مهم ترین آبگرمکن هایی که توسط شرکت های تولید کننده ساخته می شوند، به دو دسته اصلی گازی و برقی تقسیم می شوند. هر یک از این محصولات دارای مزایا و معایبی هستند و هر فرد با توجه به شرایط زندگی خود یکی از این دو را انتخاب می کند. در مناطقی که گاز وجود ندارد، قطعا استفاده از آبگرمکن های برقی می تواند گزینه بسیار مناسبی باشد، این در حالی است که بسیاری از مناطق، استفاده از نمونه های گازی را نسبت به نمونه های برقی ترجیح می دهند. در ادامه به بررسی مزایا و معایب آبگرمکن گازی و برقی می پردازیم.

مزایا و معایب آبگرمکن گازی و برقی

اگر بخواهیم به بررسی مزایا و معایب آبگرمکن گازی و برقی بپردازیم، باید ابتدا هر یک از آن ها را به خوبی بشناسیم. با ویژگی های آن ها آشنا شویم و سپس این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم. از آن جایی که همه مناطق به گاز شهری دسترسی ندارند، استفاده از آبگرمکن های برقی راحت تر می باشد. در عین حال نصب و نگهداری آن ها نیز نسبت به نمونه های گازی راحت و کم هزینه تر می باشد.

با توجه به این که قیمت گاز در کشور ما نسبت به برق کم تر می باشد، هزینه کارکرد این دستگاه ها نیز نسبت به نمونه های برقی پایین تر است. از طرفی تمام گازی که در این دستگاه ها وارد می شوند مورد است

فاده قرار نمی گیرند و بخشی از آن ها به هدر می روند، این در حالی است که همه انرژی الکتریکی در نمونه های برقی به کار گرفته می شوند.

نحوه عملکرد آبگرمکن گازی

آموزش نحوه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

نحوه عملکرد آبگرمکن گازی

برای بررسی مزایا و معایب آبگرمکن گازی و برقی باید با خصوصیات هر یک آشنا شویم. ابتدا به سراغ آبگرمکن گازی رفته و در مورد ویژگی های این محصول اطلاعات کاملی ارائه می دهیم. منبع اصلی سوخت در این نوع آبگرمکن ها گاز طبیعی می باشد. معمولا طول عمر مفید این محصولات ۸ تا ۱۲ سال می باشد و حجم آن ها تقریبا ۴۰ تا ۵۰ گالن است. نحوه عملکرد آن ها به این صورت است که آب با استفاده از یک شعله گرم می شود و دود این شعله نیز به کمک دودکش از فضای داخلی خارج می گردد.

برای گرم شدن آب باید کل فضای داخلی داغ شود و این موضوع سبب کاهش طول عمر دستگاه می گردد. این مسئله می تواند باعث شود که عمر این آبگرمکن ها از دیگر نمونه ها کمتر باشد. در حالت کلی این محصولات به دو دسته اصلی مخزن دار و دیواری تبدیل می شوند. در دسته اول بخشی از آب درون مخزن باقی می ماند و بقیه گرم می شوند اما در نمونه های دیواری آب حین عبور از درون لوله ها داغ می شود.

نحوه عملکرد آبگرمکن برقی:

نحوه عملکرد آبگرمکن برقی

پس از آشنایی با آبگرمکن های گازی، برای بررسی مزایا و معایب آبگرمکن گازی و برقی به سراغ نمونه های برقی این محصولات می رویم. در آبگرمکن های برقی نحوه گرم شدن آب با نمونه های گازی متفاوت می باشد. در این نمونه برای گرم کردن آب از انرژی الکتریکی استفاده می کنند. جریان برق از سیم پیچ هایی که در وسط و پایین مخزن قرار دارند، وارد می شود و از این طریق آب گرم می شود، در این فرآیند ترموستات ها وظیفه قطع و وصل کردن جریان را بر عهده دارند.

زمانی که آب به دمای مورد نظر برسد، این ترموستات است که جریان را قطع می کند تا آب در همان دما باقی بماند و هرگاه دمای آب پایین آمد، دوباره ترموستات اجازه ورود جریان به سیم پیچ ها را صادر می کند. از این طریق آب در دمای مشخص شده باقی مانده و مورد استفاده قرار می گیرد.

مقایسه آبگرمکن گازی و برقی:

مقایسه آبگرمکن گازی و برقی

برای بررسی مزایا و معایب آبگرمکن گازی و برقی باید به این موضوع توجه داشته باشید که استفاده از آبگرمکن های برقی باید با رعایت اصول ایمنی انجام شود. در این دستگاه احتمال خطر برق گرفتگی بالا می باشد و باید دقت کنید که بر روی بدنه آب نریزید. این در حالی است که آبگرمکن های گازی خطرات کمتری برای افراد به همراه دارند

در نمونه های گازی به دودکش احتیاج دارید تا دود حاصل از شعله را از این طریق خارج کنید، این در حالی است که آبگرمکن برقی به این سیستم احتیاج ندارد. از این رو نمونه های برقی فرآیند نصب بسیار راحت تری دارند و باز و بسته کردن آن ها نیز سریع تر انجام می شود.

کلام پایانی:

برای بررسی مزایا و معایب آبگرمکن گازی و برقی فاکتور های مختلفی را باید مد نظر قرار دهید. معمولا نمونه های گازی این محصول ارزان قیمت تر بوده و برای خانواده های پر جمعیت مناسب تر می باشد. این در حالی است که نمونه های برقی مصرف انرژی کمتری دارند و در طول زمان کم هزینه تر هستند.

از طرفی نصب و نگهداری از دستگاه های برقی نسبت به آبگرمکن های گازی بسیار ساده تر می باشد. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با این دو نمونه از آبگرمکن ها بیش تر آشنا کنیم و از این که تا پایان همراه ما بودید بسیار سپاسگزاریم.

سوالات متداول درباره مزایا و معایب آبگرمکن گازی و برقی:

۱. چرا آبگرمکن گازی به دودکش احتیاج دارد؟

زیرا، این آبگرمکن ها با استفاده از شعله آب را گرم می کند و همین امر سبب می شود تا دود تولید شود و دود حاصل از طریق دودکش ها به فضای بیرونی انتقال می یابد.

۲. در آبگرمکن های برقی نحوه گرم شدن آب به چه صورت می باشد؟

در این وسایل دو عدد سیم پیچ در قسمت وسط و پایین مخزن قرار دارد و با ورود جریان برق به درون این سیم پیچ ها آب گرم می شود.

۳. قیمت کدام یک از آبگرمکن های برقی یا گازی کمتر است؟

نمونه های گازی ارزان قیمت تر هستند و از طرفی هزینه کارکرد آن ها نسبت به انواع برقی این محصولات کمتر می باشد. اما آبگرمکن های برقی همه جریان را به طور کامل مورد استفاده قرار می دهند، این در حالی است که نمونه های گازی بخشی از انرژی را تلف می کنند.

5/5 - (1 امتیاز)