[vc_row][vc_column][woodmart_products spacing=”10″ pagination=”more-btn” taxonomies=”1897″ sale_countdown=”0″ stock_progress_bar=”0″ highlighted_products=”0″ products_bordered_grid=”0″ lazy_loading=”no”][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

تاریخچه اختراع و بکارگیری انواع پمپ

پمپاژ آب یک روش اساسی و عملی است، بسیار عملی تر از جمع کردن آن با دست یا بلند کردن آن در یک سطل دستی. در تاریخچه پمپ آب این مسئله درست است اگر آب از یک منبع تازه گرفته شود، به مکان مورد نیاز منتقل شود، تصفیه شود، یا برای آبیاری، شستشو یا تصفیه فاضلاب یا تخلیه آب از یک مکان نامطلوب استفاده شود، در نهایت به منبع آب شیرین موجود در ارتفاعات بالاتر از مکانی که آب می تواند استفاده کند بستگی دارد در این موارد نیروی جاذبه تمام کارها را انجام می دهد. برای موارد دیگر از پمپ لئو استفاده می شود. در شرایط روزمره، آب موجود اغلب آلوده، ناسالم یا حتی به طور طبیعی سمی است.

تاریخچه اختراع انواع پمپ

اختراع پمپ

بنابراین لازم است آب آشامیدنی را از سطوح پایین به سطوح بالاتر پمپ کنید، جایی که می تواند مورد استفاده قرار گیرد. یک منبع آب شیرین در یک جریان پایین ، رودخانه ، حوضچه یا دریاچه اغلب برای آبیاری ، دام ، پخت و پز ، تمیز کردن یا سایر مصارف بشر توسط انسانها که به طور طبیعی به آب شیرین احتیاج دارند ، به مناطق بالاتر منتقل می شود. این امر عمدتا آب شیرین را تصفیه می کند و تصفیه آب آلوده تا حد زیادی به پمپاژ اشاره دارد. تاریخچه پمپ آب در دوران باستان ، فکر زیادی برای انتقال آب انجام نمی شد. مردم بیشتر به پاین رودخانه و یا چاه میرفتند ، یک ظرف شیشه ای یا پوست حیوان را با آب پر می کردند و آن را به هر جا و مکانی که میخواستند منتقل می کردند.

سایه بان اولین پیشرفت واقعی فناوری در حوزه انتقال آب

2000 سال قبل از میلاد مسیح مردم مصر برای بالا بردن آب ، سایه بان را اختراع کردند که از یک میله معلق بلند با یک سطل در انتهای دیگر یک وزنه ساخته شده بود. بعد از آن حدود 200 سال قبل از میلاد مخترع و ریاضیدان یونانی ، کتسیبیوس ، اندام آب ، پمپ هوا با دریچه هایی در پایین ومخزن آب در بین آنها و یک ردیف لوله در بالا را اختراع کرد.

در همان سال ارشمیدس بزرگترین مخترع جهان در آن زمان پمپ پیچ را اختراع کرد که برای پمپاژ مایعات و مواد جامد دانه بندی در جهان صنعتی و جهان سوم مورد استفاده قرار می گرفت ، که این یک روش ترجیحی برای آبیاری است برای مزارع کشاورزی بدون پمپ های الکتریکی.

سایه بان اولین پیشرفت در حوزه انتقال آب

سایه بان پیشرفت واقعی در حوزه انتقال آب

موردی که در تاریخچه پمپ آب در سال 1588 گفته شده است، فناوری پمپ آب پره ای کشویی توسط مهندس ایتالیایی آگوستینو راملی در کتاب “ماشینهای متنوع و مصنوعی کاپیتان آگوستینو راملی” توصیف شده است که شامل سایر طراحی های پمپ و موتور نیز می باشد و در سال 1593 نیکلاس گرولیر دو سرویر ، طراحی اولیه برای پمپ دنده ای را ایجاد کرد.

در سال 1636 پاپنهایم، یک مهندس آلمانی، پمپ دنده دوار دنده ای عمیق را اختراع می کند، که هنوز هم برای روغن کاری موتور استفاده می شود. این پمپ دنده ای امکان توزیع سوپاپ های کشویی رفت و برگشتی را که توسط Ramelli استفاده می شود را امکان پذیر می کند. پپنهایم ماشین خود را با چرخش بیش از حد آب که توسط یک جریان به حرکت در آمده رانندگی می کرد و برای تغذیه فواره های آب مورد استفاده قرار می گرفت. امپراتور فردیناند دوم در رابطه با این اختراع “امتیازی” – معادل حق ثبت اختراع به او اعطا کرد.

اصل برنولی در اختراع پمپ آپ

اصل برنولی در تاریخچه پمپ آب بیان می کند که برای جریان نامحسوس ، افزایش سرعت سیال همزمان با کاهش فشار یا کاهش انرژی پتانسیل سیال اتفاق می افتد. این نام از ریاضیدان هلندی-سوئیسی دانیل برنولی گرفته شده است، این اصل در انواع مختلف جریان سیال اعمال می شود و به راحتی به عنوان معادله برنولی شناخته می شود.

جیمز وات مکانیزم میل لنگ میله اتصال موتور بخار را اختراع کرد ، که امکان تبدیل حرکت رفت و برگشتی پیستون به حرکت چرخشی را فراهم می کند دستگاه پیستونی نوسانی را طراحی می کند که در آن یک تیغه دوار بال شکل تقریباً یک دور کامل ایجاد می کند تا درهای ورودی را کشف کند محفظه ای که توسط یک دیواره شعاعی منحنی جدا شده است.

