تنظیم ترموستات فن کویل

فن کویل ها از پرمصرف ترین تجهیزاتی هستند که برای سیستم تهویه مطبوع مورد استفاده قرار می گیرند. از این مدل دستگاه ها می توان در انواع ساختمان های تجاری، صنعتی، مسکونی و… استفاده کرد. از این وسایل به منظور ایجاد جریان هوا با دمای مناسب استفاده می شود. تنظیم ترموستات فن کویل به این صورت انجام می شود که بتوان از این دستگاه ها در هر محیطی استفاده کرد.

فن کویل در انواع مدل ها و طرح ها طراحی می شوند؛ که بسته به نوع کاربردشان شما می توانید نمونه مناسب را انتخاب کنید. به عنوان مثال فن کویل گلدیران سقفی در داخل اتاق نصب می شوند و فن کویل زمینی قابلیت قرارگیری بر روی زمین را دارد.

اجزای اصلی در فن کویل

اساس کار در همه مدل از فن کویل تقریبا مشابه است. هدف از نصب این دستگاه ها ایجاد تعادل حرارتی در آب و هوا محیط است. اغلب فن کویل ها مجهز به سیستم هوا فضا هستنند. همچنین در این نوع دستگاه ها یک فیلتر هوا با کیفیت نیز مجهز شده است.

اجزای فن کویل

نمونه ترموستات فن کویل میدیا

اجزای اصلی تشکیل دهنده فن کویل ها عبارتند از: فن، کویل، سیستم لوله کشی، فیلتر هوا، شیرهای فلکه، سرویس هواگیری، ترموستات فن کویل و… است. وظیفه اصلی این فن کویل ها ایجاد جریان هوا است. نقش کویل ها مبدل حرارتی است.

تنظیم ترموستات فن کویل از جمله کارهایی است که باید پیش از روشن کردن دستگاه انجام شود. عملکرد دستگاه به این شکل است که آب خنک به منظور سرمایش از بخش چیلر و آب گرم از بویلر موتورخانه تامین می گردد. با ورود آب به داخل فن ها، جریان هوا از آن عبور می کند و به در نتیجه آن هوا و آب با ایجاد تعادل حرارتی، دمای هوا را مطلوب می کنند. فیلترها در این دستگاه نقش تصفیه کننده هوا از گرد و خاک ها را دارد.

ساختار ترموستات در فن کویل ها

تنظیم ترموستات فن کویل به منظور تنظیم سرمایش و گرمایش محیط انجام می شوند. در ابتدا فعالیت فن کویل ها با تمام ظرفیت خود شروع به تولید بار برودتی و حرارتی می کنند. این تولید تا جایی ادامه پیدا می کند؛ تا در نهایت دمای فضا مد نظر به نقطه اوج خود برسد. پس از آن، بعد از مدتی دمای در همان نقطه باقی می ماند و فن کویل به کار خود ادامه می دهد.

بعد از آنکه دما از نقطه اوج عبور پیدا کند؛ دستگاه دیگر در شرایط مطلوب قرار نداشته و هوا مطلوب را فراهم نمی کند. برای آنکه بتوانید دما را در همین نقطه نگه دارید باید از یک حسگر دما برای کنترل کردن فن کویل استفاده می شود. این حسگر ترموستات یا دماپا نام دارد.

ترموستات فن کویل ها

تنظیم ترموستات فن کویل

ترموستات از مهمترین قطعات در فن کویل هستند. این دستگاه افزون بر آسایش، تاثیر زیادی بر میزان مصرف انرژی نیز دارد. ترموستات در دو مدل آنالوگ و دیجیتال طراحی می شوند. همچنین در دو مدل تک فصل و دو فصل تقسیم بندی می شوند.

ترموستات دیجیتال یک حسگر دقیق با سرعت بالا هستند. این مدل حسگرها قابلیت اتصال به سیستم های هوشمند کنترل انرژی ساختمان یا BMS هستند. از این قطعات برای دما رطوبت پایش و ایجاد شرایط مرطوب هوایی استفاده می شود.

