افراد زیادی هستند که پمپ آب ساختمان خود نصب کرده اند و انتظار دارند که فشار آب خوبی را داشته باشند، ولی نه تنها به این هدف نمی رسند بلکه هزینه های زیادی از قبیل هزینه نصب پمپ و منبع تحت فشار آن را هم باید تقبل کنند و با مشکل کبود آب مواجه هستند. این مشکل برای افرادی که در طبقات بالایی ساختمان ها سکونت می کنند به مراتب بیشتر است. در این مقاله می خواهیم با شما در رابطه با اینکه علت بالا نرفتن فشار پمپ آب چیست؟ صحبت کنیم پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

نشانه های بالا نرفتن فشار پمپ آب چیست؟

اگر پمپ آب دچار کاهش فشار آب شود نشانه آن به این صورت خواهد بود که پمپ روشن است و کار می کند ولی فشار آب درون لوله ها کم است. در برخی مواقع هم فشار آب از میزن فشاری که در تنظیمات کلید اتومات پمپ آب انجام داده ایم کمتر است، در این حالت پمپ به طور مداوم کار می کند تا به حد فشار تنظیم شده برسد اما در نهایت هم نمی تواند موفق شود.

در نتیجه نه تنها برق بیش از حد در ساختمان مصرف می شود بلکه عمر مفید آن ها هم پایین می آید و از طرفی مشکل فشار آب هم حل نمی شود.

نشانه های بالا نرفتن فشار پمپ آب چیست؟

نشانه های بالا نرفتن فشار پمپ آب

مهم ترین دلایل بالا نرفتن فشار پمپ آب

علت بالا نرفتن فشار پمپ آب می تواند موارد مختلفی باشد که موجب افت فشار آب می شوند و عبارتند از:

وجود نشتی در سیستم لوله کشی پمپ آب ساختمان

این علت بسیار شایع است که ممکن است در بخشی از لوله و یا اتصال های پمپ آب رخ دهد. سیستم لوله کشی اب شامل فیتینگ های مهره ماسوره و بوشن، لوله، شیر یک طرفه، سه راهی و زانویی می شود. این بخش ها به وسیله اتصال های لوله به هم ربط داده می شوند و موجب شکل گیری یک سیستم لوله کشی آب می شوند.

اگر درون لوله ها یک سوراخ کوچک هم ایجاد شود موجب نشت دادن آب از همان سوراخ می شود، در نتیجه علت بالا نرفتن فشار پمپ آب را موجب خواهد شد. برای رفع این مشکل باید لوله ها و اتصالات آن ها را به خوبی بررسی کنید و برای اینکار می توانید لوله ها را با دستمال کاغذی بپوشانید، اگر دستمال ها در حین کار خیس شوند می تواند علت نشتی آب باشد که باید محل نشتی را به خوبی یافته و برای رفع آن اقدام کنید.

احتمال دارد که آب بندی اتصال ها از بین رفته باشند که در این صورت نیاز به تعویض و یا قوی تر کردن آن وجود دارد. اگر هم لوله ترکیده باشد و یا زانویی پمپ اب دچار مشکل شده باشد باید آن ها را عوض کنید.

وجود نشتی در سیستم لوله کشی پمپ آب ساختمان

وجود نشتی در لوله کشی پمپ آب ساختمان

خرابی قطعات پمپ از علل بالا نرفتن فشار پمپ آب

پروانه پمپ از مهمترین قطعات پمپ ها محسوب می شود اما ممکن است به دلایلی هم چون کاویتاسیون، سایش، پوسیدگی و خوردگی دچار مشکل شده باشد. خراب شدن پروانه پمپ می تواند علت بالا نرفتن فشار پمپ آب باشد چون موجب چرخش نامناسب آن شده و در نتیجه به قدر کافی نمی تواند به موتور پمپ برسد و موارد دیگری هم چون ایجاد مشکل در نحوه عملکرد موتور پمپ و صدا در پروانه پمپ هم می تواند نشانه خرابی این قطعه باشد.

برای رفع این مشکل باید پروانه پمپ را عوض کنید و یا پوشش آن را از روی بدنه پمپ باز نموده و به وسیله دو پیچ گوشتی آن را چرخانده و باز نمایید. پروانه نو را روی کاسه نمد گذاشته و به کمک دو پیچ گوشتی آن را محکم می نمایید.