در سال 1845 وورتینگتون اولین موتور پمپاژ بخار با عملکرد مستقیم را اختراع کرد. او اولین محصولات خود را برای تأمین نیروی قایق های کانال و شناورهای نیروی دریایی ایالات متحده طراحی کرد، بعداً در طراحی پمپ برای تغذیه دیگ بخار، خط لوله نفت و برنامه های برق آبی پیشگام بود. اگر پمپ آب برای خانه یا ساختمان خود خریداری کرده اید و نمی دانید که چگونه باید آن را نصب کنید به شما توصیه می کنیم نقشه نصب پمپ آب خانگی بدون مخزن را مطالعه کنید.

تاریخچه اختراع پمپ گریز از مرکز

تقریبا شش سال بعد جان گوین اولین حق ثبت اختراع پمپ گریز از مرکز را ثبت کرد. پمپ های اولیه او عمدتا برای زهکشی زمین مورد استفاده قرار می گرفت و امروزه بسیاری از آنها را می توان در موزه های تلمبه خانه مشاهده کرد. انرژی آنها معمولاً از موتورهای بخار گوینس تأمین می شد. در اواخر قرن نوزدهم، در تاریخچه پمپ آب گفته شده است که گوین در حال تولید پمپ هایی در هر اندازه برای پوشش دادن به همه کاربردهای صنعتی، از پمپ های کوچک برقی گرفته تا 1000 تن در دقیقه بود. شرکت وی همچنین شروع به تولید پمپ های علمی به عنوان مثال پمپ های پرسلن برای کارهای شیمیایی کرده است. در دهه 1930 آنها تقریباً 1000 مدل مختلف تولید می کردند.

در سال 1900 زیمنس اولین حق ثبت اختراع آلمان را برای پمپ های خلا و کمپرسورهای حلقه مایع ثبت کرد. در سال 1944 در طول جنگ جهانی دوم ، پمپ های تر و تمیز بسیار آرام در هر زیردریایی نیروی دریایی ایالات متحده نصب شده بود.

ده سال بعد جیم وایلدن فناوری پمپ دو دیافراگم با هوا را اختراع کرد. دریچه هوا و دیافراگم های مناسب مورد نیاز را داشت و به اندازه کافی سخت و متنوع بود تا بتواند تقاضای سختگیرانه صنعت معدن و ساخت و سازهای سنگین را برآورده کند. در طی دهه 1980 ، وایلدن پمپ های AODD پلاستیکی را معرفی کرد که توانایی مقاومت در برابر شرایط سخت کار و مواد خورنده منتقل شده در بازار جهانی مواد شیمیایی را دارند.

در سال 1994 و در تاریخچه پمپ آب، پمپ دوغاب و کف را با پروانه اسپلیت پره اختراع شد. پروانه اسپلیت با تقسیم فضای بین پره های اصلی بدون کاهش مسیر عبور در باریک ترین نقطه ، که همان چشم پروانه است ، به کاهش چرخش در پمپ های دوغاب کمک می کند. در پمپ های کف، به شکستن حباب های هوا کمک می کند تا جریان ایجاد شود.

با پیشرفت عمل و فناوری در دهه های اخیر بشر توانست با استفاده از بهترین ابزار ها پمپ هایی مناسب با نیاز بشر تولید کند که به سادگی نیاز های موجود را شناسایی و در جهت رفع نیاز آن برآید.

امروزه از پمپ ها در صنایع مختلفی استفاده می شود که نیاز بسیاری را برطرف کرده و توانسته جایگاه بسیار مفیدی در صنعت پیدا کند . امروزه پمپ ها به دو دسته سیرکولاتور (وظیفه گردش آب ) و پمپ های آب خانگی ( دارای وظیفه تامین و افزایش فشار آب ) تقسیم می شوند.

در تاریخچه پمپ آب پمپ ها در موارد مختلفی استفاده می شود، پمپ های سیرکولاتور بیشتر در سیستم های تهویه مطبوع و گرمایش مرکزی استفاده می شود و پمپ های تحت فشار خانگی بیشتر در خانه ها ، مناطق مسکونی و… استفاده می شود. پمپ آب خانگی نیاز های مختلف مشتریان را شناسایی و با توجه به آن پمپ ها را ارائه می دهد، از انواع مختلف این پمپ ها می توان به پمپ های آب خانگی، پمپ های خانگی جتی و پمپ های سانترفیوژ اشاره کرد.

سوالات متداول تاریخچه پمپ آب

  1. اصل برنولی در مورد پمپ ها چیست؟
    اصل برنولی در تاریخچه پمپ آب بیان می کند که برای جریان نامحسوس ، افزایش سرعت سیال همزمان با کاهش فشار یا کاهش انرژی پتانسیل سیال اتفاق میافتد.
  2. وظیفه پمپ آب چیست؟
    یک منبع آب شیرین در یک جریان پایین ، رودخانه ، حوضچه یا دریاچه اغلب برای آبیاری ، دام ، پخت و پز ، تمیز کردن یا سایر مصارف بشر توسط انسانها که به طور طبیعی به آب شیرین احتیاج دارند ، به مناطق بالاتر منتقل می شود. این امر عمدتا آب شیرین را تصفیه می کند و تصفیه آب آلوده تا حد زیادی به پمپاژ اشاره دارد.
  3. پمپ های سیرکولاتور و تحت فشار در کجا استفاده می شود؟
    پمپ های سیرکولاتور بیشتر در سیستم های تهویه مطبوع و گرمایش مرکزی استفاده می شود و پمپ های تحت فشار خانگی بیشتر در خانه ها ، مناطق مسکونی و … استفاده می شود.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

لطفا امتیاز خود را ثبت کنید