در بسیاری از ساختمان ها برای تولید گرما در شوفاژ و آب مصرفی از موتورخانه استفاده می شود. این موتورخانه از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که مهمترین آنها مشعل است. در واقع مشعل قطعه اصلی هر موتورخانه ای محسوب می شود که خرابی آن باعث مختل شدن عملکرد تمام سیستم می شود. برای جلوگیری از خراب شدن مشعل و دیگر قطعات، سرویس سالانه موتورخانه اهمیت زیادی دارد. زیرا از خرابی های جدی تر تا حد زیادی جلوگیری می شود. برای آموزش تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه در این مقاله با ما همراه باشید.

مشعل موتورخانه چیست؟

مشعل قطعه ای حیاتی در موتورخانه به حساب می آید. وظیفه اصلی آن روشن کردن و تنظیم کردن شعله درون دیگ موتورخانه است. آب در درون این دیگ در حال گردش است و شعله درون دیگ باعث گرم شدن آن می شود. آب گرم از داخل دیگ وارد سیستم لوله کشی ساختمان می شود و موجب گرم شدن رادیاتور ها می شود. آیا با نحوه تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه آشنا هستید؟

همچنین قسمتی از آبی که در دیگ گرم می شود، برای استفاده مستقیم آب گرم وارد لوله ها می شود. به همین دلیل است که ایجاد اختلال در عملکرد مشعل، تمام سیستم را از کار می اندازد. مشعل ایران رادیاتور یکی از بهترین انواع مشعل موجود در بازار است. اما تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه چگونه انجام می شود؟

اهمیت رسیدگی و سرویس دوره ای موتورخانه

مانند هر وسیله و سیستم دیگری، موتورخانه نیز گاهی ممکن است دچار ایراداتی شود. اهمیت سرویس دوره ای و تعمیر موتورخانه در اینجا مشخص می شود که اگر زودتر ایرادات جزئی کشف و رفع شود، احتمال بروز مشکلات جدی تر کم می شود. تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه یا سرویس دوره ای منظم موتورخانه مانند مکمل تقویتی برای سیستم عمل می کند و از موتورخانه در برابر مشکلات جدی محافظت می کند. اهمیت دیگری که سرویس دوره ای موتورخانه دارد، این است که علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن انرژی، هزینه خیلی کمی نسبت به تعمیر مشکلات جدی تر دارد.

قطعات اصلی تشکیل دهنده مشعل موتورخانه

مشعل موتورخانه از قطعات زیادی تشکیل می شود که کارکرد هر کدام بر عملکرد کلی سیستم موتورخانه تاثیر مهمی می گذارد. شناخت این قطعات و وظیفه آن ها موجب می شود تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه بصورت دقیق تر می شود. این قطعات عبارتند از:

  1. میله یونیزاسیون
  2. شیر برقی
  3. پایه رله

بروز مشکل در هر یک از این قطعات باعث ایجاد اختلال در مشعل و در نتیجه کار سیستم موتور خانه را مختل می کند.

نحوه عیب یابی مشعل موتورخانه

برای تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه بصورت دقیق تر ابتدا بهتر است وظیفه هر قطعه مشعل را بدانیم تا بتوانیم تشخیص دهیم ایراد اصلی مربوط به کدام قطعه است.

  1. وظیفه میله یونیزاسیون
    این میله در بین شعله قرار می گیرد و وظیفه آن مطلع کردن پایه رله از تشکیل شدن شعله و دمای آن است.
  2. وظیفه شیر برقی مشعل موتورخانه
    کاربرد اصلی آن تنظیم شعله و دبی عبوری از شیر است.
  3. وظیفه پایه رله
    این قطعه عملکرد الکتریکی مشعل را کنترل می کند. همچنین وظیفه خاموش یا روشن کردن مشعل را هم بر عهده دارد.

