ساختمان هایی که با کمبود آب مواجه هستند از پمپ آب ساختمان برای رفع آن استفاده می کنند. این وسیله بعد از باز کردن شیر آب در ساختمان همان اول از فشار داخل مخزن خود کمک می گیرد. بسیار شاهد این بوده ایم که زمانی که شیر ها بسته است هم پمپ در حال کار کردن است. در ادامه می خواهیم شما را با علت اتوماتیک نکردن پمپ آب آشنا کنیم.

دلایل اتوماتیک نکردن پمپ آب چیست؟

در این قسمت می خواهیم شما را با تمام دلایلی که می تواند باعث اتوماتیک نکردن پمپ آب ساختمان باشد بررسی کنیم. لازم به ذکر است که ادامه با علت اتوماتیک نکردن پمپ آب و راه حل های آن آشنا شوید:

دلایل اتوماتیک نکردن پمپ آب چیست؟

علل اتوماتیک نکردن پمپ آب

در قسمتی از ساختمان آب در حال نشتی است

اولین دلیلی که باید حتما آن را چک کرد؛ این که ببیند آیا آب لوله کشی نشتی می دهد یا خیر؟ بهتر است بدانید که بیشتر افراد معتقدا که لوله های آب هیچ گونه نشتی ندارد، اما با این حال پمپ یکسره کار می کند.

اما بعد از چک و بررسی دقیق کامل توسط یک فرد مهار به این نتیجه می رسند که آب از قسمتی از لوله در آن نشتی بوده است. این نشتی هرچند کم می تواند در سیستم لوله کشی و کولر، توالت، حمام باشد، که این موضوع باعث افت شدید فشار آب می شود. راه های حل مشکل نشتی آب عبارتند از:

  • تمام تجهیزات و لوله های ساختمان را بررسی کنیدو در صورت یافتن محل نشتی برای تعمیر آن دست بکار شوید.
  • اگر محل نشتی را پیدا نکردید از دستگاه نشت آب کمک بگیرید، زمانی پیدا کردید لوله تعویض یا تعمیر کنید.

چنان که علت اتوماتیک نکردن پمپ به دلیل نشتی در ساختمان باشد، بلافاصله بعد از حل این مشکل پمپ مانند روز اول کار می کند.

نشتی پمپ آب

اگر پمپ آب خودش دچار نشتی شده باشد این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که پمپ به صورت یکسره و مداوم در حال کارکردن است و حتی زمان هایی که آبی در آن وجود ندارد هم پمپاژ می کند. درصورت دیدن نشتی از خود پمپ سریعا دستگاه را خاموش کنید.

چون اگر پمپ خشک باشد و کار کند سریعا می سوزد. برای آنکه بتوانید محل دقیق نشتی پمپ را پیدا کنید لازم است کل بدنه پمپ را بررسی کنید. اگر پمپ آب دچار نشتی شده باشد شما به راحتی متوجه آن خواهید شد؛ قسمت سخت و دشوار این است که باید محل دقیق نشتی را پیدا کنید تا راه هایی برای حل آن پیدا کنید. لازم به ذکر که با قسمتی هایی که ممکن است آب نشتی کند آشنا شوید:

  • سیل مکانیکی یا کاسه نمد
  • اتصالات و لوله های رفت و برگشت
  • بدنه یا شافت پمپ به دلیل سوراخ شدن
  • دیافراگم
  • ست کنترل پمپ
  • مانومتر یا گیج فشار
  • شیر یک طرفه
  • شیر پنج راهه
نشتی پمپ آب

نمونه نشتی پمپ آب

اثرات اتوماتیک نکردن پمپ آب ساختمان

دائما کار کردن پمپ آب ساختمان می تواند خسارت های جبران ناپذیری را روی سیستم پمپ آب ایجاد کند، که در ادامه این مقاله آن ها را بررسی می کنیم.

شما می تواند با بررسی هر یک از نشانه های زیر بر علت اتوماتیک نکردن پمپ آب در نظر داشته باشید تا بتوانید به راحتی این مشکل را حل کنید.