روش عملکردی دماپا در دستگاه فن کویل

سوال اینجا است که تنظیم ترموستات فن کویل به چه صورت انجام می شود؟ کدام مدل ترموستات ها برای این محیط مناسب است؟ روش عملکردی دماپا در این دستگاه به سه مدل کنترل فن، کنترل شیر برقی و فن، کنترل شیر picv و فن است.

روش تنظیم ترموستات و کنترل فن

تنظیم ترموستات فن کویل در واقع تنظیم فن، الکتروموتور و فن کویل را منجر می شود. زمانی که دمای دستگاه به نقطه تنظیم می رسند، جریان الکتریکی فن قطع می شود. در نتیجه آن جریان هوا متوقف و در دما ثابت می شود. این روش بسیار مقرون به صرفه است.

اما به این خاطر که در اثر فعالیت آن تنها جریان آب دروم فن کویل متوقف می گردد، تنظیم دما به شکل دقیقی انجام نشده است. از نظر مصرف انرژی بهینه نیست.

کنترل شیر برقی و فن با ترموستات

کنترل شیر برقی در این دستگاه به کمک شیر سه راهی انجام می شود. جریان آب ورودی به فن ها علاوه بر فعالیت فن تحت کنترل ترموستات نیز قرار می گیرند. به همین خاطر تنظیم ترموستات فن کویل بسیار مهم است. روش عملکردی این دستگاه بسیار مناسب است و میزان صرفه جویی در آن بالاست. البته متاسفانه هزینه اولیه برای شروع سیستم بالاست.

کنترل شیر پی ای سی وی در فن کویل

شیر PICV و شیر کنترل نوعی شیر است که در واقع از ترکیب شیر کنترل دوراهی، شیر بالانسینگ و شیر کنترل اختلاف فشار ساخته شده اند. امروزه این مدل شیر سه راهه جایگزین تمام موارد گذشته شده است و کنترل و بالانس جریان عبوری از فن کویل ها را انجام می دهد.

شیر PICV و شیر کنترل فن کویل

شیر PICV یا شیر کنترل فن کویل

این نمونه از فن ها به نسبت شیر پی وی سی ای بر خلاف شیرهای سنتی، امکان تنظیم دقیق تر جریان عبوری از فن کویل ها و همچنین بالانسینگ و توزیع مناسب تر جریان و جلوگیری از تاثیر نامطلوب تغییرات فشار بر جریان عبوری آن را به همراه دارد.

سخن پایانی

یکی از مهمترین قطعات در فن کویل دماپا است که برای استفاده درست از این دستگاه باید نحوه تنظیم ترموستات فن کویل را به خوبی بلد باشید. نقش دماپا در این دستگاه ثابت نگه داشتن دما در یک نقطه و ایجاد آسایش و همچنین صرفه جویی در مصرف است. شما می توانید برای تهیه انواع دستگاه های فن کویل و قطعات آنها به سایت شوفاژ ایران مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره نحوه تنظیم ترموستات فن کویل
  1. انواع مدل های ترموستات در فن کویل ها چیست؟
    ترموستات ها در دو مدل ترموستات آنالوگ و ترموستات دیجیتال تقسیم بندی می شوند.
  2. روش های عملکردی در ترموستات های فن کویل شامل چیست؟
    فرمان ترموستات فن کویل به الکتروموتور فن، کنترل شیر سه راهه و الکتروموتور فن و روش سوم سوم فرمان ترموستات به محرک شیر PICV است.
  3. شیر PIVC در ترموستات های فن کویل چیست؟
    شیر کنترل مستقل از فشار یا شیر PICV یک شیر چند کاره است که سه عملیات مختلف اختلاف فشار، شیر تنظیم جریان و شیر کنترل جریان را شامل می شود.
5/5 - (1 امتیاز)