دیگ چدنی از جمله عوامل مهم و پر کاربرد در موتورخانه های ساختمان محسوب می شود . دیگ های چدنی به علت ساختار پره ای بودن آن ها کار را برای مجری نصب بسیار آسان می کند . در مقابل نگهداری و تعمیرات این دیگ ها نیاز به دقت و بررسی دارند .

boilerتعمیر و نگهداری دیگ چدنی 

دیگ های چدنی به علت این که در معرض آب و گازهای احتراق هستند معمولا بعد 15 الی 20 سال از بین می روند . اما می توان با انجام یکسری از اقدامات از این موضوع جلوگیری به عمل آورد که  به تعدادی از آن ها اشاره خواهیم کرد :

  • استفاده از مشعل مناسب . اگر مشعلی که برای دیگ انتخاب می شود از ظرفیت دیگ بیشتر باشد ، موجب می شود که دیگ در تنش بیشتری قرار گیرد و فشار آب گرم شده نیز بیشتر شود که در طولانی مدت موجب کاهش طول عمر دیگ می شود . 
  • استفاده از دیگ در دمای مناسب . اگر احساس می کنید که دیگ موتورخانه در دمای بالایی کار می کند و گرمای زیادی را تحمل می کند با کاهش چند درجه سانتی گراد از دمای کارکرد دیگ می توان عمر دیگ را افزایش داد .
  • جلوگیری از چکه کردن آب . در مکان های که مرطوب است و بر روی دیگ آب چکه می کند احتمال خراب و سوراخ شدن دیگ بالاتر می رود .
  • استفاده از کاور مناسب . بعضی از کاربران دیگ های چدنی به علت کاهش هزینه از خرید کاور مناسب برای دیگ خودداری می کنند . این کار اشتباه است ! شما می توانید با خرید کاور مناسب عمر دیگ خود را افزایش دهید و دیگ از معرض هوا حفظ می شود .

با رعایت همین چند نکته می توانید عمر دیگ خود را افزایش دهید اما در صورتی که دیگ دچار آسیب جدی شده و نیاز به تعمیر داشته باشد ، باید تعویض شود . در رابطه با تعمیر دیگ چدنی باید به موقع عمل شود . اگر یک دیگ را در همان ابتدا خرابی تعویض کنید هزینه ای به مراتب کمتری پرداخت می کنید تا اجازه دهید وضعیت دیگ فاجعه بار شود !

 

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید