مبدل های حرارتی را می توان از جهات گوناگون تقسیم بندی کرد . ابتدا عناوین تقسیم بندی ذکر می گردد سپس در رابطه با هر کدام از عناوین توضیحاتی داده می شوند . تقسیم بندی بر اساس خصوصیت سیال هایی که در مبدل جریان دارد صورت گرفته است . در واقع این تقسیم بندی بر اساس سیال فرایندی مبدل شکل گرفته است با توجه به این موضوع که ضریب انتقال حرارت گازها و مایعات در تعیین شکل مبدل نقش موثری دارد .

heatexchangerمایع / مایع :

در این نوع مبدل های حرارتی هر دو سیال مایع هستند و مکانیزم انتقال حرارت برای هر دو ، انتقال حرارت اجباری است . انتقال حرارت در این نوع مبدل ها به دلیل ضریب بالای انتقال حرارت مایعات بالا می باشد .

گاز / مایع :

در این مبدل ها یک سیال مایع و سیال دیگر گاز است . معمولا برای خنک کردن مایع گرم از هوا استفاده می شود . جریان مایع در داخل لوله با سرعت کافی پمپ می شود که این موضوع موجب بالا رفتن ضریب انتقال حرارت در طرف لوله ها می شود . هوا به صورت متقاطع بر روی لوله ها جریان می یابد . جریان هوا می تواند به صورت جابه جایی اجباری یا آزاد باشد .

کندانسورها :

در این مبدل ها جریان بخار یک سیال ( مثلا آب  ) و یا جریان گاز ( مثلا هوا ) خنک و کندانس می شود . گاهی اوقات بخار خارج لوله است مثل کندانسورهای نیروگاه های حرارتی و گاهی اوقات داخل لوله مثل کندانسورهای  فرئون می باشد .

گاز / گاز :

معمولا کمتر اتفاق می افتد که هر دو سیال گاز باشند مگر این که یکی از گازها فشار بالا باشد و گاز فشار بالا که دانسیته آن بیشتر است در داخل لوله ها جریان می یابد .البته ضریب انتقال حرارت در این نوع مبدل ها بسیار پایین می باشد و برای انتقال حرارت مناسب باید تدابیری اندیشید که در مباحث بعد مورد بررسی قرار می گیرد .

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید