آشنایی با انواع بوستر پمپ به لحاظ کاربرد و کارکرد

در مقالات قبلی به این موضوع اشاره کرده ایم که در کاربردهای صنعتی استفاده از بوستر پمپ در خطوط لوله و برخی سیستم‌های فرآیندی استفاده می‌شود. اما اینکه هر یک از Booster pump ها دارای چه کاربردها و کارکردهایی می باشند مسئله ای است که امروز و در این مقاله می خواهیم به آن اشاره کنیم و کمی در این مورد با شما صحبت کنیم.  با ما همراه باشید تا هر آنچه که نیاز است درباره انواع بوستر پمپ به لحاظ کاربرد و کارکرد بدانید را در اخیتارتان قرار دهیم.

پمپ تک مرحله ایی و چند مرحله ایی

اولین نوع از انواع بوستر پمپ که می خواهیم در این بخش به شما معرفی کنیم بوستر پمپ تک مرحله ای و چند مرحله ای می باشد که یکی از اصلی ترین دسته بندی های Booster pump می باشد.

در ادامه برایتان گفتیم که کاربرد هر یک از این بوستر پمپ ها به چه صورت می باشد.

پمپ تک مرحله ایی

همانطور که از نام این پمپ ها مشخص است در یک مرحله فشار آب را به کمک یک پروانه و یک پمپ تک مرحله ای افزایش می دهد.

در واقع کارایی این پمپ نسبت به پمپ های چند مرحله ای کمتر می باشد اما مزیت آن این است که فضای کمتری را اشتغال می کند که همین مسئله می تواند در مواردی که مجموعه به حجم آبرسانی کمتری نیاز دارد کمک کند و مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ چند مرحله ایی

درباره این پمپ باید بگوییم که برای تحت فشار قرار دادن سیالات ازچند پروانه و در چند مرحله استفاده می شود.

فشار آب در این پمپ ها نسبت به پمپ های تک مرحله ای که در پاراگراف قبلی به آن اشاره کرده ایم با یک پروانه بیشتر می باشد.

خرید پمپ تک مرحله ایی و چند مرحله ایی

پمپ تک مرحله ایی و چند مرحله ایی

پمپ های خانگی و آتش نشانی

یکی دیگر از انواع بوستر پمپ به لحاظ کاربرد و کارکرد، پمپ های خانگی و آتش نشانی می باشند که خود به دسته Booster pump ثابت و بوستر پمپ متغییر تقسیم بندی شده اند.

در واقع باید بگوییم که پمپ های ثابت برای تجهیزات آبرسانی خانگی گزینه چندان مناسبی نمی باشد زیرا که با روشن کردن آن میزان ثابتی آب در هر لحظه پمپاژ می شود که این مسئله می تواند منجر به تخریب شدن لوله ها شود.

اما این پمپ برای آتش نشانی بسیار گزینه و انتخاب مناسبی می باشند.

تفوتی که میان بوستر آبرسانی خانگی و آتش نشانی وجود دارد، استفاده از اینورتر و پرشر ترانسمیتر در طراحی تابلو برق است که در مدل آبرسانی خانگی به آن نیاز دارید، اما برای پمپ آتش نشانی از آن استفاده نمی شود.

در ادامه بیشتر درباره Booster pumpثابت و متغییر برایتان توضیح داده شده است.

بوستر پمپ دور متغیر

پمپ های دور متغییر یکی از بهترین Booster pump های برای گریز ار مرکز عمودی و افقی می باشند.

کاربرد و کارکرد استفاده از این پمپ در ساختمان ها و خانه های می باشد برای حفظ فشار آب در سیستم آبرسانی، هنگام استفاده متغیر ساکنین از سیستم تامین آب می باشد.

در حقیقت زمانی از این بوستر پمپ استفاده می شود که فشار آب داخل لوله ها کاهش پیدا کند ازا ین پمپ ها استفاده می شود تا فشار آب به حالت استاندارد خود بازگردد.

Booster pump دور ثابت

اما یکی دیگر از انواع بوستر پمپ به لحاظ کاربرد و کارکرد، که Booster pump دور ثابت می باشد.

این پمپ زمانی که استفاده می شود این قابلیت را دارد تا به یک میزان ثابت آب را پمپاژ کند. در ضمن استفاده از این پمپ در سیستم های اطفاء حریق، پمپ های آتش نشانی و پمپ های کشاورزی بیشتر می باشد.

پمپ ثابت برای چه سیستم های مناسب است؟

Booster pump دو ثابت مناسب برای آبرسانی در سیستم های زیر می باشد:

  • اطفاء حریق و آتش نشانی
  • کشاورزی و آبیاری
  • پمپ‌های زیر آب (شناور)
  • امکانات تصفیه آب
  • سیستم‌های فیلتراسیون استخر شنا
انواع پمپ های خانگی و آتش نشانی

پمپ های خانگی و آتش نشانی

بوستر پمپ‌های گریز از مرکز عمودی و افقی

خب، در این بخش می خواهیم درباره پمپ های گریز از مرکز عمودی و افقی با شما صحبت کنیم که یکی دیگر از انواع بوستر پمپ به لحاظ کاربرد و کارکرد می باشد.

این نوع پمپ ها برای انتقال آب یکی از محبوب ترین گزینه ها می باشند. این پمپ ها نه تنها بسیار کارآمد می باشند بلکه دارای دوام و قدرت بالایی می باشند.

از این نوع پمپ ها بیشتر به عنوان Booster pump های خانگی و صنعتی استفاده می شود.

بوستر افقی

این Booster pump ها به صورت افقی کار می کنند. البته در مواردی هم نوع کارکرد آن ها بدین صورت است که در بین قرار میگیرند یا از بلبرینگ آویزان می‌شوند.

بوستر عمودی

درباره این نوع پمپ ها باید بگوییم که، برخلاف پمپ های افقی دارای شافت هستند که به صورت عمودی کار میکند و این یعنی، برای تجهیزاتی استفاده می شوند که دارای طراحی حالت شعاعی تقسیم یا برآمدگی هستند.

Booster pump شناور از انواع بوستر پمپ به لحاظ کاربرد و کارکرد

آخرین نوع از انواع بوستر پمپ به لحاظ کاربرد و کارکرد، بوسترهای شناور هستند که دارای یک موتور مهر و موم‌ شده نزدیک به بدنه پمپ است.

از مزیت های اصلی این Booster pump این است که از ایجاد حفره پمپ جلوگیری می‌کند.

قیمت بوستر پمپ‌های گریز از مرکز عمودی و افقی

بوستر پمپ‌های گریز از مرکز عمودی و افقی

در نهایت اینکه

با توجه به مطالبی که در این مقاله تحت عنوان انواع بوستر پمپ به لحاظ کاربرد و کارکرد در اختیارتان قرار دادیم باید بگوییم که با توجه به تنوع بالایی که در انواع پمپ ها وجود دارد، شما می‌توانید یک بوستر پمپ کاملاً  سفارشی برای شرایط خودتان سفارش دهید.

برای مثال: Booster pump های که دارای دور متغییر می باشند برای شرایطی مناسب هستند که میزان فشار آبی که باید پمپاژ شود متغییر باشد. در صورتیکه بوستر پمپ دور ثابت میزان مشخص و ثابتی آب را پمپاژ می کند و مناسب شرایطی است که باید میزان مشخصی آب را بدون کم شدن فشار، تامین کند.

سوالات مربوط به انواع بوستر پمپ به لحاظ کاربرد و کارکرد

  1. عملکرد بوستر پمپ چیست؟
    یک بوستر پمپ اغلب برای افزایش فشار آب تا حد مطلوب و بهبود سرعت جریان آن توصیه می شود. آنها همچنین در کاربردهایی که یک پمپ واحد نمی تواند فشار سرویس مورد نظر را ارائه دهد و اطمینان حاصل شود که پمپ های دیگر در سیستم کاویت نمی شوند مفید هستند.
  2. کاربرد پمپ چیست؟
    از پمپ برای آبیاری، تامین آب، تامین بنزین، سیستم های تهویه مطبوع، تبرید، جابجایی شیمیایی، جابجایی فاضلاب، کنترل سیل، خدمات دریایی و غیره استفاده می شود.
  3. تفاوت پمپ و بوستر پمپ چیست؟
    بوستر پمپ ها در ارتباط با پمپ های دیگر کار می کنند، به این معنی که به خودی خود نمی توانند هیچ سیالی را در یک سیستم انتقال دهند. آنها فقط برای “تقویت” عملکرد یک سیستم پمپاژ موجود طراحی شده اند. بوستر پمپ ها پمپ های گریز از مرکز در نظر گرفته می شوند که برای کشیدن و حرکت سیال به یک یا چند پروانه متکی هستند.
لطفا امتیاز خود را ثبت کنید