اختلالات بارز در مشعل موتورخانه

  • ریست شدن شعله توسط رله و درست کار نکردن مشعل
    مهمترین دلیل آن تنظیم نبودن فشار هوای داخل دیگ و یا خراب بودن پایه رله است.
  • جرقه نمی زند
    احتمالا الکترود ها خراب هستند و یا اتصال کوتاه بین آن دو ایجاد شده است. همچنین احتمال دارد رله خراب باشد.
  • مشعل به دفعات زیادی ریست می شود
    تنظیم نبودن شعله و یا فاصله بین الکترود ها می تواند دلیل این رخداد باشد.
  • شعله پس زده می شود
    نشان می دهد فشار هوای درون دیگ بالا است. و یا ممکن است سیستم جرقه زنی دچار مشکل شده باشد.
  • زیاد بودن صدای احتراق
    بیشتر مربوط به تخلیه دود از درون دیگ است. یعنی احتمال دارد دودکش موتورخانه دچار گرفتگی شده باشد یا خروجی آن کوچک باشد. همچنین امکان کار اختلال در کارکرد فن نیز وجود دارد.
  • نا منظم بودن و کوتاه بودن ارتفاع شعله
    اصلی ترین علت آن نرسیدن سوخت کافی به سیستم است. ممکن است نازل درست کار نکند و یا سوخت تمام شده باشد.
چرا مشعل موتور خانه خاموش می شود؟

نمونه مشعل موتورخانه

پس در صورت ایجاد هر مشکلی ابتدا موارد زیر را به خوبی مورد بررسی قرار دهید:

  1. سیستم سوخت رسانی و اجزای تشکیل دهنده آن.
  2. اجزای سیستم هوا رسانی و تنظیم فشار هوا.
  3. بررسی کنترل کننده های شعله.
  4. سیستم ایجاد جرقه.
  5. سالم بودن دودکش و فرآیند تخلیه دود.
  6. متصل بودن سیم اتصال به زمین.
  7. الکترود نباید با بدنه در تماس باشد.

تعمیر مشعل موتورخانه

از آنجایی که مشعل موتورخانه قطعه بسیار حیاتی و مهمی در این سیستم محسوب می شود، اگر در تعمیر آن سر رشته ای ندارید، از دستکاری آن پرهیز کنید. برای تعمیر حتما از تعمیر کاری ماهر باید کمک گرفته شود. بیشتر قطعات مشعل و موتورخانه قابل تعمیر هستند. چرا که هزینه تعمیر آن بسیار به صرفه تر از خرید قطعات نو است. به همین دلیل باید از فردی که تعمیر کار مشعل است برای تعمیر و عیب یابی مشعل موتورخانه به طور دقیق تر، درخواست کنید.

تعمیر مشعل موتور خانه

پرسنل شوفاژ ایران در حال تعمیر مشعل موتورخانه

سخن پایانی

مشعل مهمترین و اصلی ترین قطعه موتورخانه ها است. با تشکیل و تنظیم شعله باعث گرم شدن آب مصرفی و همچنین گرمای رادیاتور ها را فراهم می کند. در صورت بروز هر گونه مشکل در این قطعه اساسی، تمام سیستم موتورخانه از کار می افتد. به منظور جلوگیری از خرابی جدی در مشعل یا موتورخانه بهتر است به سرویس ماهانه یا سالانه موتورخانه توجه جدی شود. برای تعمیر و عیب یابی موتورخانه نیز بهتر است از تعمیر کار متخصص کمک بگیرید. همچنین تعمیر قطعات بسیار مناسب تر از خرید قطعات جدید است.

سوالات متداول

  1. مشعل موتورخانه چه وظیفه ای دارد؟
    این قطعه وظیفه اصلی روشن کردن دیگ و گرم کردن آب درون آن را بر عهده دارد. در انتها این آب گرم برای گرم کردن محیط به وسیله شوفاژ یا مورد مصرف به عنوان آب گرم قرار می گیرد.
  2. علت خاموش روشن شدن مکرر مشعل چیست؟
    احتمالا علت آن تنظیم نبودن شعله درون دیگ است.
5/5 - (2 امتیاز)