فن کویل و کولر گازی

از اساسی ترین نیاز های هر ساختمان این است که از سیستم های تهویه استفاده کنند که مدل های مختلفی از آن در بازار وجود دارد و از مهم ترین آن ها می توان به کولر گازی و فن کویل اشاره کرد ولی زمانی که می خواهیم در مورد تفاوت فن کویل و کولر گازی صحبت کنیم باید در قدم اول در مورد نحوه عملکرد هرکدام از آن ها توجه داشته باشیم. زیرا این سیستم ها شیوه مخصوص به خود را دارند و برای تامین هوای مورد نیاز و مطبوع تفاوت هایی دارند. یکی از بهترین برند های اسپلیت ، کولر گازی کازوکی می باشد .

نحوه کارکرد کولر گازی

از تفاوت فن کویل و کولر گازی می توان به نحوه عملکرد فن کویل و کولر گازی اشاره کرد که در این قسمت نحوه کارکرد کولر گازی می پردازیم. نام دیگر کولر های گازی، اسپیلت است که از دو بخش مختلف تشکیل شده است که یکی از قسمت ها در خارج از ساختمان و قسمت دیگر در داخل ساختمان قرار می گیرد.

توسط لوله هایی از جنس مس و کابل ها این دو قسمت اسپیلت بهم وصل می شود و برای این که این دستگاه روشن بشود نیاز به نیروی است که تامین آن توسط برق صورت می گیرد. زمانی که کولر های گازی روشن می شود، توسط کندانسورها، هوا به مایع تبدیل شده است و به وسیله لوله های مسی مایعی که تولید می شود به قسمت داخلی کولر گازی منتقل می شود.

کولر گازی چگونه کار می کند؟

نحوه کارکرد کولر گازی

در یونیت های داخلی صفحات فلزی تعبیه شده است و مایعی که تولید شده است از این صفحات عبور می کند و به خاطر حرکت هایی که بین صفحات دارد، هوا سرد شده و به وسیله دریچه هایی که روی دستگاه وجود دارد، هوای سرد وارد اتاق و محیط می شود و هوای محیط را خنک تر می کند.

مزایای استفاده از کولر های گازی

  1. هوای محیط را تصفیه می کند.
  2. از راه دور می توان آن را کنترل کرد
  3. در مناطقی که بسیار گرم است خنک سازی محیط به این وسیله صورت می گیرد.
  4. سرمایش کولرهای گازی بسیار قوی عمل می کند.
  5. در محیط های کوچک نیز قابل استفاده است.

استفاده از کولرهای گازی چه معایبی دارد؟

  1. بالاترین مصرف برق را دارد
  2. در مکان های بزرگ هزینه بالایی در زمان استفاده دارد.

عملکرد فن کویل ها به چه صورت است؟

در تفاوت فن کویل و کولر گازی باید بدانید که فن کویل ها از بخش های مختلفی ساخته شده است که در قسمت های مختلف ساختمان ها تعبیه شده است. در قسمت مرکزی فن کویل ها چیلرها و مینی چیلرها قرار دارد که تمامی لوله ها به آن وصل می شود و به وسیله آن خنک سازی ها انجام می شود. از فن کویل ها هم می توان برای خنک سازی و هم گرم کردن استفاده کرد که از بهترین برند این محصولات می توان به فن کویل میدیا اشاره کرد.

خرید انواع فن کویل

اجزای فن کویل

زمانی که می خواهید از فن کویل ها برای گرم کردن استفاده کنید باید حواستان باشد که از منبع تغذیه ی دیگری مثلا پکیج ها برای این کار کمک می گیرند. همان طور که می دانید کارکرد فن کویل ها متفاوت است و بهترین گزینه برای مکان های بسیار بزرگ است و مدل های مختلفی از آن در بازار موجود است که شامل فن کویل زمینی، کانالی، دیواری، سقفی است که این مدل ها از نظر توانایی، هوادهی، ظرفیت و ظاهر با یکدیگر متفاوت بوده است.

مزایای استفاده از فن کویل ها

  1. نیاز به کانال کشی ندارد.
  2. قوی ترین سیستم گرمایشی
  3. اکسیژن بیشتری را وارد محیط می کند.
  4. به دلیل چند قسمتی بودن در ساختمان های بزرگ بسیار مناسب است.

استفاده از فن کویل ها چه معایبی دارد؟

  1. مراقبت های بیشتر و ویژه ای را نیاز دارد.
  2. نمی توان در مناطقی که بسیار گرم است از آن استفاده کرد.

مهم ترین تفاوت فن کویل و کولر گازی

همان طور که می دانید کولرهای گازی با فن کویل ها تفاوت هایی دارند که در مورد هر کدام به طور جداگانه توضیحاتی را ارائه می دهیم.

تفاوت توان سرمایشی و گرمایشی کولرهای گازی با فن کویل ها

فن کویل ها دمای محیط را به وسیله انتقال دمای آب تغییر می دهند و این در صورتی است که تغییر هوای محیط در کولرهای گازی به وسیله متراکم کردن هوا صورت می گیرد و می توان گفت تفاوت فن کویل و کولر گازی در این مورد نیز است.

تولید هوای خنک با قدرت بیشتری در کولرهای گازی صورت می گیرد و این در صورتی است که در فن کویل ها به این صورت نیست و عملکرد فن کویل ها در گرمایش نسبت به کولرهای گازی بهتر است. در حالت کلی فن کویل ها ایده آل ترین سیستم گرمایشی و کولرهای گازی بهترین و قوی ترین سیستم سرمایشی را دارد.

