تر به مشکلات ناشی از عدم استفاده از فیلتر شنی استخر بپردازیم می توان به مواردی که در زیر عنوان کرده ایم اشاره نمود :

  1. عمدتاً در هر پروژه و سیستمی اولین گزینه ای که کاربران به آن توجه می کنند ، بحث هزینه ها خواهد بود . با توجه به این توضیح ، در صورتی که در استخر از فیلتر شنی استفاده نشود ، مقدار آلودگی ها به قدری زیاد می شود که حتی در صورت استفاده از فیلتر شنی ، ابتدا باید آب استخر را تعویض نمود که این خود با توجه به حجم استخر نیاز به صرف هزینه دارد و همچنین در شرایطی که به هیچ عنوان قصد استفاده از فیلتر شنی را هم نداشته باشید ، باید به طور مداوم اقدام به تعویض نمودن آب استخر کنید که در این موقعیت ، به مراتب هزینه ی تحمیلی بسیاربالا خواهد بود .
  2. به طور کلی زمانی که شما از استخر برخوردار می باشید به غیر از فیلتر شنی ، از دستگاه های مختلفی نظیر پمپ ، مبدل حرارتی ، دیگ و … نیاز دارید که آب استخر با آن ها در تماس خواهد بود . در این صورت با عدم استفاده از فیلتر شنی ، با ورود آب استخر دارای ذرات معلق و آلوده کننده ، به این دستگاه ها ، سیستم های شما فرسوده شده و در کوتاه مدت نیاز به تعمیر و یا حتی تعویض قطعات خواهند داشت و به نوعی طول عمر آن ها کاهش خواهد یافت .
  3. در کنار استفاده از فیلتر شنی ، در استخر ها ، یک سری مواد شیمیایی مخصوص نیز مورد استفاده قرار می گیرد که باعث بهبود و افزایش کیفیت آب استخر می شود . زمانی که شما از فیلتر شنی در استخر خود استفاده نمی کنید ، به مقدار زیادی مواد شیمیایی نیاز خواهید داشت که به مراتب هزینه ی ناشی از تأمین آن هم افزایش می یابد .
  4. در صورتی که استخر شما از نوع عمومی باشد ، با عدم استفاده از فیلتر شنی ، به دنبال کدر شدن آب استخر و افزایش بیماری های مختلف در شناگران ، متقاضیانی که به استخر شما مراجعه خواهند کرد کاهش یافته و به نوعی به مرور زمان دیگر هیچ مراجعه کننده ای نخواهید داشت .

 

 

 

جمع بندی

از رایج ترین روش‌هایی که به منظور تصفیه آب استخر می‌توان بکار برد فیلترهای شنی ایمکس هستند. با خرید این فیلترها از کیفیت برتر نسبت به همه نمونه های موجود در بازار برخوردار شوید.

 

 

سوالات متداول

 

فیلتر ایمکس چیست؟

فیلتر ایمکس یک فیلتر غیر خطی است که معمولاً برای صاف کردن داده‌ها و کاهش نویز استفاده می‌شود، جایی که میزان صاف کردن به مقدار r بستگی دارد و تابع اعمال شده برای هر همسایگی range-r Max است.

قیمت فیلتر شنی ایمکس چقدر است؟

قیمت این فیلترها به برند تولیدی، وارداتی بودن و مشخصات و ظرفیت آن بستگی دارد.

قطر و ارتفاع فیلتر ایمکس چقدر است؟

این فیلترها دارای قطر و ارتفاع 889*500 هستند.

شما می توانید جهت محاسبه ظرفیت گرمایشی مورد نیاز استخر و جکوزی خود روی لینک مربوطه کلیک کنید .[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

5/5 - (1 امتیاز)