تاثیر خرابی مخزن تحت فشار پمپ آب در بالا نرفتن فشار پمپ آب

معیوب بودن مخزن تت فشار پمپ آب می تواند یک علت بالا نرفتن فشار پمپ آب باشد که بخاطر سوراخ شدن تیوپ درون مخزن پمپ و یا سوراخ شدن مخزن این اتفاق افتاده باشد. از نشانه های آن کاهش و افزایش فشار پمپ است که اگر فشار کم باشد موجب خاموش و روشن شدن دائمی پمپ می شود و برای رفع این مشکل باید پوسیدگی مخزن و تیوپ را کاملا چک کنید که دچار سوراخ نشده باشد. اگر بدنه مخزن تحت فشار پمپ دچار تعریق شده باشد باید مخزن و یا تیوپ درون آن را عوض نمایید. اگر دیواره مخزن دچار پوسیدگی شده باشد باید مخزن را به طور کلی عوض نمایید.

خرابی کلید اتومات یا پرشر سوئیچ پمپ آب

برای اینکه بتوان روشن و خاموش شدن پمپ آب را بهتر کنترل نمود باید از کلید اتومات پمپ آب یا پرشر سوئیچ پمپ آب استفاده شود. خراب بودن این دو قطعه و یا عدم تنظیم صحیح آن موجب نشتی آب از بخش زیرین و بدنه داخلی کلید، لرزش پمپ به خاطر فشار داخلی زیاد، افزایش دمای آب خروجی، عدم تنظیم فشار پمپ آب، درست کار نکردن کلید پمپ را می توانید رویت کنید.

برا رفع این مشکل باید فشار CUT ON  یا CUT OFF را به درستی تنظیم کرد و در ابتدا باید کلید به درستی تنظیم شود، سپس قطعات درونی هم چون دیافراگم و فنر بررسی شوند و نسبت به تعویض و یا تعمیر آن اقدام نمایید.

خرابی کلید اتومات یا پرشر سوئیچ پمپ آب

خرابی کلید اتومات سوئیچ پمپ آب

سایر دلایل بالا نرفتن فشار پمپ آب

دلایل دیگری هم چون متناسب نبودن ظرفیت پمپ به نسبت نیاز ساختمان، وجود هوا در پمپ آب، عدم وجود آب کافی در پشت پمپ، رسوب گرفتن ورودی آب به پمپ، مسدود شدن شیر یک طرفه پمپ آب، معیوب شدن بلبرینگ پمپ می توانند علت بالا نرفتن فشار پمپ آب باشند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم دلایل متعدد بالا نرفتن فشار پمپ آب را برای شما بیان کنیم و اینکه از چه روش هایی می توانید جهت رفع مشکل و درست نمودن آن اقدام نمایید. در برخی مواقع یکی از قطعات پمپ دچار مشکل می شوند که می توانید آن را تعمیر کنید و اگر تعمیر نشد به طور کلی آن را تعویض کنید. در برخی مواقع مشکلاتی هم چون رسوب گرفتن، مسدود شدن و یا یک منفذ کوچک موجب نشتی دادن آب و یا عدم ورود آب به لوله ها می شوند که باید به خوبی بررسی شوند.

سوالات متداول علت بالا نرفتن فشار پمپ آب

  1. برای رفع مشکل خرابی پمپ آب باید چه کار کرد؟
    بهتر است که از یک نصاب متخصص جهت نصب و راه اندازی پمپ ساختمان کمک گرفته شود و اگر چنین مشکلاتی برای پمپ آب ایجاد شدند سریعا برای رفع مشکل آن اقدام نمایید.
  2. اگر بلبرینگ پمپ آب دچار مشکل شود چه باید کرد؟
    برای رفع این مشکل بهتر است ابتدا آن را روغن کاری کنید چون در برخی مواقع به علت زنگ زدگی، بلبرینگ به خوبی نمی چرخد و پمپ به درستی کار نمی کند اما اگر این قطعه دچار خوردگی شدید شده باشد باید به طور کلی عوض شود.
4/5 - (1 امتیاز)