تفاوت توان سرمایش و گرمایش کولر با فن کویل ها

تفاوت کولر گازی با فن کویل

مصرف برق در فن کویل ها و کولر های گازی

بزرگترین تفاوت فن کویل و کولر گازی در مصرف برق است، به دلیل این که هر دو قسمت خارجی و داخلی کولر های گازی با برق کار می کند، به همین دلیل بالاترین مصرف برق را دارند و این در صورتی است که در فن کویل ها قسمت داخلی با برق و قسمت چیلر با دیگر انرژی ها کار می کند.

تفاوت فن کویل ها و کولرهای گازی در تهویه هوا

کولر های گازی باعث خنک شدن هوا می شوند و هوای تازه به محیط وارد نمی کنند، از هوای اتاق برای این کار استفاده می کند و فن کویل ها از هوای بیرون استفاده می کنند که این از تفاوت فن کویل و کولر گازی است. به دلیل فن قوی  که در فن کویل ها استفاده شده است، اکسیژن بیشتری به این وسیله وارد محیط می شود و هوای مطبوع تری نسبت به کولرهای گازی دارد.

تفاوت در نصب و راه اندازی اسپیلت ها با فن کویل ها

به خاطر این که فن کویل ها مدل های مختلفی دارند بسته به نیاز شما و کاربرد ساختمان ها از آن ها استفاده کرد و فن کویل ها نیاز به لوله کشی نداشته و سرویس راحت تری نسبت به کولرهای گازی دارند و نصب آن ها دردسر کمتری دارد و می توان گفت که تفاوت فن کویل و کولر گازی در نصب آن ها هم تاثیر می گذارد.

نصب اسپیلت و فن کویل

تفاوت راه اندازی اسپیلت و فن کویل

تامین اکسیژن مورد نیاز به وسیله تهویه مطبوع

فن کویل ها به دو مدل تولید میشوند، یک نمونه کانالی و مدل دیگر بدون کانال. در نمونه ی کانالی هوای بیرون جهت تهویه ی بهتر با هوایی که توسط خود فن کویل گرم یا سرد شده ترکیب می شود و باعث می شود اکسیژن فضای اتاق کم نشود، اما مشکلی که کولر گازی ها دارند این است که یونیت داخلی آنها به بیرون راه ندارد و نمیتواند از طریق هوای بیرون تهویه ی مطبوعی را انجام دهد و این یکی از مشکلات بزرگ آن به شمار می رود.

در تفاوت فن کویل و کولر گازی می توانیم بگوییم فن کویل ها هوای تازه تر و تمیز تری به ما می دهند چرا که با اکسیژن بیرون از ساختمان مخلوط شده و این جریان هوا را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

از مشکلاتی که کمبود اکسیژن برای ما به وجود می آورد می توان به خواب آلودگی در محیط کار اشاره کرد که راندمان کاری را بسیار پایین می آورد. یکی از مشکلاتی که در طولانی مدت برای فرد به وجود می آید، مشکلات ریوی و تنفسی است. در چند سال اخیر که بحث بیماری کرونا و همه گیر شدن آن بسیار شایع شده است، لازم است که در مکان های سرپوشیده که رفت و آمد در آنها زیاد است تهویه ی مطبوع صورت گیرد تا از شیوع بیماری نیز جلوگیری به عمل آید.

اندازه فن کویل ها در برابر کولر ها

اگر بخواهیم مقایسه ای میان فن کویل ها و کولر ها از نظر اندازه داشته باشیم تا متوجه تفاوت فن کویل و کولر گازی شویم باید مدل های مشابه را در کنار هم قرار دهیم. فن کویل ها به دلیل این که معمولا تو کار هستند و با سقفی دیده نمی شوند و همیشه هوای مطبوع را به ما میرسانند ولی کولر ها به دلیل اندازه ی بزرگتر و معمولا موتور بزرگتر در خارج از فضای اتاق جای بیشتری را هم می گیرند که این یک عیب برای آن به شمار می رود.

مشکل دیگری که در کولر های اسپلیت دیده می شود یونیت های بیرونی آن است که معمولا در تعداد بالا در دید قرار می گیرند و جلوه ی ساختمان را بد می کند اما این مشکل را فن کویل ها ندارند و یک یوتیت مرکزی در پشت بام قرار دارد و کانال کشی ها به اتاق های دیگر انجام شده است.

سخن پایانی

در تفاوت فن کویل و کولر گازی به موارد بسیاری اشاره شد که شما می توانید با توجه به نیاز ساختمان و نیاز خودتان یکی را انتخاب کرده و از آن استفاده کنید ولی دقت کنید که فن کویل ها نسبت به کولرهای گازی از مزیت بیشتری برخوردار است.

سوالات متداول تفاوت فن کویل و کولر گازی

  1. فن کویل ها و کولرهای گازی چه تفاوت هایی دارند؟
    تفاوت در میزان توان سرمایشی و گرمایشی کولرهای گازی با فن کویل ها، مصرف برق در فن کویل ها و کولر های گازی متفاوت است، فن کویل ها و کولرهای گازی در تهویه هوا تفاوت هایی دارد و تفاوت در نصب و راه اندازی اسپیلت ها با فن کویل ها است.
  1. فن کویل ها چه مزایایی دارند؟
    نیاز به کانال کشی ندارد، قوی ترین سیستم گرمایشی، اکسیژن بیشتری را وارد محیط می کند و به دلیل چند قسمتی بودن در ساختمان های بزرگ بسیار مناسب است.
  1. کولرهای گازی نسبت به فن کویل ها چه معایبی دارد؟
    نسبت به فن کویل ها بالاترین مصرف برق را دارد و در مکان های بزرگ هزینه بالایی در زمان استفاده دارد.
3.5/5 - (2 امتیاز)