گرم شدن پمپ آب و منبع دیافراگمی آن

اگر ساختمان شما دارای یک پمپ دیجیتالی است، باید بعد از گذشت ۸ الی ۱۰ ثانیه کار کردن خاموش شود و سپس دوباره شروع به کار کند. در این صورت هیچ گونه آسیبی به پمپ و قطعه های داخلی آن نمی زند.

اما گاهی ممکن است در سیستم پمپ آب از اتوماتیک های مکانیکی استفاده کنند؛ در این حالت امکان قطع شدن و افت شدید در پمپ می شود.

کار کردن مداوم پمپ آبی که اتوماتیک نیست ممکن باعث داغ شدن پمپ و منبع دیافراگمی شود. در حدی که شخص مصرف کننده بعد از باز کردن شیر آب سرد، متوجه بالارفتن دمای آب و منبع می شود.

گرم شدن پمپ آب و منبع دیافراگمی آن

گرم شدن پمپ آب و منبع دیافراگمی

تجمع پروانه پمپ آب

یکی از علت اتوماتیک نکردن پمپ تجمع پروانه پمپ آب است. زمان هایی که پمپ را اتوماتیک نمی کنند دمای آب بسیار بالا می رود. از این بابت اگر جنس پروانه از بوکالیت باشد، مسبب جمع شدن پروانه ها می شود در نتیجه باعث بالا نرفتن فشار پمپ آب و خرابی پروانه می شود.

لازم به ذکر که بدانید پروانه هایی که از جنس برنج هستند کمتر دچار این مشکل می شوند.  این مشکل زمانی که پمپ به صورت یکسره کار می کند رخ می دهد.

سوخت پمپ آب

یکی از آسیب رسان ترین علت اتوماتیک نکردن پمپ آب، سوختن پمپ است. این وسیله به دلیل آنکه مدام در حال کار کردن است به موتورش فشار می آید و می‌سوزد.

البته این موضوع زمانی رخ می دهد که شما از پمپ آب ساختمان غافل شده باشید؛ و یا زمانی که دیر به فکر تعمیر یا عیب یابی وسیله می افتید باعث به وجود آمدن این مشکلات می شود.

سوخت پمپ آب

نمونه سوخت پمپ آب

افزایش قبض برق

در حالت عادی با نصب پمپ آب هزینه های زیادی را برای اهالی ساختمان به وجود می آورید، حالا تصویر کنید که پمپ به دلیل اتوماتیک نکردن مدام در حال کار کردن است. به همین دلیل شما باید مبلغ بیشتر برای پرداخت قبض برق واریز کنید‌.

آب دهی سیل مکانیکی پمپ آب ساختمان

یکی از دلایل اصلی در آبدهی پمپ آب ساختمان، آسیب دیدن سیل مکانیکی یا کاسه نمد است. هر چند این وسیله به نوع وظیفه که در پمپ آب دارد، زود به زود آسیب می بیند.

اما اتوماتیک نکردن پمپ آب باعث کاهش عمر دستگاه می شود. در این صورت شما مجبور به تعویض کاسه نمد یا سیل مکانیکی می شوید.

کلام آخر

کار کرد مداوم و یکسره پمپ آب ساختمان یکی از دلایل مهم خرابی آن است. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با علت اتوماتیک نکردن پمپ آب و راه حل های نشتی پمپ آشنا کنیم. اگر همچنان معتقد هستید که لازم نیست پمپ را اتوماتیک کنید باید بدانید که این کار موجب داغ شدن و جمع شدن پروانه نشتی دادن می شود.

سئوالات رایج علت اتوماتیک نکردن پمپ آب

  1. یکی از دلایلی که باعث می شود پمپ دائم کار کند چیست؟
    خرابی شیر یک طرفه است.
  2. دلیلی که باعث خاموش و روشن شدن مداوم پمپ می شود چیست؟
    وجود نشتی در لوله کشی و خرابی فلاش تانک است.
  3. اگر پمپ را اتوماتیک نکنیم شاهد به وجود آمدن چه مشکلاتی می شویم؟
    اگر پمپ را اتوماتیک نکنند شاهد گرم شدن و تجمع پروانه نوشتی پمپ می شویم.
4/5 - (1 امتیاز)