انواع اسپلیت و کاربرد آنها

کولر های گازی نوع بسیار محبوب و پرکاربردی از سیستم های مبرد و تهویه مطبوع در جهان هستند که می توانند با هزینه مناسب هوای مطبوع و پاکیزه ای را در مدت زمان بسیار کم برای محیط ایجاد نمایند . مکانیزم مشترک در کلیه انواع کولرهای گازی عملکرد مشترک بین کندانسور و اواپراتور می باشد به طوری که گاز مبرد توسط کندانسود خنک و از کانال های لوله کشی مسی به اواپراتور منتقل شده و از طریق فن کویل موجود در یونیت اواپراتور  وارد محیط مورد نظر می گردد .

شوفاژ ایران قصد دارد در این مقاله اطلاعات مفیدی در خصوص انواع اسپلیت و کاربرد آنها در اختیار مخاطبین گرامی قرار دهد:

  • اسپلیت های دیواری :

انواع اسپلیت و کاربرد آنهااین نوع از اسپلیت ها دارای دو یونیت مجزا،یونیت خارجی(کندانسینگ یونیت) و یونیت داخلی(هواساز) می باشند که هر کدام به ترتیب نقش کندانسور و اواپراتور را ایفا می کنند .

همانطور که گفته شد ارتباط بین این دو یونیت از طریق لوله های مسی می باشد در لوله مسی ضخیم گاز مبرد و در لوله مسی باریک تر مایع مبرد جریان دارد.

این نوع اسپلیت ها گزینه بسیار مناسبی برای ادارات و واحد های مسکونی می باشد و ظرفیت بین 7000 تا 36000 BTU/hr. را پوشش می دهد .

  • اسپلیت های ایستاده:

انواع اسپلیت و کاربرد آنهااستفاده از این اسپلیت ها معمولا برای فضاهای بزرگ و تجاری توصیه می گردد و اغلب برق مورد نیاز این نوع کولر 3 فاز می باشد.کمپرسور موجود در اسپیلت های دیواری از نوع اسکرال بوده که دارای حداکثر بازده می باشد .

این نوع اسپلیت ظرفیت های 48.000-60.000-80.000-96.000 BTU.hr  را پوشش می دهد .

  • اسپلیت های سقفی کاستی:

مهمترین ویژگی های این نوع در بین انواع اسپلیت زیبایی و ظاهر مناسب می باشد به طوری که قابلیت نصب درسقف های کاذب را دارا بوده و کنترل دما از طریق ریموت کنترل صورت می پذیرد همچنین اسپیلت های سقفی کاستی مناسب اماکن ادرای و رسمی می باشد

  • اسپلیت های سقفی کانالی:

در این مدل کانال کشی بین اواپراتور و کندانسور بسیار طولانی از مدل های دیگر می باشد.در این مدل کلیه اواپراتورهای نصب شده در جاهای مختلف یک واحد از طریق کانال کشی به یک کندانسور مجزا وصل می گردد.از داکت اسپلیت ها به جای استفاده از چند اسپلیت دیواری در یک واحد استفاده میشود و همین امر موجب کاهش هزینه و افزایش راندمان می گردد.

  • کولر گازی پنجره ایی:

تقریبا می شود گفت که نسل اول این کولر گازی ها قدیمی ترین مدل موجود بوده لذا پرمصرف ترین و پر صدا ترین مدل نیز خواهد بود . استفاده از این مدل همواره تا حدودی در مناطق حاره ایی کشور مرسوم بوده و به دلیل عدم نیاز به کانال کشی و قرار گیری در چهارچوب پنجره بعضی از مصرف کننده ها ترجیح می دهند از این مدل استفاده کنند .

هنگام نصب این مدل نصب بدنه کولر بیرون ساختمان و نصف بدنه داخل ساختمان قرار می گیرد .

  • کولرگازی پرتابل:

ساختار کلی این کولر مانند کولر پنجره ایی می باشد با این تفاوت که این مدل قابل حمل و جابجایی می باشد از این رو بیشتر مناسب دفاتر اداری و مغازه می باشد.

همچنین یاداوری میگردد کولر های گازی بر اساس نوع کمپرسور ،میزان مصرف برق،اینورتور یا معمولی نیز تقسیم بندی میگردد .

امیدواریم مقاله فوق گامی موثر در راستای سطح اطلاعات شما عزیزان بوده باشد .

شرکت پیشگامان شوفاژ ایرانیان ، با بیش از نیم قرن تجربه ، ارایه دهنده انواع تجهیزات سرمایشی و گرمایشی   با بهترین قیمت ، بهترین کیفیت و بالاترین تخفیف !

خریدی مطمئن و هوشمندانه ای را با ما تجربه کنید .

جهت مشاوره رایگان با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید .

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید